Spoed: welke ski’s (Anwärter opleiding)

Hoi!

Stress!! Morgen vertrek ik naar Oostenrijk om daar vanaf woensdag de Anwärteropleiding te volgen en ik heb nog geen ski’s.

Ik ben verdwaald in de recensies en ANWB-skitesten en ik weet niet wat ik moet kopen, maar ik zag dat hier vaak snel wordt gereageerd.

Wat het moeilijk maakt, is dat ik afgelopen 10 jaar alleen maar heb geboard op 1 dag skiën vorig jaar na. Ik weet dus niet echt wat voor skiër ik ben en wat ik fijn vind…

Voor de Anwärter moet ik in korte en lange bochten examen doen, dus dat moet -ie allebei kunnen. Zelf vind ik korte bochten af en toe leuk, maar ook soms wat harder (geen idee wat onder hard verstaan wordt, maar max. 100) en ik ga denk ik meestal rond de 60 km/uur.

In Crossdock (vorige week skischoenen gekocht daar) raadden ze mij de Head Rebels i.SLR aan. “Korte radius” zei een vriendin die ook skileraar is. Zij heeft de Salomon xmax x12, die lijken me ook wel wat, maar daar moet ik ver voor rijden…

Kan iemand mij helpen?

*bericht bewerkt door apieters op 17 jan 2020 08:57

iSLR is een mooie veelzijdige ski, evenals de xmax x12.
Bij Crossdock had je ook meteen die iSLR of de Xmax 24Hrs mee kunnen nemen, beiden in lengte 170. Nadeel van Crossdock ski’s vind ik dat ze wel serieus gebruikt materiaal verkopen. Na één skiseizoen zijn mijn daar gekochte ski’s eigenlijk al op.
Anders kun je nog toeslaan met deze ski: https://www.wintersport.nl/forum/topic/495034

Knap beroerde planning. Zou maar in AT gaan kijken, daar heb je nog iets van tijd. Zitten je schoenen wel goed of ook geen idee?

Een setje (nieuwe) overjarige SC’s wellicht? Maar ja, haast en een goede deal maken gaat zelden samen.

Völkl vind ik zelf fijne ski’s. Maar dat is persoonlijk.

SC is in wezen een minder stijve SL. Korte bochten, pisteski. Niet te zwaar. Ideaal dus voor anwärter te halen en om kinderjuf op de piste te spelen (want ik neem aan dat je het daarvoor doet).

Anders kun je nog toeslaan met deze ski: https://www.wintersport.nl/forum/topic/495034

Bennie op 17 jan 2020 09:00

GS is prima voor landes. Maar voor anwärter?

Dank voor de snelle reacties!!

@Bennie, Ik had me toen nog niet echt verdiept in ski’s, dus toen alleen schoenen gekocht. Na het lezen van dit topic https://www.wintersport.nl/forum/topic/217165, lijken die 24hmax mij ook wel wat! Weet je wat het verschil is tussen de Head rebels i.SLR (van Crossdock) en de Head rebels i.Speed? Weet je evt. nog een andere (tweedehands) winkel (in de buurt van) de randstad?

@Userd Haha, voor nu tevreden met m’n schoenen, maar of ze lekker skiën weet ik nog niet… Ik ben niet de meest veeleisende met schoenen en anders hoop ik daar een keer een goede deal te scoren

@DSvier Dank! Die voeg ik aan mijn top3 toe nu. Die van Marktplaats lijken me te kort.

165cm dacht ik zelf aan, die Fischer moet je op lengte nemen volgens GiGi, maar die zijn er helaas niet meer bij Crossdock

Ik twijfel nu dus tussen Head Rebels i.SLR, Salomon 24hmax en Fischer RC4 WC SC…

*bericht bewerkt door apieters op 17 jan 2020 09:42

lekker belangrijk, je doet alleen maar schulefahren, dus dan kan je net zo goed een goedkoop slap allround skietje pakken. (wrs zelfs beter, want je skiet heel veel geslipte of iig deels geslipte bochten)

Overigens vraag ik mij uberhaupt af hoe je les moet gaan geven als je je eigen niveau en kunde niet eens weet te omschrijven. Maarja het niveau van de gemiddelde anwarter is dan tegenwoordig ook droevig.

Die van Marktplaats lijken me te kort.

165cm dacht ik aan.

annepetersen97 op 17 jan 2020 09:36

160 is voor een SL/SC een prima lengte. In de worldcup gebruiken de dames 155 of 157. ;)

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 17 jan 2020 10:01

@sjaak27: ook voor deze dame wat aan de korte kant wellicht 162 om 179?

Edwin van Riel

Wellicht wat aan de korte kant @evr66.

Ik zou gewoon op locatie huren/kopen, eventueel via de opleider. Die hebben vaak lijntjes naar de skiverhuur.

Inderdaad, mooie gelegenheid ook om even wat uit te proberen en zo uit te vinden waar je eigen voorkeur ligt @annepetersen97

Edwin van Riel

Prachtig voorbeeld van last-minute management :) @annepetersen97

Ik zou lokaal iets regelen (huur of koop). Daarnaast hangt het minder van de ski af of je korte en/of lange bochten kunt doen, des te meer van techniek.

Succes!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 17 jan 2020 11:07

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

wat ik me afvraag : je bent 22, en je hebt de laatste 10 jaar maar 1 dag geskied. Maw : je was 12 toen je het laatst ging skiën? :O

Hoe weet je dan dat je goed kan skiën?

Ik zou gewoon bij de anwarterlocatie in het dorp wat huren, dat heden heel veel mensen toen ik mijn anwarter haalde. De verhuur kan je dan ook goed inlichten, en als de ski’s bevielen kon je ze na die week kopen met aftrek van de huurprijs. Vond ik best een goede deal!

@Tsjoecha: Vorig jaar 1 dag geskied met het oog op dat ik skileraar wilde worden. Ik kon goed skiën toen ik 12 was en die ene dag vorig jaar niet minder. Ik denk dat ik door het snowboarden beter kan skiën dan wanneer ik 10 jaar lang niet naar de sneeuw was gegaan. Barst los met al je kritiek hierop, ik ga m’n spullen verder inpakken. Joe!

wat ik me afvraag : je bent 22, en je hebt de laatste 10 jaar maar 1 dag geskied. Maw : je was 12 toen je het laatst ging skiën? :O

Hoe weet je dan dat je goed kan skiën?

Tsjoecha op 17 jan 2020 11:14

Ach, het skiniveau van de gemiddelde anwärter is bedroevend, maar veel belangrijker is ook dat je leuk met kinderen om kan en wil gaan.

@Tsjoecha:Barst los met al je kritiek hierop, ik ga m’n spullen verder inpakken.

annepetersen97 op 17 jan 2020 11:30

Ik vroeg me gewoon af hoe je kan bepalen dat je nog goed kan skiën. Hoedanook : succes met de aankoop & opleiding!
Geniet van de sneeuw :-)

Plaats een reactie