(Korte) bochtenlat voor de hele dag

Dit jaar ben ik de skiweek begonnen op een mooie nieuwe set Volkl Racetigers SL's in 165cm. Doel was om met een pure pisteski verder aan mijn techniek te werken en lekkere korte bochten naar beneden te maken.

Ik kwam af van allmountain latten (Salomon Xwing Tornado,173cm) dus wist dat dit andere koek was. Ik was onder de indruk van de grip, directe sturing en rebound van deze ski's. Echt een gave ervaring tov die allmountain latten en smaakte zeker naar meer! Echter, aan het eind van de dag, op de verspoorde piste, was de koek wel op en kon ik niet meer de kracht opbrengen netjes te blijven skiën. In de buckels wordt dat dan ook zo afgestraft. Kortom, de stap naar deze Racetigers was me iets te groot en met een dubbel gevoel en wat gekrenkt zelfbeeld :) heb ik ze verkocht. En dat had misschien niet gehoeven als ik 20 jaar jonger was geweest…

Maar wat nu? Ik vond de ervaring zeker goed genoeg om weer een pure pisteski aan te gaan schaffen die me helpt de techniek te verbeteren, maar dan met wat minder aanslag op de kracht die ik er in moet stoppen (lager instapnivo dus). Ter vergelijk: gedurende de week heb ik even geruild met een skimaatje die Elan Amphibio SL ski's had en dat ging me al een stuk beter af. De Racetigers moest ik voor mijn gevoel veel meer op hun kant zetten om goed te draaien. Met de Racetigers viel ook niet zo erg te slippen, het was aan of uit.

Wie heeft er suggesties voor nieuwe ski's die passen bij mijn situatie?
Profiel: 47j, 89kg, 1,84m. Redelijk sportief en ski vanaf mijn 25e ca. 2x per jaar. Gigi nivo: 7/8

*bericht bewerkt door -JPS- op 17 jan 2020 16:59

Probeer de Rossi St Ti eens. Ik heb ze in 172 en kan er probleemloos de hele dag op doorbrengen.

Edwin van Riel

Ik start a.s. zondag in Les Menuires met de nieuwe Elan Wingman 78 carbon. De Amphibio12ti heb ik achter de hand. Ook ik heb voor ski’s gekozen die wat minder kracht kosten. De 12ti heb ik eerder in LTV gebruikt in wisselende omstandigheden. Daar was ik meer dan tevreden over. Nu de Wingman, die er ook in 82 en 87 is. Ervaringen kan ik pas in de loop van de week kenbaar maken. De Wingman heeft een nog verder verbeterd amphibio systeem en komt goed uit testen. Zie o.a. bij de test van comfort ski’s en de test van Duyvenstijn.

Hen48

De Völkl Racetiger SC.

@evr66: ja die had ik eerder ook al op mijn shortlist (net als Elan SLX trouwens). Ik zet ze er nu weer op.
@Hulst: De recenties zijn inderdaad fraai, maar ik ben niet perse op zoek naar een heel makkelijke ski. De ski mag echt wel wat van me vragen om we wat te dwingen technisch netjes te skiën, maar niet zoveel als de racetigers.

Misschien nog goed te weten: ik wil voor de dagen van verse sneeuw/offpiste/slush sowieso een set allmountains achter de hand hebben (heb nu nog de Salomons daarvoor).

De Völkl Racetiger SC.

DrPhil op 17 jan 2020 17:22

Dit.

Overigens, jammer dat je de SL’s verkocht hebt. Want als je jezelf traint kun je ook prima op die SL’s het volhouden. Zelfs op jouw leeftijd. ;)

@JPS. Snap het helemaal. Maar ik ben dan ook 1/4 eeuw ouder.

Hen48

OK, racetiger SC gaat ook op de lijst.

@DSvier: ik heb ze voor een nette prijs kunnen verkopen en er dus niet teveel op toe hoeven te leggen want anders had ik ze idd gehouden. Misschien koop ik nog eens zo’n set als ik mezelf technisch heb verbeterd, want ik voelde de potentie van de ski en dat was echt een mooie ervaring. Aan het materiaal lag het niet :D

@JPS. Snap het helemaal. Maar ik ben dan ook 1/4 eeuw ouder.

Hulst op 17 jan 2020 17:51

Haha ja, ik wilde nog opmerken dat dit wellicht een optie is voor over 10 jaar :)

De Völkl Racetiger SC.

DrPhil op 17 jan 2020 17:22

Dit.

Overigens, jammer dat je de SL’s verkocht hebt. Want als je jezelf traint kun je ook prima op die SL’s het volhouden. Zelfs op jouw leeftijd. ;)

DSvier op 17 jan 2020 17:42

Lijkt mij dat @-jps- slim gehandeld heeft. Als je niet al te jong meer bent, kun je altijd wel weer een nieuwe ski vinden, maar nieuwe partner is een stuk lastiger ;)

Head Worldcup Rebels iSLR is ook een verrassend prima ski met een vriendelijk instapniveau en voldoende grip. Door de vriendelijke tip grijpt die in zachte sneeuw niet zo aan, terwijl je de achterkant er prima doorheen trapt.

Hé ik ken dat gevoel😁 Ik ga de uitdaging wel een vervolg geven☃️ Ik heb het ook al eerder beschreven in een ander topic.
Zo’n genoemde SC zal je wellicht meer de hele dag kunnen gaan brengen in wat je zoekt, al is het toch zonde dat je ze alweer verkocht hebt in mijn ogen😉 Een “gewone” piste ski zal je ook meer rust geven in zijn totaal beleving en je het daardoor langer vol zal houden dan op een SL gezien je die actiever moet skiën.

LA NORMA😍☃️

Als je niet al te jong meer bent, kun je altijd wel weer een nieuwe ski vinden, maar nieuwe partner is een stuk lastiger ;)

Slim op 17 jan 2020 17:53

Dat is mij eigenlijk enorm meegevallen. ;)

Head Worldcup Rebels iSLR is ook een verrassend prima ski met een vriendelijk instapniveau en voldoende grip. Door de vriendelijke tip grijpt die in zachte sneeuw niet zo aan, terwijl je de achterkant er prima doorheen trapt.

Bennie op 17 jan 2020 19:02

Leuke ski dit en vooral voor een leuke prijs te vinden terwijl ie niet minder sportief is dan de Elan slx of rossi st ti. Allemaal goede keuzes en allemaal prima te doen in slush en buckels. Zijn echt wel tandje vriendelijker dan de volkls.

Als je niet al te jong meer bent, kun je altijd wel weer een nieuwe ski vinden, maar nieuwe partner is een stuk lastiger ;)

Slim op 17 jan 2020 17:53

Dat is mij eigenlijk enorm meegevallen. ;)

DSvier op 17 jan 2020 20:42

Als je jouw geld hebt is dat inderdaad geen probleem haha…

I can stick uphill ice, on my saucer...

OK, racetiger SC gaat ook op de lijst.

@DSvier: ik heb ze voor een nette prijs kunnen verkopen en er dus niet teveel op toe hoeven te leggen want anders had ik ze idd gehouden. Misschien koop ik nog eens zo'n set als ik mezelf technisch heb verbeterd, want ik voelde de potentie van de ski en dat was echt een mooie ervaring. Aan het materiaal lag het niet :D

-JPS- op 17 jan 2020 17:51

Ik ben het helemaal eens met de gedane suggesties: Völkl Racetiger SC, Elan SLX, of Head Rebels SLR. Ik moet eerlijk zeggen dat ik precies begrijp wat je bedoelt. Als je niet te 'mellow' wil gaan kan je ook de Atomic Redster X9 overwegen. Vraagt de smalle X9 je nog teveel input, dan zou je ook de bredere variant kunnen overwegen: Atomic Redster X9 WB. Door de breedte heeft die daardoor ook een iets meer 'mellow' karakter (althans in mijn ervaring). Maakt budget minder uit dan kan je ook nog de Stöckli Laser SC of Stöckli Laser CX overwegen. Ik vind dat namelijk echt heerlijke latten voor wat jij beschrijft.

Wat je ook kiest, prober het eerst eens goed uit door middel van een test. Ik geloof dat in Zoetermeer enkele van de genoemde skis te testen zijn.

Succes!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 17 jan 2020 20:56

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Fijne suggesties allemaal.
Zo'n compromisloze ski als de Racetiger SL was heel goed om mijn eigen grenzen te ontdekken en dat heeft een paar dagen nodig om goed te ervaren. Ik heb er ook echt lekker op geskied, maar dus niet om het lang vol te houden op verspoorde pistes en mijn kracht te verspelen. En dat zijn pistes tegenwoordig toch vaak in de middag van vakantieperiodes en dan wordt een hapgrage slalomlat (voor mij) extra zwaar.
Dus een ski die enerzijds nog redelijk scherpe bochten wil snijden en anderzijds in de middag op een minder strakke piste nog goed te doen is, is breder inzetbaar en zou nu mooi bij me passen. En voor de poederdagen pak ik dan wel het setje allmountains.

*bericht bewerkt door -JPS- op 17 jan 2020 23:32

De I.slr hebben wel weer als nadeel in zachte kapotgeskiede omstandigheden dat de tip behoorlijk soft is en makkelijk naar je toe vouwt. Vraagt dus weer wat meer qua balans.

I can stick uphill ice, on my saucer...

De I.slr hebben wel weer als nadeel in zachte kapotgeskiede omstandigheden dat de tip behoorlijk soft is en makkelijk naar je toe vouwt. Vraagt dus weer wat meer qua balans.

Shane op 18 jan 2020 08:01

@Shane dat klopt ook wel weer maar dat hebben de andere genoemde ook in meer of mindere mate. Het blijft ergens een compromis. Persoonlijk heb ik het liefst ultra stijf in die omstandigheden, dan kan je er dwars doorheen (kost wel de nodige kracht). Daarom ook mijn suggestie voor de Atomic redster X9s (of de genoemde Stöckli’s bij een groter budget).

Chrz!
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Ik ken de Volkl SC niet, maar de Rossi St en de Elan SLX hebben dat niet @Dokteruk, al vraag ik me bij die 2 af of het verschil t.o.v. de racetiger SL wel groot genoeg is. X9 WB lijkt me zeker een goede om te proberen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik ben vooral benieuwd of de X9 WB wel genoeg te bieden heeft gezien hetgeen @-JPS- zoekt, ik heb hem alleen maar indoor getest maar plaatste hem toen meer als allemansvriend gezien het niveau wat ervoor de ski staat, de Salomon Blast zou meer passen in mijn ogen maar ook die alleen maar indoor getest op dezelfde avond, wat die outdoor gaat doen ben ikzelf vooral benieuwd naar.

LA NORMA😍☃️

Bedoel je dat hij die ski kan overklassen @Piefke, want dat lijkt me niet. Met die Blasts ga je alweer naar een wat grotere radius en het zijn ook zeker geen lieverdjes als de omstandigheden moeilijker worden en je een Racetiger Sl te zwaar vindt.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Met zo’n X9 WB lever je wel veel scherpte in tegenover een slalomlat. Enige overeenkomst is een kleine radius mijns inziens. Ik zou @-JPS- die ski zeker niet blind aan durven te bevelen.

Blind aanbevelen zeker niet, maar proberen kan geen kwaad. Overigens denk ik dat een Head Supershape I.Titan een hele goede optie zou zijn.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Vind die wb’s eerder neigen naar een allmountain met wat kleine radius dan da slalomachtige lat die t’s zoekt.

Als @-Jps- de Rossi stti eens wil proberen: meestal zo ochtend 8 uur in ztm beschikbaar als je het even laat weten van tevoren ;)

Edwin van Riel

@Shane dat vind ik altijd gewaagde uitspraken😉
Wanneer overklas je namelijk een ski? Ja dat kan als je een hele slappe beginners ski pakt, daar trap je zoals vaker geroepen doorheen en beleef je vooral niet datgene wat je wil beleven, bij gecategoriseerde high end ski’s zal een willekeurig forum lid met een niveau 5/6/7/8 dit niet zomaar fff doen. Soms ga ik fluitend naar beneden op een mooie strak geprepareerde glooiende blauwe piste maar ik kan net zo goed met dezelfde ski onder de voeten zwetend en ploeterend een afdaling maken op een buckel piste, dus dan maakt het in mijn ogen niet uit welke ski ik heb maar welke techniek ik bezit, even niet gesproken over dat sommige ski’s je in sommige situaties juist meer helpen of juist meer belemmeren, maar je snapt mijn punt wel denk ik?

Ik probeer het uit te leggen: met de info die JPS gegeven heeft en zoals ik hem lees is het dat hij een ski zoekt die wel zorgt dat hij met aandacht moet blijven skiën voor een leuke skidag en nog wat progressie kan boeken maar dat vooral de SL die hij had teveel van het goede was omdat je daarop altijd met veel energie/aandacht moet skiën en geen moment rust hebt. Als ik naar mijn Atomics S9 kijk kun je daar nog wat makkelijker een langere bocht mee skiën en een stukje wat relaxter op skiën omdat ze je niet direct de bocht insleuren, dit baseer ik op wat ik lees over de Völkl Racetigers SL en dat die dat wel doen want ik heb ze zelf helaas nog nooit geskied. Waar ik dan zijn gestelde niveau 7/8 tegen mijn eigen beleving en niveau 6 zet ten opzichte van de X9 WB dan zal ik dus niet zeggen dat hij die gaat overklassen maar wel dat hij die als makkelijk zal ervaren en daarom niet verwacht de ski erin te gaan vinden die hij zoekt. De Blast zijn echte piste ski’s die je ook moet skiën, wat die dus gaan doen outdoor ipv indoor ben ik zoals eerder gezegd ook benieuwd naar, een directe ski maar met een iets langere radius zorgt er in mijn ogen voor dat je iets minder actief moet skiën maar wel kan en daardoor zal je in vergelijk met een SL het hierop wat langer volhouden op een skidag. Dat je daarmee nog niet makkelijk gaat skiën aan het einde van de dag op kapot geskiede pistes geloof ik maar daarom heeft JPS ook niveau 7/8, dan moet dat met een wat rustiger tempo lukken lijkt mij en kan hij toch doorgroeien⛷💪
Hopelijk is het zo duidelijk hoe ik erover denk en wat ik bedoel?☃️

LA NORMA😍☃️

@evr66 is die Rossi de ski waarmee ik de slalom glansrijk won?🥶
Zo ja dan is dat idd een makkelijker te skiën ski maar wel een fijne ski, mist alleen de uitdaging in mijn ogen, dus dat is nu net het punt waar het omgaat gezien de vraag van @-JPS- en zal hij er verschillende ski’s moeten onderklikken om het zelf te ervaren☃️

*bericht bewerkt door Piefke op 18 jan 2020 12:57

LA NORMA😍☃️

Da’s dezelfde lat ja. Ts wil juist een lekkere slalommen met wat minder uitdaging voor de hele dag, vandaar. En om techniek te trainen cq bij te leren zijn ze perfect zonder dat ieder foutje eindecdag meteen in een lancering eindigt.

Edwin van Riel

Niet om denigrerend te doen, maar als je een SL niet kunt slippen ben je natuurlijk geen 7/8.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Laat het niveau 6, misschien 7 zijn…

Hoe dan ook, is het enkel een conditieprobleempje of kom je met de racetigers gewoon niet door de verspoorde sneeuw? Het lijkt uit je beschrijving het laatste te zijn.
Alternatieven die wel gewoon slalom blijven:
Elan SLX
Atomic S9
Salomon S Race Shot SL (of Rush, maar die heeft een raceplaat en is dus stijver).
Fischer RC4 WC SC

Daarna komen de iets meer allround (maar nog steeds short turn) georienteerde pisteracers zoals o.a. de rossi ST of de Smax 12.

De rossi st is net zoals de atomic s9 en elan slx een vriendelijkere slalomlat en allen zouden goede kandidaten zijn. Ik had de fischer sc en en salomon sl (zowel rush als shot) niet gedaan, zijn erg aggressief op de kanten in verspoorde pistes. Heb je weer n beetje hetzelfde probleem.

De smax 12 is geen slalomlat, wel n goede allrounder maar niet wat TS zoekt.
De atomic x9 wb zou ik echt afraden als je van een racetiger SL komt. Die wb is echt een prima ski maar ik denk te weinig sportief voor wat je zoekt.

Als je goed gespaard hebt, ik vind de stockli laser sl ook wel een prachtski.

Plaats een reactie