(Korte) bochtenlat voor de hele dag

Ik denk dat @Piefke mijn situatie en behoefte ook wel juist omschrijft:
"…en zoals ik hem lees is het dat hij een ski zoekt die wel zorgt dat hij met aandacht moet blijven skiën voor een leuke skidag en nog wat progressie kan boeken maar dat vooral de SL die hij had teveel van het goede was omdat je daarop altijd met veel energie/aandacht moet skiën en geen moment rust hebt."

En @Hessel, het is ook zeker een conditieprobleem en deels techniek, wat ik in mijn jongere jaren makkelijker met kracht kon compenseren. Dat komt nu wat duidelijker naar voren omdat je racetigers naar mijn beleving echt de hele tijd flink op hun kant moet zetten. En dat gaat op een strakke piste een stuk makkelijker dan op een verspoorde zwart/rode tussen de buckles door. We pakken meestal wel de pittige pistes :)

*bericht bewerkt door -JPS- op 18 jan 2020 21:37

@evr66: dank voor je aanbod. Ik ben zeker benieuwd hoe die Rossignol ST’s zijn, maar vraag me af hoe goed je dat nou in zo’n sneeuwhal kunt beoordelen. Dat is geen harde piste, ook niet echt stijl of serieuze buckels en vooral maar heel kort qua tijd om te beoordelen. Vaak merk je pas na een dag of wat na diverse pistes hoe een ski je echt is.

Ik snap wat je bedoelt, ben het er niet helemaal mee eens. Persoonlijk heb ik mijn oordeel wel gevormd na 2 uurtjes meestal ;)

Indoor vind ik eigenlijk best een voordeel doordat de omstandigheden consistent zijn als je verschillende ski’s wilt testen. Dat heb je buiten weer nauwelijks, zeker niet over een wat langere periode ;)

Maar ja, een paar dagen huren zegt altijd meer over een ski natuurlijk als je daartoe in de gelegenheid bent.

Edwin van Riel

De rossi st is net zoals de atomic s9 en elan slx een vriendelijkere slalomlat en allen zouden goede kandidaten zijn. Ik had de fischer sc en en salomon sl (zowel rush als shot) niet gedaan, zijn erg aggressief op de kanten in verspoorde pistes. Heb je weer n beetje hetzelfde probleem.

De smax 12 is geen slalomlat, wel n goede allrounder maar niet wat TS zoekt.
De atomic x9 wb zou ik echt afraden als je van een racetiger SL komt. Die wb is echt een prima ski maar ik denk te weinig sportief voor wat je zoekt.

Als je goed gespaard hebt, ik vind de stockli laser sl ook wel een prachtski.

elisabeth101 op 18 jan 2020 17:35

Het kan aan mij liggen, maar ik vind het verschil tussen de racetigers en de “vriendelijke” slalomlatten maar marginaal. Zeker, gezien de omschrijving van TS mbt slippen, kracht en verstoorde pistes. Daaruit trek ik de conclusie dat hij te veel achterop staat en tailkickt i.p.v. slipt. Als je dat doet gaan ook bij de “vriendelijker” latten de tails je in de weg zitten…
Wil je wel een echt slalomgevoel, maar in een minder torsiestijve uitvoering, voor de vergevingsgezindheid in balans dan is, nogmaals, de Head Superdhape I.Titan naar mijn mening een hele goede optie.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@shane[/mention] heeft wel een punt. Met een beetje aardige techniek (en niet continue van de ene op de andere kant om rammen in zigzag) is het op de meeste sl latten best vol te houden. Desnoods in het begin de punten een tikkie afbotten (jaja, heiligschennis[mention=“124307”] @morzel, ik weet het ;) )

@-jps- plaats eens een filmpje van je avonturen?

Ander misverstandje dat ik hier proef is dat je ”moeilijke latten” nodig Hebt om aan techniek te werken.

*bericht bewerkt door evr66 op 19 jan 2020 11:10

Edwin van Riel

@Shane en @evr66, het klopt wat jullie zien, gedurende de dag als de condities wat lastiger worden neemt ook het vertrouwen wat af en ga ik meer naar achteren hangen. De kracht is dan ook op om naar beneden te zigzaggen.

Ik zag hier laatst een mooi filmpje gepost die het verschil aangaf tussen de zigzag en volledige draai. Helaas vergeten te bookmarken dus moet even terugzoeken. Ik zie hier voor mij ook een verbeterpunt om krachten te sparen en vraag is dan even welke ski daar nu het beste bijpast.
De Head Superdhape I.Titan zet ik in ieder geval ook op de lijst om verder te bestuderen.

Ben echt blij met alle reflectie!

Ligt aan wat je wilt @-JPS-
Met een softere slalomlat kun je redelijk bochtjes rijgen maar dan nog zul je in de back seat gaan als het lastiger wordt. Probleem in buckels of verspoorde pistes zal dan blijven. In echte buckels zijn slalomlatten niet ideaal, dat blijft. Ski je echter technisch goed dan heb je daar weinig hinder van.
Beste oplossing is een wat softere SL lat voor het bochtjes draaien (atomic s9, elan slx, rossi st, ook salomon sl lat, zolang het niet de blast is) EN lid worden van een trainingsgroep of clinics/les gaan doen (al is het maar 1 seizoen, maak je al enorme stappen).

Was deze misschien @-JPS- ?

https://youtu.be/CMgId4iSlcE

*bericht bewerkt door Shane op 19 jan 2020 14:50

I can stick uphill ice, on my saucer...

Yes dat was 'm @Shane! “Slowdown to turn, don’t turn to slowdown”. Dit lukt me dus best prima op een goede, ook steile piste maar als het verspoort/buckels dan val ik terug op zigzaggen.

@Hessel, inderdaad weer lessen kan me zeker verder helpen. Vorig jaar ook een keer of 10 op de rolband gestaan, dat was ook leerzaam. Zo’n trainingsgroep, bedoel je dan op een indoorbaan?

Indoor sneeuwbaan of borstelbaan. Voor die laatste heb je wel liefst een apart setje ski's nodig naast je sneeuwski's, ook korter dan je sneeuwski's.

*bericht bewerkt door Hessel op 19 jan 2020 16:31

De rossi st is net zoals de atomic s9 en elan slx een vriendelijkere slalomlat en allen zouden goede kandidaten zijn. Ik had de fischer sc en en salomon sl (zowel rush als shot) niet gedaan, zijn erg aggressief op de kanten in verspoorde pistes. Heb je weer n beetje hetzelfde probleem.

De smax 12 is geen slalomlat, wel n goede allrounder maar niet wat TS zoekt.
De atomic x9 wb zou ik echt afraden als je van een racetiger SL komt. Die wb is echt een prima ski maar ik denk te weinig sportief voor wat je zoekt.

Als je goed gespaard hebt, ik vind de stockli laser sl ook wel een prachtski.

elisabeth101 op 18 jan 2020 17:35

Het kan aan mij liggen, maar ik vind het verschil tussen de racetigers en de "vriendelijke" slalomlatten maar marginaal. Zeker, gezien de omschrijving van TS mbt slippen, kracht en verstoorde pistes. Daaruit trek ik de conclusie dat hij te veel achterop staat en tailkickt i.p.v. slipt. Als je dat doet gaan ook bij de "vriendelijker" latten de tails je in de weg zitten…
Wil je wel een echt slalomgevoel, maar in een minder torsiestijve uitvoering, voor de vergevingsgezindheid in balans dan is, nogmaals, de Head Superdhape I.Titan naar mijn mening een hele goede optie.

Shane op 19 jan 2020 10:21

@Shane Ik denk exact hetzelfde, om een slalom lat te skiën moet de techniek je niet echt in de weg gaan zitten. Daarom denk ik dat die Atomic X9 WB best zou kunnen passen omdat die toch echt een alleman vriend is. De Head Supershape Titan is ook een goede optie. In alle gevallen zou ik TS aanraden uit te proberen voordat er wat gekocht gaat worden.

Zo op papier is het overigens vrij moeilijk te bepalen. Wat de 1 steil noemt of verspoord, is voor de ander minder steil en niet optimaal geprepareerd. Overigens is de combinatie van steil en verspoord is een combinatie die ik zelf eigenlijk nooit tegen kom.

Groetjes,
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 19 jan 2020 18:26

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Rossignol Hero Elite Plus is nog niet genoemd.

Rossignol Hero Elite Plus is nog niet genoemd.

DrPhil op 19 jan 2020 18:58

Is ook prima keus… Net als de Elan SL Fusion. Maar TS zal toch eerst zelf moeten ervaren.

BW
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Rossignol Hero Elite Plus is nog niet genoemd.

DrPhil op 19 jan 2020 18:58

Zeker van wat ik lees @DrPhil, maar ik heb er geen ervaring op.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ziezo, weer terug op het forum nu de winterkriebels zich aandienen. FF dit topic afstoffen want ik ga na het verkopen van de SL racetigers toch nog een keer slalomlatten proberen :).
Ik zag de Elan SLX fusion versie van vorig jaar voor 400 euro te koop dus die heb ik maar aangeschaft. Ben benieuwd en ik zal sowieso wat beter getraind de sneeuw in gaan!

@-JPS-
Ik heb deze ook (en heb een gelijkaardige ski-achtergrond).
Ook bij mij vroeg de overstap van een allround-pistelat naar een stijvere slalomlat in het begin wat gewenning, maar ondertussen (ook na extra lessen en aansluiting bij een indoor-trainingsgroep), waarbij je vooral gewezen wordt op de voor-achterbalans om volledige controle te blijven houden op dit soort skis, kan ik er toch al aardig mee uit de voeten.

Om eerlijk te zijn, ik heb deze (mede door de corona-beperkingen) nadien nog niet gedurende een hele dag in het hooggebergte gebruikt, maar mijn conditie is (mede door de corona-mogelijkheden) merkelijk beter dan vorig seizoen.

Glide on!

Dank @Vivace voor je feedback. Ja ik wil de druk er bij mezelf ook ophouden om technisch beter te worden. Aandachtspunt is/blijft absoluut de voor-achter balans, dat blijkt ook wel uit de vele goede reacties in het topic.

Plaats een reactie