13 jarige jongen net op tijd uit lawine gered

In Les 7 Laux is een 13 jarige jongen net op tijd uit een lawine gehaald. De jongen was met zijn vader aan het skiën. Tijdens een ‘afsnijdertje ´ viel de jongen en tijdens zijn val triggerde hij een kleine lawine en kwam onder deze sneeuw terecht. De vader stond al lager en heeft niets zien gebeuren. Een andere skiër, die toevallig langskwam, zag echter een ski uit de sneeuw steken. Deze skiër besloot meteen te gaan graven. Hij vond de jongen die nog bij bewustzijn was. Dit had heel makkelijk anders kunnen aflopen.

Click. Click. Peace

Gelukkig goed afgelopen. Vandaag honderden mensen afstekertjes zien maken, soms in dubieus terrein, zonder lawine materiaal bij zich. Verse sneeuw is aanlokkelijk dus ik snap de neiging wel.

Gelukkig goed afgelopen. Vandaag honderden mensen afstekertjes zien maken, soms in dubieus terrein, zonder lawine materiaal bij zich. Verse sneeuw is aanlokkelijk dus ik snap de neiging wel.

Martin7182 op 18 jan 2020 19:20

Die jongen had daar toch niet veel aan gehad (behalve dan met een airbag erbij).

@Marko2 met gear had hij en zijn vader waarschijnlijk veel meer kennis van zaken gehad en hadden ze het terrein op een totaal andere manier benaderd en waren ze niet in deze situatie terecht gekomen. Ik durf namelijk te stellen dat bijna iedereen met gear dit heeft aangeschaft omdat ze lawinekennis hebben.

Born to Ride

Hij heeft zeker geluk gehad! En die zullen niet snel meer stukjes afsnijden in de toekomst!

@Marko2 met gear had hij en zijn vader waarschijnlijk veel meer kennis van zaken gehad en hadden ze het terrein op een totaal andere manier benaderd en waren ze niet in deze situatie terecht gekomen. Ik durf namelijk te stellen dat bijna iedereen met gear dit heeft aangeschaft omdat ze lawinekennis hebben.

Matthias123 op 19 jan 2020 07:37

Ik begrijp wel wat je bedoelt. Maar een schep, sonde en “pieper” zijn bedoeld om iemand ANDERS te vinden. Het is een reddingsmiddel en voorkomt geen lawines. Ik zie heel vaak mensen solo in de middle of nowhere offpiste gaan (met schep, etc). Dan denk ik bij mijzelf: gaat hij zich zelf uitgraven of zo?
Het beste is gewoon om niet offpiste te gaan. Wat er gebeurd is, is weer een bewijs dat een paar meter buiten de piste ook echt offpiste is met alle gevaren van dien. Het hebben van de drie-eenheid moet geen vrijbrief zijn om te pas en te onpas op de meeste gekke plaatsen het terrein in te duiken.
Offpiste is OK maar met risico’s. Of het je dat waard is dat moet je voor jezelf afwegen. Als je het doet, doe het dan goed voorbereid (dus niet alleen) en als de omstandigheden niet te gevaarlijk zijn. Dus met lawinegevaar 4 of 5 off-piste gaan, ook al is het met drie-eenheid en airbag, vind ik nog steeds niet slim (netjes uitgedrukt).

Ik durf namelijk te stellen dat bijna iedereen met gear dit heeft aangeschaft omdat ze lawinekennis hebben.

Matthias123 op 19 jan 2020 07:37

Ik durf te stellen dat dit in veel gevallen het tegenovergestelde is 🤔

When life gets too complicated.... SKI

Hoeveel mazzel kun je hebben. Gelukkig goede afloop en hopelijk leert men hiervan.

Edwin van Riel

Ik durf namelijk te stellen dat bijna iedereen met gear dit heeft aangeschaft omdat ze lawinekennis hebben.

Matthias123 op 19 jan 2020 07:37

Ik durf te stellen dat dit in veel gevallen het tegenovergestelde is 🤔

Alex op 19 jan 2020 09:33

Huh??

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Marko2 met gear had hij en zijn vader waarschijnlijk veel meer kennis van zaken gehad en hadden ze het terrein op een totaal andere manier benaderd en waren ze niet in deze situatie terecht gekomen. Ik durf namelijk te stellen dat bijna iedereen met gear dit heeft aangeschaft omdat ze lawinekennis hebben.

Matthias123 op 19 jan 2020 07:37

Ik begrijp wel wat je bedoelt. Maar een schep, sonde en “pieper” zijn bedoeld om iemand ANDERS te vinden. Het is een reddingsmiddel en voorkomt geen lawines. Ik zie heel vaak mensen solo in de middle of nowhere offpiste gaan (met schep, etc). Dan denk ik bij mijzelf: gaat hij zich zelf uitgraven of zo?
Het beste is gewoon om niet offpiste te gaan. Wat er gebeurd is, is weer een bewijs dat een paar meter buiten de piste ook echt offpiste is met alle gevaren van dien. Het hebben van de drie-eenheid moet geen vrijbrief zijn om te pas en te onpas op de meeste gekke plaatsen het terrein in te duiken.
Offpiste is OK maar met risico’s. Of het je dat waard is dat moet je voor jezelf afwegen. Als je het doet, doe het dan goed voorbereid (dus niet alleen) en als de omstandigheden niet te gevaarlijk zijn. Dus met lawinegevaar 4 of 5 off-piste gaan, ook al is het met drie-eenheid en airbag, vind ik nog steeds niet slim (netjes uitgedrukt).

Marko2 op 19 jan 2020 08:53

De pieper is alleen om iemand anders te vinden??

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Marko2 met gear had hij en zijn vader waarschijnlijk veel meer kennis van zaken gehad en hadden ze het terrein op een totaal andere manier benaderd en waren ze niet in deze situatie terecht gekomen. Ik durf namelijk te stellen dat bijna iedereen met gear dit heeft aangeschaft omdat ze lawinekennis hebben.

Matthias123 op 19 jan 2020 07:37

Ik begrijp wel wat je bedoelt. Maar een schep, sonde en “pieper” zijn bedoeld om iemand ANDERS te vinden. Het is een reddingsmiddel en voorkomt geen lawines. Ik zie heel vaak mensen solo in de middle of nowhere offpiste gaan (met schep, etc). Dan denk ik bij mijzelf: gaat hij zich zelf uitgraven of zo?
Het beste is gewoon om niet offpiste te gaan. Wat er gebeurd is, is weer een bewijs dat een paar meter buiten de piste ook echt offpiste is met alle gevaren van dien. Het hebben van de drie-eenheid moet geen vrijbrief zijn om te pas en te onpas op de meeste gekke plaatsen het terrein in te duiken.
Offpiste is OK maar met risico’s. Of het je dat waard is dat moet je voor jezelf afwegen. Als je het doet, doe het dan goed voorbereid (dus niet alleen) en als de omstandigheden niet te gevaarlijk zijn. Dus met lawinegevaar 4 of 5 off-piste gaan, ook al is het met drie-eenheid en airbag, vind ik nog steeds niet slim (netjes uitgedrukt).

Marko2 op 19 jan 2020 08:53

De pieper is alleen om iemand anders te vinden??

Shane op 19 jan 2020 10:07

Volgens mij ook om uberhaupt gevonden te worden… Maargoed, kan het mis hebben ;)

echte mannen lopen naar boven,

Volgens mij moet je niet alleen offpiste gaan maar met anderen. Raakt iemand bedolven, dan graven de anderen hem/haar uit. Moet je wel allemaal offpiste materiaal bij je hebben natuurlijk.
Maar zoals Matthias al zegt, met offpiste materiaal was je waarschijnlijk minder snel in de problemen gekomen omdat je dan meer kennis hebt en de gevaren beter in kunt schatten. Statistisch gezien dan, over dit enkele geval zegt het niets.

Ik durf namelijk te stellen dat bijna iedereen met gear dit heeft aangeschaft omdat ze lawinekennis hebben.

Matthias123 op 19 jan 2020 07:37

Ik durf te stellen dat dit in veel gevallen het tegenovergestelde is 🤔

Alex op 19 jan 2020 09:33

Huh??

Shane op 19 jan 2020 10:05

Vanwaar de verbazing? Ik denk dat er heel veel mensen zijn die spullen (3-eenheid) hebben, maar totaal geen kennis van zaken hebben.

When life gets too complicated.... SKI

Zou het? Durf toch wel te stellen dat van iedereen die ik met deze materialen ken, iedereen ermee op de hoogte en in geoefend is.

Edwin van Riel

Ik durf namelijk te stellen dat bijna iedereen met gear dit heeft aangeschaft omdat ze lawinekennis hebben.

Matthias123 op 19 jan 2020 07:37

Ik durf te stellen dat dit in veel gevallen het tegenovergestelde is 🤔

Alex op 19 jan 2020 09:33

Huh??

Shane op 19 jan 2020 10:05

Vanwaar de verbazing? Ik denk dat er heel veel mensen zijn die spullen (3-eenheid) hebben, maar totaal geen kennis van zaken hebben.

Alex op 19 jan 2020 19:21

Nou @Alex, het lijkt me evident dat deze mensen in elk geval weten van het gevaar van lawines en welk materiaal er daarvoor beschikbaar is. Alleen daarmee al hebben ze meer kennis dan minimaal 90% van de wintersporters. Verder lijkt het me dat als je die financiële uitgave doet je tenminste de basisregels qua preventie kent. En wanneer heb je kennis van zaken? Als je de Wepowder Academy hebt gedaan en kunt opdreunen, of als je een mountainsense van hier tot ginder hebt?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Zou het? Durf toch wel te stellen dat van iedereen die ik met deze materialen ken, iedereen ermee op de hoogte en in geoefend is.

evr66 op 19 jan 2020 19:44

Sorry, maar ik ken helaas genoeg mensen met spullen, maar zonder kennis. Iets met een gevoel van schijnveiligheid…

Maar goed, je hoeft het er niet mee eens te zijn (geld ook voor @Shane).

When life gets too complicated.... SKI

@Marko2 met gear had hij en zijn vader waarschijnlijk veel meer kennis van zaken gehad en hadden ze het terrein op een totaal andere manier benaderd en waren ze niet in deze situatie terecht gekomen. Ik durf namelijk te stellen dat bijna iedereen met gear dit heeft aangeschaft omdat ze lawinekennis hebben.

Matthias123 op 19 jan 2020 07:37

Ik begrijp wel wat je bedoelt. Maar een schep, sonde en “pieper” zijn bedoeld om iemand ANDERS te vinden. Het is een reddingsmiddel en voorkomt geen lawines. Ik zie heel vaak mensen solo in de middle of nowhere offpiste gaan (met schep, etc). Dan denk ik bij mijzelf: gaat hij zich zelf uitgraven of zo?
Het beste is gewoon om niet offpiste te gaan. Wat er gebeurd is, is weer een bewijs dat een paar meter buiten de piste ook echt offpiste is met alle gevaren van dien. Het hebben van de drie-eenheid moet geen vrijbrief zijn om te pas en te onpas op de meeste gekke plaatsen het terrein in te duiken.
Offpiste is OK maar met risico’s. Of het je dat waard is dat moet je voor jezelf afwegen. Als je het doet, doe het dan goed voorbereid (dus niet alleen) en als de omstandigheden niet te gevaarlijk zijn. Dus met lawinegevaar 4 of 5 off-piste gaan, ook al is het met drie-eenheid en airbag, vind ik nog steeds niet slim (netjes uitgedrukt).

Marko2 op 19 jan 2020 08:53

Ik ken 4 voorbeelden bij mij in de buurt van mensen die alleen op pad gingen en in een lawine kwamen en er door toevallige passanten uit zijn gered met pieps/schep, en van mensen die alleen gingen en met hun schep anderen konden redden. En buiten dat je doet er de bergredding een plezier mee.

Volgens mij zegt trouwens niemand hier dat de drie-eenheid een vrijbrief voor wat dan ook is.

Click. Click. Peace

Oke @Alex, dat kan natuurlijk. Ik denk dat ik snap wat voor mensen je bedoelt, daar ken ik er ook een paar van, maar ook die respecteren een paar basisregels en snappen waar het materiaal voor dient. Het is vooral dat je het doet voorkomen alsof er veel mensen (een groot deel/het merendeel) met 3-eenheid rijden, zonder te weten wat ze doen, dat is volgens mij verre waar.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Sorry, maar ik ken helaas genoeg mensen met spullen, maar zonder kennis. Iets met een gevoel van schijnveiligheid…

Alex op 19 jan 2020 20:19

Dat zegt misschien meer over jouw kennissenkring dan over de gemiddelde wintersporter met lawine 3-eenheid. Laten we iig hopen dat deze jongen en vader ervan geleerd hebben en hun ervaringen delen met anderen.

@alex, schop ze onmiddellijk hiernaartoe dan, er zijn extra groepen toegevoegd, dus weer wat ruimte ;)
https://www.snowsafety.nl/inschrijven-2/?ee=273

Edwin van Riel

@alex, schop ze onmiddellijk hiernaartoe dan, er zijn extra groepen toegevoegd, dus weer wat ruimte ;)
https://www.snowsafety.nl/inschrijven-2/?ee=273

evr66 op 20 jan 2020 10:25

LOL :-)

Nog even wat nuancering t.a.v. mijn uitspraak: Ik probeer niet de indruk te wekken dat het ‘merendeel’ van de mensen met gear geen kennis van zaken heeft. Ik durf nog steeds te stellen dat er genoeg mensen zijn met gear die maar weinig tot geen kennis van zaken hebben. Roepen dat het meer zegt over mijn eigen kenniskring vind ik dan weer wat kort door de bocht.

Waar het imo regelmatig aan schort is het feit dat de kennis niet wordt bijgehouden. Daarmee bedoel ik dat je met enige regelmaat je kennis en kunde weer af moet stoffen. Ik ga met mijn maten zeker 2x per jaar op een strandje oefenen. Zouden meer mensen moeten doen :-P

When life gets too complicated.... SKI

Waar het imo regelmatig aan schort is het feit dat de kennis niet wordt bijgehouden. Daarmee bedoel ik dat je met enige regelmaat je kennis en kunde weer af moet stoffen. Ik ga met mijn maten zeker 2x per jaar op een strandje oefenen. Zouden meer mensen moeten doen :-P

Alex op 20 jan 2020 11:03

ga je dan met een ganse ski-uitrusting een lawine triggeren op een duin, waarop je maten op zoek gaan naar uitstekende ski’s? ;-)

@tsjoecha google eens op “pieperfest” en breng daar eens een bezoekje. Dan zul je zien dat er ook hier best heel serieus een en ander te trainen valt en dat dit ook echt gedaan wordt. Voegt meer toe dan met dat soort oefeningen hier een beetje de draak te steken ;)

Edwin van Riel

@Tsjoecha Die ski’s ingraven is best wel een dingetje :-P

Maar inderdaad, wat @evr66 zegt je kunt in ons eigen kikkerlandje prima situaties creëren om in te oefenen. Oefeningen m.b.t. uitgraven zijn wat lastiger te reproduceren, maar daar heb je genoeg mogelijkheden voor tijdens een praktijktraining in de Alpen of tijdens je eigen vakantie.

When life gets too complicated.... SKI

Punt is een beetje dat men er vaak in de alpen onvoldoende tijd voor neemt, je komt eigenlijk om te skiën, niet om een beetje met pieper, schep en sonde te gaan oefenen. Laat staan dat men bereid is hiervoor hele dagen “op te offeren”. Dan wordt de spoeling ineens vrij dun. Dus voor zover mogelijk hier alvast oefenen is zeker zinvol.

Edwin van Riel

Punt is een beetje dat men er vaak in de alpen onvoldoende tijd voor neemt, je komt eigenlijk om te skiën, niet om een beetje met pieper, schep en sonde te gaan oefenen. Laat staan dat men bereid is hiervoor hele dagen “op te offeren”. Dan wordt de spoeling ineens vrij dun. Dus voor zover mogelijk hier alvast oefenen is zeker zinvol.

evr66 op 20 jan 2020 11:53

Zijn allemaal keuzes :-)

When life gets too complicated.... SKI

@tsjoecha google eens op “pieperfest” en breng daar eens een bezoekje. Dan zul je zien dat er ook hier best heel serieus een en ander te trainen valt en dat dit ook echt gedaan wordt. Voegt meer toe dan met dat soort oefeningen hier een beetje de draak te steken ;)

evr66 op 20 jan 2020 11:36

Het was niet bedoeld als sneer, maar als een “tekstuele cartoon van hoe het zou kunnen gebeuren” (maar dan op een ongetwijfeld foute manier)

Ik moest hard lachen @Tsjoecha!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Sorry, ik niet, bij dit soort onderwerpen.

Realiseer je wel even dat het knulletje waar dit topic mee begon, zijn “avontuur” alleen door ongelofelijk veel geluk overleefd heeft!!!

Edwin van Riel

De grap ging over het tot de heilige graal van lawinekennis verklaren van piepertje zoeken op het Scheveningse strand. Niet over een 13 jarig jongetje…

I can stick uphill ice, on my saucer...

a) die heilige graal maak jij ervan, @alex een beetje kennende loopt dit wel los en doet hij meer aan deze materie dan het zoeken op een strand
b) geintjes kun je gewoon opstarten in de stube, dat is een meer geëigende plaats daarvoor

Edwin van Riel

Plaats een reactie