Twijfel slaat toe : type binding, binding inserts, to tourski or not ...

Ik sta op punt om me een setje Blizzard Rustler 9's aan te schaffen, welke ik heb getest op de Double Dutch opening in Sölden dit jaar.

Dan komt de keuze van binding :

Aanvankelijk had ik gekozen voor de Tyrolia Attack 13, een binding waar vol lof wordt over gesproken.

Maar nu slaat even de twijfel toe…
Ik heb namelijk ook interesse om te leren tourskiën, dus lijkt het me wel zinvol om direct voor een Salomon MNC13 Shift binding te gaan (tourski binding, 250€ duurder).
Maar in ons gezin of in onze vriendengroep zijn er geen mensen die me daar in volgen. Als ik dan al eens zal tourskiën zal het met een groep en gids zijn.
Je kan je dan ook afvragen of het dan überhaupt niet beter is om voor die paar dagen dan materiaal te huren, waarbij je de skibreedte kan kiezen ifv de condities die dag?
Anderzijds is het wel leuk om het dan met je eigen ski's te doen… (moet dan wel nog tourski boots huren of kopen)

Ik dacht ook te kunnen starten met de Tyrolia Attack’s en er later Salomon Shift bindingen op te zetten maar dat is niet mogelijk omdat ze niet compatibel zijn (andere schroefposities)

En dan is er nog de wijze van monteren: sowieso wil ik afneembare bindingen voor makkelijk transport
( https://www.powderguide.com/magazin/equipment/artikel/skiwer… )
Heb mijn inserts reeds besteld bij http://www.rudeskis.com/shop/product-category/quiverkiller/… (Zeer hulpvaardige en snelle service by the way !)

Ik heb meerdere boor templates afgedrukt en bekeken (van Powder.com), maar niets is compatibel. Zelf niet de Salomon Warden met de Salomon Shift. Dus de keuze is definitief.

Dus de hamvraag is : goedkope binding of de duurdere tourski binding?
Weet iemand of er een nadeel is aan de complexe tourski binding die je dan voor 95% gebruikt louter in downhill?

Je kunt altijd later een tweede setje inderdaad erbij zetten? Heb ik ook, kan m’n wardens omwisselen met kingpins zonder problemen. 2 setjes gaten en inserts vormen geen probleem.

Edwin van Riel

@evr66:

Heb ik ook bekeken maar het combineren van verschillende bindingen op dezelfde ski is niet altijd mogelijk. De schroeven, of inserts, komen soms te dicht tegen elkaar te staan waardoor de ski verzwakt. Je moet min. de boordiameter houden tussen 2 inserts. Om de Shifts er later bij te zetten zou ik ze min. 1cm achteruit moeten zetten, maar dat is voor tourski misschien zelf beter?
Misschien dan toch beter goedkoop starten. Bedankt voor de hulp!

Misschien is de nieuwe Marker Duke PT binding dan wat.

https://www.snowchamps.nl/nieuws/marker-presenteert-de-duke-…

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 19 jan 2020 15:29

Ha,

Ten eerste: mooie ski!
Ten tweede zou ik niet in een Shift of vergelijkbare binding investeren als je nog niet zeker bent te gaan toeren. Voor die paar keer kun je dan ook huren en zelf leren wat je fijn vindt. Als je bijvoorbeeld toeren echt gaaft vind wil je waarschijnlijk een wat meer dedicated (lees lichtere) toerskiset, met puntjesbindingen (echte) en goede lichtere schoenen.
Bedenk dat de extra kosten niet alleen de binding zijn, maar ook vellen (ca 160 euro) en als je dan na een paar keer proberen besluit een andere tour set up te willen… dan is het wat zonde van het geld. En voor dat omboren, de shift is niet de enige bindingen. Ik weet zeker dat er goede bindingen te vinden zijn die wel in buurt kunnen… Kijk eens bij bijvoorbeeld de wat meer standaard puntjes bindingen.

Click. Click. Peace

Bedankt Rogier voor je hulp. Net het duwtje dat ik nodig had.
Als ik zie wat jij allemaal doet is dit wel hulp van een Pro ! Bedankt daarvoor!
Dan maar vlug de Tyrolia’s bestellen. Of de Warden’s? ;-)

Gr, Dimitri

foutje, maar kan bericht niet verwijderen…

*bericht bewerkt door dimitomba op 19 jan 2020 17:45

Misschien is de nieuwe Marker Duke PT binding dan wat.

https://www.snowchamps.nl/nieuws/marker-presenteert-de-duke-…

Sjaak27 op 19 jan 2020 15:28

@Sjaak[/mention]: Deze had ik ook gezien maar ze komen pas uit in het najaar. Boorsjablonen kan je er nog niet van vinden, dus kan ik ook niet zien of deze compatibel zijn met bvb de Marker Griffon’s.

Maar Rogier heeft wel gelijk. Eerst eens materiaal huren en zien of het bevalt, en of ik het überhaupt kan. Op je 45’ste hier nog aan beginnen is mss ook niet ideaal :-) Maar de ‘jongen’ in mij geeft niet op ;-)

Bedankt voor de hulp Sjaak!

Vooral ook niet opgeven! Toerskien is de mooiste sport op aarde. Maar dan wel het materiaal dat je zelf het fijnste vindt!

Click. Click. Peace

Plaats een reactie