Waar een midweek skiën met groep?

Dag, we zijn net koud terug van wintersport, maar we hebben nu tegen elkaar gezegd dat we dit jaar nog wel een keer willen in maart of april.
Waar gaan jullie meestal een lang weekend of midweek naar toe voor nog een 2e wintersport? En boeken jullie dan een last-minute?

Mijn punten:
-niet meer dan 1000 km rijden.

  • geschikt voor gevorderden.
  • Sfeervol dorp. Liever sfeer dan après-ski.
  • Niet te duur ;) (max €200.- pp incl skipas voor ong 4 dagen. Dus niet perse hotel, liever appartement oid)
  • Uiteraard sneeuwzeker, maar dat hangt ook af van moment van boeken.

Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen en via welke site jullie dan boeken. Mogelijk is dat we met een grote groep gaan, maar een groot appartement vinden waar we met zn allen in passen lijkt me alweer best lastig vinden.

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

hoe groter het skigebied, hoe duurder.

Ik ga persoonlijk eerst op zoek naar een skigebied, en ga dan kijken naar de prijzen van de appartementen in de buurt (site van de gemeente, booking.com, airbnb,…). Zo ben ik verleden jaar op Ischgl uitgekomen, maar hebben we uiteindelijk geboekt in Samnaun. Er is daar sfeer, al verpesten de vele lichtreclames van de tax-free shops veel. Een voordeel is er wel dat je korting krijgt op de skipas als je in het dorp verblijft, én dat de brandstofprijzen er relatief goedkoop zijn. De lagere gehuchten (Laret & Compatsch) zijn dan iets authentieker.

*bericht bewerkt door Tsjoecha op 20 jan 2020 14:10

@Jools ik kan Les Carroz in het Grand Massif erg aanraden. Het dorp is erg sfeervol, het gebied erg sneeuwzeker. Prijzen zijn erg gunstig. 5 dagen eind maart is 200pp incl skipas bij Bizz. 4 sterren met wellness etc. Het Grand Massif is ook erg goed bereikbaar vanuit Nederland en ruim minder dan 1000km.

https://www.bizztravel.nl/zoeken.aspx?N=179%204294966897%204…

*bericht bewerkt door Matthias123 op 20 jan 2020 14:17

Born to Ride

@Tsjoecha, dat snap ik. Het hoeft voor 4 skidagen ook niet zo groot te zijn natuurlijk. Als het maar uitdaging biedt.

@Matthias123 kijk dat is al interessant. Als het nog wat dichterbij zou lukken zou dat mooi zijn.

Zit nu al te kijken voor bijvoorbeeld Zugspitz Arena. Is mooi dichtbij :P

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

@Jools in die periode zijn bij de zugspitze eigenlijk alleen de pistes bovenop de zugspitze nog interessant, dat zijn niet heel veel pistes.

Born to Ride

@Jools in die periode zijn bij de zugspitze eigenlijk alleen de pistes bovenop de zugspitze nog interessant, dat zijn niet heel veel pistes.

Matthias123 op 20 jan 2020 14:33

Ah ok, goed om te weten. Geldt dat voor de hele noord-Alpen?

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

@Jools nee maar de zugspitze arena bestaat uit veel kleine gebieden. En buitenom het gebiedje op de zugspitze ligt de rest van de gebiedjes daar erg laag. Op papier is de zugspitze arena een groot gebied, in de praktijk zijn het dus gewoon een stuk of 5 aparte skigebieden… alleen verbonden per skibus

Born to Ride

@Jools nee maar de zugspitze arena bestaat uit veel kleine gebieden. En buitenom het gebiedje op de zugspitze ligt de rest van de gebiedjes daar erg laag. Op papier is de zugspitze arena een groot gebied, in de praktijk zijn het dus gewoon een stuk of 5 aparte skigebieden… alleen verbonden per skibus

Matthias123 op 20 jan 2020 14:46

Ach so, dus gaat meer om de hoogte per skigebied begrijp ik. :) Wat ook wel logisch is trouwens.

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Hintertux, precies 1000km vanaf Amsterdam! Mooi gebied, hoog, Sneeuwzeker. Ben er vaker geweest en ooit in de (toen nog) paasvakantie. Echt goede ervaringen!

Een budget van 200 pp incl skipas lijkt me onmogelijk omdat een 4 daagse skipas al snel 160-200 euro kost.

@boarder je moet kijken bij de aanbieders van pakketreizen zoals sunweb en bizztravel. Daar kan het buiten het hoogseizoen zelfs voor veel minder dan €200pp

Born to Ride

@Jools ik kan Les Carroz in het Grand Massif erg aanraden. Het dorp is erg sfeervol, het gebied erg sneeuwzeker. Prijzen zijn erg gunstig. 5 dagen eind maart is 200pp incl skipas bij Bizz. 4 sterren met wellness etc. Het Grand Massif is ook erg goed bereikbaar vanuit Nederland en ruim minder dan 1000km.

https://www.bizztravel.nl/zoeken.aspx?N=179%204294966897%204…

Matthias123 op 20 jan 2020 14:16

Gaat 'm niet worden: volgens de site is het 1018 km vanaf Utrecht. :)

Waarom altijd een beperking qua reisafstand ? Zo mis je de mooiste gebieden. Wat is nou een uur meer of minder rijden. In maart of april moet je het altijd hoger op zoeken om wat meer sneeuwzekerheid te hebben dus meer naar de Alpenhoofdkam en dus wat verder rijden.

@Marko2 het is ook maar net vanuit welke regio je komt. Vanuit ZW Nederland waar ik woon is het zelfs veel minder dan 900km en 1 van de snelst bereikbare gebieden. En ook van Utrecht is het veel minder.

null

En ook de snelste route is minder dan 1000 dus ik snap sowieso niet hoe ze aan die 1035 komen

null

*bericht bewerkt door Matthias123 op 22 jan 2020 05:12

Born to Ride

Wij wonen aan de grens in Twente dus wij kunnen zo Duitsland in duiken. Dat scheelt volgens mij ook wel.

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

@Marko2 het is ook maar net vanuit welke regio je komt. Vanuit ZW Nederland waar ik woon is het zelfs veel minder dan 900km en 1 van de snelst bereikbare gebieden. En ook van Utrecht is het veel minder.

null

En ook de snelste route is minder dan 1000 dus ik snap sowieso niet hoe ze aan die 1035 komen

null

Matthias123 op 22 jan 2020 05:05

Ik had de km’s even snel van de site geplukt. Maar dat maakt verder niet uit. Wat ik bedoel is dat sommigen hun keus af laten hangen van de reisafstand of duur. Ik lees dat zo vaak. Ik zelf zou nooit mijn keus laten afhangen van de afstand of reistijd (mits het natuurlijk redelijk blijft (niet naar de Sierra Nevada:) ). De reisduur naar de Alpen is ca. 9 tot 13 uur. dit afhankelijk van afstand, drukte, type weg, snelheid, etc. Zaken die voor mij tellen zijn sneeuwzekerheid, piste aanbod, en de verkrijgbare huisvesting (prijs, ligging).
Voor de topic starter is gezien het tijdstip eind maart/ half april de sneeuwzekerheid en dus de hoogteligging van belang en wat er actueel aan sneeuw ligt. Er zijn tal van sites waar je de sneeuwhistorie kan terug vinden (ook op deze). Verder gaat hij met een groep dus als je met z’n allen in 1 huis, complex of chalet wilt, betekent dat ook weer minder keuzevrijheid.
Als je dan zegt ‘ik wil niet meer dan 1000 km rijden’ dan wordt de keuze wel beperkt.

Le Grand Massif is overigens wel een goede optie. Ik zou dan wel in Flaine gaan zitten dan heb je ook nog sneeuw in het dorp. Er zijn nog veel meer opties maar ik zou wel iets kiezen waarbij het grootste deel van het gebied boven 1800 à 2000 m ligt met toppen tot 2800-3000 m. Dan is de sneeuwstress een beetje weg.

@Rogier
ideetje voor een volgende versie van de skigebiedendatabase: % of kilometers piste van gebied in zone 2500m vermelden.
Op die manier kunnen gebieden zoals de Zugspitze waar blijkbaar slechts een klein deel van de pistes zeer hoog liggen ontraden worden.
Het wordt wel moeilijk om deze data te pakken te krijgen (waarschijnlijk alle liftmaatschappijen aanschrijven).

Glide on!

Plaats een reactie