De acht meest voorkomende skischoen problemen.

Uit onze praktijk maar weet u er nog meer te noemen?

null

Date your skis but marry your boots
  • Pijnlijke wreef, had ik vroeger eens met huurschoenen, verdorie wat een pijn!
  • Te veel ruimte rondom de hiel waardoor deze niet ‘vast’ in de schoen zit. Niet pijnlijk natuurlijk maar hindert wel in de overbrenging.
  • En had er laatst niet iemand last van een brandend gevoel/pijn aan de voetzolen?

Delicate dingen, zo’n voeten als je er over nadenkt. ;)

Bla, bla, bla.

Hoge wreef (en lastig daar een passende performance schoen bij te vinden)

*bericht bewerkt door dokteruk op 21 jan 2020 13:53

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Slapende tenen en kramp in teen.

Verkeerde land geboren....

Een zesde teen komt vaak voor???

Wel … met mijn holvoeten en te brede voet had ik last van heel wat dingen: kwesturen / bloedingen op de wreef, geklemde zenuwen, tintelende tenen, enorm pijnlijke hielen en slapende voeten. Bij buckles los was het kermen van de pijn op de lift omdat de bloedsomloop weer op gang kwam, want die deed het ook even niet meer. Enige lapmiddel was een schoen van enkele maten te groot en met alle buckles los skiën.

Sinds ik mijn Tecnica Ten.2 HVL’s heb, gaat het een heel stuk beter. Alleen is de controle in de tenen niet optimaal en de vastheid rond de hiel voor verbetering vatbaar. Ze zijn drie jaar oud. @Marco-Paul - hebben jullie een betere oplossing? ;-)

*bericht bewerkt door Hupla op 21 jan 2020 22:05

@bartvwg inderdaad; brandende voetzool en het gevoel van een opgehoopte sok onder de ‘muis’ van de voet. Daarnaast slapende ringteen.
Zo blij met mijn nieuwe schoenen.

Xx10

Ik heb ook jaren last gehad, Vorig jaar een goed advies en een binnenzool en geen enkel probleem meer. Ski nu de hele dag zonder een pijntje. Bij lunch gaan zelfs de schnallen niet los.

Ik heb behoorlijk brede voeten en een hoge wreef en ski nu met de K2bfc 120

dubbelpost

*bericht bewerkt door marklit op 21 jan 2020 23:14

Een zesde teen komt vaak voor???

Marko2 op 21 jan 2020 21:53

Hahaha, dat gaat natuurlijk niet echt over extra tenen, maar een aandoening die zo genoemd wordt @Marko2 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Een zesde teen komt vaak voor???

Marko2 op 21 jan 2020 21:53

Hahaha, dat gaat natuurlijk niet echt over extra tenen, maar een aandoening die zo genoemd wordt @Marko2 😉.

Shane op 22 jan 2020 08:01

Maar wat is het dan wel? Gevoel alsof je 6 tenen hebt?

Een zesde teen komt vaak voor???

Marko2 op 21 jan 2020 21:53

Hahaha, dat gaat natuurlijk niet echt over extra tenen, maar een aandoening die zo genoemd wordt @Marko2 😉.

Shane op 22 jan 2020 08:01

Maar wat is het dan wel? Gevoel alsof je 6 tenen hebt?

Ook ik heb jaren lopen worstelen met de juiste schoenen…
Dit jaar Salomon Xpro 100 sport laten “aanmeten”. Binnen en buiten schoen zijn custom shell, maar wel in 2 sessies gefit. En Sidas sportline zolen erin …geen schnallen meer los tijdens de lunch en perfect de hele dag pijn en zorgeloos skieen.
De Salomon Xpro is Salomon’s best verkochte schoen en dat begrijp ik nu ook. Aanrader !!!

Een zesde teen komt vaak voor???

Marko2 op 21 jan 2020 21:53

Hahaha, dat gaat natuurlijk niet echt over extra tenen, maar een aandoening die zo genoemd wordt @Marko2 😉.

Shane op 22 jan 2020 08:01

Maar wat is het dan wel? Gevoel alsof je 6 tenen hebt?

Marko2 op 22 jan 2020 15:09

Zesde teen is een aanduiding voor wat ook wel een bursitis wordt genoemd net naast je kleine teen zit een bult die vaak rood ontstoken is. maar niet altijd en soms geeft die het gevoel dat je daar nog een teen hebt vanwege de diffuse pijn.

Het is dus niet een echte zesde teen. Dat kan ook dat heet polydactylie en is een aangeboren afwijking.

null

Date your skis but marry your boots

Wow, dan vallen mijn voet-problemen uit het verleden ineens erg mee ;)

Edwin van Riel

De slechte bootfitter. Helaas kom je daar pas achter als het te laat is.

Übung macht den meister!!!

Heb jarenlang pijnlijke schenen gehad maar heb dan ook skischoenen van een jaartje of 15 oud…
Onlangs nieuwe schoenen gekocht dus ben heel benieuwd!

Belangrijkste skischoen probleem staat er niet bij: te duur ;)

Ongelijke voeten. Mijn rechter is 6mm langer dan mijn linker. Er zullen vast wel grotere verschillen zijn, maar die 6mm merk ik al wel…

*bericht bewerkt door Ferdinand op 22 jan 2020 19:15

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Belangrijkste skischoen probleem staat er niet bij: te duur ;)

Martin7182 op 22 jan 2020 19:10

Een schoen die perfect past en geen pijn doet is niet snel te duur ;-)
Een goede schoen kan plm. 15 jaar mee…

Date your skis but marry your boots

Belangrijkste skischoen probleem staat er niet bij: te duur ;)

Martin7182 op 22 jan 2020 19:10

Een schoen die perfect past en geen pijn doet is niet snel te duur ;-)
Een goede schoen kan plm. 15 jaar mee…

Marco-Paul op 22 jan 2020 22:04

volkomen mee eens. Bovendien kunnen onjuiste schoenen het skiplezier echt flink bederven. Been there… 3 jaar terug een paar goed passende schoenen door een vakman laten aanpassen en sindsdien geen pijn meer en zo veel meer plezier in de sport.

Edwin van Riel

Belangrijkste skischoen probleem staat er niet bij: te duur ;)

Martin7182 op 22 jan 2020 19:10

Een schoen die perfect past en geen pijn doet is niet snel te duur ;-)
Een goede schoen kan plm. 15 jaar mee…

Marco-Paul op 22 jan 2020 22:04

Ehh ja, en al die andere punten zijn geen schoen- maar voetproblemen of beperkt assortiment v.d. winkel ;) Ik heb overigens perfect passende schoenen die ook nog goedkoop waren. Zo te lezen kan ik er nog een kleine tien jaar mee vooruit:)

*bericht bewerkt door Martin7182 op 23 jan 2020 08:18

Belangrijkste skischoen probleem staat er niet bij: te duur ;)

Martin7182 op 22 jan 2020 19:10

Een schoen die perfect past en geen pijn doet is niet snel te duur ;-)
Een goede schoen kan plm. 15 jaar mee…

Marco-Paul op 22 jan 2020 22:04

Het lijkt mij beter om in skiweken te praten. Mijn schoenen gaan geen 15 jaar mee. :-)

Click. Click. Peace

Hoeveel weken is dat ongeveer? De 15 weken heb ik er inmiddels wel op zitten.

Belangrijkste skischoen probleem staat er niet bij: te duur ;)

Martin7182 op 22 jan 2020 19:10

Een schoen die perfect past en geen pijn doet is niet snel te duur ;-)
Een goede schoen kan plm. 15 jaar mee…

Marco-Paul op 22 jan 2020 22:04

Het lijkt mij beter om in skiweken te praten. Mijn schoenen gaan geen 15 jaar mee. :-)

Rogier op 23 jan 2020 07:57

Agree to disagree?
Een skischoen kan 15 jaar (of zelfs langer) mee. Maar dan heb ik het over de shell van een hoogwaardige schoen. De binnenschoenen en zooltjes vervang ik daarentegen gemiddeld om de 5 jaar (afhankelijk van gebruik).
Ook ik ken de verhalen van gebarsten of gebroken shells boven aan de lift (in de kou). Dat komt omdat de soeplesse van het materiaal verdwenen is. Ik merk dat het kunststof van de shell duidelijk minder soepel wordt na 15 jaar. Dat komt omdat de ‘week-makers’ van het kunststof langzaam verdampen. De aangegeven 15 jaar zijn helemaal niet zo vreemd mijnsinziens. Het is wel van belang dat je de ‘liners’ tijdig vervangt.

BW
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 23 jan 2020 08:45

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Een goede schoen kan plm. 15 jaar mee…

Marco-Paul op 22 jan 2020 22:04

Moet dat nu? 😤
Spelbreker! 😳
Mijn vrouw leest hier ook wel eens mee hoor!😥😥
😜

Bla, bla, bla.

Belangrijkste skischoen probleem staat er niet bij: te duur ;)

Martin7182 op 22 jan 2020 19:10

Een schoen die perfect past en geen pijn doet is niet snel te duur ;-)
Een goede schoen kan plm. 15 jaar mee…

Marco-Paul op 22 jan 2020 22:04

Het lijkt mij beter om in skiweken te praten. Mijn schoenen gaan geen 15 jaar mee. :-)

Rogier op 23 jan 2020 07:57

Ha ha, de mijne ook niet. Vuistregel 25 weken of 15 jaar één week per jaar. De tijd doet ook iets met de kwaliteit. Even los van de economische levensduur…

Date your skis but marry your boots

Vervang meestal 1x de liner, bij de volgende ronde de hele schoen weer. Ooit een zool doorgebroken tijdens het skien op aardige snelheid. Dan kun je toch echt wel heel lullig onderuit gaan ;)

OK, waren heel oud, van die achterinstappers uit de 80’er jaren ;)

Edwin van Riel

Vervang meestal 1x de liner, bij de volgende ronde de hele schoen weer. Ooit een zool doorgebroken tijdens het skien op aardige snelheid. Dan kun je toch echt wel heel lullig onderuit gaan ;)

OK, waren heel oud, van die achterinstappers uit de 80'er jaren ;)

evr66 op 23 jan 2020 12:09

Jaren 80, dat is echt wel 30-40 jaar geleden :) @evr66. Ik vervang de liner 2 keer per boot. Gebruik is 2 - 3 weken per jaar en dan nog 10-20 sessies binnen in Castleford. Op dit moment zit ik eigenlijk naar nieuwe te kijken (mijn Atomics Beta Race Titanium 10.50 zijn ook inmiddels weer uit 2002).
Overigens ik heb nooit begrepen dat die achterinstappers zonodig de kliko in moesten. Ik had zelf ooit Salomon SX 92 equipe. Perfect zittende boot, zat goed strak (en comfortabel) om mijn voet, had een stijve flex, eigenlijk prima. Helaas in een bui van vernieuwing deze na 4 jaar vervangen door een stel (overigens prima zittende) Koflachs. Maar ergens had ik best spijt ze te hebben weg gedaan. Ik zet mijn schnallen eigenlijk altijd enorm strak, vooral het gemak van even los doen was ongevenaard!

BW
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 23 jan 2020 12:29

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Yup, da’s heel lang geleden. Waren prima schoenen toen, nooit echt begrepen waarom ze daarmee gestopt zijn ;)

Denk dat ze op het moment van breken zo’n 20 jaar oud waren ;)

Edwin van Riel

Yup, da’s heel lang geleden. Waren prima schoenen toen, nooit echt begrepen waarom ze daarmee gestopt zijn ;)

Denk dat ze op het moment van breken zo’n 20 jaar oud waren ;)

evr66 op 23 jan 2020 12:39

Dit is waarom ze zijn verdwenen: https://www.bootfitter.nl/bootfitting_blog/de-moord-op-een-s…

Date your skis but marry your boots

Plaats een reactie