Welke thermokleding of baselayer?

Welke thermokleding voor dames is aan te raden?

Ik had een low budget shirt met lange mouwen van de Decatlon maar helaas nog steeds koud… dus tips zijn welkom!

En wat had je er over heen aan wat dat is je warme laag

Dienten Die Alte schule

Wij gebruiken base en midlayers veel van decathlon. Base van merino. Midlayers uit de freshwarm en xwarm series. Dan kun je met een donsje en een paar Shells alles aan van touren tot echt flink koud.

Edwin van Riel

Er zit geen CV of open haard in een thermoshirtje.

  1. Base thermo shirt (iets van Kipsta van enkele jaren geleden, nauw aansluitend en verlucht goed. Anders deze die ik gisteren gekocht heb en volgende week kan proberen: https://www.decathlon.be/nl/p/thermoshirt-voor-skien-voor-he…

  2. Daarboven merino shirt (lange mouwen) van Decathlon. Een oude of deze nieuw gekocht: https://www.decathlon.be/nl/p/merino-shirt-met-lange-mouwen-…

  3. Shirt met lange mouwen, ook Wedze van enkele jaren geleden. Type: https://www.decathlon.be/nl/p/skiondershirt-voor-heren-fresh…

  4. Indien erg koud: lichte trui, nauw aansluitend, soort midlayer met of zonder capuchon

  5. donsjas

  6. shell jas

Het is o zo hard genieten.

Ik heb gewoon de bekende van Craft, active extreme. Ergens uit duitsland geplukt in de zomermaanden voor weinig geld.

Craft Active Comfort, top spul. Gebruik het al meerdere jaren en altijd blij ermee! In tegenstelling tot de hierboven genoemde Decathlon thermoshirt…

Craft Active Comfort, top spul. Gebruik het al meerdere jaren en altijd blij ermee! In tegenstelling tot de hierboven genoemde Decathlon thermoshirt…

Daan050 op 22 jan 2020 11:59

@Daan050 heb je die shirts van Decathlon gebruikt en niet tevreden van? Wat scheelde er voor jou dan aan?
Ik heb namelijk tegenwoordig een goede verstandhouding met (bepaalde, uiteraard niet alles) spullen van Decathlon. En al zeker op vlak prijs-kwaliteit (niet in te rekenen dat je bv. Einde van het seizoen echte koopjes doet en dus de volle prijs betaalt)

Het is o zo hard genieten.

Craft Active Comfort, top spul. Gebruik het al meerdere jaren en altijd blij ermee! In tegenstelling tot de hierboven genoemde Decathlon thermoshirt…

Daan050 op 22 jan 2020 11:59

@Daan050 heb je die shirts van Decathlon gebruikt en niet tevreden van? Wat scheelde er voor jou dan aan?
Ik heb namelijk tegenwoordig een goede verstandhouding met (bepaalde, uiteraard niet alles) spullen van Decathlon. En al zeker op vlak prijs-kwaliteit (niet in te rekenen dat je bv. Einde van het seizoen echte koopjes doet en dus de volle prijs betaalt)

Hendrik5 op 22 jan 2020 12:13

Wat ik zelf een nadeel vond aan de shirts die ik gehad heb, was het niet snel drogen ervan (toen nog niet Merino). Daarnaast ben ik zelf redelijk lang en slank, oftewel te korte mouwen. Iets wat ook een irritatiefactor kan zijn ;-)…

Voor velen is de prijs-kwaliteit van de Decathlon inderdaad wel een aanrader. Mijn persoonlijke voorkeur gaat echter wel uit naar die van Craft.

Draag nu baselayers van Falke, bevalt me veel beter dan dat van de Decathlon en het peperdure Icebreaker-spul.

Bla, bla, bla.

@fvanveer,
Was je Decathlon shirt ook (een heel klein beetje) klam/vochtig toen je het koud had? Zo ja, ander onder shirt nemen en of beter ademende dinger er overheen. Zo nee, warmere laag er overheen.

Het grootste probleem met winter sport kleding is de vocht regulering.
Dat begint met een goede onderlaag, ademende isolatie laag en goed ademende buitenlaag.
Door de lage temperatuur condenseert de waterdamp van je lichaam vaak weer in je kledinglagen. Vervolgens krijg je het koud, want vochtige kleding is minder warm.

Dus, vermijd zo veel mogelijk dat je gaat zweten,
Ventileer als je wel gezweet hebt.
Probeer tijdens pauzes zo veel mogelijk kleding uit te luchten.
Neem een extra laag mee voor als het kouder wordt, vooral later op de dag.
Als je nieuwe kleding koopt, kies dan voor beter ademende items.

*bericht bewerkt door Slim op 22 jan 2020 13:44

Er zit geen CV of open haard in een thermoshirtje.

Geraertshoven op 22 jan 2020 08:13

kan wel hoor, vandaag kwam ik dit tegen: https://www.amazon.de/dp/B07ZZBHN7X
elektisch ondergoed met USB aansluiting om op te laden.

Zelf geen ervaring mee, ik heb het niet rap koud.
Ook mijn vrouw (die het wel sneller koud heeft), is tevreden met het decathlon onderhemdje (2Warm) met de ruwe kant op het lichaam + Fleece pull + jas
indien nodig aangevuld met een extra mid layer

Belangrijkste is inderdaad om nergens opeens een katoenlaag in te verwerken want dat houdt het vocht vast en voelt bijgevolg klam aan.
Ook letten op de dampdoorlaatbaarheid/ademend vermogen van je jas.

Glide on!

Welke thermokleding voor dames is aan te raden?
Ik had een low budget shirt met lange mouwen van de Decatlon maar helaas nog steeds koud… dus tips zijn welkom!

fvanveer op 21 jan 2020 20:21

🎵’k ben speciaal vertrokken, kreunde hij, want ik ben al oud,
in een lange onderbroek, en nog heb ik het koud.🎵
(Herman Finkers)

Ook budget thermoshirts doen wat ze moeten doen: je droog houden. Het verschil met duurdere thermoshirts zit vooral in de pasvorm en stinkbestendigheid.
Warmte vasthouden doet de isolerende laag erboven, veelal fleece (voordelig) maar het duurdere (merino-)wol en dons hebben hun voordelen.
Op zonnige windstille voorjaarsdagen kom ik overigens ook weleens uit met enkel een baselayer en windstopper.

Plaats een reactie