Een goede ski

Brede planken zijn een afrader met je knie.

Ik zou een wat rustiger latje pakken die makkelijk draait. Elan SL, Salomon Smax 10 of 8, dat werk. Niet te stevig met dubbel titanal en zo en rustig nog leuk te skiën.
Maar qua knieën is het vooral van belang om met een andere mindset te skiën en dat ligt niet aan de soort lat. Houdt de krachten laag en train vooral je beenspieren goed om toch wat krachten te kunnen verwerken.

Maar even eerlijk, je bedoelt met niveau 9 of 10 de omschrijving uit het topic uit de link van @elisabeth101 ?

"Niveau 9: goede techniek op elk terrein, op alle soorten pistes en in alle omstandigheden, kan goed omgaan met buckels (opleiders, coaches, professionele skiërs) 
Niveau 10: skiet technisch nagenoeg perfect op alle pistes, kan dat demonstreren en kan anderen daarin trainen (worldcupskiërs, demoskiërs op het hoogste niveau, atleten) "

Ik zou zeggen bel je sponsor…

Ik was op de hoogte!

Maar volgens mij is er wel weer wat veranderd in pak weg 10 jaar!
Maar goed ik tel de vraag wel aan een oud collega in Kirchberg!
Sorry voor jullie tijd!
Ik dacht hier een vraag te stellen!

Robbert72 op 25 jan 2020 14:32

Ga t maar lekker daar vragen, houdoe!

Ik wilde je best helpen en heb je een link gestuurd met vragen om te beantwoorden. Als je dat dan weer zo minimaal doet kan ik er ook niks van maken🤷

elisabeth101 op 25 jan 2020 15:54

Op jou reactie wilde ik nog op terug komen!

Ik ben dus een 9 of 10 skiër maar de 10 kan mijn knie niet meer aan!
Verder hangt het natuurlijk ook van de pistes af, Ik weet nu nog niet wat het weer gaat doen en welke pistes ik tegen kom vanaf 14 februari
Ik was altijd gek op kleine bochten draaien aan de zijkant van de pistes maar dat liet míjn knie sinds vorig jaar niet meer toe.
Ik ben 47 82 kg en 184 lang
Lange carve bochten draaien gaat prima met míjn knie.

Verder ski ik nu met mijn gezin en vrienden met kinderen dus dat zijn rode en soms zwarte pistes. Van de blauwe pistes heb ik geen last van míjn knie!

Heb ik nu alles beantwoord voor jou?

Is er ook nog iemand die weet of Ik de brede planken een keer proberen moet? Of is dat af te raden met een slechte knie?

Robbert72 op 25 jan 2020 16:13

@Robbert72 Ik ben niet zo van de niveau’s. Nu ook wat rustiger aan het skieen, poorten is op 52 jarige leeftijd is ook erg overdreven ;)
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Zelf beleef Ik veel plezier aan een vriendelijke/consumenten GS ski. In feite kan je er alles mee en is ideaal voor op vakantie. Slalom latten gaan wel mee, maar gebruik Ik meestal niet meer dan 1 dag per week en bovendien kan het korte werk ook prima op die consumenten GS latten. Je zou kunnen denken aan een Atomic Redster G9, Elan GSX Fusion, of Rossignol Hero Elite LT TI. Deze latten zitten (in mijn ervaring) vrij dicht bij elkaar en Ik heb er zelf ook 1 van. Er zullen er vast nog meer zijn in deze categorie maar die ken Ik zelf niet zo goed. Zo vond Ik de Salomon S/Race Rush GS erg potent, minder veelzijdig, en vrij vermoeiend om een dag net het gezin erop uit te gaan (wel leuk om te brassen, dat wel). Echter er is ook een mildere variant Shot ipv Rush, maar die heb ik nog niet geprobeerd. Bredere latten zijn niet echt lekker voor je knietjes. Die zou ik dus laten liggen.

Succes met je zoektocht!

BW,
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 25 jan 2020 16:42

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

https://realskiers.com/revelations/why-wide-skis-arent-good-…

evr66 op 25 jan 2020 16:25

prima hoor dan weet ik dat dit geen optie is!

https://realskiers.com/revelations/why-wide-skis-arent-good-…

evr66 op 25 jan 2020 16:25

prima hoor dan weet ik dat dit geen optie is!

Brede planken zijn een afrader met je knie.

Ik zou een wat rustiger latje pakken die makkelijk draait. Elan SL, Salomon Smax 10 of 8, dat werk. Niet te stevig met dubbel titanal en zo en rustig nog leuk te skiën.
Maar qua knieën is het vooral van belang om met een andere mindset te skiën en dat ligt niet aan de soort lat. Houdt de krachten laag en train vooral je beenspieren goed om toch wat krachten te kunnen verwerken.

Maar even eerlijk, je bedoelt met niveau 9 of 10 de omschrijving uit het topic uit de link van @elisabeth101 ?

"Niveau 9: goede techniek op elk terrein, op alle soorten pistes en in alle omstandigheden, kan goed omgaan met buckels (opleiders, coaches, professionele skiërs) 
Niveau 10: skiet technisch nagenoeg perfect op alle pistes, kan dat demonstreren en kan anderen daarin trainen (worldcupskiërs, demoskiërs op het hoogste niveau, atleten) "

Ik zou zeggen bel je sponsor…

Hessel op 25 jan 2020 16:32

Ja die link inderdaad!
Onder de kenners!
De landes van Tirol haal je niet zomaar!

Ik was op de hoogte!

Maar volgens mij is er wel weer wat veranderd in pak weg 10 jaar!
Maar goed ik tel de vraag wel aan een oud collega in Kirchberg!
Sorry voor jullie tijd!
Ik dacht hier een vraag te stellen!

Robbert72 op 25 jan 2020 14:32

Ga t maar lekker daar vragen, houdoe!

Ik wilde je best helpen en heb je een link gestuurd met vragen om te beantwoorden. Als je dat dan weer zo minimaal doet kan ik er ook niks van maken🤷

elisabeth101 op 25 jan 2020 15:54

Op jou reactie wilde ik nog op terug komen!

Ik ben dus een 9 of 10 skiër maar de 10 kan mijn knie niet meer aan!
Verder hangt het natuurlijk ook van de pistes af, Ik weet nu nog niet wat het weer gaat doen en welke pistes ik tegen kom vanaf 14 februari
Ik was altijd gek op kleine bochten draaien aan de zijkant van de pistes maar dat liet míjn knie sinds vorig jaar niet meer toe.
Ik ben 47 82 kg en 184 lang
Lange carve bochten draaien gaat prima met míjn knie.

Verder ski ik nu met mijn gezin en vrienden met kinderen dus dat zijn rode en soms zwarte pistes. Van de blauwe pistes heb ik geen last van míjn knie!

Heb ik nu alles beantwoord voor jou?

Is er ook nog iemand die weet of Ik de brede planken een keer proberen moet? Of is dat af te raden met een slechte knie?

Robbert72 op 25 jan 2020 16:13

@Robbert72 Ik ben niet zo van de niveau’s. Nu ook wat rustiger aan het skieen, poorten is op 52 jarige leeftijd is ook erg overdreven ;)
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Zelf beleef Ik veel plezier aan een vriendelijke/consumenten GS ski. In feite kan je er alles mee en is ideaal voor op vakantie. Slalom latten gaan wel mee, maar gebruik Ik meestal niet meer dan 1 dag per week en bovendien kan het korte werk ook prima op die consumenten GS latten. Je zou kunnen denken aan een Atomic Redster G9, Elan GSX Fusion, of Rossignol Hero Elite LT TI. Deze latten zitten (in mijn ervaring) vrij dicht bij elkaar en Ik heb er zelf ook 1 van. Er zullen er vast nog meer zijn in deze categorie maar die ken Ik zelf niet zo goed. Zo vond Ik de Salomon S/Race Rush GS erg potent, minder veelzijdig, en vrij vermoeiend om een dag net het gezin erop uit te gaan. Echter er is ook een mildere variant Shot ipv Rush, maar die heb ik nog niet geprobeerd. Bredere latten zijn niet echt lekker voor je knietjes. Die zou ik dus laten liggen.

dokteruk op 25 jan 2020 16:33

Dank voor dit bericht!
Wij begrijpen elkaar 👍

Ik vind het jammer dat hier een beetje vervelende houding is ontstaan, waardoor vragen zoals die van jou @Robbert72 niet meer fatsoenlijk behandeld worden. Neemt niet weg dat je met Landes natuurlijk nog niet erg in de buurt komt van de mannen die vandaag van de Streif af kwamen (niveau 10), maar zelfs niet van een Staatliches examinator (niveau 9). Landes haal je op zich namelijk wel “zomaar”, daar is niet echt een bijzonder talent voor nodig…

Dat neemt niet weg dat je met deze achtergrond wel een goede skiër bent en dat je daardoor een brede range hebt om uit te kiezen om je knieproblemen te verlichten. Consumenten GS latten hebben tegenwoordig een veel kleinere radius dan wat jij gewend was en zijn dus een optie, maar je kunt ook eens kijken aan de (licht) gerockerde allmountain kant. Die laten wat meer ruimte voor slordig skiën, zijn vaak licht van gewicht en met jouw techniek is de mindere grip niet echt een probleem. Ik hoor goede verhalen over de Head Kore!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ja die link inderdaad!
Onder de kenners!
De landes van Tirol haal je niet zomaar!

Robbert72 op 25 jan 2020 16:40

Zelfkennis siert de mens…
😂

Dank je voor je post.

Ik zeg de Rossignol LT Ti. Met jouw techniek en ervaring zou ik je ondanks je knie nog wel op deze consumenten gs zetten. Deze rossi is best heel vriendelijk en rustig skien gaat ook prima.

Dank je voor je post.

Ik zeg de Rossignol LT Ti. Met jouw techniek en ervaring zou ik je ondanks je knie nog wel op deze consumenten gs zetten. Deze rossi is best heel vriendelijk en rustig skien gaat ook prima.

elisabeth101 op 25 jan 2020 18:06

Dank, grappig dat deze Rossignol bij meer mensen worden aangeprezen!

Ik vind het jammer dat hier een beetje vervelende houding is ontstaan, waardoor vragen zoals die van jou @Robbert72 niet meer fatsoenlijk behandeld worden. Neemt niet weg dat je met Landes natuurlijk nog niet erg in de buurt komt van de mannen die vandaag van de Streif af kwamen (niveau 10), maar zelfs niet van een Staatliches examinator (niveau 9). Landes haal je op zich namelijk wel “zomaar”, daar is niet echt een bijzonder talent voor nodig…

Dat neemt niet weg dat je met deze achtergrond wel een goede skiër bent en dat je daardoor een brede range hebt om uit te kiezen om je knieproblemen te verlichten. Consumenten GS latten hebben tegenwoordig een veel kleinere radius dan wat jij gewend was en zijn dus een optie, maar je kunt ook eens kijken aan de (licht) gerockerde allmountain kant. Die laten wat meer ruimte voor slordig skiën, zijn vaak licht van gewicht en met jouw techniek is de mindere grip niet echt een probleem. Ik hoor goede verhalen over de Head Kore!

Shane op 25 jan 2020 16:55

Ja inderdaad ik heb in Kirchberg les gegeven dus de streif is mij bekend.
Voor de wedstrijd is hij lang gestremd en mag niemand er af!
Twee dagen later is de mausefalle een buckels piste!
Ik ging met mijn klas voor de grap wel de familie afvaart doen. dan liet ik van onder zien hoe stijl deze is. Je kan werkelijk niet geloven dat deze mannen er zonder bocht van af knallen.

Bedankt voor antwoord waar je mee begint is idd jammer

Dank je voor je post.

Ik zeg de Rossignol LT Ti. Met jouw techniek en ervaring zou ik je ondanks je knie nog wel op deze consumenten gs zetten. Deze rossi is best heel vriendelijk en rustig skien gaat ook prima.

elisabeth101 op 25 jan 2020 18:06

Dank, grappig dat deze Rossignol bij meer mensen worden aangeprezen!

Robbert72 op 25 jan 2020 18:32

Het vorige model is nog een tandje vriendelijker. Tot 2018 is dat (oranje wit). Die is ook nog wel te vinden als je online zoekt.

Ja die link inderdaad!
Onder de kenners!
De landes van Tirol haal je niet zomaar!

Robbert72 op 25 jan 2020 16:40

Serieus? 10?

Dat is toch wel een enorme overschatting van jezelf. Landes komt daar gewoon niet bij in de buurt.

Wel n mooie manier om jezelf op een forum te introduceren, geen last van valse bescheidenheid in ieder geval ;)

Edwin van Riel

En ik maar denken dat nederland geen nummer 10 had, ben wel heel erg benieuwd nu! The GOAT van nederland is op het forum gesignaleerd!

*bericht bewerkt door Arnie777 op 25 jan 2020 20:47

Freeride = Life

En ik maar denken dat nederland geen nummer 10 had, ben wel heel erg benieuwd nu! The GOAT van nederland is op het forum gesignaleerd!

Arnie777 op 25 jan 2020 20:47

Ik geloof dat Nederland echt wel een 10 had hoor (als je dan zonodig in niveaus wil indelen). Toevallig heeft een familie lid van mij ooit wereldbeker punten gescoord (HdM). dus alsjeblieft niet zo blaten en het zou fijn zijn als we die discussies over niveaus … van anderen… achterwege kunnen laten. Het is namelijk totaal niet interessant.

BW
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Wat fijn voor jou en je familielid! Zal waarschijnlijk ver voor mijn tijd zijn geweest. Misschien kan ik beter 'heeft' in mijn post zetten? Of ben ik weer aan het blaten?

Heb HdM eens even opgezocht. Inderdaad 1 van de 2 nederlandse wedstrijdskiers die ooit punten hebben gehaald en dus kan categoriseren als 10. Misschien wordt ons nieuwe forumlid dan wel de derde?

*bericht bewerkt door Arnie777 op 25 jan 2020 21:22

Freeride = Life

Wat fijn voor jou en je familielid! Zal waarschijnlijk ver voor mijn tijd zijn geweest. Misschien kan ik beter 'heeft' in mijn post zetten? Of ben ik weer aan het blaten?

Heb HdM eens even opgezocht. Inderdaad 1 van de 2 nederlandse wedstrijdskiers die ooit punten hebben gehaald en dus kan categoriseren als 10. Misschien wordt ons nieuwe forumlid dan wel de derde?

Arnie777 op 25 jan 2020 21:21

Het gaat er niet om of het fijn is voor X of Y… Ik bedoel te zeggen dat de discussie over niveau inschatting van anderen zorgt voor een onaangenaam welles - niettes spelletje. Dat vind ik jammer op een forum zoals dit en daarbij zijn niveau’s niet echt interessant. Als iemand zich een niveau 1 indeelt…mooi toch! Als iemand zich een niveau 12 toebedeelt … ook prima! Dat zou ons toch niet moeten uitmaken? Mij deert het totaal niet eigenlijk.
Het slechtste dat kan gebeuren is dat iemand het verkeerde advies krijgt.
Maar er hoeft toch helemaal geen vervelend sfeertje te ontstsan lijkt me. Ik kan me niet voorstellen dat jij het daarmee oneens bent @Arnie777

Zomaar ter verduidelijking van mijn gedachtengang.

Chrz!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 25 jan 2020 22:22

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Ik ging met mijn klas voor de grap wel de familie afvaart doen. dan liet ik van onder zien hoe stijl deze is. Je kan werkelijk niet geloven dat deze mannen er zonder bocht van af knallen.

Robbert72 op 25 jan 2020 18:40

Even een tussenvraagje, heeft dit niet puur met durf te maken i.p.v. skitechniek? Als ik een steile gladde helling af ga, dan is dat rechtdoor op snelheid veel makkelijker dan met bochten. En als je wel wat (flauwe) bochten maakt, dan snijden de ski’s beter als je harder gaat. Misschien mijn gebrek aan techniek, maar op snelheid lijkt alles makkelijker.

Ik durf zelfs te stellen dat het meer met techniek te maken heeft dan durf. Het gaat er immers om gecontroleerd op hoge snelheid het parcours af te leggen. Enige snelheid is wel nodig om de functie van een ski te kunnen benutten, maar het gaat er juist om dat de controle altijd aanwezig is. Alleen met goede techniek is dat op die hoge snelheden mogelijk. Het lijkt me suïcide om met weinig techniek zo’n parcours af te leggen.

Chrz!
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Rechtdoor is inderdaad niet heel lastig (maar perfect vlakstellen wel).
Daarna linksaf of rechtsaf op hoge snelheid op een convex helling is pure techniek.

Wat heerst er hier een k*tsfeer 🙄

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

https://www.facebook.com/181578121874566/posts/3063550510343…

Als je zo skiet snap ik dat je last krijgt van je knieen

Aan iedereen: hou op over andermans niveau!

Het punt is duidelijk. De topic-starter is een goede skiër en zoekt een wat vriendelijkere ski voor een wat zwakkere knie. Elke opmerking die hier niet over gaat zal ik verwijderen. Mensen die terugkerend over andermans niveau zeuren riskeren een block. Dit geldt ook voor andere topics.

En last but not least. Als skileraar ben je geen materiaalkenner. Dus ook zeer goede skiërs mogen om materiaal advies vragen. Ik zou het juist omdraaien dat siert ze.

*bericht bewerkt door Rogier op 30 jan 2020 16:39

Click. Click. Peace

Je zou haast zeggen dat @Gigi toch wel gemist wordt. Het niveau van het ski-advies ;) is in elk geval flink gedaald…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik moet eens beter op gaan letten waar al die snelle gasten onder me op de Olympische skipistes in Les Menuires op skiën. Ze gaan alleen te hard om het te zien. Overigens, ik gebruik al een aantal jaren glucosamine en waar ik tot 2 jaar terug nog een knie liet intapen heb ik dat de afgelopen jaren niet meer nodig. Maar…dat kan ook aan mijn beperkte snelheid en de pistekeuzes liggen.

Hen48

De profs skiën allemaal op fabriek ski’s die speciaal voor hun gemaakt worden!
Zelfs de world cup ski van Rossignol of een ander merk kan je niet vergelijken met waar hun mee skiën!
Voor de verkoop hebben ze alleen wel de ski optisch het zelfde gemaakt!

@Robbert72 Je kunt hetzelfde type FIS latten wel gewoon kopen/bestellen hoor. Niet dat je daar op volle pistes wat aan hebt (en dan laten we niveau en bovenbeensterkte nog even buiten beschouwing). Dat er niet FIS modellen bestaan met de naam worldcup is een ander verhaal, en die skiën inderdaad heel anders dan de echte wedstrijdlatten.

Click. Click. Peace

@Robbert72 Je kunt hetzelfde type FIS latten wel gewoon kopen/bestellen hoor. Niet dat je daar op volle pistes wat aan hebt (en dan laten we niveau en bovenbeensterkte nog even buiten beschouwing). Dat er niet FIS modellen bestaan met de naam worldcup is een ander verhaal, en die skiën inderdaad heel anders dan de echte wedstrijdlatten.

Rogier op 31 jan 2020 15:28

Niet dat ik deze ski wil hebben hoor!
Mij te stijf met een slechte knie

Plaats een reactie