Ski all-mountain advies aub

Hallo,
Ik ben een 17-jarige skiër, ik weeg 83kg en ben 185 cm groot. Ik ben op zoek naar een all-mountain ski in de breedte rond de 89-93mm.
Ik keek eerst naar de atomic vantage 90 ti, maar deze hebben ze in maat 184 en ik ben bang dat deze te groot en onprettig gaat aanvoelen, omdat deze veel input nodig heeft en met mijn 83kg weet ik niet of ik deze wel echt optimaal kan benutten, 176 is dan weer te klein voor mij. Ik heb ondertussen al een voorschot betaalt aan de winkel, maar ik kan wel nog steeds van ski veranderen, hieronder is een lijst van alle ski 's aanwezig in onze ski-winkel. (ik weet dat dit niet slim was geweest, want nu moet ik wel uit deze collectie kiezen ):)
https://www.aqua-sport.be/ski

Ik ben een agressieve en goede skiër die erg graag off-piste skiet, maar nog net iets liever on piste dus iets van een 60:40 verhouding zou ideaal zijn voor mij, ik ski erg snel en durf veel. Ik zou mij een gevorderde skiër noemen, maar zeker geen expert. De website’s helpen niet echt, en de reviews zijn zo kritisch dat ik geen enkele ski meer durf nemen, of deze heeft al weer zo veel - punten. Prijs is op dit moment niet belangrijk, het belangrijkste is dat ik een ski vindt die bij me past en goed aanvoelt met mijn gewicht en hoogte. Ik schat mezelf in op niveau 7. Ik zou dus graag willen weten of de vantage 90 ti een goede keuze zou zijn voor mij, &of er andere ski’s zijn die in mijn gebied zijn.

Alvast bedankt
Stef

If you are reading this you are not skiing

Volkl Mantra. Zie Gigiski. Tikkeltje breder dan je vraagt maar mooie ski voor wat je zoekt. Wel n potig ding maar als je aggressief skiet en fit bent dan moet dat geen probleem zijn.

En als je dat teveel van het goede vindt de Head Kore 93.

@elisabeth101
Dankjewel voor het advies, De Volkl mantra is eigenlijk te breed en niet echt bedoelt voor de 60:40 opsteling die ik graag zou hebben, de Head Kore hebben ze me in de winkel afgeraden, omdat deze ski eerder bedoelt is voor beginnende skiërs en dat ik hier erg snel zou uitgroeien.Het lijkt erop dat dit een moeilijke bevalling zal worden.x

*bericht bewerkt door StefDeFeyter op 23 jan 2020 23:24

If you are reading this you are not skiing

Als die winkel de Head Kore 93 voor “beginnende skiërs” vindt, zou ik dringend een tweede opinie vragen :-P.
Het zijn mooie ski’s waarvan de veelzijdigheid door veel reviewers bezongen wordt. Beginnerslatten, they are not.

Elan Ripstick zou je ook kunnen overwegen, die lijkt het in de laatste reviews ook goed te doen. Hoewel ik daarvan ook you-love-it-or-you-hate-it commentaar heb gehoord…

@morzel
Ik was de ripsticks al lang aan het overwegen, maar denk je dat ze in maat 96 even goed zullen zijn op de piste als een 90? Ik ga graag off-piste nadat ik het skigebied op de pistes heb verkent, en dan begin ik heel de dag off-piste.

*bericht bewerkt door StefDeFeyter op 23 jan 2020 23:49

If you are reading this you are not skiing

Je zou eens op de site van Black Crows kunnen kijken. Vooral de Camox en de Deamon lijken je wel te passen.

*bericht bewerkt door Jamie010 op 24 jan 2020 03:46

K2 Mindbender 90ti, Blizzard Rustler 9, Blizzard Brahma.

K2 Mindbender 90ti, Blizzard Rustler 9, Blizzard Brahma.

Sjaak27 op 24 jan 2020 05:51

Hij moest kiezen uit het lijstje dat hij gaf maar dit zijn inderdaad betere keuzes.

De Head Kore een beginnersski…nou echt niet hoor. Ik zou mn geld terugvragen 😉

Even offtopic: ik kan je niet helpen met ski-advies voor all-mountain ski’s maar ik wil je toch een complimentje geven omdat je zo goed omschrijft wie je bent en wat je zoekt. Dit in tegenstelling tot sommige skileraars. :)
Succes met je zoektocht, komt wel in orde zo te lezen. ;)

Bla, bla, bla.

https://wepowder.com/nl/forum/topic/259470

Black Crows zijn ook fijne ski's. Heb zelf alleen de Atris (108mm) geskied, de Camox was steeds weg. Was wel in omstandigheden met verse sneeuw op de piste.
Zou wel richting lichaamslengte kiezen.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 24 jan 2020 07:29

De Kore’s zijn inderdaad verre van beginner ski’s, als ze die effectief aan beginners verkopen veronderstel ik dat het onder het motto “ze wegen twee keer niks dus je kan ze makkelijk sturen” gebeurt en ze die dan ook nog eens gruwelijk undersized aanraden.

Zoals eerder gezegd is de Mantra idd wat breder maar moet op de piste zeker niet onderdoen (integendeel) t.o.v. veel van de smallere ski’s op die lijst. Als de Brahma de 88 is zou ik die zeker overwegen, daarnaast de Black crows Camox en Captis.

Je kan ook altijd vragen of ze andere modellen van de fabrikanten die ze in hun assortiment hebben op aanvraag kunnen bestellen.

Dankjewel iedereen voor de goede tips!
Nu is 97mm wel een goede keuze voor iemand die 60%on piste skiet?
Ik vind de camox wel leuk, ik denk ook persoonlijk als ik deze ski ga gebruiken dat ik onbewust meer off-piste zal doen.
De captis lijkt voor mij een vrij goede kezue I 178.3 cm is goed maar wel aan de kleine kant, zeker met de rocker vanvoor en vanachter. voor zowel all-mountain als piste skiën. De camox zou ook een goede keuze zijn geweest, maar 97mm is gewoon te breed voor me. Als er nog suggesties zijn, laat ze maar komen.
Maar zou ik mogen vragen welke maat van ski's goed zijn voor mij, is 184 voor een allmountain ski te groot voor mij? Mijn eerste keuze was de atomic vantage 90 ti, als ze deze een paar cm kleiner hadden zou geweldig zijn.

*bericht bewerkt door StefDeFeyter op 24 jan 2020 17:44

If you are reading this you are not skiing

Een paar centimeter verschil gaat niks uit maken. Mocht je nog op vakantie gaan, dan wellicht eens huren?

Nee, ik ben standvast om te kopen, ik wil graag iets hebben waarvan ik weet dat ze van mij zijn @sjaak27 dus je denkt de de vantage 90 ti in maatje 184 een goede keuze zou zijn, want dat is het hele ding, ik weeg maar 84 kg en 185 cm groot, ik heb al vaker mensen gezien met ski's groter dan hun hoofd, ik betaal wel veel voor ski's en ik wil dat ze de perfecte keuze zijn voor mij,n maar ik wil ook niet flauw doen, dus als ik een positief advies (of negatief advies) kan krijgen over deze ski's zou geweldig zijn

*bericht bewerkt door StefDeFeyter op 24 jan 2020 18:07

If you are reading this you are not skiing

@StefDeFeyter
Ik ben zelf geen fan van Atomic, heb deze daarom ook niet getest. Van wat ik over de Vantage lees, is dit ook geen ski voor mij.
Of het iets voor jou is, daar kom je alleen zelf achter door te skien.

@Sjaak27 het was gewoon een vraag rond maat, denk je dat ik met 185cm en 84kg een ski van 184cm kan bemannen? Ik weet dat elke ski anders is maar er moet toch ergens een regelmaat zijn in al deze keuze's.

*bericht bewerkt door StefDeFeyter op 24 jan 2020 18:20

If you are reading this you are not skiing

Ik kom uit een tijd dat ski’s al snel lichaamslengte waren.
Een ski tussen lichaamslengte en 5cm daaronder lijkt me in deze categorie best prima. E.e.a. hangt natuurlijk ook samen met de specifieke ski.
Van de Vantage kan ik dus helaas niks zeggen uit eigen ervaring.

Wat betreft lengte voor een allmountain ski boven de 90mm breed is lichaamslengte echt niet gek…en 84 kilo is een gemiddeld gewicht dus zou ook niet om die reden korter kiezen.

@Sjaak27 het was gewoon een vraag rond maat, denk je dat ik met 185cm en 84kg een ski van 184cm kan bemannen? Ik weet dat elke ski anders is maar er moet toch ergens een regelmaat zijn in al deze keuze's.

StefDeFeyter op 24 jan 2020 18:19

Ik dacht altijd dat lengte van de ski in lichaamslengte of net iets meer juist optimaal was voor off piste. Ik kan er naast zitten hoor.

BW
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Als je veel off piste wil skiën op een brede ski met rocker, dan neem je meesta een ski op je lichaamslengte of langer. Ik ben 172 en ik ski de Black Crows Deamon op 177

Ik heb afgelopen woensdag de Head Kore 93 ( 170 cm ) geskied in Valloire. Enkel op de piste omdat er geen verse sneeuw was. Nu ben ik een nivo 6 skier denk ik, en ben 178 en 70 kg. Ik vond het een geweldig fijne ski, zeker in verspoorde pistes later op de middag.

De ski is ook goed carvend te skiën als je van groooote bochten houdt, en ook slippen is geen probleem.

Of jij er snel uitgegroeid bent weet ik niet, maar het is een ski die hoog op mijn verlanglijstje staat. Een andere optie is voor mij de Rustler 9 van Blizzard.

*bericht bewerkt door RenSas op 24 jan 2020 21:27

Ik twijfel, de vantage 90 ti lijkt me echt een erg goede ski voor wat het waard is.
Maat 184 terwijl ik 185 ben lijkt een mogelijke optie, dus op dit moment staat deze op nr1, de black crows captis lijkt me ook echt zéer goed en past ook goed bij mij in mijn maat. Ik ski altijd met rugzak met al mijn eten voor heel de dag, dus zo ongeveer een schoolboekentas, ik heb eens gewogen en dit zou een 6 a 7 kilo extra op mij moeten brengen, dus mijn ski's moeten wel wat gewicht hebben.
Mijn ski's moeten ook kunnen meegroeien, dus als ik nog groter wordt ,zwaarder wordt of beter wordt dan moeten deze ski's ook nog passen. Daarom lijkt de vantage 90ti een geweldige keuze voor mij, maar natuurlijk zijn er ook nog andere keuzes zoals de elan ripstick 96 die ik ook wel leuk vindt, de black crows camox& captis, als ik ooit een specifieke freeride &trick ski wil kopen dan ga ik zeker voor de black crows, maar op dit moment wil ik gewoon veel piste, veel off-piste aan (relatief) hoge snelheid doen samen met een vriend van mij. Maar uit de reacties lees ik dat lichaamslengte niet zo gek is.
De vantage heeft 15% rocker vanvoor (is dit veel? ten opzichte van andere all-mountain ski's, niet echt veel early rise)
De vantage is goed op vrij hoge snelheid om echt tot leven te komen, en op de off-piste moet je ook wel aan een vrij stevig tempo door skiën, dat heb ik toch gelezen, ik zou ze graag testen maar op de indoor piste in wilrijk vrees ik dat ik niet echt op snelheid kan komen.
Ik ga morgen even praten met de winkelverkoper die deze ski's heeft getest, ik weet dat ik moet testen maar dat zit er niet meer in ):

*bericht bewerkt door StefDeFeyter op 24 jan 2020 21:42

If you are reading this you are not skiing

Dnek niet dst de Vantage de beste keuze is gezien je off piste ambities.

Maar kijk eens naar deze video, misschien word je daar wijzer van:

https://youtu.be/1JG1U_bT7xw

@elisabeth101 mijn hoofdoel is nog steeds piste en dan off-piste (60:40), uit de reviews die ik heb gelezen zou deze daar perfect voor moeten zijn, ik ga wel zien, opzich kan ik niet verkeerd gaan met een 90mm om off en on piste te skiën

*bericht bewerkt door StefDeFeyter op 24 jan 2020 23:41

If you are reading this you are not skiing

Als je veel piste op de piste bent en wat minder off piste. Dan zou ik voor Black Crows Vertis gaan. Dat is hun resort ski 85 onder de voet en je kan er alles mee. Wat een super ski is dat.

@elisabeth101 mijn hoofdoel is nog steeds piste en dan off-piste (60:40), uit de reviews die ik heb gelezen zou deze daar perfect voor moeten zijn, ik ga wel zien, opzich kan ik niet verkeerd gaan met een 90mm om off en on piste te skiën

StefDeFeyter op 24 jan 2020 23:18

Nouja verkeerd…het is maar wat je zelf prettig vindt natuurlijk. Er zijn ski’s die allrounder zijn dan de Vantage wat betreft off piste eigenschappen. In dat filmpje heb je allemaal 90mm ski’s en toch zit daar verschil in. Dat zit m met name in het rocker profiel en tip en tail shape. De Vantage is meer piste gericht dan een aantal anderen. Voor een 60/40 ski had ik zelf wat anders gekozen.

Een ander voorbeeld: een blizzard brahma is ook 88 onder de voet. Maar vanwege zn bouw eigenlijk gewoon een brede carve ski. Schijnt als n malle te carven…ik durf er alleen niet op, bang dat k iets breek ivm baksteen gehalte 😁

Plaats een reactie