"Juiste" binding bij de specs van mijn lichaam en kunnen

Ik ben op zoek naar raad over het proces van het kiezen van een juiste binding.
Ik heb schoonmaat 27,5 weeg ca.70 kg ben 1,85m, 34jr en ski niveau intermediate. Als ik mijn gegevens invul op dincalculator dan komt hieruit dat ik een din van 6 t/m 8 kan gebruiken. Hier zit een beetje variatie in afhankelijk van de BSL van de schoen (Atomic Hawx Ultra 310 of huidige Salomon X PRO 316mm) en als ik nog advanced wordt komt de din ook iets hoger uit.

Als ik deze din waarden vervolgens op een stel Marker (willekeurig) bindingen plot dan zou ik bij een Squire(3-11) in het midden van de waarden van de binding komen en bij een Jester(6-16) in het begin. Nu heb ik begrepen dat in het midden van de instelling zitten het beste is omdat daar de daadwerkelijke release waarden van de binding het beste overeen komen met de din waarden.
Mijn vraag aan jullie alwetende ;) wintersporters: Klopt mijn redenatie en zou de Squire (of een vergelijkbare concurrent) de beste binding zijn voor mij? En is dit de enige technische/gebruikers afweging of zijn er nog andere afwegingen? Eventuele doorverkoopwaarde als tweedehands laat ik even voor wat het is.

Toevoeging: ik ben een all-mountain skier / freerider, geen park rider en beslist geen racer.

Gebruikte dincalculator: http://www.dincalculator.com/

*bericht bewerkt door MiVe op 24 jan 2020 14:44

Idealiter wil je inderdaad ergens in het midden van de range zitten, maar of je nu een 11,12 of 13 DIN binding kiest maakt theoretisch weinig uit. Wel is het zo dat de 13 variant bij vele fabrikanten iets degelijker/steviger in mekaar zit dan de instapper die meestal rond de 11 zit.

Ik zou richting de 13-14 varianten kijken, dus Attack 13, Salomon Warden MNC 13 of STH2 13, Look Pivot 14, Marker Griffon 13 dan heb je de grote jongens zowat gehad.

De opgenoemde bindingen worden op BSL maat geboord en zijn dus maar beperkt verstelbaar (grofweg 1 maat kleiner/groter), eventueel kan je kiezen voor de demo versie van een bepaalde binding. Die kan je verstellen zoveel je wil, en kan je ook met de positie op de ski spelen, maar je staat wel wat hoger dan op de geboorde variant.

Gezien quasi elke nieuwe binding vandaag de dag compatibel is met GripWalk zooltjes zou ik bij je lokale shop ook eens luisteren of de zooltjes voor jouw schoen(en) verkrijgbaar zijn. De zooltjes maken het wandelen namelijk een stuk makkelijker.

En vergeet ook geen rekening te houden dat je in de leeftijdscategorie zit waar die kilootjes extra er plots veel makkelijker bijkomen dan dat ze er terug af gaan 😛. En dan zit je voor je het weet een DIN-waarde hoger. 😱

Je voeten gaan zeker niet meer groeien, dat buikje daarentegen… 😉

+1 voor te mikken op een 13-variant van de binding.

intermediate, 70 kg. Dan is 8 vrij hoog.

ben je een vakantie skiër dan is een binding met DIN 10 als maximum eigenlijk helemaal prima. En ja bindingen met een hogere waarde zijn steviger gebouwd maar heb je dat ook nodig. Als laaglander die 1 tot 3 weken per jaar skiet is dat niet echt nodig.

Als het freeriden een heel erg serieuze bezigheid is dan idd kijken naar DIN 12 of als je het mooi vindt danwel het geld er voor uit wil geven kun je kijken naar DIN 14 maar nodig is dat allemaal niet.

ik ben zelf flink zwaarder, heb 80 weken in de benen en heb ik mijn meest sportieve jaren de binding op 10 gehad. Dat kan dus ook met een DIN 12 binding. Vaak wel iets zwaarder gekocht ivm duurzaamheid. Nu inmiddels 50 en heb de binding op 8 a 8,5 staan.

Dank voor alle reacties @RikM @Morzel en @SPAM. Hier kan ik mee verder.
Wat maakt het uit dat de 13 “iets steviger” in elkaar zit? Wanneer merk ik dit verschil?

@Morzel: ik ben nu al “te” zwaar 72kg en wil eerder onder de 70 gaan zitten om makkelijker de berg op te lopen/fietsen/skinnen. Ik verwacht dus niet dat dat voor een toename van din waarden gaat zorgen.

Ik verwacht dus niet dat dat voor een toename van din waarden gaat zorgen.

MiVe op 26 jan 2020 08:15

Denial is not just a river in Egypt 😉.

Ik had dat buikje ook niet gepland, maar het heeft mij alvast veel meer moeite gekost om het weg te krijgen dan om het te kweken 😛.

11 is technisch gezien zeker genoeg. 13 zou mijn persoonlijke keuze zijn, al is het maar omdat die doorgaans steviger zijn van constructie en ik elke vakantie wel een stevige klapper maak.

Denial is not just a river in Egypt 😉.

Morzel op 26 jan 2020 18:17

:D :D :D

Die ga ik onthouden!

Uitrusten doen we thuis wel!

Plaats een reactie