Normale stervelingen op de Hahnenkamm

Er is een verschil tussen de wereldtop en normale wintersporters ;-)

https://www.facebook.com/derwaltl/videos/171058057570181/…

Click. Click. Peace

Haha, zitten mooie bij, leuk commentaar ook. Maar goed, wie op zijn bergski gaat hangen, haalt de eerste bocht niet. Heel mooi te zien hier.

Edwin van Riel

Je moet hier ook geen bochten proberen te maken :)

Paar jaar terug een keer dat ding in Val d’Isere gedaan, een week na de worldcup. Neem maar van mij aan, dat je echt wel bochten gaat proberen te maken hahaha

Edwin van Riel

eergisteren nog op de Oostenrijkse TV een prachtige reportage gezien over de geschiedenis van de Hahnenkamm rennen. Echt fantastische, soms ook hilarische beelden. Het niveau van de skiërs op de eerste beelden in zwart wit verschilt niet veel met dit eigenlijk :-)

*bericht bewerkt door Denis op 27 jan 2020 08:56

Heerlijk filmpje! :D

Bla, bla, bla.

Mooi dit :-)

When life gets too complicated.... SKI

Je moet hier ook geen bochten proberen te maken :)

Martin7182 op 27 jan 2020 08:27

Dat zie je ook aan die ene in het wit haha… De paniek is voelbaar als hij zijn bocht inzet en met meer geluk dan kunde niet volledig gelanceerd wordt…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Het verschil tussen de profs en deze mensen is hoofdzakelijk lef.

Het verschil tussen de profs en deze mensen is hoofdzakelijk lef.

Bierkapitan op 27 jan 2020 09:49

Euh, denk je dat echt?

Click. Click. Peace

Het verschil tussen de profs en deze mensen is hoofdzakelijk lef.

Bierkapitan op 27 jan 2020 09:49

Hahaha en het enige verschil tussen Lionel Messi en de 5e klasse onderbond is dat Messi in zijn jeugd niet zo nodig achter de meisjes aan hoefde…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Leuk filmpje en goed commentaar 😂

Het verschil tussen de profs en deze mensen is hoofdzakelijk lef.

Bierkapitan op 27 jan 2020 09:49

Hoewel een beetje lef geen kwaad kan, is het toch vooral techniek. Die piste is een knalharde ijsplaat, dus met je consumentenlatjes daar naar grip zoeken zonder over de benodigde techniek te beschikken is vrij kansloos. Op die plek een bocht maken na je afzet resulteert in zijwaarts slippen. Dat kan wel, maar je moet niet verwachten dat je dan meteen snijdt en stuurt. Daarom (en om diverse andere skitechnische redenen) gaan de meesten direct onderuit.

Plus: de profs kunnen rechtdoor omdat ze vrij baan hebben. Deze mensen kunnen de snelheid niet te hard laten oplopen omdat er al aardig wat volk op het parcours is. Je moet dus ergens wel remmen en dat is vrij technisch op deze ondergrond.

Heerlijk hoe iedereen hier gelijk hapt. 😂

@Hessel Mwah, ik denk dat het nog erger zou zijn als je normale stervelingen hier op echte geprepareerde FIS latten zou zetten.

En al zet jij hier een prof op consumentenlatten zou het ook goed gaan. Zelfs met een volle piste.

Kortom de techniek van de jongens en meisjes is hier echt wel doorslaggevend.

Click. Click. Peace

Heerlijk hoe iedereen hier gelijk hapt. 😂

Bierkapitan op 27 jan 2020 10:23

Goed visweer

Click. Click. Peace

We vergeten nog wel eens dat een wedstrijdpiste speciaal geprepareerd is en daardoor extra ijzig. Ik kan best aardig skiën, maar ben toch ook wel benieuwd hoe ik hier af zou komen. Maar bovenal: fantastisch voor al deze mensen dat ze überhaupt de kans hebben gekregen om deze piste af te gaan. Lijkt me een onvergetelijk moment!

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Ik blijf erbij dat ik liever onderaan begin, en dan met stijgijzers en pikhouwelen naar boven…

Uitrusten doen we thuis wel!

@Rogier we bedoelen hetzelfde 😂
Maar consumentenlatjes hebben meestal niet de tuning/scherpte die je op een dergelijke piste nodig hebt. En een prof zou het inderdaad wel redden op consumentenlatjes.
Wat ik ook bedoelde is dat de recreanten hier meteen in de ankers willen/moeten (omdat het anders onbeheersbaar voor ze wordt) en daar niet de techniek voor hebben.

@Hessel Maar hoe jij het schreef klonk het een beetje als een materiaaldingetje… en dat is niet. (Geef mij de auto van Verstappen en geef Verstappen mijn Duster, ik weet dan wel wie er eerder over de streep komt :-) een beetje hetzelfde verhaal)

*bericht bewerkt door Rogier op 27 jan 2020 11:12

Click. Click. Peace

Klopt helemaal @Rogier

Wat is zo verschillend aan dit startstuk van de Hahnekamm en bv veel zwarte pistes die bovenaan toch ook regelmatig heel stijl en ijzig zijn? Want daar kan je je toch meestal wel de eerste ijzige meters wat laten glijden/schuiven?

@Denis Dit is echt ijs, dat wil zeggen met water geïnjecteerde sneeuw. Dat is wat anders dan afgeschraapte sneeuw. Een plaatje om het allemaal wat te verduidelijken:

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/ef0f72ba1240f6bfc9fa562a...

Click. Click. Peace

Mijn vrouw Sandra die achter me staat (met veel wedstrijd ervaring uit haar jonge jaren) zegt: je neemt een harde zwarte piste, daar spuit je nog water in en dan heb je ongeveer dit :-)

Click. Click. Peace

Het is world cup schaatsijs. Maar dan op een berg geplakt.

Nou ja schaatsijs…daar zullen de betere schaatsers het niet mee eens zijn, maar qua hardheid is het vergelijkbaar 😄

@Denis Dit is echt ijs, dat wil zeggen met water geïnjecteerde sneeuw. Dat is wat anders dan afgeschraapte sneeuw. Een plaatje om het allemaal wat te verduidelijken:

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/ef0f72ba1240f6bfc9fa562a...

Rogier op 27 jan 2020 12:09

owkee, dat is inderdaad andere koek :-)

Ga ik mij niet aan wagen in elk geval, van zodra een piste te ijzig wordt, gaat mijn zelfvertrouwen zo naar beneden. Vroeger nochtans niet, maar zal wel met de jaren en de verantwoordelijkheden meekomen.

Ik snap de verontwaardiging niet zo. Zoals in elke dicipline kun je een prof niet met een amateur vergelijken. En ja, profs zijn ook normale stervelingen, alleen met een heel ander doel. Het is helemaal niet zo bijzonder om na intensieve training een helling als deze zonder kleerscheuren af te komen. Wat wel bijzonder is, is technisch zo goed te worden dat je de beste bent.

Verontwaardiging?

Click. Click. Peace

Het is helemaal niet zo bijzonder om na intensieve training een helling als deze zonder kleerscheuren af te komen.

Martin7182 op 27 jan 2020 12:43

Ohja, jij gelooft niet in talent meen ik he @Martin7182. Maar ben toch benieuwd wat je bedoelt met bovenstaande. De toeristen (amateurs zijn al vele, vele malen betere skiers) uit het startfilmpje komen ook zonder kleerscheuren beneden… Maar als je de illusie hebt dat, laten we het voor de grap hoofdklasse amateurs noemen, hier ook in racemodus vanaf kunnen komen, dan wil ik je graag uit de droom helpen. Dat is gewoon niet zo. Ook voor 's-werelds beste is het bovenaan een gevecht tegen de angst. Of zoals drievoudig winnaar Franz Klammer zei toen hij de eerste keer de Streif zag:
“Dit ga ik echt niet doen. Deze gasten zijn gek.”

I can stick uphill ice, on my saucer...

Toeristen inderdaad. Ik sta al te kijken dat ze dit (zonder enige voorbereiding?) uberhaupt durven. Talent is met name het gevolg van doelgerichte training. Aangeboren verschillen zijn echt heel klein, maar voor velen een onterecht excuus om iets niet te hoeven doen.

Toeristen inderdaad. Ik sta al te kijken dat ze dit (zonder enige voorbereiding?) uberhaupt durven. Talent is met name het gevolg van doelgerichte training. Aangeboren verschillen zijn echt heel klein, maar voor velen een onterecht excuus om iets niet te hoeven doen.

Martin7182 op 27 jan 2020 14:09

Ik mag hopen dat je een grap maakt. Hoeveel kinderen dromen er van om profvoetballer te worden en geven er (vaak met behulp zelfs van ouders die veel geld in speciale trainingskampen steken) alles voor om profvoetballer te worden en komen door gebrek aan talent niet verder dan het 2e of 3e elftal van een lokale voetbalvereniging die op laag niveau speelt? Tevens ook een lekkere belediging voor veel mensen die alles hebben gegeven op school maar nooit verder zijn gekomen dan een mbo niveau 2 opleiding doordat ze gewoon niet genoeg talent hebben om een hogere opleiding te doen.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 27 jan 2020 14:30

Born to Ride

Toeristen inderdaad. Ik sta al te kijken dat ze dit (zonder enige voorbereiding?) uberhaupt durven. Talent is met name het gevolg van doelgerichte training. Aangeboren verschillen zijn echt heel klein, maar voor velen een onterecht excuus om iets niet te hoeven doen.

Martin7182 op 27 jan 2020 14:09

En laat nou net de verschillen in absolute topsport heel klein zijn :-)
Dan toch talent? Het is onzin dat iedereen bij gelijke trainingscapaciteit (zelfs op persoon aangepast) hetzelfde resultaat kan behalen. Het lijkt mij dat daar genoeg voorbeelden voor zijn.

Om een heel duidelijk en eenvoudig voorbeeld te noemen, 's werelds beroemdste solo klimmer (dus klimmen zonder touw, vallen - dood) Alex Honnold heeft een amygdala welke maar weinig signalen stuurt. Hierdoor ervaart hij angst anders dan 'normale sterverlingen' en kan hij absurd moeilijke beklimmingen doen zonder zekering en wordt hij niet overvallen door angst. Misschien een biologisch foutje, maar dat is in dit geval een enorm talent. En oh-ja… die lengte van basketballers, is dat ook getraind? Ik kan nog wel verder gaan met spieren die meer dan normaal zuurstof opnemen, mensen die melkzuur niet lijken te voelen, een wattage per kilo die ongekend is en ga zo maar door…

Dat deze getalenteerde mensen daarna wel hard moeten trainen om bij de top te komen is wat anders.

*bericht bewerkt door Rogier op 27 jan 2020 14:52

Click. Click. Peace

Plaats een reactie