Waar is het ideaal skien met kinderen?

Ik zoek me wezenloos op interne, dus probeer op deze manier maar eens goede tips te krijgen.
Ik ben op zoek naar een ideale lokatie om te gaan skien met kleine kinderen. Onze voorkeuren:

  • Hotel (kindvriendelijk, dus met speelruimte).
  • Niet sjouwen met ski’s etc., dus naast de piste.
  • skiles enkel in de ochtend mogelijk, zodat we 's middags nog lekker zelf met de kinderen kunnen skien.
  • Beetje leuk gebied voor de volwassen/ervaren skiers zou ook fijn zijn.

Ben erg benieuwd!
Groetjes, Marianne

Fiss is geweldig wij gaan er voor de 7e x heen met onze kinderen nu 5 en 10 en het word steeds beter

sowiezo westendorf,

Daar hebben ze een hele ruime oefenpiste, met stoeltjes lift (kindvriendelijk met steuntjes, voorrangsrij en hulp)

daarbij liggen er diverse appertementen en hotels om heen, zodat je altijd dicht bij bent.

de oefenpiste heeft ook nog een wedstrijdparcourtje dus je kunt ook nog ff stoer doen als je kids les hebben ;)

hotels moet je er zelf ff zoeken, ben er nog nooit geweest, maar kom er regelmatig met een tocht vanuit kirchberg langs…

er zit ook een nederlandse skischool, echter betwijfel ik of je daar goed aan doet, vaak zijn de oostenrijkse scholen wel de beste.

Addict.

Fiss/Serfaus, niet voor niks nummer 1 in de lijsten voor kinderen. Aan alles is gedacht; je hebt ook nog een prachtig skigebied met de modernste liften.

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

In Serfaus kun je niet meer alleen in de ochtend skiles nemen voor de kinderen, je bent verplicht de hele dag te betalen. De nr 1 voor kindvriendelijkheid is ons zodoende wat onduidelijk. Veel ouders willen 's middags juist met de kinderen skieen of als ze te moe zijn geworden, lekker iets anders met ze doen. Skiles is er daarbij behoorlijk prijzig. Wijzelf hebben de skiles bovendien niet als kindvriendelijk en professioneel ervaren: te grote groep, veel wachten op gevallen kindjes die de leraar telkens niet mee hielp opstaan en te moeilijke afdalingen (kinderen vielen, waren bang en helemaal stuk). We hebben zelf paar keer meegeskied, dit gezien en gestopt met skiles. Voor ons geen Serfaus meer, ondanks de Berenpiste.

@Jules:
Niet mijn ervaring. Ben drie jaar met mijn kids (nu 9,7 en 5) in Serfaus geweest en met krokus gaan we weer.
Ik vind de ski leraren juist erg professioneel en hulpvaardig/ aardig/ kindvriendelijk/ enthousiast. Meestal zaten mijn kinderen bij een Nederlands sprekende leraar met Nederlandse en Vlaamse kinderen.

Dat lang wachten met erg kleine kinderen (4 -5 jaar) klopt wel. Maar dat heeft er mee te maken dat er altijd wel een is die moe is, moet plassen, koude handen heeft, zijn moeder mist etc.
Mijn oudste knalt al twee jaar het hele gebied door en kent aan de Serfaus kant alle rode en blauwe pistes en liften op zijn duimpje.

Enige nadeel wat ik kan noemen aan Serfaus is naast de prijs het feit dat de skischool bovenin zit en dat je met hele jonge kinderen met de gondel naar beneden moet en dat het 's ochtends druk is bij de liften om bij de skischool te komen.
Alledrie mijn kinderen kunnen nu de blauwe (of rode) dal afvaart nemen en wij nemen 's ochtends altijd de linker lift omhoog, die een stuk minder druk is.

Daarnaast is het niet makkelijk om een hotel/app. pal naast de lift te vinden, maar dat lossen wij op door onze spullen in het depot te zetten, zodat we niet hoeven te slepen.

Onze kids hebben tot en met donderdag les, zodat we vrijdag en zaterdag hebben om zelf met hen te gaan toeren.

Het klopt dat je in Fiss de hele dag skiles moet boeken. Als je een halve dag wil, moet je de volle prijs betalen. Dus absoluut niet meegaand en kindvriendelijk bij de skilessen. Bij de meeste skigebieden kun je gewoon1’2 dagen. Ook alshet er niet bij staat valt er eigenlijk altijd wel wat te regelen.
In skigebied van scheffau, brixen en soll is echt alles mogelijk. Ook als je dingen later wil veranderen. Scheffau heeft een leuk kinderland

En wij willen 's middags ook nog van onze kinderen genieten op de piste (of als ze niet meer willen, bv sleeen) Dus wij gaan ze echt niet de hele dag weg brengen.
En onze kinderen lagen echt niet achter bij degene die de hele dag les hadden. Mijn zoon moest naar 3 dagen zelfs een groep hoger. Omdat ze bij ons niet steeds hoeven te wachten op alle andere kinderen. We vroegen aan de skilerares welke piste ze gedaan hadden en welke nog meer goed voor hun te doen zijn.

Hier is ook halve dag mogelijk dacht ik

http://www.zillertalarena.com/nl/wald-koenigsleiten/winter/k…

Maar beter nog even navragen bij de gnoemde adressen

Kinderopvang bij het bergstation van de nieuwe Dorfbahnlift in Königsleiten
 
Indoorkinderopvang voor onze kleinsten!! Buitenspelen en plezier in de sneeuw, met de eerste bewegingen op ski’s! Geen skicursus!
Ski’s staan ter beschikking en zijn in de prijs inbegrepen. De kinderen moeten bij het bergstation worden afgezet en ook weer opgehaald. Voor kinderen vanaf 2 jaar (indien mogelijk zonder luier)
Te boeken zolang er plaats vrij is.
 
Geopend van zondag t/m vrijdag
Tijden: 09.30 tot 12.00 uur en/of van 13.00 tot 15.30 uur
Toegangsprijzen voor het ski kleuterklas:
½ dag  €  35,–
1 dag   €  50,–
Toezicht middagpauze € 10,–
(van 12.00 tot 13.00 uur)

Wij hebben ook alleen maar goede ervaringen met Serfaus. Maar dat is al wat jaartjes geleden.
Kleine klasjes (6?). De leraren gingen soms samen, dus 2 groepjes werd 1 groep maar dan met 2 leraren.
In de tijd dat ik zelf nog kon skiën, heb ik meerdere keren grut weer op de benen gezet als ik toevallig passeerde ipv die leraar weer terug naar boven laten gaan.

Hier was al eens eerder een topic over en toen zei ik het ook al: ik vind Fiss/Serfaus dus totaal niet kindvriendelijk.
Faciliteiten zat voor kinderen, maar (zeker in de schoolvakanties) naar mijn mening veel te druk.
En hoe kindvriendelijk is lang wachten bij de lift, het restaurant, de toiletten, de skiles, bij de verhuur etc?
En de klasjes worden ieder jaar groter lijkt het wel, nee da’s lekker leren.

Lermoos is denk ik een betere tip.
Zelfs tijdens schoolvakanties goed te doen.
Of net om de hoek: Berwang.

Berwang… erg leuk met kinderen. Overzichtelijk, leuk gebied, sneeuwzeker en redelijk betaalbaar. Halve dagen les is mogelijk, en dan in de middag lekker met het gezin gaan skieen. Het is wel lastig om een accomodatie in de krokusvakantie te vinden.
Op tijd (in de zomer) wat zoeken, en het is daar gewoon erg leuk.

@TS, je schrijft niet hoe oud je kinderen zijn.
Fieberbrunn vinden wij tof. Wel met kindjes van 5 en 8 jaar. Op de camping is een binnen - buiten zwembad en een kinder club (kinder opvang).
Ideaal dus,
Jabo

Voordeel van Berwang is ook de afstand. 900 km. vanuit Noord-Holland. Wij zijn er 5 x geweest, en altijd goede sneeuw!

Jammer Hans, misschien dat het nu niet meer zo is.
Maar toen onze kinderen daar nog op les zaten, gingen ze tussen de middag naar het kinderrestaurant met allerlei speelhoeken etc. Niks geen wachttijden (kerst/krokusvakantie). Ben er wel eens geweest als ze gingen eten. Ik wilde dan ook wel weer eens kind zijn ;-)
Bij de stoeltjesliften werden ze één voor één via een speciale ingang bij volwassenen in de stoeltjes gezet als ze met de skileraar waren.
Beneden konden ze met de Murmligondel(?) of met de gewone gondeltjes.
Wel eens wachttijden van 5 minuutjes, maar dat noem ik geen wachttijden.
's Ochtends kon je wel eens 20-30 minuten moeten wachten voor je naar boven kon. Maar ging je half uurtje eerder voor de spits, dat was veel minder

Gargellen in Oostenrijk is hiervoor een aanrader.
Is een klein sfeervol dorpje. Ligt op 1400 m hoogte dus er ligt bijna altijd sneeuw in het dal (wel leuk voor kinderen). De gondel begint bijna midden in het dorp en ook de pistes eindigen daar.
Daarnaast is het gebied vrij overzichtelijk en veilig (en vrij veel makkelijke pistes). Maar door de skiroutes is het er ook nog wel leuk voor de wat meer ervaren skieers.

Al met al erg knus en gezellig daar.
En mocht je een dag iets anders willen dan is het 20 min met de bus naar het Silvretta Montafon gebied (155 km aaneengesloten pistes).

leuk gebied ,vooral met kleine kinderen
Les van ongeveer 10 uur tot 13.00 uur
goede skischool, soms met leraren die ned of een beetje ned spreken.
Er is een hotel op de piste genaamd schillerkopf, met skiverhuur . Kijk op www brandnertal.at
met dorpje wat ik bedoel heet burserberg.
Het gebied is niet al te groot, en overzichtelijk met kleine kinderen Je kunt van Burserberg met een gondel naar Brand( een groter skigebied)
en het de skipassen zijn er nog goed betaalbaar.
Kinderen tot een bepaalde leeftijd skien gratis.

leuk gebied ,vooral met kleine kinderen
Les van ongeveer 10 uur tot 13.00 uur
goede skischool, soms met leraren die ned of een beetje ned spreken.
Er is een hotel op de piste genaamd schillerkopf, met skiverhuur . Kijk op www brandnertal.at
met dorpje wat ik bedoel heet burserberg.
Het gebied is niet al te groot, en overzichtelijk met kleine kinderen Je kunt van Burserberg met een gondel naar Brand( een groter skigebied)
en het de skipassen zijn er nog goed betaalbaar.
Kinderen tot een bepaalde leeftijd skien gratis.

marie-louise op 28 jan. 2012 02:03

Hai Marie-Louise,

Dat klinkt erg goed en ik heb meteen even op internet naar het hotel gekeken. Op Zoover zijn de reacties i.i.g. lovend, maar ik lees nergens iets over kindvriendelijkheid van het hotel. Als het nl. een lekker rustig hotel is en wij komen met 7 kleine nichtjes aanzetten die door het hotel gaan rennen, lijkt me dat niet zo handig. Weet jij hier toevallig iets meer over? Is er een ruimte voor kinderen bijv.?

Groetjes, Marianne

hallo Marian.
Bij schillerkopf zijn ze echt wel wat gewent, ze zijn daar uberhaupt allemaal byzonder vriendelijk en behulpzaam. Ook de skihuur is in het hotel,vanuit het hotel kun je de piste op.
Mocht je ski/schoenen willen huren kijk dan op http://www.ski-rental.nl of http://www.skiset.nl.
Je kunt vanuit burserberg met de gondel naar Brand ( een groter gebied)
Misschien is landal green park iets voor jullie, acc midden op de piste skiklas midden voor het balkon, zwembad ed, Alleen dat moet je bijna een jaar van te voren boeken. Wij komen er al sinds 1980, en de kinderen( inmiddels volwassen) gingen vanaf 2,5 jaar mee, en gaan nu nog steeds mee. De meeste mensen, komen er al vele jaren, en boeken de acc jaren in het voren. Maar wat schillerkopf betreft kijk http://www.schillerkopf.at .Als ik je nog ergens mee helpen kan doe ik dat graag. succes

Lofer in Oostenrijk is ook een echt familieskigebied. De sinds dit jaar nieuwe gondel ligt midden in het kleine dorpje, en met zijn top op 1800 meter is het gebied toch sneeuwzeker (zie wikipedia). Leuk plaatsje, gemoedelijk en veilige pistes die beneden op 1 punt uitkomen. Kids kwijtraken is dus onmogelijk. Verder zijn de skischolen helemaal ingesteld op kinderen, dus ze hebben heel veel materiaal om mee te werken met de kinderen (vooral met de parachutes ziet er heel leuk uit). Je hoeft niet te slepen met je ski’s, de ski’s van de kinderen mogen bij de skischool boven op de berg in een afgesloten hut blijven liggen, en je eigen ski’s kun je kwijt in een kluisje naast de piste in de skischool. En je kan ook zelf bepalen welke dagdelen je wilt lessen, dus je kunt 's middags lekker met de kinderen skiën als je dat wilt. Succes, groeten Marc.

Samnaun is ook een prima plaats voor kinderen om te leren skien . Ze zijn erg goed met de kinderen en de les wordt er geven door zwitsers dus echt ski les.Dus niet van die hollanders die denken les te kunnen geven.
Onze kinderen vinden het er erg leuk 6/5 jaar en het gaat prima met de kinderen uit andere landen.
De lessen zijn erg goed in de ochtend echt les en in de middag wat meer spel .

wij gaan dit jaar naar kleinarl. Ik heb zelf lang zitten zoeken. Kleinarl scoort erg goed qua skischool. Kleine groepjes, kwalitatief goede skileraren, ook Nederlandstalig. Genoeg accomodaties ook dicht in de buurt van de liften. Het is onderdeel van een groot skigebied. Je kunt helemaal doorskien naar Zauchensee. Of met de bus/auto op korte afstand van Flachau/Wagrain. Afgelopen weekend in Zillertal geweest. Ik was onder de indruk van Konigsleiten. Veel mooie pistes, ook veel eenvoudige pistes. Alle accomodaties hebben aansluiting met de pistes. Je kunt tochten maken richting Gerlos/ Zell am Ziller. Met kinderen lijkt het me daar ideaal.

Koen

Daar ga je geen spijt van krijgen, zelf heb ik hier ook ooit les gehad, mijn zoon van 6 verleden jaar ook.
Super voor de kinderen worden met een scooter naar een weitje gebracht als ze nog niet naar boven kunnen.
aan het eind van 1 les dag is er Pingofeest kunnen ze zelf op een kleine scooter rijden, touwtrekken tegen de leraren enz
Het gebied is prima voor kinderen, geen wachttijden en sneeuwzeker.

Oberlech misschien?

Toch nog maar een tip toevoegen en dat is Kappl. Super skigebied voor de allerkleinsten een leuk skiparcours langs speeltuintjes en indianen hutten met allemaal lopende band liftjes. Ideaal want daardoor skiet onze jongste van 2,5 zelfs al. Die krijg je natuurlijk nooit in een sleepliftje. Ochtend skiles mogelijk. Er zit een prima hotel naast de gondel. Je kunt als je de dalafdaling niet perse wilt doen je skies gewoon boven laten. Ook voor volwassenen nog leuk gebied.
Kijk maar eens op http://www.kappl.at

met kleine kinderen (zeker op een familiekamer) is ook zwitserland goed te doen en zeer betaalbaar omdat zwiterland hoge kinderkortingen heeft op hotelkamers en skipassen.
Zelf was ik met kleintjes erg enthousiast over Meiringen. bv via euroholidays.nl Nog nooit zo’n goede skischool meegemaakt.
Je zit dan niet aan de piste, maar dankzij depot hoef je niet met spullen te sjouwen en als je een hotel slim kiest (bv sherlock holmes)is het ook met kleine kinderen een fijn wandelingetje op snowboots van gondel naar hotel.
Succes met zoeken!

Plaats een reactie