Aanschaf nieuwe skis: Fischer Progressor F18/F19, the Curve TI

Hulp gevraagd!

Na een tweetal jaar (3 weken in totaal) op de Salomon Xmax X12 geskied te hebben merk ik dat dit toch niet de juiste ski is voor mij. Ik zoek een ski met een kortere bocht en meer op mijn niveau is. Betreffende beste advies hierbij wat info:

  • 5 jaar (6 a 7 weken totaal ervaring, waarvan 1 week volledig les gehad). Ik zie mezelf niet als beginner, maar ook niet als gevorderd, al wil ik wel stappen maken.
  • Ik kom met gemak een blauwe piste af, rode is iets uitdagender al kan ik die prima gecontroleerd in redelijke snelheid afkomen
  • zwart is meer uitdagend. Dit kost veel energie en gaat vrij langzaam
  • ik maak het liefst wat kortere bochten
  • geen snelheidsduivel, al wil ik op wat hogere snelheid toch controle blijven houden.
  • Ben echte tourskiër en ben liever de hele dag op de piste bezig met mooie afdalingen.
  • ik wil meer leren te carven, nu is nog teveel rouchen.
  • lengte: 1,94m
  • gewicht: 97kg

Zelf heb ik het eea gelezen op basis van forums en reviews en ben tot de volgende skies gekomen:

  • Volkl deacon 74 / 76
  • Volkl Racetiger RC
  • Fischer curv TI
  • Dynastar Speedzone 9 CA NX Konect
  • Fischer progressor f18 / f19

Ik zit zelf te denken aan lengte 1,75 - 1,80.

Wie o wie kan mij helpen?! Zijn dit de juiste skis? Andere adviezen? Alvast dank voor de reacties!

*bericht bewerkt door Tio1986 op 30 jan 2020 14:14

Denk dat de Dynastar 9 de beste keuze is. Een goede ski om technisch nieuwe dingen aan te leren en stevig genoeg voor jouw gewicht.

De F19 is niet echt lekker voor korte bochten. De F18 kan maar met 97 kilo wellicht iets te weinig ski
De Curv Ti is niet echt een leerski, beter voor technisch vaardige skiers.
Racetiger RC ken ik niet.

Andere optie is Rossignol MT Ca. Ook een ski die niet afstraft en waar je goed op kan leren.

Lengte 1.75-1.80 lijkt me prima.

Ik als groot liefhebber van K2, wil meer K2 voorstellen zien! :-D

Dus…K2 Konic 76ti, super lekker ski, makkelijk draaien/carven.

Of

K2 Super Charger

Denk dat de Dynastar 9 de beste keuze is. Een goede ski om technisch nieuwe dingen aan te leren en stevig genoeg voor jouw gewicht.

De F19 is niet echt lekker voor korte bochten. De F18 kan maar met 97 kilo wellicht iets te weinig ski
De Curv Ti is niet echt een leerski, beter voor technisch vaardige skiers.
Racetiger RC ken ik niet.

Andere optie is Rossignol MT Ca. Ook een ski die niet afstraft en waar je goed op kan leren.

Lengte 1.75-1.80 lijkt me prima.

elisabeth101 op 30 jan 2020 15:25

Super dank voor de reactie! Kun je deze vergelijken met het 2019-2020 model met de speedzone 10?

Zelf twijfel ik ook met de Fischer F18. Maar Voor mijn bouw is deze af te raden?

*bericht bewerkt door Tio1986 op 30 jan 2020 16:56

Ik als groot liefhebber van K2, wil meer K2 voorstellen zien! :-D

Dus…K2 Konic 76ti, super lekker ski, makkelijk draaien/carven.

Of

K2 Super Charger

HN65 op 30 jan 2020 15:46

Dank voor de reactie! Ik zal hier ook eens meer onderzoek naar doen.

Ik vind K2 wel erg makkelijk skien, maar voor echt technisch skien wat minder. Voor gemak en comfort echt super.

Zou dan kijken voor Ikonic 80ti of 84ti. Iets steviger ivm gewicht TS. Super charger vind k niet echt makkelijk in korte bocht te skien (net als F19).

Denk dat de Dynastar 9 de beste keuze is. Een goede ski om technisch nieuwe dingen aan te leren en stevig genoeg voor jouw gewicht.

De F19 is niet echt lekker voor korte bochten. De F18 kan maar met 97 kilo wellicht iets te weinig ski
De Curv Ti is niet echt een leerski, beter voor technisch vaardige skiers.
Racetiger RC ken ik niet.

Andere optie is Rossignol MT Ca. Ook een ski die niet afstraft en waar je goed op kan leren.

Lengte 1.75-1.80 lijkt me prima.

elisabeth101 op 30 jan 2020 15:25

Super dank voor de reactie! Kun je deze vergelijken met het 2019-2020 model met de speedzone 10?

Zelf twijfel ik ook met de Fischer F18. Maar Voor mijn bouw is deze af te raden?

Tio1986 op 30 jan 2020 16:55

De 9 van 2019 is dezelfde als de 8 van 2020. De 10 skiet veel minder lekker want is n stuk stijver en niet zo vergevingsgezind. De 12 is dan wel weer een lekkere ski maar mssn nog iets teveel gevraagd momenteel.

Ik vind K2 wel erg makkelijk skien, maar voor echt technisch skien wat minder. Voor gemak en comfort echt super.

Zou dan kijken voor Ikonic 80ti of 84ti. Iets steviger ivm gewicht TS. Super charger vind k niet echt makkelijk in korte bocht te skien (net als F19).

elisabeth101 op 30 jan 2020 16:58

Dank voor de reactie. Nu lees ik dat de 84ti niet echt geschikt is voor de iets zwaardere skiër. Verder is dit meer richting all mountain. Nu heb ik daar nog nooit op geskied. Gezien mijn niveau is dat aan te raden om hierop over te stappen?

Als je wilt focussen op techniek en carven zou ik nu meer in de pistelatten dan in de allmountains kijken

*bericht bewerkt door evr66 op 30 jan 2020 17:15

Edwin van Riel

Als je wilt focussen op techniek en carven zou ik nu meer in de pistelatten dan in de allmountains kijken

evr66 op 30 jan 2020 17:14

Op basis van het lijstje (en daarbuiten) wat zou jij aanbevelen @evr66?

Denk de dynastar, maar meer omdat ik wel eens op een vergelijkbare damesblad van ze gestaan heb en dat voelde gewoon goed.

Edwin van Riel

Ik vind K2 wel erg makkelijk skien, maar voor echt technisch skien wat minder. Voor gemak en comfort echt super.

Zou dan kijken voor Ikonic 80ti of 84ti. Iets steviger ivm gewicht TS. Super charger vind k niet echt makkelijk in korte bocht te skien (net als F19).

elisabeth101 op 30 jan 2020 16:58

Nu heb ik ook naar de Fischer RC One 73 en 74 gekeken. Zou dit ook iets zijn?

De Xmax 12 is een vrij goed geteste ski, alles kunnen voor elk niveau. Ik denk niet dat een andere ski ineens totaal anders zal zijn, dat zal echt tegenvallen. Een paar (prive) lessen zullen meer uithalen en je beter van je echt wel goede skis laten profiteren.

null

Mocht je toch andere skis kopen, dan wil ik je xmax wel overnemen :)

Mocht je toch andere skis kopen, dan wil ik je xmax wel overnemen :)

Marko2 op 30 jan 2020 22:22

Stuur je even een pb

Plaats een reactie