Trein naar Oostenrijk

Allereerst natuurlijk weet ik dat er al vele berichten zijn over het reizen met de trein, maar dat is allemaal al geregeld.

De tickets zijn al geboekt voor naar Kaltenbach met de trein. Toch ben ik wel benieuwd naar de algemene ervaringen. Ik moet namelijk veel spullen meesjouwen (schoenen etc.) en mijn vraag is dan ook hoe anderen dit ervaren… Ik heb al vacuumzakken aangeschaft om de kleding te verkleinen. Dit scheelt erg veel. Toch hou je de tas van de schoenen en skies. Toch wel enig nadeel vind ik tot nu toe, maar als het opbergen prima te doen is, kan mijn mening veranderen.

Ik hoor graag als je ervaringen hebt met het reizen met de trein en het eventueel sjouwen/ opbergen van de spullen.

Niet specifiek ervaring mee, maar wellicht is een boardbag op wieltjes wel een goed idee. Kun je je skies en schoenen bij elkaar indoen + nog heel veel ander spul. Dan loop je niet met allemaal losse tassen te hannesen.
Edit: ik wilde even kijken of er nog redelijk goedkope opties tussen zaten en zie toevallig dat Lidl er 1 heeft waar ook lange skies in kunnen (weet niets over de kwaliteit, maar kost ook niet heel veel): https://www.lidl-shop.nl/CRIVIT-PRO-Ski-en-snowboardtas/p100…

*bericht bewerkt door Tiny-M op 31 jan 2020 14:04

Allereerst natuurlijk weet ik dat er al vele berichten zijn over het reizen met de trein, maar dat is allemaal al geregeld.

De tickets zijn al geboekt voor naar Kaltenbach met de trein. Toch ben ik wel benieuwd naar de algemene ervaringen. Ik moet namelijk veel spullen meesjouwen (schoenen etc.) en mijn vraag is dan ook hoe anderen dit ervaren… Ik heb al vacuumzakken aangeschaft om de kleding te verkleinen. Dit scheelt erg veel. Toch hou je de tas van de schoenen en skies. Toch wel enig nadeel vind ik tot nu toe, maar als het opbergen prima te doen is, kan mijn mening veranderen.

Ik hoor graag als je ervaringen hebt met het reizen met de trein en het eventueel sjouwen/ opbergen van de spullen.

Daan050 op 31 jan 2020 12:11

Wel benieuwd Daan, hoe lang duurt de reis en wat kost die? Ik ben wel benieuwd of ik slecht zoek, of dat ik te hoge verwachtingen heb qua reistijd / kosten :)

Als je een skitas op wieltjes koopt, let dan goed op hoe stevig hij is aan de onderkant. Je wilt namelijk niet dat hij gaat doorhangen net bij de wieltjes. Dan wordt het slepen en ben je nog verder van huis.

Voor 40 euro toch maar dat ding besteld van de Lidl. Zal ik wel testen of het wat is voor jullie :-D. Dank @Tiny-M voor het uitzoeken

Hallo Daan, wij hebben dezelfde plannen, maar dan voor volgend jaar. Ik ben ook heel benieuwd naar jullie planning en ervaringen! Gaan jullie met de NightJet, of overdag met een aantal keren overstappen?

Vorig jaar met de Ski Thalys geweest, maar dat is niet echt vergelijkbaar (vanuit Rotterdam zonder overstap). Daar zijn rekken in de trein voor de bagage en een bagagewagon. Maar idd is wieltjes het allerbeste advies; een rugzak voor je spullen in de trein en 2x stuks (bv. een koffer en een skitas/boardbag) op wieltjes.

Allereerst natuurlijk weet ik dat er al vele berichten zijn over het reizen met de trein, maar dat is allemaal al geregeld.

De tickets zijn al geboekt voor naar Kaltenbach met de trein. Toch ben ik wel benieuwd naar de algemene ervaringen. Ik moet namelijk veel spullen meesjouwen (schoenen etc.) en mijn vraag is dan ook hoe anderen dit ervaren… Ik heb al vacuumzakken aangeschaft om de kleding te verkleinen. Dit scheelt erg veel. Toch hou je de tas van de schoenen en skies. Toch wel enig nadeel vind ik tot nu toe, maar als het opbergen prima te doen is, kan mijn mening veranderen.

Ik hoor graag als je ervaringen hebt met het reizen met de trein en het eventueel sjouwen/ opbergen van de spullen.

Daan050 op 31 jan 2020 12:11

Wel benieuwd Daan, hoe lang duurt de reis en wat kost die? Ik ben wel benieuwd of ik slecht zoek, of dat ik te hoge verwachtingen heb qua reistijd / kosten :)

KarelJansma op 31 jan 2020 14:10

Hi Karel, de trein kost 88 euro per persoon vanuit Leer (DE) naar Kaltenbach. Dit is inclusief stoelreservering, waar dat mogelijk was. Het duurt 10 uur lang. Meerdere keren overstappen. Voordeel lijkt mij dat je meer uitgerust aankomt.

*bericht bewerkt door Daan050 op 31 jan 2020 15:26

Hallo Daan, wij hebben dezelfde plannen, maar dan voor volgend jaar. Ik ben ook heel benieuwd naar jullie planning en ervaringen! Gaan jullie met de NightJet, of overdag met een aantal keren overstappen?

Vorig jaar met de Ski Thalys geweest, maar dat is niet echt vergelijkbaar (vanuit Rotterdam zonder overstap). Daar zijn rekken in de trein voor de bagage en een bagagewagon. Maar idd is wieltjes het allerbeste advies; een rugzak voor je spullen in de trein en 2x stuks (bv. een koffer en een skitas/boardbag) op wieltjes.

RoyvD op 31 jan 2020 15:25

Ik ga zaterdag 8 februari weg, dan zal ik even een review plaatsen over mijn ervaring.

We hebben een jaarlijks ski uitje met werk in maart naar Fugen/Hochfugen. Dit jaar gaat voor het eerst een grote groep met de trein. Nog 20 min met de bus/zillertalbahn en dan ben je in Fugen. Kaltenbach moet je nog iets meer bij optellen, maar dan heb je een idee.
Sorry voor de slechte kwaliteit vh screenshot

null

*bericht bewerkt door nadroJ op 31 jan 2020 15:30

We hebben een jaarlijks ski uitje met werk in maart naar Fugen/Hochfugen. Dit jaar gaat voor het eerst een grote groep met de trein. Nog 20 min met de bus/zillertalbahn en dan ben je in Fugen. Kaltenbach moet je nog iets mee mee optellen, maar dan heb je een idee.
Sorry voor de slechte kwaliteit ch screenshot

null

nadroJ op 31 jan 2020 15:28

Leuk om te zien dat jullie ook met de trein gaan. Ben je zelf al eens een keer met de trein geweest?

Voor de geïnteresseerden: dit is in ieder geval de reis.

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/9b51656c69ad8a80f68e91f9...

@Daan050: Ik ga zelf met de auto of de materiaalbus met collega’s. Het lijkt me wel een (leuke) ervaring, maar ik vind rijden echt prima en we hebben een gezellige groep mee. Kost ook minder (werk vergoed helft v/h treinticket), kan ik weer in nieuwe gear stoppen of in de apres-ski :)

Ik ga zaterdag 8 februari weg, dan zal ik even een review plaatsen over mijn ervaring.

Daan050 op 31 jan 2020 15:28

Fijn, 👍ik ga het volgen want ben toch benieuwd. Heel het gesleep is dé reden om niet te treinen. 🤷‍♂️

Bla, bla, bla.

Afgelopen nieuwjaarsweek overdag met de trein naar Oostenrijk geweest. Was met vrouw en kinderen en had alle eigen ski’s en schoenen mee. Ik had een rolkoffer voor de ski’s en 1 voor de schoenen. De kleding had ik in een rugtas. Het is mij meegevallen. Alle spullen kon ik in de rekken kwijt. Zowel boven de stoelen als de losse ruimte tussen de stoelen. Alleen op de bestemming nog 1km omhoog lopen met 3 tassen ging ik wel voelen. Maar verder heb ik zelden zo relaxed gereisd.

No whining, more play.

Eind jaren tachtig een aantal keren met de trein geweest. Tas met kleren, ski en Schoenentas mee. Vanuit Aachen naar brixen im thale en een keer Flachau. De Duitse treinen hadden ramen die ver open konden. Één iemand naar binnen en dan de spullen door het raam. Altijd een slaapcoupé gehad. Daar was genoeg plaats om alles neer te leggen. Boven de gang was er ruimte vanuit de coupe om alles te leggen. Ook altijd ‘s nachts gereden. Skiën van zaterdag tot en met zaterdag. Zondagochtend weer terug. Heb er goede herinneringen aan.
Veel plezier!

*bericht bewerkt door laco op 31 jan 2020 22:32

In maart ga ik weer eens met de trein. Vorige keer is alweer een tijd geleden, maar in de opzet is niks veranderd: instappen in mijn woonplaats (Den Bosch), GEEN overstap en uitstappen in Bischofshofen. Transfer naar Flachau is ook al geregeld. Prijs is ongeveer 220 euro (incl. transfer heen en terug) retour in een couchette, dus ook een echte slaapplaats. Voor mij de prijs dubbel en dwars waard.
En de bagage is simpel: een rugzak! Daar past alle bagage in. Uiteraard wel een tas met ski’s in de ene hand en een schoenentas in de andere (of over je schouder). Geen enkel probleem zo.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Jullie klinken allemaal enthousiast! Altijd goed om te horen. De zelfde hoeveel spullen ben ik ook van plan om mee te nemen.

Bedankt voor jullie input!

Gelukkig zit het huisje naast het dalstation, om en nabij 5 minuten lopen. Dat moet te doen zijn ;-)!

We gaan het ervaren.

Het is goed te doen, regelmatig gedaan.
Ik had mijn rolhutkoffer (dakine xl). Daar zette ik mijn skischoentas bovenop (riem rond de trekbeugel).
Twee sets ski’s in skitassen mee, zonder rollers. Verder nog een grote rugzak.
Koffer in bagagegedeelte op balkon (ice) of in de coupé (intercity). Ski’s, rugzak en schoenen in het bagagerek bij je stoel.
Op tijd op het perron staan en op tijd spullen pakken om uit te stappen, gaat allemaal prima.

Het overstappen in Jenbach heeft weinig marge, dat is iets om op te letten.
Verder: mis je een aansluiting door vertraging, zorg dan dat je een stempel krijgt dat je geen zugbindung meer hebt. Zitplek is dan niet gegarandeerd (maar nooit problemen mee gehad), maar je ticket is dan op latere treinen geldig.

Ik neem 1 grote reistas mee in de trein, daarin passen mijn skischoenen en helm. Uiteraard op wieltjes. Een rugzak en mijn ski’s. Dan valt het sjouwen echt mee. Succes en veel plezier!

Allereerst natuurlijk weet ik dat er al vele berichten zijn over het reizen met de trein, maar dat is allemaal al geregeld.

De tickets zijn al geboekt voor naar Kaltenbach met de trein. Toch ben ik wel benieuwd naar de algemene ervaringen. Ik moet namelijk veel spullen meesjouwen (schoenen etc.) en mijn vraag is dan ook hoe anderen dit ervaren… Ik heb al vacuumzakken aangeschaft om de kleding te verkleinen. Dit scheelt erg veel. Toch hou je de tas van de schoenen en skies. Toch wel enig nadeel vind ik tot nu toe, maar als het opbergen prima te doen is, kan mijn mening veranderen.

Ik hoor graag als je ervaringen hebt met het reizen met de trein en het eventueel sjouwen/ opbergen van de spullen.

Daan050 op 31 jan 2020 12:11

Wel benieuwd Daan, hoe lang duurt de reis en wat kost die? Ik ben wel benieuwd of ik slecht zoek, of dat ik te hoge verwachtingen heb qua reistijd / kosten :)

KarelJansma op 31 jan 2020 14:10

Ik vertrek aanstaande donderdag en heb ik dit al twee keer hiervoor gedaan. Ik heb de nachttrein vanaf Keulen Hbf en doe er ongeveer 14 uur over. Mooi is wel dat ik in ongeveer 2 uur per ICE International in Keulen zit, waarna ik moet overstappen en nog 12 uur in de nachttrein naar Innsbruck zit. Voor aartjes binnen- en buitenland kijk ik altijd even op https://goedkoop-treinkaartje.nl

De nachttrein heeft meer dan voldoende bagageruimte. Voorwaarden is wel dat je alle bagage zelf kan meedragen. Vind conducteurs over het algemeen meer dan coulant.

Zelf plaats ik meestal mijn spullen in mijn rijtuig. Ga even wandelen, neem een borrel en val in slaap. Wakker wordt ik meestal al diep in Zuid Duitsland. Tickets heb ik al in november geboekt, waardoor ik SuperSparPreis tickets kon bemachtigen. Dat zijn kaartjes voor het goedkoopste tarief.

Diverse keren met de reguliere (dwz niet de Alpen Expres oid) trein naar diverse bestemmingen geweest, zowel dag als nacht treinen.
Ervaringen zijn wisselend, van een ramp (uitval, vertraging met als gevolg missende aansluitingen etc) tot uitermate relaxed: in Utrecht instappen, wijntje en dan ogen dicht en in Innsbruck gedouched en met ontbijt achter de kiezen uitstappen.

Bagage nooit echt een probleem gevonden, elk een rolkoffer en een rugzakje en ik daarbij een skihoes voor (mono)ski('s) en schoenen (vrouwlief skiet niet), vorig jaar zo’n lange roltas van Decatlon gebruikt.
Opbergen van bagage nooit als probleem ervaren, maar moet er wel bijzeggen dat wij meestal 1e klas reizen en dan is het allemaal wat ruimer.

De rechtstreekse nachttrein naar Innsbruck (CNL) rijdt helaas niet meer, maar komt als alles doorgaat volgend seizoen (drgl '21) weer terug. Voor ons in ieder geval reden om dit jaar met de auto te gaan.
Dagverbinding richting Dolomieten vonden we vorig jaar geen succes.

Een paar, op ervaring gebaseerde, tips:

  • Bouw ruimte in bij overstappen
  • Probeer de trein naar je eindbestemming zo “vroeg” mogelijk te pakken
    Als je bv naar Oostenrijk kunt kiezen tussen een overstap in Frankfurt of een in Munchen, doe dat dan in Frankfurt. Hoe eerder je in de trein naar je eindbestemming zit, hoe beter
  • Staar je niet blind op vertrek/aankomsttijd, een uur later weg kan soms 2 overstappen schelen.
  • Accepteer niet blindelings de dienstregeling die ze je aanbieden
    NL - Dolomieten (CNL-EC) liet je standaard overstappen in Worgl (10min), de kans dat je die haalt is minimaal en dan zit je daar 2 uur, rij door naar Innsbruck en stap daar over.
    Je bent welliswaar 2 uur later (EC haalt CNL in tussen W en I) maar het geeft veel minder stress.
  • Vroeg boeken kan een hoop geld schelen
Rob

Yes, klopt inderdaad. Komend jaar vertrekt er een nachttrein vanaf Brussel en vanaf 2021 wordt het traject doorgetrokken tot Amsterdam. Het moment van boeken is inderdaad zeer bepalend voor de prijs van een treinkaartje.

Zelf gelukkig nog geen pech gehad bij gebruik van de nachttrein.

Die vanuit Bxl rijdt NU al en niet komend jaar.🚍🚉

Born to run. B.S.

dubbele post verdikke.

*bericht bewerkt door bartvwg op 06 feb 2020 11:37

Bla, bla, bla.

Die vanuit Bxl rijdt NU al en niet komend jaar.🚍🚉

dan58 op 6 feb 2020 10:39

Inderdaad, naar Innsbruck en Wenen, we zijn aan het kijken voor een weekendje Wenen, niet skigerelateerd. :)

Bla, bla, bla.

Hou er ook rekening mee dat treinreizen ook wel onvoorspelbaar kan zijn. Ik heb tickets naar Oostenrijk aan het begin van de voorjaarsvakantie, en nu zijn er opeens werkzaamheden en in plaats van 3 comfortabele ICE’s moeten we nu 2 keer extra met een boemeltje. Ben heel blij dat het ‘voor de luxe is’ (de auto rijdt ook) en we geen bagage mee hoeven te nemen, maar het is toch wel minder aantrekkelijk nu dan het ticket dat ik had geboekt.

Hou er ook rekening mee dat treinreizen ook wel onvoorspelbaar kan zijn. Ik heb tickets naar Oostenrijk aan het begin van de voorjaarsvakantie, en nu zijn er opeens werkzaamheden en in plaats van 3 comfortabele ICE’s moeten we nu 2 keer extra met een boemeltje.]

Klopt, hoewel werkzaamheden iha lang van te voren bekend zijn en ook in de dienstregeling worden verwerkt.
Probleem is, dat die vaak pas begin dec bekend is …
En er kan natuurlijk altijd wat tussenkomen …

Rob

Diverse keren met de reguliere (dwz niet de Alpen Expres oid) trein naar diverse bestemmingen geweest, zowel dag als nacht treinen.
Ervaringen zijn wisselend, van een ramp (uitval, vertraging met als gevolg missende aansluitingen etc) tot uitermate relaxed: in Utrecht instappen, wijntje en dan ogen dicht en in Innsbruck gedouched en met ontbijt achter de kiezen uitstappen.

Bagage nooit echt een probleem gevonden, elk een rolkoffer en een rugzakje en ik daarbij een skihoes voor (mono)ski('s) en schoenen (vrouwlief skiet niet), vorig jaar zo’n lange roltas van Decatlon gebruikt.
Opbergen van bagage nooit als probleem ervaren, maar moet er wel bijzeggen dat wij meestal 1e klas reizen en dan is het allemaal wat ruimer.

De rechtstreekse nachttrein naar Innsbruck (CNL) rijdt helaas niet meer, maar komt als alles doorgaat volgend seizoen (drgl '21) weer terug. Voor ons in ieder geval reden om dit jaar met de auto te gaan.
Dagverbinding richting Dolomieten vonden we vorig jaar geen succes.

Een paar, op ervaring gebaseerde, tips:

  • Bouw ruimte in bij overstappen
  • Probeer de trein naar je eindbestemming zo “vroeg” mogelijk te pakken
    Als je bv naar Oostenrijk kunt kiezen tussen een overstap in Frankfurt of een in Munchen, doe dat dan in Frankfurt. Hoe eerder je in de trein naar je eindbestemming zit, hoe beter
  • Staar je niet blind op vertrek/aankomsttijd, een uur later weg kan soms 2 overstappen schelen.
  • Accepteer niet blindelings de dienstregeling die ze je aanbieden
    NL - Dolomieten (CNL-EC) liet je standaard overstappen in Worgl (10min), de kans dat je die haalt is minimaal en dan zit je daar 2 uur, rij door naar Innsbruck en stap daar over.
    Je bent welliswaar 2 uur later (EC haalt CNL in tussen W en I) maar het geeft veel minder stress.
  • Vroeg boeken kan een hoop geld schelen
RCGrootveld op 5 feb 2020 16:42

Wij gaan morgen van Amsterdam naar Dusseldorf, daar eten we wat en dan stappen we twee uur later op de nightjet naar Innsbruck. Ik neem aan dat die geen vertraging heeft aangezien deze vanaf Innsbruck rijdt?

De volgende ochtend om 9u komen we aan en dan nemen we nog 3 treinen richting Dolomieten (Bressanone). Is daar vaak sprake van vertraging? Kaartjes zijn al gekocht via NS, dus ik neem aan dat je door vertraging niet je kaartje (dus kosten) kwijt bent?

Wij gaan morgen van Amsterdam naar Dusseldorf, daar eten we wat en dan stappen we twee uur later op de nightjet naar Innsbruck. Ik neem aan dat die geen vertraging heeft aangezien deze vanaf Innsbruck rijdt?

De volgende ochtend om 9u komen we aan en dan nemen we nog 3 treinen richting Dolomieten (Bressanone). Is daar vaak sprake van vertraging? Kaartjes zijn al gekocht via NS, dus ik neem aan dat je door vertraging niet je kaartje (dus kosten) kwijt bent?

mukkie op 6 feb 2020 15:09

Wij hebben een aantal malen dezelfde verbinding genomen, aanvankelijk uit Utrecht, de laatste keer (2jaar terug) uit Dusseldorf.
Die laatste vonden we niet zo’n succes, met name terug niet.

Overstap in Innsbruck is verstandig, want hij is erg gevoelig voor vertagingen (hoewel het de OBB de laatste keer wel lukte om op tijd aan te komen, dit in tegenstelling tot DB in de jaren ervoor) en dan ziet Worgl er op een koude wintermorgen er niet zo aantrekkelijk uit.
Wij gingen altijd gewoon even bij Bakker Lutz (oid) zitten voor een verse capu en internet.

Ik neem aan dat die geen vertraging heeft aangezien deze vanaf Innsbruck rijdt?

Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoelt …

en dan nemen we nog 3 treinen richting Dolomieten (Bressanone)

Nemen? Of bedoel je dat je nog 3 mogelijkheden hebt?
Er rijden rechtstreekse treinen (Munchen) - Innsbruck - Italie en die stoppen allemaal in Bressanone.
Vandaar met de reguliere bus (350) richting Val Gardena

Goeie reis en veel plezier, ik kom er net vandaan …

Rob

Dank voor je reactie! Ik bedoelde de nightjet, maar die vertrekt vanuit Düsseldorf (niet Innsbruck, daar stopt hij juist, foutje!).

Vanaf Innsbruck is er op dat tijdstip geen rechtstreekse trein naar Bressanone. We hebben alles via de NS geboekt, tickets zijn al binnen 😉 Het komt vast goed! Reizen is sowieso leuk!

Nightjet komt om 09:14 aan (als hij op tijd is…)
Op :24 van de oneven uren (de laatste om 17:24) vertrekt de EC richting Italie en die stoppen allemaal in Bressanone.
Ik geef toe, dat een overstaptijd van 0:10 aan de krappe kant is, want vaak is hij toch wel wat later.
Dus wellicht dat ze hem daarom niet aanbieden.

Veel plezier, en inderdaad: reizen is leuk en daarom bij ons onderdeel van de vakantie (en dus geen ‘noodzakelijk kwaad’ wat er nu eenmaal bij hoort)

Rob

Plaats een reactie