Nieuwe All mountain ski naast mijn slalom ski

Hallo allemaal, ik lees al even mee hier op het forum, maar heb zelf nu ook maar een account aangemaakt om mee te praten over "ski" zaken ;-)
Ik ben een skiër van 49 jaar en wil na jaren alleen maar slalom geskied te hebben, er een paar ski s bij kopen om naar een 2 ski quiver te gaan ipv 1 paar ski. Mijn niveau heeft wat toelichting nodig denk ik aangezien de hier genoemde niveau’s niet helemaal de lading dekt ben ik bang. Ik ski sinds mijn 19e (ca 1a2 wkn per jaar) en kwa niveau zit ik op 7 puur op techniek. Kwa mentaliteit en kracht zit ik op 8. Ik kom overal van af, maar heb wel moeite met zwarte pistes die volledig in een ijsbaan zijn veranderd. Zwart die dat niet heeft vind ik prima. Helaas voor mij zie ik daar dan wel eens mensen af gaan die daar GEEN moeite mee hebben. Angst ken ik niet zo en ik ga overal vanaf. Daarnaast heb ik bovengemiddelde sterke benen, dus ik kom niet snel wat te kort. Dit compenseert natuurlijk wel het e.e.a. wat ik te kort kom aan techniek ;-)
Mijn lengte is 176 en gewicht ca 77 a 78 kg.
Wat ik zoek: All mountain ski richting freeride ipv freestyle………denk ik. Ik wil met deze ski s ook buiten de piste kunnen. Het gebruik op zo’n dag zal liggen op 50% piste en 50% off piste. Liefst een wendbare ski met rebound. Niet te slap. Mijn huidige ski betreft de Elan SLX van een jaar of 8 a 9 geleden toen die ski’s nog heel stijf waren. Nu zijn de SLX en een stuk minder stijf.
Wat ik zelf tot nu toe heb gevonden:
Nordica enforcer 93
Head Kore 93
K2 Mindbender 90 Ti
Zit ik daarmee op de goede weg? Lengte zal lichaamslengte zijn of een paar cm langer? Ik ga over een paar weken naar Saalbach Hinterglemm, maar kan daar online geen zaak vinden die deze ski’s heeft om te testen. Het idee is nu om ze gewoon maar online te kopen omdat ik daar zoveel mee bespaar wat in mijn optiek veel goedmaakt. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Mocht ik nog wat vergeten zijn, dan hoor ik dat graag zodat ik dat kan toelichten.

Hmm, als zwart en hard een uitdaging vormt is het meer een kwestie van betere belasting Dalai, een bredere lat gaat dit niet gemakkelijker maken.

Als je een echt stevige allmountain zoekt kun je zeker ook de Rossi experience 88 aan het lijstje toevoegen. Rustler 9 is ook leuk maar wellicht iets te licht naar je smaak. Denk dat de Head ook een beetje in die categorie valt eigenlijk.

Edwin van Riel

Ik heb helaas niet genoeg kennis om je te adviseren maar heb wel dit gevonden:

https://www.saalbach.com/en/service/infrastructure/skifurst-…
https://www.saalbach.com/en/service/infrastructure/gumpold-t…

Edit:
Als ik je verhaal zo lees heb ik het idee dat wij redelijk vergelijkbaar zijn. Ik ben alleen wat langer en zwaarder. Vorig jaar zelf Volkl Kendo 88 aangeschaft en daar uiterst tevreden over. Niet echt om de korte slalom bochtjes te maken overigens.

https://www.gearscore.nl/volkl/kendo-88/2020/test-proskilab_…

*bericht bewerkt door JorisB op 01 feb 2020 17:12

U only live ones

Denk dat je de K2 te weinig ski vind, de Kore misschien ook. De Enforcer 93 zou kunnen, maar als ik aan een stevige ski denk, dan de Blizzard Bonafide. Rustler 9 inderdaad ook wat te weinig.

@evr66 De nieuwe ski zoek ik ook niet als substituut voor mijn huidige slalom ski's voor dat soort pistes. Ik wilde alleen daarmee aangeven wat mijn huidige niveau is. Doel van de nieuwe ski, is dat ik ook off piste kan. Met pap sneeuw of bulten aan het einde van de dag heb ik met mijn huidige slalom ski's geen enkele moeite mee, dus daar hoef ik ze ook niet voor te hebben. Dank voor de tip btw en zal daar nog eens extra op letten dan. Is 88 niet te smal voor lekker off piste?

@JorisB, dank voor de links. de 2e kende ik al, maar de 1e niet. Heb hem opgeslagen. Dat ik geen korte bochten kan maken is net zo'n probleem hoor. Ik snap dat het geen veredelde slalom ski's zijn en die hou ik er toch naast voor als ik dat werk wil doen. Tis meer dat ik voor dat soort ski's ook wat kortere bochten wil kunnen maken.

*bericht bewerkt door mark331m op 01 feb 2020 17:16

Ik heb zowel de enforcer (88, 93, 100 en de 104 Free) als kore (93 en 105) getest over de Mindbender kan ik niets zeggen. De kore is een lichtgewicht maar toch nog vrij stijf en het valt moeilijk te zeggen of dit iets voor jouw is zonder ze getest te hebben. Je moet het lichtgewicht aspect echt als een voordeel zien als je dat niet het geval is, is het gewoon een fijne stijve ski met matige demping.

De enforcer is traditioneler qua constructie twee lagen metaal, vrij zwaar maar wel echt een ‘charger’. Moest je voor de enforcer gaan zou ik wel wegblijven van de 93, en gewoon onmiddelijk voor de 100 gaan. Sinds de 88 erbij is gekomen zie ik niet echt een plaats meer voor de 93, op de piste is de 88 gewoon beter en ernaast en in crud is de 100 dan weer beter zonder dat die laatste echt moet onderdoen op de piste. Van de enforcers die ik tot heden heb getest (88,93,100 & 104 Free) vind ik de 93 veruit de minste.

Denk dat je de K2 te weinig ski vind, de Kore misschien ook. De Enforcer 93 zou kunnen, maar als ik aan een stevige ski denk, dan de Blizzard Bonafide. Rustler 9 inderdaad ook wat te weinig.

elisabeth101 op 1 feb 2020 17:11

Is de bonafide niet te heftig als mijn off piste ervaring wel onder het niveau van mijn on piste is? Heb net snel ff wat reviews zitten scannen vandaar. Head en K2 vallen dan af. Komt bij de Kendo, rossi experience en bonafide.

NooB vraag, crud is (diepe)poeder sneeuw?

Edit: zie al wat crud is. Ik hou van crud eerlijk gezegd met mijn slalom ski's. Lekker beetje rammen en springen. Buckles vind ik dan weer vreselijk en vind dat ook echt niet leuk. heb dus geen ambitie om dat te leren.

*bericht bewerkt door mark331m op 01 feb 2020 17:40

Ik heb zowel de enforcer (88, 93, 100 en de 104 Free) als kore (93 en 105) getest over de Mindbender kan ik niets zeggen. De kore is een lichtgewicht maar toch nog vrij stijf en het valt moeilijk te zeggen of dit iets voor jouw is zonder ze getest te hebben. Je moet het lichtgewicht aspect echt als een voordeel zien als je dat niet het geval is, is het gewoon een fijne stijve ski met matige demping.

De enforcer is traditioneler qua constructie twee lagen metaal, vrij zwaar maar wel echt een 'charger'. Moest je voor de enforcer gaan zou ik wel wegblijven van de 93, en gewoon onmiddelijk voor de 100 gaan. Sinds de 88 erbij is gekomen zie ik niet echt een plaats meer voor de 93, op de piste is de 88 gewoon beter en ernaast en in crud is de 100 dan weer beter zonder dat die laatste echt moet onderdoen op de piste. Van de enforcers die ik tot heden heb getest (88,93,100 & 104 Free) vind ik de 93 veruit de minste.

RikM op 1 feb 2020 17:17

Wat zou jij dan nemen als je moest kiezen tussen kore 93 vs enforcer 100? Gezien je onderschrift de enforcer 100 ;-)?

*bericht bewerkt door mark331m op 01 feb 2020 17:37

Ik heb zowel de enforcer (88, 93, 100 en de 104 Free) als kore (93 en 105) getest over de Mindbender kan ik niets zeggen. De kore is een lichtgewicht maar toch nog vrij stijf en het valt moeilijk te zeggen of dit iets voor jouw is zonder ze getest te hebben. Je moet het lichtgewicht aspect echt als een voordeel zien als je dat niet het geval is, is het gewoon een fijne stijve ski met matige demping.

De enforcer is traditioneler qua constructie twee lagen metaal, vrij zwaar maar wel echt een 'charger'. Moest je voor de enforcer gaan zou ik wel wegblijven van de 93, en gewoon onmiddelijk voor de 100 gaan. Sinds de 88 erbij is gekomen zie ik niet echt een plaats meer voor de 93, op de piste is de 88 gewoon beter en ernaast en in crud is de 100 dan weer beter zonder dat die laatste echt moet onderdoen op de piste. Van de enforcers die ik tot heden heb getest (88,93,100 & 104 Free) vind ik de 93 veruit de minste.

RikM op 1 feb 2020 17:17

Wat zou jij dan nemen als je moest kiezen tussen kore 93 vs enforcer 100? Gezien je onderschrift de enforcer 100 ;-)?

mark331m op 1 feb 2020 17:31

De kore deed voor mij persoonlijk weinig, ik werd niet omver geblazen door het gewicht (of gebrek aan gewicht) dus zoals ik reeds zei was de kore voor mij eerder een stijve ski met matige demping. Maar hou bij mijn advies vooral rekening met de verschillen tussen de enforcers en niet zozeer t.o.v. de kore aangezien ik daarvoor niet het juiste/beoogde type skier ben.

Ik heb zelf inderdaad voor de enforcer 100 gekozen, en ski die met plezier in alle omstandigheden op echt ijzige pistes na. Qua lengte wil je inderdaad ± lichaamslengte dus voor de E100 de 177 en voor de Kore 93 zou ik eerder naar de 180 kijken.

@Mark331m,
Blister heeft bijna al die ski’s getest.
Bekijk de buyers guide en kijk onder ‘all mountain - more stable’ en ‘all mountain - chargers’:
https://blisterreview.com/featured/19-20-blister-winter-buye…

Vervolgens kun je de individuele reviews op de site lezen.
En als je dan nog meer wilt:
Als je lid word(betaald), kun je ook de ‘deep dives’ bekijken, waar een bepaalde ski vergeleken wordt met andere ski’s.
Ik weet niet of ze de Mindbender 90 ook hadden getest, wel de 99ti, en in de deep dive daarvan bijvoorbeeld, vergelijken ze de MB99ti 177cm en 184cm, Enforcer 100, Bonafide, Mantra M5, Rustler 9, Experience 94ti, Vantage 97ti, Legend X96, Ranger Fr2,Ranger 99ti, QST 99.

Er is zelfs al nieuws over de enforcer 100 20/21 zie ik. Is het het waard een abonnement op die site? Maw voegen die reviews echt wat toe tov de gratis sites als ski essentials, switchbacktravel, outdoorgearlab etc? Ze zeggen overigens zelf dat de enforcer 100 testwinnaar in zn klasse is dus de uitslag van die test heb ik al.

Er is zelfs al nieuws over de enforcer 100 20/21 zie ik.

mark331m op 1 feb 2020 21:07

Nordica staat ondertussen gekend voor haar early-releases, de 20/21 Enforcers zijn ondertussen verkrijgbaar op Amerikaanse webshops dus ik veronderstel dat ze binnenkort ook hier in Europa zullen verschijnen. Voor 20/21 verdwijnt ook de E93 en wordt vervangen door een nieuwe E94. Blister & SkiEssentials hebben ondertussen ook reviews van de nieuwe E100’s.

Ja dat zag ik staan idd, tis alleen wel alleen op hun betaalde site bij Blister. Ski essentials heb ik net gelezen, voor zowel de 100 als wel de 94. Interessante vernieuwing. Voor mijn ski lengte betekend het wel dat ik dan naar 172 zal gaan ipv de 179. Die laatste word mij net te lang en dat gaf ski essentials ook al aan min of meer.

Ben momenteel nog even aan het kijken wat de verschillende breedtes inhouden voor wat ik wel. Blijft lastig zonder testen. De range waar ik nu naar kijk loopt van 88 t/m 100 breed. Ben ook nog aan het dubben om toch eerst nog eens wat te testen.

Heb mijn nieuwe Rustler 9 nu 3 dagen volop getest en ik ben behoorlijk onder de indruk van deze ski. Draait heel makkelijk, kantenwissel is ondanks zijn breedte toch snel. Wat grip betreft kwam deze er in zijn categorie als beste uit m.i. Ik heb er aardig wat getest tijdens het testWE van double dutch en deze had wat ik zocht. Om snel te knallen op de piste sprong de brahma 82 er voor mij uit maar als je de one ski quiver zoekt gaat de rustler 9 met de prijzen lopen. Maar ga best naar een testWE en probeer zelf voor je koopt, succes!

@dimitomba, testen is altijd goed, maar er is weinig in Saalbach te testen als ik kijk naar de modellen waar mijn interesse naar uit gaat. In NL testen zie ik het nut niet zo van in. Mijn skisnelheid ligt echt veel hoger dan wat haalbaar is op een indoor piste en dan weet ik dus nog niks. Die Brahma lijkt mij ook een leuke ski trouwens, maar niet goed genoeg voor off piste. Ik ga toch naar een 2 ski quiver dus de ski mag daarom breder zijn dan de Brahma.

Ben uiteindelijk aan het kijken naar de Enforcer(s) en Rossi EXPERIENCE 88 TI. Smaller dan 88 wil ik echt niet gaan, omdat ik anders toch wel naar mijn SL ski’s grijp voor een dagje knallen op de piste. Rustler 9 lijkt mij ook een leuke ski trouwens en als ik de kans krijg ga ik hem zeker een keer proberen!

Volkl Mantra is geloof ik vernieuwd sinds afgelopen seizoen. Ook lekker stevig. Kun je ook nog eens naar kijken.

De rossi 88 mooie ski maar vraag me af of die niet teveel piste gericht is voor wat jij ermee wilt.

De rustler 9 heb ik zelf en tja ik vind het echt de leukste ski ooit😁 doet alles in alle onstandigheden. Een echte charger zal het te weinig ski vinden, maarja die gaat je zeker wel meehelpen met het verbeteren van je off piste skills.

Heb de rustler 11 sinds kort, heerlijk in de poeder, maar ook niet wat TS zoekt. Wel een mooie quiver de r11 naast de exp 88 en een echte pistelat 😂

Edwin van Riel

Heb de rustler 11 sinds kort, heerlijk in de poeder, maar ook niet wat TS zoekt. Wel een mooie quiver de r11 naast de exp 88 en een echte pistelat 😂

evr66 op 3 feb 2020 17:49

Ben je weer losgegaan😁😁 mooi hoor!

@elisabeth101 shit, betrapt ;)

Edwin van Riel

Harde zwarte pistes: ski’s in scherpere hoek laten slijpen (88 of 87) en dan heb je veel meer grip. Persoonlijk zou ik naast een piste racer eerder gaan voor een niet al te brede freeride lat dan een all-mountain ski.

Ik zou voor die incidentele harde piste niet aan de kantenhoek gaan aanpassen (tenzij je daar in het algemeen qua skien behoefte aan hebt). Realiseer je dat je dan ook echt vaker moet gaan slijpen om ze scherp te houden.

De normale kantenhoek waar je lekker op skiet, volstaat in principe. Wel zorgen dat ze scherp zijn maar vooral de belasting op het dalbeen houden, niet naar de berg gaan hangen ;)

Edwin van Riel

Hey @mark331m . Ikzelf ben 180 cm en ongeveer 86 kg en was jarenlange een fervente slalomskiskier.
ik heb een Atomic Doubledeck SL in 160 cm en vind het nog steeds een geweldige ski voor korte bochtjes en agressief skien. Ik heb een vrij agressieve stijl dus dat vraagt wel wat van de lat, maar deze doubledeck heeft (nu iets minder dan in het begin aangezien ze al ettelijke jaren meegaat ) een geweldige rebound als je er maar genoeg energie insteekt. Ik kon hier ook zalig mee door de slush knallen, maar off piste is het een baksteen. Daarom was ik ook op zoek naar een meer all mountain model en heb ik mij (ook op aanraden van dit forum) de Kore 93 in 180 cm aangeschaft. Mijn ervaring is dat ik daar zeker niet doortrap met mijn gewicht en agressieve stijl . Ik vind de ski redelijk stijf en wendbaar. In verspoorde sneeuw is het een bulldozer die heel spoorvast overal doorheen knalt. ik merk dat ik er veel meer zekerheid en stabiliteit mee heb dan op mijn (korte SL's) op hoge snelheid. Paar keer poeder kunnen proberen deze winter en in vergelijking met de SL's is het een boot die heerlijk boven blijft, maar er zullen er ongetwijfeld betere zijn in die categorie. Je kan er op zich ook nog wel lange bochten mee carven, maar niet zo spoorvast als met een GS lat natuurlijk. Op aangevroren pistes smorgens vind ik hem wat minder leuk, maar dat soort pistes is ook niet helemaal mijn ding. Kortom als 50-50 ski ben ik er zeer tevreden van. De andere skis hierboven genoemd heb ik niet geprobeerd dus kan ik niet beoordelen.
Hopelijk heb je er wat aan

*bericht bewerkt door Winter-addict op 04 feb 2020 09:01

Nogmaals dank voor alle input zover. Ben erg druk geweest de laatste tijd, maar had alle berichten natuurlijk al wel gelezen. Ik heb veel gehad aan alle input en dat heeft mij ook weer aan het denken gezet wat heeft geresulteerd dat ik komende week nog wel wat ga huren om wat beter te bepalen wat wel en niet bij mij past.

Om alles nog even in het juiste perspectief te plaatsen heb ik de specs van mijn huidige slalom ski er nog even bijgezocht zodat jullie ook een beetje beeld hebben waar ik vandaan kom.

Huidige slalom Ski:
Elan SLX
Lengte 1.60
111 - 63 - 101
Radius 11,5 mtr

+1 voor de Kore 93 👍

+2 voor de Kore 93. Ik heb ze geskied in januari in Valloire. Helaas maar voor 1 dag, maar wat een fijne ski. 179 en 75 kg ben ik zelf en ik heb de skies getest in 173cm. Verspoorde sneeuw / harde piste / stukje afsteken , gewoon heel erg comfortabel en geen enkel probleem met sneeuw hopen aan het einde van de dag.

Carven en slippen, met beide had de ski geen problemen. Graag had ik ze langer getest maar dat ging niet omdat we een dag later naar huis gingen. Ik heb nog gevraagd of ik de ski's over kon nemen tegen een goede prijs maar dat zat er niet in helaas.

Zelf heb ik als slalom ski de Atomic Redster SL 163cm voor de harde pistes, en in bestelling de Blizzard Rustler 9 in 172cm. De Rustler 9 heb ik gekozen uit puur prijs technische overweging in de uitverkoop. Compleet met de Atomic Warden 13 hoop ik een beetje op hetzelfde als de Kore93. Volgens de reviews en testen zijn het erg vergelijkbare ski's - zelfde geldt voor de Salomon QST 92.

*bericht bewerkt door RenSas op 28 feb 2020 16:16

Super al die waardevolle info. Ben nu een weekje wezen skien in Saalbach en heb eerst ff de rossi hero sl ti in 166 getest. Fijne ski!! Veelzijdiger dan mijn elans. Ben net nog zwart offpiste geweest met deze skies. Je kan er gewoon mee door 30 a 40 cm poeder. Beetje springen maar dat gaat best goed. Tis wel hoe steiler de helling des te makkelijker. Zwaartekracht doet de rest. Enige minpunt van de rossi zit in de staart. Als ik echt hard trap op een ijzige piste mis je wat stijfheid. In de ski winkel vertelde ze me dat ik dan de rc4 sc fischer moest nemen, maar ja die zijn dan weer minder veelzijdig. Ook nog de x9 en x7 wiatomic wb getest…niks voor mij. Beetje doods.

Super al die waardevolle info. Ben nu een weekje wezen skien in Saalbach en heb eerst ff de rossi hero sl ti in 166 getest. Fijne ski!! Veelzijdiger dan mijn elans. Ben net nog zwart offpiste geweest met deze skies. Je kan er gewoon mee door 30 a 40 cm poeder. Beetje springen maar dat gaat best goed. Tis wel hoe steiler de helling des te makkelijker. Zwaartekracht doet de rest. Enige minpunt van de rossi zit in de staart. Als ik echt hard trap op een ijzige piste mis je wat stijfheid. In de ski winkel vertelde ze me dat ik dan de rc4 sc fischer moest nemen, maar ja die zijn dan weer minder veelzijdig. Ook nog de x9 en x7 wiatomic wb getest…niks voor mij. Beetje doods.

De rustler 9 kan je geen miskoop aan doen 👌🏻

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

De rustler 9 kan je geen miskoop aan doen 👌🏻

Jeffvdv op 28 feb 2020 21:34

wellicht aan de zachte kant. Naast de suggesties hier zou ook een mantra m5 goed kunnen bevallen

Edwin van Riel

Als je hem op de piste ook op zijn staart wil trappen had je toch echt de Kendo moeten proberen, ligt op de piste ook als een huis.
Paar weken terug ook weer even off piste geweest (waar mogelijk met de condities die we hadden) en zeer over te spreken.

U only live ones

Plaats een reactie