Route

Dit onderwerp gaat over de bestemming Alta Badia

Hoe ervaren jullie de route naar altabadia in de voorjaarsvakantie? Druk, file of juist goed door te rijden?
Thx.

Tsja als je op zaterdagochtend vertrekt uit Nederland en je moet langs Munchen en Innsbruck gaat het Heel. Lang. Duren. Succes…

Er zouden vrydags smiddags vertrekken vanuit zuidwest nederland en een overnachting plannen . Maar … wat jij schrijft klinkt niet hoopvol

Wij vertrekken vrijdagochtend en overnachten in München, als je dat doet zorg dan wel dat je de volgende dag vroeg wegrijd want bij München al vrij vroeg druk, dus overnachting net na München of op de ring is aan te raden. Dan ben je de volgende ochtend mooi op tijd in je bestemming.

*bericht bewerkt door Zorba op 02 feb 2020 10:03

De voorjaarsvakantie is rampzalig druk ja. Grote delen van Nederland, Duitsland en Oostenrijk hebben vakantie en gaan op wintersport. Maar met een overnachting zou het beter moeten gaan. Ik zou vrijdags zo ver mogelijk doorrijden.

Welliicht kunnen andere mensen meer vertellen over de beste timing om te vertrekken. Ik ga zelf buiten het hoogseizoen.

Geen ervaring met hoogseizoen. Ik was er in Januari. Maar ik zou als het even kan op vrijdag rijden. Zover mogelijk in Zuid-Duitsland geraken. En dan zaterdagochtend vroeg op pad. Dat scheelt je al een hoop. En ik hoop voor je dat het niet sneeuwt.

Bergen + Sneeuw = ❤

Wij rijden ook dan nog liever via Fern of Arlberg tunnel dan München, maar als je vrijdagmiddag gaat rijden wordt het op onze manier lastig. Een overnachting is vooral interessant als je over de Fern kunt komen op vrijdag ofwel er vlak voor maar dan moet je uiterlijk om 0700 uur de Fern op rijden (en ben je nog niet geheel filevrij). Ook de laatste pak 'm beet 50km van de snelweg tot Badia heb je dan ook dikke kans op drukte. Rij je pas in de loop vd zaterdagmiddag omhoog naar Badia is er niets aan de hand. Er is eigenlijk niet echt een goede keuze hier dan accepteren dat je in de drukte zult komen. Hoe je ook rijdt, zo diep mogelijk Duitsland in en dan kiezen of je zaterdagochtend heel vroeg, of juist rustig aan verder gaat.

Betse Anton,

Wij rijden al jaren met de krokusvakantie naar Italië . Vrijdagmiddag vroeg, vrijdagmiddag laat…Het maakt allemaal niet uit. Soms rijd het lekker door, soms wat drukker met file.
De fijnste route tot nu toe ervaren is de A3 en A9 via München.
Eén ding is een gegeven. Zorg altijd dat je voor zaterdagochtend 06:00u München voorbij bent (liefst nog voorbij Rosenheim)
Wij vertrekken altijd vrijdagmiddag en rijden dan door tot na München en pakken daar een hotelletje voorbij Rosenheim. In Rohrdorf, Neubeuern of Oberaudorf (plaatsen naast de snelweg) is altijd wat te vinden. De zaterdagochtend lekker uitgebreid ontbijten en om 10:00u relaxt weer door. Vanaf dit punt op zaterdag(ochtend) eigenlijk nooit files gehad richting Italië.

Vakantie begint bij de voordeur. Dan valt het allemaal mee.

Proberen te overnachten voorbij München (of over de Fernpass), dan denk ik dat als je op tijd vertrekt, het zaterdag te doen is.

Het dal in kan ook heel lang duren denk ik, een jaar of wat geleden reed ik rond 10:30 oid het dal in, terwijl heel voorjaarsvakantievierend Duitsland en Nederland weer naar huis moest. Toen stond het tot in La Ville vast (maar gelukkig ging ik de andere kant op). Dat zal een week eerder het dal in niet anders zijn geweest.

Maar, zolang je zaterdag geen ski plannen hebt, heb je natuurlijk tijd genoeg en of je dan om 11 uur je accomodatie in gaat of rond 15 uur, dat maakt dan niet uit. Wil je wel skiën, dan zou ik echt weer vroeg ( dus voor 7 uur) in de auto zitten vanaf je tussenovernachting denk ik.

Maar, ik heb geen ervaring met het hoogseizoen (anders dan de files de andere kant op). Ik zou ook vooral duimen dat het niet hard sneeuwt op de wisseldag :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ervaring met rijden naar de Dolomieten in de krokusweek is kort samengevat, altijd DRAMA.
l
We vertrekken vaak op vrijdagmiddag en overnachten in Ulm.
Vertrek vanuit Ulm om 7 uur in de ochtend. We hebben een enkele keer geluk gehad dat we voor de Fernpass maar 2 uur hebben hoeven te wachten… maar we hebben er ook ooit 4 uur stil gestaan.
Tegenwoordig rijden we 'om' via de Arlberg tunnel. 80 km extra geloof ik, maar lang niet zo druk…

Terug vertrekken we om 4 uur 's nachts. Dan nemen we wel de Fernpass. Terugweg is perfect, we zijn dan de drukte voor.

*bericht bewerkt door BoardSki op 02 feb 2020 17:07

Ik ga alleen maar tijdens het hoogseizoen. Heel wat keren naar Italië geweest. Als je op vrijdag voorbij de fernpass bent is het goed te doen. Vorig jaar in Obsteig geslapen. Op zaterdag op ons gemakje naar Italië. Vrijdags druk en zaterdag niet.
Op vrijdag voorbij Munchen scheelt ook voor de zaterdag.
Heel veel plezier!

Afgelopen 2 jaar met de Krokus naar Selva gereden: GEEN file!

Vrijdagochtend vertrekken. Rijden via Munchen en dan de Brennerpas. Wij gingen slapen vlak onder Munchen. Dan de volgende ochtend na het ontbijt weer verder rijden. Dan ben je voor de lunch al in Selva en sta je 's middags op de latten!

Wij zijn vorig jaar met de voorjaarsvakantie in de Dolomieten (Val di Fassa) geweest en hebben redelijk wat file gehad. We hadden overnacht in Ulm (B&B Hotel Neu-Ulm). We zijn daar om 7:45 weg gereden en hebben de drukte rond Ulm vermeden door via de B wegen te gaan tot Vöhringen. Daar hebben we tevens ontbijt gehaald bij de Lidl. Van Vöhringen tot aan de grens was 1:30 uur rijden. 1:45 tot aan het restaurant Zugspitzblick op de fernpas. Om 12:30 reden we daar weer weg en kwam vervolgens 3:15 uur later aan om 15:45.

*bericht bewerkt door luuk777w op 02 feb 2020 22:25

Wintersport, het beste wat er is.

Ik ga nooit in de Nederlandse schoolvakantieweken maar ik ben wel benieuwd hoeveel uren/minuten vertraging je hebt (bij normale weersomstandigheden) als je zaterdags om een uur of 5/6 vertrekt uit midden Nederland.
Is het nu echt zo’n probleem?

Ik ga nooit in de Nederlandse schoolvakantieweken maar ik ben wel benieuwd hoeveel uren/minuten vertraging je hebt (bij normale weersomstandigheden) als je zaterdags om een uur of 5/6 vertrekt uit midden Nederland.
Is het nu echt zo’n probleem?

Geraertshoven op 3 feb 2020 09:22

Als bijna heel Nederland, Duitsland, Belgie en Oostenrijk vakantie hebben en allemaal die dag gaan rijden…vul maar in 🙈 ze noemen het niet voor niks zwarte zaterdag.

Ja ik weet het niet, dus ik kan het niet invullen.
Is het 30 min, 2 uur, 6 uur?
Ik snap dat weersomstandigheden het allemaal moeilijker maakt, maar wat zijn de ervaringen zonder moeilijke moeilijke weersomstandigheden.
Route Fernpass, route Berchtesgaden, route München/Salzburg, route Bregenz/Arlbergtunnel, Brennerpas. Zijn daar cijfers van?
Om nog maar niet te spreken over andere gebieden (Lyon>Savoie/Haute Savoie/Fr. Zuidalpen, Zwitserland, enz.).
Ben gewoon benieuwd of dit nu echt zo spannend is of dat het iets Nederlands is; zeiken om het zeiken.

Buiten schoolvakanties ook wel eens drukte en file gehad. Soms een uur vertraging (Frankrijk) soms 1,5 (terugweg vanuit Oostenrijk in Duitsland). Ik vind het allemaal niet zo’n probleem eigenlijk. Hoort er toch een beetje bij ofzo.

Als je enkele uren vertraging heb, dan is het een goeie dag geweest. 3 a 4 uur erover doen om over de Fernpas of voorbij Munchen te rijden is niet gek. Met slecht weer of bvb een auto ongeluk voor je kan dit nog wel flink oplopen. Echte cijfers zijn er denk ik niet, er zijn teveel variabelen om er wat zinnigs over te zeggen.

Prima als jij het erbij vindt horen, ik niet😁 ik zou dus ernstig nadenken wanneer te vertrekken bij dit soort omstandigheden.

Het is een bevestiging van wat hierboven al is geschreven. Ik rijdt de laatste jaren circa 2 a 3 keer per jaar naar Badia / Val Gardena en heb geleerd om de tussenstops zo te plannen dat je nog altijd op het laatste moment kunt beslissen of je via de Fernpas of München kunt rijden. Ik gebruik hiervoor navigatie van Google maps. Die is vrij accuraat als het om verkeersdrukte gaat. In Duitsland kan je dat veel tijd schelen als er weer eens een ongeluk heeft voorgedaan, of als er een sneeuw storm over zuid Duitsland gaat. Daarnaast heb ik geleerd dat Munchen op zaterdagochtend vrijwel altijd DIKKE file is. Ik vind dat zeker niet een goede plek voor de tussenstop. Indien je schema / energieniveau het toelaat dan is doorrijden tot Innsbruck aan te bevelen. Zelf rijdt ik het liefst door tot Vipeteno dan ben je bijna al op je eindbestemming en heb je nog de kans om op zaterdag al te skien. Succes met de tocht!

Plaats een reactie