Red mijn vakantie!;p

Dit onderwerp gaat over de bestemming Mutters

Wel les. Ook op de laatste dag. Kan je niet nog een uurtje of twee uurtjes privéles boeken. Blauwe pistes hebben soms best steile stukjes. Voor mij is het dan een afgrond terwijl het voor mijn kinderen een lachertje is.

Ik neem wel vaak skiles. 's morgens vroeg bijvoorbeeld van 09.00 tot 10.00. Een leraar kan je dan behalve de techniek leren ook laten zien hoe je de piste het beste af kan skiën. Zelf zie ik het niet maar dan is het bijvoorbeeld links een stuk minder stijl en dan halverwege naar rechts aanhouden. Ook voor dat soort handige tips is skiles fijn.

Waarom zou je niet nu nog een paar uur les nemen dan kan je wellicht de rest van de dag fijn skiën op de blauwe pistes in plaats van de piste met de dierenfiguurtjes op te zoeken en tussen kleuters te slalommen?

*bericht bewerkt door vlinder72 op 06 feb 2020 21:34

Even voor het juiste perspectief:
Je hebt minimaal 5 vakanties een week les nodig om je een beetje in alle skigebieden op je gemak te voelen.
En les is leuk!

En dus niet in een skihal. Daar ga je nooit de variatie en pistelengte ervaren van de Alpen
Skihal, skibaan etc. zijn perfect als aanvulling, en verdieping. Niet andersom.

Meters maken, daar gaat het om

Hey,

Allereerst: niet laten ontmoedigen! (ook niet door sommige kul reacties hier)

En er is best een (psychologisch) verschil tussen binnen op de baan en buiten.
Probeer d’r eens achter te komen wat het voor jou spannend maakt (naast het besturen van die lange latten wat soms nog wat onbeholpen gaat:

Is het bv:

  • hoogtevrees?
  • de drukte?
  • niet weten wat je zo meteen tegenkomt op de piste?
  • angst om te vallen?
  • iets anders?
  • al het bovenstaande? ;)

Je kunt deze dingen net allemaal op een andere manier aanpakken: drukte kun je ontwijken door bv vroeg of tijdens de lunch te gaan. Niet weten wat je tegenkomt door 1/2 pistes uit te zoeken wat je je comfortabel voelt en die een aantal keer achter elkaar te doen.
Ga liever eerder op de dag skiën dan later ivm betere sneeuwcondities (minder hopen/buckels). Neem ook genoeg rust: als je 't spannend vindt zeker.

Ik vind het leuk en knap dat je dit post en toch doorgaat.
Weet dat je niet de enige bent die (sommige aspecten van) skiën in 't begin spannend vindt: er komt ook nogal wat op je af en de bergen zijn best imponerend ;)
Ik heb ook een vriendin die het nu als beginner allemaal spannend vindt en ik vond stiekem in 't begin skiliften best spannend ;)

Tip: richt je nu vooral op 't groeien van wat zelfvertrouwen: maak 't zo comfortabel mogelijk en vraag niet teveel van jezelf. Les helpt hier enorm bij. Maar bv twee rustige runs op een voor jou bekende en doable piste morgen ook.

T heeft wat tijd nodig, maar 't kan echt beter worden! (en weet dat je dan misschien aan de leukste hobby van je leven begonnen bent!! ;))
Succes!

(laat je weten hoe 't verder gaat? ;))

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Dit doet mij aan mijn eerste skivakantie denken. Zaterdag arriveren, en de lessen begonnen maandag. En de zondag zelf wat proberen. En dat ging dus met veel vallen naar beneden. Van maandag t/m vrijdag skiles gehad. 's Ochtends en 's middags. En dan komt het skigevoel. Het tweede jaar drie dagen les en twee dagen voor mezelf. En zo nog een drie jaar gedeeltelijk les gehad. Soms alleen 's ochtends. Erg gezellig ook met zo’n groepje. Zelf leren skieën wordt niet wat. Natuurlijk zijn er natuurtalenten, maar uit je verhaal te horen ben jij dat (net als ik) niet.

Typefouten komen door de gebruiker, niet door het toestel die alleen maar alternatieven aangeeft ;)
Verder lekker gaan lessen, alleen dan wordt het leuker, niet als je zelf loopt te klooien op de pistes en niet weet hoe je beneden moet komen.

Marijnt op 6 feb 2020 16:21

…precies, kijk wat je zelf typt, het moet zijn ‘het toestel dat’ ipv 'het toestel die’😁😁😁

Je klinkt een beetje als een vriend van mij, op een baan geskiet 1 keer les en het nu zelf willen proberen. Het antwoord is heel simpel neem les ! Je kunt het jezelf niet leren! Ik ski 35 jaar waarvan ik zeker 12 jaar les heb gehad. Zelfs toen ik al erg goed kon skiën nog steeds les om de techniek beter te leren. Zoals je zelf zegt (eigenwijs zijn) stop daarmee. Je zult zien als je les neemt dat het veel beter gaat en meer vertrouwen krijgt .

Je moet het allemaal zelf weten hoor maar het is daarbij ook gewoon gevaarlijk voor jezelf en je brengt anderen in gevaar.

Succes !!

Beste @Hopje123 , zuur om te horen dat dit jullie eerste ervaringen zijn. Wintersport hoort natuurlijk iets moois te zijn. Bijzonder toevallig dat we vandaag in Muttereralm waren voor video opnames, dus ik kan de condities die je vandaag aantrof dan ook precies invullen. En toegegeven, de pistes waren wat uitdagend voor echte beginners omdat er enorm veel kunstsneeuw gespoten werd die ze op aan het hopen waren. Als gevorderde skieer geen enkel probleem, maar kan me indenken dat het voor jullie lastig is.

Ik weet niet welke skipas jullie hebben, maar mocht je de Ski & City pas hebben, overweeg dan eens naar https://www.wintersport.nl/skigebieden/patscherkofel… te gaan. Dat ligt zo goed als om de hoek van Muttereralm en heeft precies hetgeen wat jullie zoeken. Een flinke oefenweide, dan een iets langere beginners lift en daarnaast nog een beginners helling, onderaan bij het dal station. Dan hoef je de gondel naar boven niet eens te hebben! Ik denk dat jullie daar heel wat beter uit de voeten gaan komen eerlijk gezegd. En natuurlijk de tip die al meermaals is gegeven: neem les! Niemand weet beter je probleem te helpen dan een goede skileraar/lerares.

@Skizoeker wat voor jou gemakkelijk is kan voor een ander een heel andere beleving zijn. Als het je niet aan staat hoef je niet te reageren, maar reageer wel met respect naar elkaar graag.

Aan de zijkant blijven is wel een ding in Muttereralm @Martin9 . de zijkanten van de pistes zijn in het gebied ingericht als skitour routes, dus daar lopen de hele dag door mensen omhoog met tourski’s.

Hoe dan ook hoop ik dat je met de oplossing van Patscherkofel in combi met lessen nog een toffe vakantie gaat hebben!

Rene op 6 feb 2020 21:03

Heel erg bedankt! Ik voel me begrepen^^ en je tip, daar hebben we denk ik wat aan, gaan we zometeen gelijk even nazoeken! Dankjewel!
En die hele berg aflopen was ontzettend naar maar niet onveilig we hebben af en toe even een langlaufer laten passeren ^^

@Hopje123

Raar is het niet om het eng te vinden, het zijn toch twee rare latten waar je op staat en die moet je wel onder controle zien te houden.

Kortom, het belangrijkste is om de controle te vinden en, nog belangrijker, dat je weet hoe je de controle hebt over de ski's en de snelheid. Natuurlijk is dit afhankelijk van type sneeuw, steilheid, type piste etc etc. maar heel kort door de bocht (Echt de basisdingen, niet lettend op techniek.)

  1. Probeer elke bocht iets naar boven te draaien zodat je de snelheid eruit haalt.
    Als je voor jou gevoel genoeg controle hebt begin dan met de volgende bocht te maken door je gewicht van de ski te halen (omhoog komen).
    Voel dat je ski's dan naar beneden gaan wijzen, als dat het geval is dan maak je de bocht verder af.

Let wel… blijf wel glijden, langzaam = niet stilstaan

  1. Laat je op het einde, daar waar het afvlakt, of waar het omhoog gaat… wat te laten gaan.
    Zo wen je langzaam maar zeker aan de snelheid en merk je dat je ook meer controle krijgt als je langzaam aan het skiën bent.

In het algemeen, daag je zelf uit en doe dat in kleine stapjes.

Natuurlijk is, zoals vele al zeggen, wat extra les de beste optie.

Maar zorg dat je in controle blijft over wat je kan op de piste waar je je bevindt. Dan ga je het vanzelf nog leuker vinden!

*bericht bewerkt door Frenski op 07 feb 2020 11:24

@Frenski, houd toch op! Geloof je nou werkelijk dat dit zinvolle tips zijn voor iemand met zulke beperkte ervaring.
Er is maar één oplossing: les.
En dan niet eens zozeer om de les, maar om iemand te hebben die precies weet waar de juiste pistes zijn. (in feite zal dat in dit stadium alleen de oefenweide zijn)
Zoals al blijkt is het een misverstand dat alle blauwe pistes geschikt zijn voor beginners. Ook blauwe pistes kunnen steile stukken hebben, of hobbels, of onoverzichtelijke stukken, of langs een hele diepe afgrond lopen (think about that!)
De oefenweide dus, om daar dan meters te maken, oefeningetjes te doen, en zo langzamerhand vooruit te komen.

Traditioneel blijf je in je eerste skiweek bijna de hele week met je klas op de oefenweide, om pas op de donderdag echt een keer ‘omhoog’ te gaan. En dat is dan een superspannende onderneming…

En dat kan allemaal alleen met een lokale skileraar.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 07 feb 2020 12:13

Een beetje aardiger reageren mag wat mij betreft best @Wunderkammer
Jij hebt een duidelijke mening en dat is prima! Maar iemand anders mag er toch best wat anders over denken?

Wat mij betreft blijft de hoeveelheid les die je neemt sterk afhankelijk van veel zaken. Belangrijkste: wat je doel is en hoe snel je leert. Ik ken echt best wat mensen die nooit les hebben gehad, geen geweldige techniek hebben, maar zich prima redden en zonder gevaar de piste afkomen. Dus om een minimale leshoeveelheid van 5 weken te noemen, is wat mij betreft onzin. Ook vind ik niet dat alleen lokale skileraren wat weten over gemakkelijkere blauwe pistes: hier op het forum is ook genoeg kennis en ik heb het zelf ook wel eens gevraagd bij de skiverhuur (die wisten zonder problemen de juiste piste aan te wijzen, waar we later ook bleken te gaan lessen).

Natuurlijk is les nemen het beste advies, vooral met angst (maar dit was allang genoemd en wil de TS niet). Dan is het prima om te helpen bij het vinden van wat gemakkelijke pistes en wat basis technische tips voor op de piste.

Een beetje aardiger reageren mag wat mij betreft best @Wunderkammer

MiyukiJan op 7 feb 2020 12:59

Ik vind de reactie van @Wunderkammer supermild gezien zijn reacties in andere topics :-P. Qua inhoud heeft hij gewoon volkomen gelijk, want het heeft weinig tot geen nut om iemand die amper 1 dag les heeft gehad te gaan vertellen hoe hij/ zij een bocht moet gaan maken (@Frenski).

@Hopje123 Vervelend om te horen dat je vakantie niet is verlopen zoals je had gehoopt. Ik ben zelf een soort halve ervaringsdeskundige, want mijn vrouw heeft ook last van angst die in haar geval niet helemaal goed te plaatsen is, want ze kan wel skiën, zij het in ploegstand. Neem het advies (les nemen :-)) van velen hier aan en laat je vooral niet gek maken door je omgeving (indien dat aan de orde is). Het belangrijkste uiteindelijk is dat je plezier hebt ongeacht welke piste je af glijdt.

When life gets too complicated.... SKI

Ik vind het wel typisch, @Hopje123: jezelf wel heel erg kwetsbaar opstellen in je openingsbericht maar geen opbouwende kritiek aan willen nemen als iedereen zegt dat je les moet nemen.
🤔🤷‍♂️

Als @Wunderkammer goed had gelezen schrijf ik ook dat extra les de beste optie is.

Maar zoals ik de post van de TS interpreteerde was zij niet van plan dit vandaag te doen…

Dan kan je haar toch een klein, klein beetje helpen zodat ze heel misschien met een plezier gevoel van de piste af stapt…

Want dat was mijn intentie, niet meer en niet minder.

Was trouwens al bang voor reacties als deze… maar dat ligt niet aan de TS.

@Frenski…het probleem met dit soort tips is dat ze goed bedoelt zijn, maar verkeerd uitpakken, of op z’n minst zinloos zijn. Ze gaan ook niet ‘misschien een beetje’ helpen.
Daarentegen geef je weer voeding aan het breed gedragen idee dat skien leren makkelijk is, en met een paar uurtjes in een skihal gepiept is.
Niet dus. Je bedoelt het vriendelijk, maar het is verkeerd.

In je laatste reactie heb je het bijvoorbeeld over ‘extra les’. Daar gaat het ook weer fout: TS heeft in feite nog geen ‘echte’ les gehad. Een skihal kan nooit een echte berg vervangen, alleen maar aanvullen.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 07 feb 2020 14:46

Misschien een onbeleefde vraag @Hopje123 Maar waarom was les nemen geen optie?

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Op zich met je eens Wunderkammer, alleen jouw waarheid is niet altijd DE waarheid. Misschien moet je daar even over nadenken als je iets opschrijft. Het is de toon die de muziek maakt. Heb ik zelf ook wel eens last van hoor.

Tsja ik snap de suggesties maar les helpt ook niet altijd. Ik heb zelf veel les gehad maar buiten de ploegstand heb ik totaal geen aanleg voor techniek, dat ging heel moeizaam en het was niet leuk. Sta je daar als dertiger te klooien terwijl kinderen en senioren voorbij zoeven. Snap die aversie tegen les dus wel een beetje, ook al klinkt het alsof TS bij haar eerste les wat meer talent had. Vervolgens bleek dat ik het in mijn broek doe op alles wat steiler is dan een blauwe piste (of soms zelfs op een blauwe). Gek want met wandelen heb ik daar nooit last van. Daarnaast vind ik in/uitstappen bij stoeltjesliften ook verschrikkelijk. Lekker als je tussen de Oostenrijkse bergen woont en met een fervent snowboarder getrouwd bent en een skiles gevende schoonfamilie hebt 😏 Ik voel met @Alex zijn vrouw mee want af en toe probeer ik het weer eens eens op iets vlaks, maar het geduld van manlief en mijzelf is dan snel op. Ik heb er gewoon nooit plezier en kunnen in gekregen. Ik ga tegenwoordig lekker op het terras zitten en van het uitzicht en de zon genieten, of een middagje langlaufen of sneeschuhwandern, wat ook fijn in de sneeuw is maar waar geen angst voor steile hellingen me in de weg staat. De techniek is bij langlaufen gek genoeg ook geen probleem. Ik wil niemand ontmoedigen, maar niet iedereen is voor skiën in de weg gelegd en de angst voor steilheid is bij mij nooit weggegaan. Maar zo ken ik ook wel een paar Oostenrijkers die het niet al jong hebben geleerd en nog steeds moeite daarmee hebben. Zo jong mogelijk les is toch het beste, voor je het weet ben je een oude schijterd…

@froschi tegenwoordig zijn er ook speciale trainingen voor mensen met skiangst. Daar wordt met begeleiding van speciale therapeuten steeds verder gegaan om alle angsten te overwinnen.

Born to Ride

Dank voor de tip @Matthias123, daar had ik nog nooit van gehoord! Ik wist trouwens wel dat er speciale trainingen zijn voor senioren die valangst krijgen bij het skiën maar tot die categorie hoor ik voorlopig nog niet 😉

@Wunderkammer,

Wat ik zeg is de basis van het skiën, controle hebben en houden over je ski’s.

Je bent pas een goede skiër als je weet waar je grenzen liggen… maar bovenal als je veilig de piste af komt. Technisch goed skiën maakt de controle alleen nog makkelijker en efficienter.

Maar gek genoeg zie ik genoeg mensen die als een projectiel de piste af gaan… dus of mensen weten het niet of mensen denken teveel door.

Maar je mag een andere mening hebben hoor, hoop dat Hopjes een mooie dag heeft gehad, dat ze ziet hoe mooi skiën kan zijn, dat vind ik veel belangrijker.

@froschi Ik ben van mening dat lessen altijd toegevoegde waarde hebben. Het moet wel zo zijn dat je het leuk vindt, want anders heeft het niet zoveel zin. Of skiën wel of niet voor je is weggelegd heeft daar meer mee te maken als je het mij vraagt.

Bij mijn vrouw is het (volgens mij en ze zegt het zelf ook) meer het probleem dat ze vindt dat ze te weinig controle heeft over wat ze doet, terwijl ze prima gecontroleerd een blauwe piste afkomt zij het niet zo snel. Ondanks haar ‘angst’ is ze vandaag toch weer begonnen met lessen op de rollerband (kwam ze zelf mee).

When life gets too complicated.... SKI

@Alex daar heb je gelijk in, ik wil graag, hou van de bergen en sneeuw en buiten zijn en het is dan niet leuk als iedereen om je heen het goed kan en je zelf zo ongetalenteerd blijkt te zijn. Ik voelde me op een gegeven moment echt voor schut staan als je voor de 20e keer in een beginnersgroepje zit en je nog steeds bang bent. Dan is de lol er inderdaad wel af. Ik kan overigens nu ook wel redelijk skiën, zij het sloom en op behoorlijk vlakke pistes, maar het wordt niet beter qua angst en techniek (ken het gevoel van te weinig controle hebben heel goed) en samen met man en familie de pistes af zit er dus helaas niet in, die hebben het na een paar uur met mij wel gezien en willen logischerwijze meer. Dat je vrouw weer de rollerband op gaat vind ik knap, doorzettingsvermogen hoor!

*bericht bewerkt door froschi op 07 feb 2020 15:48

Dank voor de tip @Matthias123, daar had ik nog nooit van gehoord! Ik wist trouwens wel dat er speciale trainingen zijn voor senioren die valangst krijgen bij het skiën maar tot die categorie hoor ik voorlopig nog niet 😉

froschi op 7 feb 2020 15:13

Desalniettemin lijd je aan dezelfde "kwaal" @froschi, dus zo'n training zou ik dus juist gaan volgen. Ze richten zich voornamelijk op senioren, omdat dat een concrete doelgroep is. Veel jongere mensen met angst zijn allang gestopt of te eigenwijs.

*bericht bewerkt door Shane op 07 feb 2020 16:09

I can stick uphill ice, on my saucer...

@froschi Je bent aan het invullen voor een ander (is weer een heel ander probleem :-P). Als de familie het na een paar uur gezien heeft met jou dan ligt het probleem toch echt bij hen en niet bij jou. Vergeet niet dat de leercurve voor iedereen anders is.

Mijn vrouw is nu al 15 jaar bezig met leren en zij heeft zich er bij neergelegd dat het bij haar gewoon langer duurt (ik ski al vanaf kinds af aan dus daar kan ze niet aan refereren).

PS. n.a.v. de tip over cursussen i.r.t. angst: https://www.skiexperience.nl/onze-experiences/skien-zonder-a…

*bericht bewerkt door Alex op 07 feb 2020 16:14

When life gets too complicated.... SKI

@Shane je hebt een punt, dan zit ik in ieder geval tussen senioren die begrijpen hoe ik me voel!

Als ik niet met een Oostenrijker was getrouwd had ik de wintersport wellicht ook allang opgegeven, maar je wilt toch graag met je familie mee kunnen doen en ik geniet ook zo van de bergen en sneeuw. En voor opgeven ben ik te eigenwijs.
@Alex dat was mijn bedoeling niet, maar na ruim 10 jaar les van mijn kant snap ik wel dat mijn man/familie (die ook al van klein af aan skiën) zo'n blauwe babypiste waar ze enkel zijn vanwege mij niet echt meer zien zitten. Het geduld is een beetje opgeraakt, iedereen ziet me inmiddels liever op t terras op hun spullen passen 😂

*bericht bewerkt door froschi op 07 feb 2020 16:22

Sorry hoor … Ik ga iets heel ongenuanceerd zeggen. Deze discussie gaat helemaal nergens over. Het lijkt net Jim Carey in Dumb dumber. Ik denk nog steeds dat het een grap is. Maar enfin … Desalniettemin zijn er forummers die oprecht goede adviezen geven waarop TS doodleuk zegt dat het geen optie is maar erover na gaat denken.
Excuse me, maar ik heb zelden zoiets eigenwijs gezien! Iedereen die ik ken vind het een geruststellend idee dat als je een auto wilt besturen, je lessen moet nemen en een examen gaat afleggen. Nu is TS zo eigenwijs door te stellen dat les nemen geen optie is… maar dat het wel eng is achter het stuur als hij/zij gas geeft terwijl de auto in de versnelling staat … wake up man/woman!
Als @wunderkammer zegt dat het geen zin heeft om TS aanwijzingen te geven dan heeft hij groot gelijk en dan past het niet om hem de deksel op de neus te geven vanwege zijn oprechtheid.

Chrz
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 07 feb 2020 17:01

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Desalniettemin zijn er forummers die oprecht goede adviezen geven waarop TS zegt doodleuk zegt dat het geen optie is maar erover na gaat denken.

dokteruk op 7 feb 2020 16:42

Volgens mij bedoelt ze dat ze geen les meer gaat nemen op de laatste dag van haar vakantie. Snap ik aan de ene kant wel, maar is uiteraard een gemiste kans.

When life gets too complicated.... SKI

Wat ik zeg is de basis van het skiën

Frenski op 7 feb 2020 15:21

Weet je dat zeker?

Probeer elke bocht iets naar boven te draaien zodat je de snelheid eruit haalt.

Frenski op 7 feb 2020 10:37

Goeie tip voor iemand die gesneden bochten maakt. Ik denk alleen niet dat TS daar al mee bezig is.

*bericht bewerkt door sterko op 07 feb 2020 19:02

Annoying skiers since 2003

Probeer elke bocht iets naar boven te draaien zodat je de snelheid eruit haalt.

Frenski op 7 feb 2020 10:37

Goeie tip voor iemand die gesneden bochten maakt. Ik denk alleen niet dat TS daar al mee bezig is.

sterko op 7 feb 2020 19:02

Dat was toch 1 van de eerste zaken die ik geleerd heb…

*bericht bewerkt door Tsjoecha op 08 feb 2020 08:16

Plaats een reactie