Aanvullend advies ski's

Hoi allemaal, afgelopen december heb ik ski-advies gekregen van Gigi (ik mis 'm nog steeds op het forum) en hoewel ik zeer tevreden ben over zijn advies, hoor ik ook graag nog wat meningen van anderen, bijvoorbeeld van @elisabeth101 ;)
Ik wil tijdens mijn wintersport in maart wat ski's uit gaan proberen om eventueel daarna tot aanschaf over te gaan. Ook neem ik aanstaande vrijdag deel aan de Ski Experience en ik las dat Atomic daar wat materiaal ter beschikking zal stellen om uit te proberen, maar ik heb geen idee waar ik dan voor zou moeten gaan.

Mijn profiel:
Vrouw, 42 jaar, 1.70 m en ca. 80 kg.
(jaja, ik weet het, klinkt zwaar, maar ik ben best gespierd…)
Niveau 6, gemiddeld tempo, middellange/lange bochten, meer gesneden dan geslipt (hoop ik, na ruim 100 lessen op de rolpiste).
Korte bochtjes maak ik alleen om uit te wijken voor anderen of als ik een afslag of een lift dreig te missen. Na een knie-operatie ben ik momenteel namelijk wat voorzichtig qua explosieve en abrupte bewegingen, maar dat komt vast wel weer terug.
Ik ski uitsluitend op de piste, vooral op rood, in Oostenrijk.

Het advies van Gigi was het volgende:

  • Fischer My Curve / RC4 Curv TI in 164 cm
  • Dynastar Speedzone 9 CA (2020: 8 CA) in 167 of 160 cm
  • K2 en Elan, nog wat nader advies over inwinnen qua type

Afgelopen woensdag heb ik in Zoetermeer op de standaard huurski's van SnowWorld gestaan. Eerst die van 162, maar snel daarna toch maar omgeruild voor 156. In de sneeuw heb ik de afgelopen jaren meestal rond de 155/158 gehuurd. Het advies van Gigi komt op mij dus wat lang over.

Vorig jaar heb ik in de kerstvakantie heerlijke ski's gehuurd van Dynastar. Helaas niet onthouden welke, maar afgaande op de afbeelding op internet (groen/witte kleurstelling), zou het de Speed Zone GT in 158 uit 2017 geweest kunnen zijn. Zou het kunnen dat ik dat met mijn profiel een fijne lat heb gevonden, of is dat onlogisch?

Ik kijk uit naar jullie adviezen! Lijkt me leuk om met een lijstje aan de slag te gaan tijdens de wintersport. Vanwege m'n knie kan ik toch nog geen lange dagen maken, dus ik kan 3x per dag ski's wisselen ;)

*bericht bewerkt door Lotte77 op 10 feb 2020 16:20

Uitrusten doen we thuis wel!

Afgelopen woensdag heb ik in Zoetermeer op de standaard huurski's van SnowWorld gestaan. Eerst die van 162, maar snel daarna toch maar omgeruild voor 156. In de sneeuw heb ik de afgelopen jaren meestal rond de 155/158 gehuurd. Het advies van Gigi komt op mij dus wat lang over.

Lotte77 op 10 feb 2020 16:18

Ik ben vooral benieuwd naar de reden waarom je dit deed. Wat vond je er niet goed aan, wat was überhaupt je indruk van deze ski’s?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik heb op aanraden van o.a. @elisabeth101 de K2 Burning Luv 74ti aangeschaft in de lengte 160, ook omdat mijn knieën niet echt goed meewerken. Mijn ervaring is zeer goed, soepel te skiën en ik houd het de hele dag vol. Ik ben 1.68, en was ook altijd gewend op ca. 150 te skiën, maar die 160 bevalt me prima.

Ik ben vooral benieuwd naar de reden waarom je dit deed. Wat vond je er niet goed aan, wat was überhaupt je indruk van deze ski’s?

Shane op 10 feb 2020 16:23

In het verleden eens gehoord dat je op de rolpiste ski’s tot je kin neemt en in de sneeuw ski’s tot je neus en mijn neus zit op 157, dus het is vooral uit gewoonte dat ik die lengte vraag. Maar inmiddels ski ik toch wel een stuk beter, dus zou ik wat langer kunnen, denk ik, vandaar dat ik om de 162 vroeg. Woensdag was echter weer voor het eerst in de sneeuw sinds maart vorig jaar en sinds mijn knie-operatie, dus voelde die 162 in de eerste paar bochten wat te ambitieus. Misschien had ik er nog een paar afdalingen mee moeten maken, maar ik wilde ook gewoon effe lekker skiën…

Uitrusten doen we thuis wel!

Ik ben vooral benieuwd naar de reden waarom je dit deed. Wat vond je er niet goed aan, wat was überhaupt je indruk van deze ski’s?

Shane op 10 feb 2020 16:23

In het verleden eens gehoord dat je op de rolpiste ski’s tot je kin neemt en in de sneeuw ski’s tot je neus en mijn neus zit op 157, dus het is vooral uit gewoonte dat ik die lengte vraag. Maar inmiddels ski ik toch wel een stuk beter, dus zou ik wat langer kunnen, denk ik, vandaar dat ik om de 162 vroeg. Woensdag was echter weer voor het eerst in de sneeuw sinds maart vorig jaar en sinds mijn knie-operatie, dus voelde die 162 in de eerste paar bochten wat te ambitieus. Misschien had ik er nog een paar afdalingen mee moeten maken, maar ik wilde ook gewoon effe lekker skiën…

Lotte77 op 10 feb 2020 16:33

Nu vertel je een heel verhaal maar geef je geen antwoord op de vraag. Heb je er maar 1 afdaling mee geskied dan?
Misschien kun je dan wel vertellen wat je van de 156 vondt? En wat die het voor jou makkelijker maakte om te skiën?

LA NORMA😍☃️

Standaard huur ski SnowWorld is niet geslepen en daardoor al verschrikkelijk

Nu vertel je een heel verhaal maar geef je geen antwoord op de vraag. Heb je er maar 1 afdaling mee geskied dan?
Misschien kun je dan wel vertellen wat je van de 156 vondt? En wat die het voor jou makkelijker maakte om te skiën?

Piefke op 10 feb 2020 16:45

Heb met de 162 een stuk of vijf afdalingen op piste 1 gedaan. Ik probeerde de balansoefening uit die ik de maandag ervoor op de rolpiste had moeten doen en mijn buitenste ski (die van berg naar dal gaat) draaide stroef. Ik had ook de neiging om rechtop of zelfs wat achterover te gaan hangen om het gewicht van de punt te halen, terwijl ik op de 156 m’n gewicht beter over m’n hele voet verdeelde. Maar misschien zit dat lengteverschil te veel tussen m’n oren en denk ik er gewoon te veel over na ;)
Op de rolpiste ski ik overigens op 153.

Uitrusten doen we thuis wel!

Voor ski’s om wat langere bochten mee te maken wordt al wel eens lichaamslengte aangeraden. Dat gaat perfect als de pistes perfect zijn, maar op drukke, verspoorde pistes en verbindingspistes heb ik te vaak mijn “slechte knie” gevoeld met een GS op lichaamslengte. Wel logisch dat een langere ski meer torsie en druk op de knieën zet dan een kortere ski. Misschien toch beter een wat kortere ski nemen gezien je recente knie operatie?

Wat mij betreft is lichaamslengte -10 cm (ongeveer) een goede lengte. Dan zit de balans, grip en drijfvermogen nog perfect en heb ik geen last van de knie. Dat zal vermoedelijk voor iedereen wat anders zijn en dat kom je te weten door er een aantal uit te proberen.

*bericht bewerkt door Hupla op 10 feb 2020 17:10

Zou het er ook mee te maken kunnen hebben dat de huurski’s geen of minder rocker hebben dan bijvoorbeeld de Curvs? En dat daardoor de lengte misschien mogelijk niet 1 op 1 te vergelijken is. Sowieso wordt er indoor volgens mij vaak met kortere ski’s geskied.

Geen idee of dit klopt, alleen las ik laatst hiet op de site een artikel waarin iets vergelijkbaars stond wat betreft Rocker.
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/326536/juiste-ski-…

^^Ja wel of geen rocker maakt wel uit voor de lengte maar de Curvs hebben nauwelijks rocker.

Ik vermoed dat je de kortere ski’s in Zoetermeer prettiger vindt omdat je de draaibaarheid van rolbaanski’s gewend bent. Exact de reden waarom ik zelf ook liever een kortere ski pak.

Van atomic zou je de x7 wb en de x9 wb kunnen proberen. Fischer curv ti ook n fijne ski maar is meer een technische ski en die is in slush wel pittiger dan de anderen. Ook heeft die meer een slalomkarakter. De dynastar 9 zou ook prima kunnen, die is heel vergevingsgezind maar wel een hoog plafond. Wellicht met jouw knie geen gekke keuze! Van k2 de anthem 72ti. Vergeet ook good old Fischer F18 niet 😉

Wat betreft de lengte, ik zou ergens rond 1.60 zeggen.

^^Ja wel of geen rocker maakt wel uit voor de lengte maar de Curvs hebben nauwelijks rocker.

Ik vermoed dat je de kortere ski’s in Zoetermeer prettiger vindt omdat je de draaibaarheid van rolbaanski’s gewend bent. Exact de reden waarom ik zelf ook liever een kortere ski pak.

Van atomic zou je de x7 wb en de x9 wb kunnen proberen. Fischer curv ti ook n fijne ski maar is meer een technische ski en die is in slush wel pittiger dan de anderen. Ook heeft die meer een slalomkarakter. De dynastar 9 zou ook prima kunnen, die is heel vergevingsgezind maar wel een hoog plafond. Wellicht met jouw knie geen gekke keuze! Van k2 de anthem 72ti. Vergeet ook good old Fischer F18 niet 😉

Wat betreft de lengte, ik zou ergens rond 1.60 zeggen.

elisabeth101 op 10 feb 2020 18:25

Over het algemeen kan ik jouw advies altijd wel volgen (altijd lekker uitgebreid enz) maar waarom een wb dus een bredere ski adviseren aan iemand met een knie uitdaging?

.

Toch blijf ik het een vreemd fenomeen vinden de neiging om kortere ski's te nemen. Want de ski stuur je door druk te geven op de kant waardoor er een bocht gemaakt wordt met een bepaalde radius. Hoe meer druk je geeft op de kant, hoe meer flexi in de ski waardoor de radius kleiner wordt. Ook in de vorige eeuw werden gesneden bochten gemaakt met een ski van zelfs 2.2 m. Echter dit geldt in het algemeen vaak alleen voor mensen ook daadwerkelijk een grote druk kunnen opbouwen en geven.
Nu zullen de meeste recreatieve skiers veel minder druk kunnen/willen opbouwen waardoor de radius voor een groot gedeelte bepaald word door de side cut. Die 5 cm verschil in lengte zal dan ook weinig uitmaken bij gesneden bochten (bijv radius 14.2 m vs 14.4 m.). Met het oog op knieen zal lengte van de ski met name uitmaken bij geslipte bochten en niet/minder bij gesneden bochten.
Stabiliteit en spoorvastheid is namelijk bij dezelfde ski vaak beter naar mate de lengte groter is. Dit is prettiger bij lastige kniegewrichten doordat er relatief minder onverwachte correcties nodig zijn. Juist deze bewegingen zijn funest voor het kniegewricht daar de corrigerende spieren er niet op in kunnen spelen.
Dus voor knieen is de ideale lengte van de ski te beredeneren vanuit 2 gezichtspunten. … lastig he!

Chrz!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 10 feb 2020 18:45

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

^^Ja wel of geen rocker maakt wel uit voor de lengte maar de Curvs hebben nauwelijks rocker.

Ik vermoed dat je de kortere ski’s in Zoetermeer prettiger vindt omdat je de draaibaarheid van rolbaanski’s gewend bent. Exact de reden waarom ik zelf ook liever een kortere ski pak.

Van atomic zou je de x7 wb en de x9 wb kunnen proberen. Fischer curv ti ook n fijne ski maar is meer een technische ski en die is in slush wel pittiger dan de anderen. Ook heeft die meer een slalomkarakter. De dynastar 9 zou ook prima kunnen, die is heel vergevingsgezind maar wel een hoog plafond. Wellicht met jouw knie geen gekke keuze! Van k2 de anthem 72ti. Vergeet ook good old Fischer F18 niet 😉

Wat betreft de lengte, ik zou ergens rond 1.60 zeggen.

elisabeth101 op 10 feb 2020 18:25

Over het algemeen kan ik jouw advies altijd wel volgen (altijd lekker uitgebreid enz) maar waarom een wb dus een bredere ski adviseren aan iemand met een knie uitdaging?

Geenen op 10 feb 2020 18:38

Omdat de wb maar 75 breed is, dus nog steeds vrij smal. Deze skiet verder vooral gewoon heel makkelijk. Zn broer de x9s is smaller maar tegelijk ook een stijve ski die vrij pittig is.

Dokteruk wat betreft kortere lengte. Ik vind het gewoon net even leuker, mag van mij snelle respons en lekker wendbaar. Anders duurt t allemaal zo lang en ik heb last van short attention span😂

@dokteruk - let the ski do the work 😉
Ook de ideale ski zal altijd een compromis zijn. Het is in erg drukke periodes en bij het gewriemel aan lagere snelheden dat langere ski’s en knieën een minder goede combo blijken. Net om die vele onverwachte correcties die je beschrijft. Ga je vooral skiën buiten de drukte, dan is het eigenlijk geen probleem.

De Fischer My Curve / RC4 Curv TI heb ik in 164 net aangeschaft (moet nog afgeleverd worden) na er vorig jaar februari 2 dagen op geskied te hebben in Canada. Ben zelf qua lengte, gewicht, leeftijd nagenoeg hetzelfde als jij. Ski wellicht een niveautje hoger op de Gigi schaal, meer een 7à 8 (hoewel echt offpiste niet mijn ding is) maar verder wel vergelijkbaar denk ik. Misschien nog wel even goed om toe te voegen, ski ook met een knie die niet 100% is. Mis mn voorste kruisband in rechterknie sinds vorig jaar.
De Fischers in 157 heb ik eerder op een testdag in Zoetermeer geskied en vond die lengte voor mijn skistijl net wat te kort. De 164 vond ik persoonlijk veel lekkerder skien, lag mij gewoon meer en vond ze in deze lengte ook bij goed gas geven als een huis liggen op de piste. Verder een heerlijke wendbare ski die superlekker strak carvt.
Ik heb ze overigens aangeschaft om naast mijn Salomon XDR 80 TI te gebruiken. Voor de strakke piste dagen ga ik de Fischers inzetten en bij veel verse sneeuw of verspoorde pistes met sneeuwhopen de Salomons.
Succes met je keuze en vooral veel skiplezier gewenst.

*bericht bewerkt door Sheila op 10 feb 2020 20:35

Dokteruk wat betreft kortere lengte. Ik vind het gewoon net even leuker, mag van mij snelle respons en lekker wendbaar. Anders duurt t allemaal zo lang en ik heb last van short attention span😂

elisabeth101 op 10 feb 2020 19:19

@elisabeth101 De lengte en de snelheid van respons heeft niet zoveel met elkaar te maken toch? Ik dacht altijd dat het meer met de stijfheid, camber/rocker en side cut van de ski te maken had. Ik heb zelf nog nooit lengte verschil in respons gemerkt bij 10 cm langere dezelfde ski. Of ik 10 cm korter of langer fijn vond is een ander verhaal. Het kan ook aan mij liggen daar ik opgegroeid ben met ski's van meer dan 2.00 m (terwijl ik zelf 1.75 cm ben). Laten we zeggen dat ieder zijn voorkeur heeft, Freud zou zeggen dat ik last van compensatie drang heb :)

@dokteruk - let the ski do the work 😉
Ook de ideale ski zal altijd een compromis zijn. Het is in erg drukke periodes en bij het gewriemel aan lagere snelheden dat langere ski’s en knieën een minder goede combo blijken. Net om die vele onverwachte correcties die je beschrijft. Ga je vooral skiën buiten de drukte, dan is het eigenlijk geen probleem.

Hupla op 10 feb 2020 19:45

@Hupla Ik ben het wel met je eens dat op lagere snelheden en bij drukte lange ski's een nadeel hebben. Ook een argument om mee te nemen, geheel mee eens dus!

Best wishes,
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 11 feb 2020 10:17

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@DokterUK Probeer eens ski’s in het middenradius uit. Daarbij valt 5cm meer of minder op dezelfde ski verrassend veel op. Bij GS of SL ski’s zijn de verschillen duidelijk minder, en dan komt het meer er op aan wat je gewend bent.
Voor de gewone man helpt een iets kortere ski (of rocker) bij verbuckelde pistes. Voor klassieke en goede skiërs zoals jij zal juist extra lengte helpen om zeer precies te kunnen slippen.

Als skileraar kan ik t volgende zeggen:
Ski’s testen is echt de beste manier, dus vrijdag met ski experience je goed laten informeren en uitproberen.
Langere/kortere ski, smaller/breeder.
Er bestaat geen slechte ski, alleen een verkeerde ski, eentje die niet overeenkomt met je kunnen en/of het inzet bereik.

Probeer daar zeker ook van atomic de cloud lijn, speciaal voor vrouwen.
Hele fijne piste ski’s voor alle niveaus, hoe hoger t getal hoe pittiger de ski.
De cloud12 is dan dus niet de beste, maar de meest hoogwaardige ski uit de lijn. Gelijkwaardig aan de S of G 9. Maar als je iets minder hard wil racen kan je beter voor bijv. de Cloud9 gaan.
Een beginner heeft baat bij een vergevingsgezinde ski die makkelijk draait en vooral niet meteen elke (foute) beweging op de sneeuw over brengt. Maar dat betekendwel minder stabiliteit en grip op hogere snelheid en steiler terrein. Dat stadium ben jij al ver voorbij.
Hoe beter je gaat skiën hoe meer je terug wil en kan krijgen van je ski. Dat bepaalt dus ook waar je je t prettigst op voelt. Uitproberen dus!
En pas als ik je zelf heb zien skiën dan kan ik een goed ski advies geven, maak daar vrijdag bij de instructeurs van ski experience gebruik van hun kijk.

Dan zijn er naast je kunnen ook nog de wensen en t inzet bereik.

De lengte wordt grotendeels bepaald door de radius en visa versa. Van het zelfde model heeft een korter ski een kortere radius dan een langere ski.
Daarnaast ski je een slalom ski (radius 11 a 12m) tot 155 dames en 165 heren. Een reuzenslalom of freeride ski (radius 20m +) ski je op of boven lichaamslengte.
En dan heb je natuurlijk nog het hele segment daar tussen.

Het draai gemak van een ski ligt niet alleen aan de radius en lengte maar ook aan de opbouw, de buiglijn en de rocker. Het is een fabel dat een slalom ski staat voor draai gemak, datbis te kort door de bocht.
Vooral de rocker (het opgebogen deel van de ski) is voor mij daar een belangrijk punt geworden, met name in het allmountain segment.
Een piste/race ski heeft maar tot 5% rocker bij de tip, effectief gezien heeft dus bijna de hele ski lengte grip op de piste.
Als je naar all-mountain ski’s kijkt met bijv 10-15% rocker voor, dan heb je met dezelfde lengte ski, een dus relatief kortere ski op de sneeuw en dus meer draai gemak. Op een hele harde verse piste lever je dan wel iets in aan stabiliteit.
De vraag is dan wel, hoe veel tijd van je ski dag is die piste zo glad en strak…
Als de sneeuw op de piste wat zachter, meer slusch wordt of er ontstaan meer bulten, dan zal meer rocker ook zorgen voor een makkelijker er doorheen komen. Zie dit als een (ijsbreker)boot. Een pure piste ski zal zich dan veel meer ingraven, moeilijker te draaien zijn en veel meer belasting geven op de knieën.

De breedte van de ski speelt hierbij ook een rol. Een grote misvatting is dat een bredere ski meer op de knieën zou werken, juist het tegenovergestelde is waar.
Op de harde piste is een brede ski niet ideaal, maar dan heb ik t ober 100mm + onder de voet.
Gaan we weer terug naar de zachtere sneeuw, de meeste gaan toch ook in het voorjaar skiën, papsneeuw is dan niet onbekend.
Hoe smaller de ski hoe minde draagvermogen. Naast dat een piste ski dus agressiever is, minder rocker heeft, zakt ie ook nog eens meer weg in de sneeuw.
Dus als je aan t eind van een dag met zachte (pap) sneeuw pijn aan je knieën hebt, zet je slalom ski dan aan de kant!

Een iets bredere ski met iets meer rocker geeft (veelal) veel meer rust en ski plezier tot aan de laatste afdaling van de dag.
Denk dan aan 75mm tot max 85mm onder de voet.
En met iets meer rocker kan je ook weer een iets langere lengte skiën, effectief op de kanten het zelfde maar wel meer drijfvermogen.

De tip van de X9 en X7 WB is dus ook een hele goeie.
Als je vrijdag de kans hebt probeer dan ook van de all-mountain skis een Vantage model.

Ik hoop een beetje een algemeen beeld te hebben kunnen geven en heb hopelijk een aantal vragen al beantwoord.

@DokterUK Probeer eens ski’s in het middenradius uit. Daarbij valt 5cm meer of minder op dezelfde ski verrassend veel op. Bij GS of SL ski’s zijn de verschillen duidelijk minder, en dan komt het meer er op aan wat je gewend bent.
Voor de gewone man helpt een iets kortere ski (of rocker) bij verbuckelde pistes. Voor klassieke en goede skiërs zoals jij zal juist extra lengte helpen om zeer precies te kunnen slippen.

Bennie op 11 feb 2020 10:16

@Bennie Grappig dat je dit zegt! Ik zelf heb namelijk geen ski in het middenradius. Omdat mijn ervaring met midden radius ski’s erg beperkt is geloof ik je direct dat het bij middenradius ski’s wel uit kan maken. Toevallig heb ik dit jaar ernstig gedacht aan zo’n midden radius ski. Maar na wat testjes door mij vind ik het vlees nog vis. Dus blijf ik bij mijn oude recept: voor de piste 2, een SL en een GS (consumenten) en afhankelijk van de dag, plannen en condities maak ik 's ochtends een keuze. Voor mijn kinderen, die wel op midden radius ski’s staan (ik ga er vanuit dat je Rossi Hero Elite MT Ti en Atomic Redster X9 onder midden radius ski’s verstaat), heb ik daar nooit over nagedacht. Thanks! Nu kan ik ook de opmerking van mijn oudste dochter plaatsen dat ze denkt dat haar ski’s voor haar te kort geworden waren.

Chrz!
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Goed stukje @Roderik_Ski, lekker kort ook :D. De iets bredere en wat meer gerockerde ski’s beveel ik hier ook regelmatig aan in geval van knieproblemen, blij dat ik hier eens iemand tref die daar hetzelfde over denkt.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Beetje off-topic, maar wat me opviel de laatste jaren in Frankrijk (omdat ik er nu op let) is dat ze in de verhuur bijna alleen maar multi-radius ski’s uitgeven of je moet specifiek om wat anders vragen. In Serre Che met Nieuwjaar skiede makkelijk de helft van alle skiërs op een Rossignol Hero MT, vaak 10-15 cm onder lichaamslengte. De Hero LT en ST kon ik op één hand tellen en vaak waren dat dan mensen van de lokale ski club. Een multi-radius ski op die lengte zal zowat de gulden middenweg zijn waar de meeste mensen zich goed bij voelen.

@Roderik_Ski Leuk stuk inderdaad, maar ik ga wel 1 correctie geven. De Cloud 12 ski’s vind ik niet gelijkwaardig aan een s9 of g9. Vind ze echt minder van niveau en minder veelzijdig. Maar een keer proberen kan altijd natuurlijk. De Vantages van een paar jaar geleden misten kantengrip en demping, geen idee of dat mu beter is. De grote winner van atomic is voor mij de x9 wb. Voor een heel breed publiek geschikt en heel allround inzetbaar.

@Sheila ik heb hetzelfde ervaren met de Curv Ti. De 171 en de 164 vergeleken. De 164 is echt een topper, de 171 vond ik dan net een tikkeltje minder snappy. Maarja de Curvs hebben dat Character Size, dus wellicht niet gek dat ik wel verschil ervaar. Allebei prima maar de 164 voelt net wat strakker en wendbaarder. Een vriendin van mij skiet m juist op lichaamslengte met 171 die vindt dat ‘lekker rustig en smooth’, dus ja smaken verschillen! Je hebt wel een leuke combi zo met de Salomon XDR. 1 pisteknaller en 1 papknaller😁

De Speed Zone GT is een ski net boven het beginnersniveau. Wel een groot verschil met een Curv.

Dank voor alle reacties! Ik heb een mooi lijstje van ski's kunnen maken om uit te proberen, ofwel vrijdag tijdens de Ski Experience, ofwel in maart in Mayrhofen. En dan kan ik ook eens bekijken hoe verschillende lengtes uitpakken qua gevoel. Gisteren ook nog even met m'n skileraar overlegd en die sloot zich aan bij het advies van @elisabeth101 om voor een iets bredere ski te gaan. Ik heb meer moeite met knalharde, strakke pistes in de ochtend dan met slush in de middag, dus heb liever geen ski die zich dan 'ingraaft'.

Wel nog een aanvulling op de knieblessure, die minder ernstig is dan waarmee in sommige reacties hierboven rekening wordt gehouden:
Ik heb in augustus 2017 mijn voorste kruisband gescheurd, maar die diagnose is pas anderhalf jaar later gesteld. Had er toen al 3,5 week in de sneeuw en heel wat lesjes op de rolband op zitten, met vaak het gevoel dat m'n linkeronderbeen onder me vandaan kon schieten. In april 2019 is de kruisband gereconstrueerd met een hamstringpees. Die kruisband is nu weer helemaal in orde, ik heb werkelijk geen centje pijn aan m'n knie en hij is heel stabiel. De hamstrings en ook de quadriceps missen echter nog wat kracht (zo'n 15-20% t.o.v. mijn andere been), vandaar dat ik explosieve en abrupte bewegingen nog even mijd. Ook is het been veel sneller moe, dus het kunnen nog geen lange dagen worden in maart. De Ski Experience zal een mooie testcase zijn!

Ik heb me juist laten opereren om van de knieklachten af te zijn, dus ik reken erop dat ik volgend seizoen onbevangen kan skiën.

*bericht bewerkt door Lotte77 op 11 feb 2020 15:59

Uitrusten doen we thuis wel!

Gisteren ook nog even met m'n skileraar overlegd en die sloot zich aan bij het advies van @elisabeth101 om voor een iets bredere ski te gaan. Ik heb meer moeite met knalharde, strakke pistes in de ochtend dan met slush in de middag, dus heb liever geen ski die zich dan 'ingraaft'.

.

Lotte77 op 11 feb 2020 15:32

Spreek je je zelf hier niet tegen ? Je hebt minder moeite met slush in de middag dan met knalharde pistes in de ochtend. Dan zou het hebben van grip op harde pistes toch meer prioriteit zijn dan het wel of niet ingraven van de ski ?

Zelf heb ik ook wat problemen met een knie. Ooit kniebanden verdraaid/verrekt maar gelukkig niet geopereerd. Na een dag skien voel ik 's avonds aan mijn knie precies waar de verrekking heeft gezeten. Ik heb gemerkt dat ik hier minder last van heb als ik na het skien mijn knie met een ijszak koel.

Ik gebruik hiervoor van die plastic zakjes die je met water kan vullen en dan in het vriesvak van de ijskast ijsklontjes kan maken.

*bericht bewerkt door zenith op 11 feb 2020 16:32

Spreek je je zelf hier niet tegen ? Je hebt minder moeite met slush in de middag dan met knalharde pistes in de ochtend. Dan zou het hebben van grip op harde pistes toch meer prioriteit zijn dan het wel of niet ingraven van de ski ?

zenith op 11 feb 2020 16:30

Nee, ik refereer aan dit stukje tekst van @Roderik_Ski:

Op de harde piste is een brede ski niet ideaal, maar dan heb ik t ober 100mm + onder de voet.
Gaan we weer terug naar de zachtere sneeuw, de meeste gaan toch ook in het voorjaar skiën, papsneeuw is dan niet onbekend.
Hoe smaller de ski hoe minder draagvermogen. Naast dat een piste ski dus agressiever is, minder rocker heeft, zakt ie ook nog eens meer weg in de sneeuw.

Daar maak ik uit op dat een beetje bredere ski weliswaar minder grip geeft op de knalharde pistes, maar meer draagvermogen in de slush. Dan ga ik dus liever wat later op de ochtend de piste op, zodat ik de knalharde pistes kan mijden en met mijn iets bredere ski’s lekker kan skiën tot het einde van de dag, ook al ligt er dan slush.

Uitrusten doen we thuis wel!

Probeer dan eens de Salomon XDR 80 TI (of de Aira, damesvariant) te testen. 80 mm onder de voet en ligt als een huis. Zowel op een strakke piste uitstekend te skien en geeft veel vertrouwen maar vooral in losse sneeuw, papsneeuw en met sneeuwhopen ideaal. Ik heb ze in 169cm.

Plaats een reactie