ski keuze advies

Goedemiddag allemaal.

Ik ben me een beetje aan het oriënteren op evt andere ski's. Mogen gebruikte ski's zijn overigens.
bij de diverse reviews op de diverse websites, kom ik er niet echt uit.
Mijn eisen zijn een lekker stabiele ski, die eigenlijk alles goed kan. Off piste hoeft voor mij niet, maar iets breder onder de voet zal denk ik wel lekker zijn tov nu.
Ik heb nu een race ski, Elan Wavemaster Fusion Ingmar Stenmark. Echter moet ik hier wat meer mee werken zodra ik bijv met de kids mee ski en dan vooral het meer hopige gedeelte.

null

Nu heb ik uiteraard diverse ski's gezien maar of ze echt geschikt zijn voor mij weet ik niet helemaal en ga ik toch liever af op een echte gebruikerservaring dan een geschreven review voor een bepaald merk.
Mijn lengte 185 en met flink gewicht (120).
Mijn ski nivo 7-8. Ski ik alleen, dan hou ik van lekker doorskiën op tempo.
De diverse ski's die ik al gezien heb zijn Head Supershape, Atomic Redster, maar waar ik nog meer naar zou kunnen kijken of welke types etc, daarvoor zou ik graag de input willen.
Alvast bedankt voor jullie input.

Ik adviseer de Blizzard V-20 Thermo!

D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

waarom niet gewoon het huidige topmodel van Elan, de 18ti. In voorgaande jaren de 16ti. Mooie allrounde ski met groot bereik. Je blijft alleen op de piste dus heel veel breder onder de voet is niet nodig.

Ik adviseer de Blizzard V-20 Thermo!

D

dokteruk op 13 feb 2020 19:15

Kun je een toelichting geven waarom je deze dan adviseert?

waarom niet gewoon het huidige topmodel van Elan, de 18ti. In voorgaande jaren de 16ti. Mooie allrounde ski met groot bereik. Je blijft alleen op de piste dus heel veel breder onder de voet is niet nodig.

elisabeth101 op 13 feb 2020 19:29

Ik blijf idd wel op de piste, maar de stukken waar bijv net lekker wat verse sneeuw gevallen is, vind ik wel leuk om mee te pakken. Tevens het meeskien met de kids en dan ga je vaak door de dikke hopen sneeuw heen, dan zou het denk ik iets makkelijker kunnen.

Nieuwe Elan Wingman 78, 82 en 87 breedte met het vermieuwde Amphibio systeem. Op you tube viindt je van alle types de testen. Heb zelf tot alle tevredenheid de 78C, een echte tourski met enkel carbon.

Hen48

Ik adviseer de Blizzard V-20 Thermo!

D

dokteruk op 13 feb 2020 19:15

Kun je een toelichting geven waarom je deze dan adviseert?

markdjmb op 13 feb 2020 19:34

da’s een flauw ‘insiders’ grapje…

Ski je vaak alleen, of moet je ook lekker rustig kunnen cruisen als je met je kinderen bent? Op zich is de suggestie van Elisabeth niet gek, maar ik had geen klik met die ski’s, maar het zijn een beetje love it or hate it ski’s.

Sportieve pisteski’s die ook veelzijdig zijn, zoals wellicht de smax 12, of iets steviger, de Deacon 76 of Curv GT zijn misschien interessant?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

waarom niet gewoon het huidige topmodel van Elan, de 18ti. In voorgaande jaren de 16ti. Mooie allrounde ski met groot bereik. Je blijft alleen op de piste dus heel veel breder onder de voet is niet nodig.

elisabeth101 op 13 feb 2020 19:29

Ik blijf idd wel op de piste, maar de stukken waar bijv net lekker wat verse sneeuw gevallen is, vind ik wel leuk om mee te pakken. Tevens het meeskien met de kids en dan ga je vaak door de dikke hopen sneeuw heen, dan zou het denk ik iets makkelijker kunnen.

markdjmb op 13 feb 2020 19:37

jawel maar vergeleken met je huidige racemodel is dit al een hele stap vriendelijker denk ik. Maar dat geldt eveneens voor een Head Supershape of een atomic redster. Die vallen in dezelfde categerie. Wil je breder dan ga je toch richting allmountain. Ook prima maar dan ga je wel iets inleveren op performance. Bij Elan kom je dan inderdaad op de Wingman uit. Ben ik zelf niet bekend mee maar hoor positieve berichten.

waarom niet gewoon het huidige topmodel van Elan, de 18ti. In voorgaande jaren de 16ti. Mooie allrounde ski met groot bereik. Je blijft alleen op de piste dus heel veel breder onder de voet is niet nodig.

elisabeth101 op 13 feb 2020 19:29

Ik blijf idd wel op de piste, maar de stukken waar bijv net lekker wat verse sneeuw gevallen is, vind ik wel leuk om mee te pakken. Tevens het meeskien met de kids en dan ga je vaak door de dikke hopen sneeuw heen, dan zou het denk ik iets makkelijker kunnen.

markdjmb op 13 feb 2020 19:37

jawel maar vergeleken met je huidige racemodel is dit al een hele stap vriendelijker denk ik. Maar dat geldt eveneens voor een Head Supershape of een atomic redster. Die vallen in dezelfde categerie. Wil je breder dan ga je toch richting allmountain. Ook prima maar dan ga je wel iets inleveren op performance. Bij Elan kom je dan inderdaad op de Wingman uit. Ben ik zelf niet bekend mee maar hoor positieve berichten.

elisabeth101 op 13 feb 2020 20:05

En als je zou moeten kiezen tussen een Head Supershape Magnum, Redster en dan welke de S7 of S9 en dan die Salomon 18ti? En dan 2e vraag, welke lengte? Die ik nu heb zijn 176.

*bericht bewerkt door markdjmb op 13 feb 2020 21:51

keuze zou dan zijn
-elan 18ti
-head supershape imagnum
-atomic redster…lastig, een x9s niet allround genoeg en een x9 wb te slap…wellicht deze niet doen. De 7 sowieso niet en de S zijn slalomski’s, ook niet allround.
-salomon smax 12

dan wordt het vooral een kwestie van smaak. Als je de kans hebt om te testen in zoetermeer dan vooral doen. Ik denk nog steeds dat de Elan een goede keuze zou zijn. De head is vanwege de abrupte brede tip niet echt lekker op zachte sneeuw. De salomon moet wel echt geskied worden uit technisch oogpunt. De Elan denk ik het vriendelijkst in alle omstandigheden.

Zag net ook een salomon X9 S max. Is dat ook een optie of links laten liggen. Was een demo ski

Ik heb dat hele lijstje hierboven geskiet en vond de smax 12 het stevigst, maar zo heel veel ontliep het elkaar niet. Ben je echt niveau 8 (gevorderde leraar), dan is het wellicht niet stevig genoeg als je echt hard wil, maar ik denk dat t wel meevalt. De smax is wat beter op harde pistes en net wat steviger, de x9wb doet het beter in slechtere sneeuw. Verder eens met de omschrijvingen van Elizabeth.

Maar testen is zeker het beste, dat hele lijstje is bij Snowworld te testen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Goedemiddag allemaal.

Ik ben me een beetje aan het oriënteren op evt andere ski's. Mogen gebruikte ski's zijn overigens.
bij de diverse reviews op de diverse websites, kom ik er niet echt uit.
Mijn eisen zijn een lekker stabiele ski, die eigenlijk alles goed kan. Off piste hoeft voor mij niet, maar iets breder onder de voet zal denk ik wel lekker zijn tov nu.
Ik heb nu een race ski, Elan Wavemaster Fusion Ingmar Stenmark. Echter moet ik hier wat meer mee werken zodra ik bijv met de kids mee ski en dan vooral het meer hopige gedeelte.

null

Nu heb ik uiteraard diverse ski's gezien maar of ze echt geschikt zijn voor mij weet ik niet helemaal en ga ik toch liever af op een echte gebruikerservaring dan een geschreven review voor een bepaald merk.
Mijn lengte 185 en met flink gewicht (120).
Mijn ski nivo 7-8. Ski ik alleen, dan hou ik van lekker doorskiën op tempo.
De diverse ski's die ik al gezien heb zijn Head Supershape, Atomic Redster, maar waar ik nog meer naar zou kunnen kijken of welke types etc, daarvoor zou ik graag de input willen.
Alvast bedankt voor jullie input.

markdjmb op 13 feb 2020 15:00

@markdjmb Sorry voor mijn eerdere reactie… Nu even wat serieuzer.
Als je niveau 7-8 bent en met jouw gewicht, dan heb je echt wel iets stevigs nodig. Ik denk zelfs dat veel ski’s die genoemd zijn prima ski’s zijn, maar met de combinatie van jouw techniek en jouw gewicht … I don’t know. Ikzelf heb ervaren (zelf 95 kg) dat een ski voor de doeleinden die je opnoemt best een zoektocht is. Ik heb ook kinderen en weet precies wat je bedoelt.
Zelf vind ik een consumenten GS het meest geschikt voor wat jij beschrijft. Voor losse sneeuw genoeg drijfvermogen en de tip hapt ook niet zo als bijvoorbeeld bij een Head Supershape of een slalom lat. Je moet hem dan op ongeveer lichaamslengte nemen.
Ik raad je aan zelf een aantal consumenten GS te proberen naast de reeds door @elisabeth101 genoemde ski’s. Consumenten GS waar je aan kan denken zijn:
Atomic Redster G9, Stöckli Laser GS, Elan GSX Fusion, Salomon s/Race Shot GS, Nordica Dobermann GSR, Rossignol Hero Elite LT Ti, Völkl Racetiger GS, Blizzard Firebird WRC (heb ik zelf). Er zitten zeker verschillen in toegangkelijkheid in. Wil je nog iets heftiger ski’s dan kan je kijken naar bijvoorbeeld de Salomon s/Race Rush GS, Blizzard Firebird WRC met Piston Plates of de Head WC Rebels I.Speed Pro.
Ik zou er zelf zeker een aantal proberen. Het is namelijk erg persoonlijk. Zo ben ik een jaar geleden (voor dezelfde rede als jij) uitgekomen bij de Blizzard Firebird WRC en deze bevalt mij echt super goed terwijl anderen het misschien spoorbielsen vinden.

Succes!
D

PS De Blizzard Thermo V20 raadde ik aan om deze redenen

*bericht bewerkt door dokteruk op 14 feb 2020 08:46

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Ik heb dat hele lijstje hierboven geskiet en vond de smax 12 het stevigst, maar zo heel veel ontliep het elkaar niet. Ben je echt niveau 8 (gevorderde leraar), dan is het wellicht niet stevig genoeg als je echt hard wil, maar ik denk dat t wel meevalt. De smax is wat beter op harde pistes en net wat steviger, de x9wb doet het beter in slechtere sneeuw. Verder eens met de omschrijvingen van Elizabeth.

Maar testen is zeker het beste, dat hele lijstje is bij Snowworld te testen.

Roy83 op 14 feb 2020 07:47

Echt nivo 8 ben ik niet hoor. Zit er tussenin schat ik, vandaar 7/8 (mogelijk in de toekomst dat ik weer wat stappen kan maken en naar 8 kan)

Goedemiddag allemaal.

Ik ben me een beetje aan het oriënteren op evt andere ski's. Mogen gebruikte ski's zijn overigens.
bij de diverse reviews op de diverse websites, kom ik er niet echt uit.
Mijn eisen zijn een lekker stabiele ski, die eigenlijk alles goed kan. Off piste hoeft voor mij niet, maar iets breder onder de voet zal denk ik wel lekker zijn tov nu.
Ik heb nu een race ski, Elan Wavemaster Fusion Ingmar Stenmark. Echter moet ik hier wat meer mee werken zodra ik bijv met de kids mee ski en dan vooral het meer hopige gedeelte.

null

Nu heb ik uiteraard diverse ski's gezien maar of ze echt geschikt zijn voor mij weet ik niet helemaal en ga ik toch liever af op een echte gebruikerservaring dan een geschreven review voor een bepaald merk.
Mijn lengte 185 en met flink gewicht (120).
Mijn ski nivo 7-8. Ski ik alleen, dan hou ik van lekker doorskiën op tempo.
De diverse ski's die ik al gezien heb zijn Head Supershape, Atomic Redster, maar waar ik nog meer naar zou kunnen kijken of welke types etc, daarvoor zou ik graag de input willen.
Alvast bedankt voor jullie input.

markdjmb op 13 feb 2020 15:00

@markdjmb Sorry voor mijn eerdere reactie… Nu even wat serieuzer.
Als je niveau 7-8 bent en met jouw gewicht, dan heb je echt wel iets stevigs nodig. Ik denk zelfs dat veel ski’s die genoemd zijn prima ski’s zijn, maar met de combinatie van jouw techniek en jouw gewicht … I don’t know. Ikzelf heb ervaren (zelf 95 kg) dat een ski voor de doeleinden die je opnoemt best een zoektocht is. Ik heb ook kinderen en weet precies wat je bedoelt.
Zelf vind ik een consumenten GS het meest geschikt voor wat jij beschrijft. Voor losse sneeuw genoeg drijfvermogen en de tip hapt ook niet zo als bijvoorbeeld bij een Head Supershape of een slalom lat. Je moet hem dan op ongeveer lichaamslengte nemen.
Ik raad je aan zelf een aantal consumenten GS te proberen naast de reeds door @elisabeth101 genoemde ski’s. Consumenten GS waar je aan kan denken zijn:
Atomic Redster G9, Stöckli Laser GS, Elan GSX Fusion, Salomon s/Race Shot GS, Nordica Dobermann GSR, Rossignol Hero Elite LT Ti, Völkl Racetiger GS, Blizzard Firebird WRC (heb ik zelf). Er zitten zeker verschillen in toegangkelijkheid in. Wil je nog iets heftiger ski’s dan kan je kijken naar bijvoorbeeld de Salomon s/Race Rush GS, Blizzard Firebird WRC met Piston Plates of de Head WC Rebels I.Speed Pro.
Ik zou er zelf zeker een aantal proberen. Het is namelijk erg persoonlijk. Zo ben ik een jaar geleden (voor dezelfde rede als jij) uitgekomen bij de Blizzard Firebird WRC en deze bevalt mij echt super goed terwijl anderen het misschien spoorbielsen vinden.

Succes!
D

PS De Blizzard Thermo V20 raadde ik aan om deze redenen

dokteruk op 14 feb 2020 08:37

Bedankt voor je toelichting en mooie filmpje!

Kreeg net een aanbieding binnen van Salomon X race sc GS. Is dat een goede optie? En van een salomon X9S Max (demo model)

Je hebt echt nog geen enkel idee in welke richting je wilt gaan zoeken of wel @markdjmb? Ik krijg een beetje de indruk dat je puur naar de prijs aan het kijken bent/ op zoek naar een leuke deal…

Ik ken je huidige ski’s niet, maar na wat Googelen krijg ik niet de indruk dat het een high-end raceski is (zo zien ze er ook niet uit, al zijn ze wel prachtig), maar gewoon een stevige pistecarver. Ik ben bang dat een consumenten GS je dan ook niet gaat helpen bij hetgeen je zoekt. Ik zou eerder kijken naar een allmountain categorie, of inderdaad naar een pisteski zoals de S-Max serie, waarbij ik zeker niet voor de topmodellen zou gaan. Die demo die ofwel een reguliere 10 is of een 8 (daar is wat onduidelijkheid over) zou je wel eens prima kunnen bevallen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Die X Race SC GS is een maatje pittiger dan je nu hebt, dus dat gaat je zeker niet helpen.
Denk ook eens aan een K2 iKonic 80Ti. Aangenaam in gebruik, met voldoende plafond.

Je hebt echt nog geen enkel idee in welke richting je wilt gaan zoeken of wel @markdjmb? Ik krijg een beetje de indruk dat je puur naar de prijs aan het kijken bent/ op zoek naar een leuke deal…

Ik ken je huidige ski’s niet, maar na wat Googelen krijg ik niet de indruk dat het een high-end raceski is (zo zien ze er ook niet uit, al zijn ze wel prachtig), maar gewoon een stevige pistecarver. Ik ben bang dat een consumenten GS je dan ook niet gaat helpen bij hetgeen je zoekt. Ik zou eerder kijken naar een allmountain categorie, of inderdaad naar een pisteski zoals de S-Max serie, waarbij ik zeker niet voor de topmodellen zou gaan. Die demo die ofwel een reguliere 10 is of een 8 (daar is wat onduidelijkheid over) zou je wel eens prima kunnen bevallen.

Shane op 14 feb 2020 12:45

De richting is idd wel een dingetje wat altijd lastig is vandaar dat ik hier ook vraag naar de diverse ervaringen van een paar ski’s waar ik over gehoord en gelezen heb. De laatste werden mij per mail aangeboden en aangezien ik die niet ken, heb ik die net even genoemd.
Als ik zonder de kinderen op pad ben hou ik van lekker doorskien en dan volstaan mijn huidige ski’s. Ga ik met de kinderen op pad, dan wordt dat anders. Dat viel mij vorig jaar goed op, vandaar dat ik nu aan het onderzoeken ben wat voor mij een goede ski zou kunnen zijn waar ik dan alles mee zou kunnen zonder in te leveren op stabiliteit op hogere snelheden etc. Mijn gewicht is ook een dingetje die aardig meeweegt en dat maakt de keuze ook wat moeilijker voor mijn gevoel. Tevens heb ik afgelopen jaar wat knieproblemen gehad, maar dat gaat nu de goede kant op (meniscus gescheurd).
Hoop dat ik het zo een beetje goed omschreven heb, want ik vind het aardig lastig om een keuze te maken.
Een compleet nieuwe ski is budget technisch geen optie

Mogelijk lees ik er overheen, maar wat is het budget?

Elan Wingman 82cti wellicht?

Misschien wil je delen wat de prijs voor het aangebodene. Want vaak is de prijs helemaal niet zo goed als wordt voorgedaan.

@Bennie
De volgende aanbiedingen kreeg ik toegestuurd:
Salomon X9 S Max 250,- (demo ski uit de winkel)
Salomon X race sc GS 220,-
Head I shape pro 240,-
Stockli NP 350,-
En de Volkl racetiger, maar van die laatste had ik nog geen prijs ontvangen

*bericht bewerkt door markdjmb op 14 feb 2020 14:04

Stockli NP 350,-

markdjmb op 14 feb 2020 14:03

Heb je daar toevallig een fotootje van?
Zou eens willen weten welke dat is.

Bla, bla, bla.

Stockli NP 350,-

markdjmb op 14 feb 2020 14:03

Heb je daar toevallig een fotootje van?
Zou eens willen weten welke dat is.

bartvwg op 14 feb 2020 14:09

Heb ik opgevraagd voor je

Stockli NP 350,-

markdjmb op 14 feb 2020 14:03

Heb je daar toevallig een fotootje van?
Zou eens willen weten welke dat is.

bartvwg op 14 feb 2020 14:09

Heb ik opgevraagd voor je

markdjmb op 14 feb 2020 14:34

null

Bedankt, een oude stockli GS precies. ;)
Zonder bindingen voor een kleine 200,- Zwitserse Franken al te vinden. :)

Bla, bla, bla.

@Bennie
De volgende aanbiedingen kreeg ik toegestuurd:
Salomon X9 S Max 250,- (demo ski uit de winkel)
Salomon X race sc GS 220,-
Head I shape pro 240,-
Stockli NP 350,-
En de Volkl racetiger, maar van die laatste had ik nog geen prijs ontvangen

markdjmb op 14 feb 2020 14:03

@markdjmb dat zijn geen goede prijzen hoor. De ultieme kinderskileraar ski, K2 charger (lijkt me best te overwegen voor je), heb je al voor onder de 250 Euro … overjarig maar wel nieuw.

https://www.sport-robl.at/de/ski-sets/k2/k2-charger-laengenw…

Wat je aangeboden hebt gekregen is niet echt een koopje.

BW
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Johny in Middenmeer?

Johny in Middenmeer?

Sjaak27 op 14 feb 2020 15:17

Dacht ik ook gelijk…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ja idd. Die stuurde ze toe en had de andere ski die ik vroeg niet.
De salomon X9S Max wordt door een ander aangeboden en komt uit een skizaak en heeft daar als demo gestaan.

*bericht bewerkt door markdjmb op 14 feb 2020 15:50

@Bennie

De volgende aanbiedingen kreeg ik toegestuurd:
Salomon X9 S Max 250,- (demo ski uit de winkel)
Salomon X race sc GS 220,-
Head I shape pro 240,-
Stockli NP 350,-
En de Volkl racetiger, maar van die laatste had ik nog geen prijs ontvangen

markdjmb op 14 feb 2020 14:03

@markdjmb dat zijn geen goede prijzen hoor. De ultieme kinderskileraar ski, K2 charger (lijkt me best te overwegen voor je), heb je al voor onder de 250 Euro … overjarig maar wel nieuw.

https://www.sport-robl.at/de/ski-sets/k2/k2-charger-laengenw…

Wat je aangeboden hebt gekregen is niet echt een koopje.

BW
D

dokteruk op 14 feb 2020 15:17

die lijkt me nog niet eens zo verkeerd. Is deze echter wel stijf genoeg voor mij ivm gewicht?

Plaats een reactie