Verschil ski's

Ik heb in oostenrijk geskiet op de fischer curv gt en die beviel me erg goed. Nou heb ik ook de fischer curv dtx voorbij zien komen. Wat is nou precies het verschil tussen deze twee? behalve dan dat de gt breder is onder de voet. Mijn doel is voornamelijk carven maar afentoe een geslipte bocht moet kunnen en met de gt kon dat na mijn gevoel wel redelijk is dat ook zo met de dtx? Ik ski eigenlijk alleen maar op de piste dus ik vraag me af of ik die extra breedte wel nodig heb.

Die is inderdaad alleen wat breder, maar de sidecut is ongeveer hetzelfde. Dat zou de ski iets stabieler moeten maken en iets meer geschikt om door losse sneeuw of makkelijker op iets mindere pistes te skiën. Hij gaat misschien iets minder snel kanten, maar al bij al zullen het eerder nuances zijn. Hij is natuurlijk wel zwaarder. Bij andere merken zie je dat trouwens ook. Ik heb het idee dat ze dit misschien voor de Amerikaanse markt doen waar ze de ski’s liever wat breder hebben en 80mm al een echte racecarver is terwijl in Europe dat ergens rond de 70 zit.

De sidecut is hetzelfde, maar het taildesign niet. Daardoor slipt de DTX minder makkelijk dan de GT.

Oke duidelijk en met welke ski’s zijn de gt en dtx een beetje mee te vergelijken?

ik vind het 2 totaal verschillende ski’s. De Gt is allround, hobbelt goed door hopen sneeuw. Vond het geen uitblinker in carvebochten. De dtx daarentegen wil alleen maar op de kant geskied, en als je dat aankunt is het echt een knalbak.

De sidecut is hetzelfde, maar het taildesign niet. Daardoor slipt de DTX minder makkelijk dan de GT.

Bennie op 13 feb 2020 21:15

ik vind het altijd interessant om de diverse topics over soorten ski’s te volgen. Zo krijg ik een beetje inzicht voor het geval dat ik zelf nog eens nieuwe ski’s ga aanschaffen. (ben voorlopig nog steeds tevreden met mijn huidige ski’s)

De term taildesign is mij niet bekend. Ik neem aan dat dit de vorm van de achterkant is. (recht, rond of gebogen). Wat maakt dat je met het ene taildesign beter slippende bochten kan maken dan met de andere ?

Plaats een reactie