Onverantwoorde skileraar

Ik kwam net dit bericht tegen wat ik toch wel erg schokkend vind. Een skileraar die met 12 leerlingen offpiste gaat en daarbij verdwaalt.
https://skiinformatie.nl/grote-reddingsactie-12-kinderen-en-…

Born to Ride

Goede afloop gelukkig, houden de kids een mooi verhaal aan over ;)

Zal toch wel een serieus onderzoekje volgen naar het hoe en wat mag ik aannemen.

Edwin van Riel

De leraar zal wel vermanend toegesproken zijn door z’n skischoolleider, veel onderzoek zal er niet komen omdat er geen ongeluk gebeurd is, ergo geen aansprakelijkheid.
Maar 12 kinderen in een klasje? Das de moeite…

It's all about the turns duuuuuude!

Mwah, 2 kinderen lichtgewond afgevoerd naar het ziekenhuis. Lijkt me toch voldoende reden om eens na te gaan hoe dit kon gebeuren. Toffe leraar, flinke groep en dan gewoon verdwalen in een gebied dat je toch geacht wordt als je broekzak te kennen.

Neem aan, dat het toch geen stukje direct tussen de pistes is, als de beste man kon verdwalen, heb je in Oostenrijk bij mijn weten ook een redelijke opleiding/training voor nodig.

Edwin van Riel

Die leraar wordt natuurlijk op staande voet ontslagen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Krippenstein een off piste gebied… Het heeft maar 1 echte piste (dalafdaling van 11 km ) en 2 oefen pistes rest is terrein en off piste varianten . bheb er zelf met een gids geskied en op sommige punten kan je makkelijk verkeerd skien en dan kom je aan de rand van een clif van een paar 100m waaar je dus niet meer wegkomt en je gered moet worden

Afhankelijk van de opleiding mag je wel of niet off-piste. ik ga ervanuit dat deze minstens landes geschoold was. Er zal zeker een onderzoek gestart worden en daarbij zal gekeken worden of de skileraar nalatig of verwijtbaar is.
wrs is het weer verslechterd en heeft hij een exit naar de lift of piste gemist en is deze verkeerd uitgekomen.

wel opvallend is de groote vd groep

Voor zover ik kan volgen in de samengevoegde berichtgeving is het hier in Oostenrijk geen enorm issue. De gevolgde route is een gekende freerideroute. Één van de aangegeven routes op de pistekaart ook. Probleem is echter dat je makkelijk in een verkeerd spoor raakt. En rond die plek kom je dan ineens bij een steile wand uit. Of het dus helemaal de schuld is van de leraar weet ik niet, maar het was niet de handigste route om te nemen. De route rechts op de kaart is veel minder verdwaalgevoelig iig.

Precies dat @Rutgers

"Die Polizei verwies in einer Aussendung, dass zum Zeitpunkt des Unglücks Lawinenwarnstufe 3 (erheblich) oberhalb der Waldgrenze galt. Die Skigruppe hatte weder ein Lawinensuchgerät noch eine Sonde oder eine Schaufel dabei."

Bron: https://www.nachrichten.at/oberoesterreich/schuelergruppe-ve…

Dit lijkt me toch ook niet helemaal de bedoeling…

*bericht bewerkt door Sebastiaan op 14 feb 2020 13:32

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Laten we voorop stellen dat het goed is dat de goede man de bergredding heeft gebeld en zich niet verder in de problemen heeft gewerkt, ook dat is inzicht welke een professional moet hebben. Verder is verdwalen soms een groot woord in besneeuwd terrein, want wat de ene dag kan kan de andere dag soms niet. Dat kan gebeuren.

Laten we maar niet teveel oordelen zonder alle kennis van zaken te hebben, als deze skileraar zaken heeft gedaan die niet kunnen dan zal de lokale politie daar zeker wel zaak van maken (als het maar een beetje op Frankrijk lijkt) en nogmaals wees blij dat de leraar goed gehandeld heeft door de bergredding te bellen.

Click. Click. Peace

"Die Polizei verwies in einer Aussendung, dass zum Zeitpunkt des Unglücks Lawinenwarnstufe 3 (erheblich) oberhalb der Waldgrenze galt. Die Skigruppe hatte weder ein Lawinensuchgerät noch eine Sonde oder eine Schaufel dabei."

Bron: https://www.nachrichten.at/oberoesterreich/schuelergruppe-ve…

Dit lijkt me toch ook niet helemaal de bedoeling…

Sebastiaan op 14 feb 2020 13:31

Dat lijkt me inderdaad niet heel handig.

Click. Click. Peace

@Rogier In mijn opinie is het sowieso onverantwoord om je met 12 kinderen van tussen de 12 en 14 jaar in offpiste terrein te gaan waar je kunt verdwalen. Je kunt van zo’n grote groep kinderen van die leeftijd gewoon niet verwachten dat die de juiste beslissingen kunnen nemen over het terrein waar ze zich in begeven. Ook al heeft de leraar voldoende kennis van het terrein er kunnen altijd overwachte dingen gebeuren of lawines loskomen of de skileraar kan iets overkomen waardoor deze groep kinderen er opeens alleen voor staan in offpiste terrein.

Born to Ride

@Rogier In mijn opinie is het sowieso onverantwoord om je met 12 kinderen van tussen de 12 en 14 jaar in offpiste terrein te gaan waar je kunt verdwalen.

Grote van de groep ben ik het mee eens, dit klinkt raar. Maar er bestaat geen off-piste terrein waar je niet kunt verdwalen / vast kunt komen te zitten.

Je kunt van zo’n grote groep kinderen van die leeftijd gewoon niet verwachten dat die de juiste beslissingen kunnen nemen over het terrein waar ze zich in begeven.

Ook al heeft de leraar voldoende kennis van het terrein er kunnen altijd overwachte dingen gebeuren of lawines loskomen of de skileraar kan iets overkomen waardoor deze groep kinderen er opeens alleen voor staan in offpiste terrein.

Matthias123 op 14 feb 2020 13:42

En dat is er nu gebeurd en daarbij heeft de skileraar gpoed gehandeld om voordat het uit de hand liep de bergredding te bellen. Het is erg makkelijk oordelen vanaf de zijlijn. Verder denk ik dat het juist geweldig is om met die leeftijd lekker, en zo veilig mogelijk off-piste te gaan.

In nederland zijn er toch ook surf en zeilkampen (etcetera) voor die leeftijd. Ik vaarde zelf al jonger dan dat met een eigen bootje in NL. Dat is niet minder gevaarlijk dan met een skileraar off-piste te gaan.

Nogmaals het slaat nergens op, om zonder alle kennis de leraar hier aan de schandpaal te nagelen. Er zitten vaak meerdere kanten aan zo’n verhaal. Misschien heeft de leraar een fout gemaakt of was hij inderdaad zoals jij zegt een ‘Onverantwoorde skileraar’, en misschien ook helemaal niet…

Click. Click. Peace

Als hij Staatlich opgeleid is, mag hij daar gewoon skien. Maar met zo’n grote groep zonder 3-eenheid is niet verantwoord inderdaad.

It's all about the turns duuuuuude!

@Rogier ik neem aan dat je bij dat zeilkamp op die leeftijd ook niet bij gevaarlijke omstandigheden, zegmaar windkracht 7 zonder zwemvest (stufe 3 zonder 3 eenheid en dusdanig slecht weer dat je verdwaalt) op groot open water ging varen? Of bij rustige omstandigheden op een heel gevaarlijk vaarwater zoals de westerschelde met al zijn verschillende stromingen, zandbanken en grote scheepvaart.

Het altijd maar bagatelliseren is voor mij altijd veruit de grootste ergernis van de freeride communitiy en naar mijn mening dragen zij ook daardoor voor een deel van de lawinedoden die ieder jaar vallen de verantwoordelijkheid. Juist als die community hard zou oordelen naar buiten toe over duidelijke fouten schrikt het veel meer af dan alles met de mantel der liefde te bedekken waardoor veel mensen denken dat het wel meevalt met de gevaren.

Kijk natuurlijk heeft de skileraar niet de intentie gehad om zijn leerlingen in gevaar te brengen, maar dat heeft een automobilist die achter het stuur op zijn telefoon zit en daarmee een ongeluk veroorzaakt ook niet. Die heeft ook niet de intente om iemand iemand potentieel in levensgevaar te brengen, maar toch is hij gewoon een onverantwoorde automobilist.

Born to Ride

Duidelijke fouten daar prima. Maar de krantenartikelen die ik gelezen heb geven mij weinig volledig uitsluitsel. Van mij mag er hard geoordeeld worden als er grove fouten zijn gemaakt, maar graag heb ik dan wel meer en officiele info. En gelukkig hebben wij in Europa instaties die echtvaardig oordelen. Dat hoeft niet op een forum te gebeuren met halve bronnen.

Ik bagataliseer niets, maar zaken overdrijven doet niemand goed.

Click. Click. Peace

Daar zit gelijk het grote punt wat ik bedoel. De reactie is standaart, ook bij duidelijke grote fouten zoals ook met 3 eenheid etc in dit geval, laten we wachten totdat er officiele berichtgeving is van officiele instanties. Voordat een rechter over deze situatie uitspraak doet is het waarschijnlijk al zomer en komt zoiets toch niet meer in het nieuws dus verdwijnt het voor de doorsnee wintersporter gewoon in de doofpot alsof er niets gebeurd is.

En dus iedere keer alleen maar het bericht laten we officiele berichtgeving afwachten is ook bagatelliseren doordat het dan uiteindelijk gewoon in de vergetelheid raakt en nooit meer terug komt. Er zijn ieder jaar een 100 lawine doden en nog veel meer close calls. Meer dan eens zijn er gewoon al hele duidelijke zaken bekend, maar moeten we officiele berichtgeving afwachten volgens de freeride community. Wanneer ik zeg dat er maximaal 5 berichten op een jaar naar buiten komen met officiele uitspraken van rechters over gemakte fouten door diezelfde community rondt ik denk ik al naar boven af.

Om het voorbeeld van net terug te halen over die automobilist die overduidelijk op zijn mobiel heeft zitten kijken ten tijde van een ongeluk moeten we dan ook maar zeggen zullen we eerst maar eens kijken wat de rechter zegt, hij heeft het vast niet zo bedoelt en er zijn geen doden gevallen dus valt het allemaal wel mee, of moeten we dan gewoon keihard zeggen je bent onverantwoord bezig geweest en je hebt geluk gehad dat er geen doden zijn gevallen? Over de veroordeling door de rechter ga je namelijk maanden later toch niets meer terug zien in het nieuws.

Born to Ride

Als hij Staatlich opgeleid is, mag hij daar gewoon skien. Maar met zo’n grote groep zonder 3-eenheid is niet verantwoord inderdaad.

Arjen5 op 14 feb 2020 13:51

Met die opleiding had-ie daar niet met deze groep en zonder materiaal terecht gekomen neem ik aan (als het inderdaad echt offpiste gebied betreft en niet een skiroute oid). Bovendien wordt je dan ook wel verondersteld de navigatie-skills een beetje onderhouden te hebben ;)

Edwin van Riel

@Matthias123

En dan krijg je het probleem dat een leraar in dit geval de bergredding niet durft te bellen uit angst om aan de schandpaal genageld te worden.

En verder lijk je niet te willen lezen, over de lawinepieps / uitrusting ben ik vrij duidelijk, en dat is inderdaad not-done. Echter is 'niet meer verder kunnen / verdwalen' in off-piste terrein niet meteen een erg makkelijk aanwijsbare fout, zeker omdat we niet precies weten hoe hij daar terecht gekomen is, en wat er gebeurd is.

Vorige week hebben skileraren in Alpe d'Huez de bergreddding moeten bellen omdat ze met een groep op een verijsde helling (weet je dat topic nog ;-) ) kwamen. Die zaten ook vast. Dan ben je blij als groep dat je met proffesionals mee bent die met hun radio de bergredding kunnen oproepen waar jij als gewone toerist geen bereik meer hebt met je telefoon.

Laat ik het nogmaals duidelijk zeggen. Misschien heeft deze leraar grote fouten gemaakt, maar dat kan ik (buiten het pieps verhaal) niet zomaar zeggen uit de beschikbare berichtgeving. Als iets eenmaal fout is gegaan is het heel makkelijk oordelen.

Het positieve van het verhaal vind ik dat hij de bergredding heeft gebeld, dat mag ook gezegd worden.

*bericht bewerkt door Rogier op 14 feb 2020 14:51

Click. Click. Peace

Met gestrekt been erin gaan kan je een rode kaart opleveren @Matthias123 behalve wanneer de scheids iets met je op heeft, dan zal hij je een aai over de bol geven☃️

*bericht bewerkt door Piefke op 14 feb 2020 14:54

LA NORMA😍☃️

@Matthias123 waarom zou je hem publiekelijk willen veroordelen dan? Wie heeft daar baat bij? Voorkomt het dat er komende vakantieweken ouders/skileraren zijn die (hun) kinderen (onverantwoord) mee off-piste nemen? Veroordelen helpt helaas helemaal niets. Je kunt er beter lering uit trekken over hoe wel/niet te handelen, en dat eventueel aan anderen meegeven. Wat Rogier ook uitlicht, is wat hij wél goedgedaan heeft… Want fouten maken is menselijk. En hij heeft het goed opgelost.
En met iemand veroordelen trek je soms voorbarige conclusies die vanuit jouw onkunde tevoorschijn komen ipv van gegronde feiten zijn (bijv. in geval van een lawine ongeluk.) Daarom wordt vaak geroepen binnen de freeride-community, wacht eerst het officiele rapport maar af voordat er van alles geroepen wordt.

It's all about the turns duuuuuude!

Al die “freeriders” die elkaar maar de hand boven het hoofd houden maar zoveel ellende op zich afroepen en dan zielig gevonden MOETEN worden als het fout gaat🤮

LA NORMA😍☃️

Je kan het ook van de andere kant bekijken. Het maakt allemaal niet zoveel uit wat ik doe, ik kan best gevaarlijk terrein in met een groep kinderen, ook al is het weer niet goed en weet ik de weg niet helemaal. Mocht het niet gaan dan bel ik de bergredding wel die komen ons dan wel halen. De gemeenschap vind het toch allemaal niet zo erg en iedereen maakt wel eens een foutje. Als je weet dat het gevaarlijk is en dat wanneer je een foutje maakt er gelijk stevige oordelen komen dan ga je veel meer nadenken voordat er bepaalde keuzes gemaakt worden. Het maakt mensen heel erg laks als je makkelijk wegkomt met foutjes. Daar zijn op het moment bijvoorbeeld heel veel voorbeelden van bij de belastingdienst, UWV en RDW. De betrokken managers kunnen zo op een andere afdeling of een andere overheidsorgaan aan de slag, ze krijgen een ontslagbonus mee en de betrokken minister legt zijn functie neer, krijgt wachtgeld en gaat ergens in een raad van bestuur aan de slag en vervolgens begint het verhaal weer opnieuw en gaan ze op dezelfde voet verder. Terwijl in de bedrijfsleven de consequenties veel groter zijn, gebeuren daar veel minder van zulke zaken juist omdat je daar wel direct veroordeelt wordt op je falen.

Born to Ride

Al die “freeriders” die elkaar maar de hand boven het hoofd houden maar zoveel ellende op zich afroepen en dan zielig gevonden MOETEN worden als het fout gaat🤮

Piefke op 14 feb 2020 15:01

Haha dat is ook een manier om dingen te verwoorden. Al is er ook een deel zich heel bewust van de risico’s en spreken dat ook uit en vinden het ook niet erg dat er een kleine kans is om in het harnas te sterven. Maar dat is maar een zeer klein deel van de groep, maar juist die mensen zijn vaak wel open over die gemaakt worden en ook bereid daar van te leren.

Born to Ride

Al die “freeriders” die elkaar maar de hand boven het hoofd houden maar zoveel ellende op zich afroepen en dan zielig gevonden MOETEN worden als het fout gaat🤮

Piefke op 14 feb 2020 15:01

Haha dat is ook een manier om dingen te verwoorden. Al is er ook een deel zich heel bewust van de risico’s en spreken dat ook uit en vinden het ook niet erg dat er een kleine kans is om in het harnas te sterven. Maar dat is maar een zeer klein deel van de groep, maar juist die mensen zijn vaak wel open over die gemaakt worden en ook bereid daar van te leren.

Matthias123 op 14 feb 2020 15:07

Soms moet je niet om de juiste woorden heen draaien😉

Het is voor mij ook prima en iedereen mag zelf weten wat ze doen zolang ze maar achter hun keuze staan zoals jij zegt. Het is dan juist dat je niks hierover mag zeggen ook zoals jij zegt, dat is de laatste tijd al vaker aangehaald en blijft een gevoelig punt bij de groep die graag off piste skiën!

LA NORMA😍☃️

@Matthias123 Volgens zou de kans de je doodgaat door verkeerde keuzes in off-piste terrein wel een redelijke reden moeten zijn om op te letten als ik jou argumentatie lees.

Nogmaals ik hou niemand het hand boven het hoofd. Maar we weten hier ook gewoon te weinig van. Ik denk/hoop dat geen enkele skileraar zijn keuzes van terrein af laat hangen van wat een aantal mensen op social-media / fora van hem of haar vinden.

Laten we eerder een leerles hiervan maken: neem altijd een kaart mee, weet waar je naar toe gaat, vraag info over bepaalde hellingen en zorg dat je in geval van nood de redding kan contacteren.

Daar red je meer mensen mee dan te roepen: wat is hij onverantwoord bezig!

Verder laat ik het hierbij.

*bericht bewerkt door Rogier op 14 feb 2020 15:13

Click. Click. Peace

Al is er ook een deel zich heel bewust van de risico’s en spreken dat ook uit en vinden het ook niet erg dat er een kleine kans is om in het harnas te sterven. Maar dat is maar een zeer klein deel van de groep, maar juist die mensen zijn vaak wel open over die gemaakt worden en ook bereid daar van te leren.

Matthias123 op 14 feb 2020 15:07

Welke bron heb jij geraadpleegd om tot deze uitspraak te komen? Sorry, maar dit is een boude aanname. En verder vind ik het vergelijken van de belastingdienst, UWV en RDW met (offpiste)skiën typisch een gevalletje appels en iets met peren…

When life gets too complicated.... SKI

Ik kan me vergissen, maar volgens mij betreft het een groep leerlingen die met hun schoolleraar (dus geen skileraar) onderweg was…

*bericht bewerkt door Shane op 14 feb 2020 15:35

I can stick uphill ice, on my saucer...

Al is er ook een deel zich heel bewust van de risico’s en spreken dat ook uit en vinden het ook niet erg dat er een kleine kans is om in het harnas te sterven. Maar dat is maar een zeer klein deel van de groep, maar juist die mensen zijn vaak wel open over die gemaakt worden en ook bereid daar van te leren.

Matthias123 op 14 feb 2020 15:07

Welke bron heb jij geraadpleegd om tot deze uitspraak te komen? Sorry, maar dit is een boude aanname. En verder vind ik het vergelijken van de belastingdienst, UWV en RDW met (offpiste)skiën typisch een gevalletje appels en iets met peren…

Alex op 14 feb 2020 15:25

Dat kom je zo af en toe toch wel tegen in reacties wanneer er weer eens iemand is omgekomen in een lawine dat er bij veel de angst is om zelf te gaan en dat maar een zeer klein gedeelte aangeeft er vrede mee te hebben mocht het gebeuren. Die vergelijking heeft te maken met de doofpot cultuur en het uitblijven van consequenties bij gemaakte fouten. Dat er duidelijk te zien is wat de gevolgen zijn als mensen te laks worden omdat alles maar wordt afgedaan als een foutje zonder consequenties.

Born to Ride

Ik kan me vergissen, maar volgens mij betreft het een groep leerlingen die met hun schoolleraar (dus geen skileraar) onderweg was…

Shane op 14 feb 2020 15:27

En bij fouten is de rechter daar vrij duidelijk in: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/436851/gevangeniss…

Click. Click. Peace

Ik kan me vergissen, maar volgens mij betreft het een groep leerlingen die met hun schoolleraar (dus geen skileraar) onderweg was…

Shane op 14 feb 2020 15:27

“Volgens Pascal Preimesberger (Alpenpolitie), was de situatie zeer ernstig. Om 12.27 uur ontving hij samen met zijn collega’s de melding dat een skileraar en zijn 12 leerlingen verdwaald waren geraakt op de Krippenstein, in de buurt van de Schönberg (Salzkammergut).”

Born to Ride

Plaats een reactie