Wat denken jullie?

Ik kwam onderstaand artikel tegen:

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/zijn-ski-s-veiliger…

Wat mij het meeste opviel in dit artikel, is dat 18 van de 20 skiërs zijn/haar niveau te hoog inschat. Denk dat dat wel zou kunnen kloppen. Wat denken jullie?

Niet lullen, skiën!!!

Ik ben de laatste jaren met diverse groepen op wintersport geweest en ik denk dat dat percentage aardig klopt haha

Ik vond het vooral opvallend dat het “vooroordeel” over Winterberg e.d. klopt. 57% van de blessures wordt opgelopen in Duitsland 😉.

En dat overschatten, dat lijkt me evident.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik overschat mijn inschattingsvermogen ook altijd 😬

Ik was meer verrast over dit:

“Snowboarden wordt steeds populairder, terwijl het aantal skiërs iets afneemt, blijkt uit cijfers van het CBS. En het zijn niet alleen 17-jarigen die de latten inruilen voor een board. Recente cijfers zijn niet bekend, maar in 2010 was de gemiddelde leeftijd van Nederlandse snowboarders 32 en die van skiërs 45 jaar.”

Ik meende in skigebieden in afgelopen 10 jaar juist vaker skiërs te zien op moderne ski latten en een afname van snowboarders. - als snowboarder juich ik deze trend toe.

Dat ik het niet herken op de piste is puur mijn observatie natuurlijk - vast afhankelijk van gebied & periode. En deze cijfers zijn gehouden onder Nederlandse wintersporters. Zijn er globale of Europese onderzoeken die trend skiën vs snowboarden laten zien?

*bericht bewerkt door Nelis op 15 feb 2020 08:16

Bergen + Sneeuw = ❤

Internationaal gezien neemt het snowboarden inderdaad af @Nelis. Sterker nog, in mijn ervaring zijn snowboarders in de Alpen vrijwel altijd Nederlanders 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Wat mij het meeste opviel in dit artikel, is dat 18 van de 20 skiërs zijn/haar niveau te hoog inschat. Denk dat dat wel zou kunnen kloppen. Wat denken jullie?

AdiDassler op 15 feb 2020 07:09

Zou zo’n percentage niet gewoon voor elke hobby/sport representatief kunnen zijn?

Elke amateurvoetballer in f.c. bal op het dak meent dat hij minstens in Barcelona speelt? Wielrenners die in NL hooguit de Utrechtse Heuvelrug beklimmen gaan de tourmalet op fietsen in de hun jaarlijkse fietsweekend. Dat ze er een dag over doen en een week niet kunnen lopen maakt verder niet uit. En als we een keer gaan karten denkt de helft dat hij Max Verstappen is. Etc.etc.

Ook wel interessant dat het CBS dus een uitkomst ziet dat snowboarden toeneemt en skiën afneemt terwijl de wereldwijde trend volgens mij is dat snowboarden al jaren afneemt?

🏂

Haha @shane. Zo blijkt maar weer. Toen ik in de Dolomieten was twee jaar terug waren mijn vriendin en ik praktisch de enige snowboarders (Alta Badia en omgeving). Daar stond bijna iedereen op twee latten.

Jaartje later in Brixen waren daar weer een stuk meer snowboarders te vinden (want populairder bij Nederlanders? 😉)

Anyway, wat je ook doet, veilig die berg af maar. En veel plezier maken in de sneeuw!

Bergen + Sneeuw = ❤

Mijn idee is inderdaad ook dat er de laatste jaren weer meer skiërs en minder snowboarders zijn gekomen.

Niet lullen, skiën!!!

Wat mij opvalt is dat het algehele niveau op de pistes tegenwoordig om te janken is. Als ik zie hoe vaak mensen zonder les en/of 2x oefenen in Snowworld denken elke piste af te kunnen komen krijg ik daar toch wel de kriebels van. Denk dat dit ook bijdraagt aan de vele ongelukken.

Übung macht den meister!!!

Blessures door “vallen bij stilstand” zijn goed voor 17% van de gevallen. Vreemd … wat zouden ze daar mee bedoelen?

Polsbreuken, lijkt me.

Polsbreuken, lijkt me.

DrPhil op 15 feb 2020 15:44

Ook heel veel knieverdraaiingen gebeuren vanuit stilstand…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Wat mij opvalt is dat het algehele niveau op de pistes tegenwoordig om te janken is. Als ik zie hoe vaak mensen zonder les en/of 2x oefenen in Snowworld denken elke piste af te kunnen komen krijg ik daar toch wel de kriebels van. Denk dat dit ook bijdraagt aan de vele ongelukken.

RFKANGOO op 15 feb 2020 12:51

Oh grappig. Ik vind dat juist de laatste jaren beter. Minder van die klunzen op de piste . Maar misschien scheelt ook wel welk gebied/ land je gaat .

Blessures door “vallen bij stilstand” zijn goed voor 17% van de gevallen. Vreemd … wat zouden ze daar mee bedoelen?

Hupla op 15 feb 2020 15:36

Zoiets als dit:

null

FPV, dus je ziet niet zoveel. Dit is bij het uitstappen uit de groene Verneys lift in Valloire en leverde me een skiduim op.
Ander voorbeeld is aangeskied worden terwijl je bij de lift staat te wachten. Is mezelf gelukkig nooit overkomen, maar ik heb het wel bij anderen gezien.

Maar ik snap je vraag wel; met "zelf vallen", en "botsing" (door jezelf of door een ander) heb je alle gevallen toch wel gehad?

*bericht bewerkt door Martin7182 op 15 feb 2020 19:51

Telt een kater ook mee als blessure? 🤪

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Plaats een reactie