Project Ski 3.0

Hoi forumleden. Iemand is weer bezig geweest met het maken van twee planken. Zie hier het resultaat.

Ik denk dat het beste is om te beginnen met de volgende foto, deze vat namelijk erg veel samen over wat er komen gaat:

null

Zie hier het einde van zelfbouwski 2. Een goeie twee jaar heeft die het volgehouden tot helaas een val fataal werd. Een soort van delaminatie + veel te zacht hout is de oorzaak van deze. Gelukkig geeft dit alleen maar meer motivatie om paar #3 te maken en stiekem was ik er al een beetje mee bezig.
Mocht je het proces van de vorige twee ski’s willen bekijken.
Zelfbouw 1: http://www.wintersporters.nl/forum/topic/190026
Zelfbouw 2: https://www.wintersport.nl/forum/topic/406061

De vragen zijn dan:
Hoe gaan we dit aanpakken?
Wat gaan we maken?
Waarin wil ik mijzelf verbeteren wat betreft ski’s bouwen?
Hoe moet die er uit gaan zien?

Dit kan ik gelukkig best kort samenvatten. Mijn eerste ski was een freeride ski maar de vorm was waardeloos en de tweede ski was een allmountain ski waar de vorm en het design prachtig gelukt waren. Aangezien ik vooral de vorm belangrijk vind heb ik gekozen om een freeride ski te maken die een kleine radius heeft maar daarnaast ook weer een dikke rocker heeft. Oftewel: breed op de tip en tail, smal in het midden en een kleine effectieve lengte. Veel foto’s van het design heb ik niet maar hij moet er ongeveer zo uit gaan zien:

null

Effectieve specificaties:
Tip 125, waist 101, tail 115
Effectieve lengte: 1150
Radius: 14 meter

Materialen
Qua gebruikte materialen is het vrij simpel. Zoals al mijn andere ski’s heb ik alleen een base, kanten, glasvezel en hout gebruikt. Ik had in gedachten om inserts te gebruiken maar na wat overleg met andere skibouwers ben ik hier toch van afgestapt.
Vanwege het feit dat ik een complete houten ski wilde (hout in de tip en als sidewalls) heb ik geen topsheet gebruikt, de ski moet namelijk gelakt worden en dan is een topsheet nutteloos. Een mooie foto van hoe een ski eruit ziet als die nog gemaakt moet worden:

null

De vorm
Net als de vorige ski heb ik de beschikking tot een watersnijder. Bij zelfbouwski 2 heb ik alleen de base uit laten snijden. Echter, door de niet vlakke mal de vorige keer heb ik gekozen om dit keer ook de mal uit te snijden. De base:

null

De mal:
null

Te zien is dat alles extreem strak aan de maat is wat alleen maar gunstig is voor de ski. Alle stukken hout moeten in elkaar gelijmd worden. Dit kan vrij simpel door een beetje houtlijm en wat klemmen:

null

null

Nu de mal klaar is kan de base klaargemaakt worden, ik ga hier niet te diep op in aangezien ik dit in de vorige twee topics ook besproken heb. Natuurlijk heb ik een aantal foto’s er van gemaakt want het blijft een mooi gezicht:

null

De base heb ik bewust doorzichtig gekozen. Hierdoor kun je mooi zien hoe nou een ski in elkaar zit van de onderkant. Vanwege het doorzichtige heb ik er zelfs nog wat op kunnen zetten qua design, niet te veel maar toch een aantal dingen:

null

Het persen
Mijn ski pers die ik destijds gemaakt had is nog functioneel dus dit is perfect als het gaat om meer ski’s bouwen. Het verschil met de vorige twee ski’s is dat ik dit keer één ski tegelijk pers vanwege een te smalle mal. Gelukkig is dit geen probleem. Ik zal niet te diep in gaan op het hele pers proces, dit is denk ik wat beter beschreven in de andere topics. Anyway, hier zijn wat foto’s:

De base in de mal met alle materialen er naast.

null

Het lamineren van de rubber op de kanten

null

Helaas heb ik niet heel veel foto’s kunnen maken tijdens het lamineren omdat dit tijdsgebonden is, je hebt maar iets van 30-40 minuten om alles te lamineren en het onder de pers te doen. Na 24 uur persen ziet de ski er zo uit:

null

Helaas merkte ik hier al dat ik te weinig geduld had en de ski te vroeg uit de pers gehaald had. Jammer want hierdoor is de rocker en de camber wat ingezakt, ik hoop eerlijk gezegd dat het geen problemen geeft.

Het afwerken
Vanwege het gebrek aan tijd heb ik een aantal weken niet kunnen werken aan de ski, gelukkig heb ik een week terug toch de tijd en motivatie gevonden om de ski’s af te maken. Het belangrijke van een goed afgewerkte ski zijn mooie sidewalls. Deze sidewalls moeten mooi rond aflopen en er moet genoeg ruimte zijn om de kanten te kunnen slijpen. Het afwerk proces:

Hier zijn de ski’s alleen uitgezaagd en nog niet geschuurd.

null

Na het uitzagen komt het schuren van de sidewalls.

null

null

Belangrijk is dat het hout niet gaat rotten dus is een laklaag essentieel, het geeft daarnaast ook een mooie look aan de ski.

null

Het eindresultaat
Het belangrijkste is natuurlijk hoe de ski’s er nou uiteindelijk uit gaan zien. Ze zijn al gedeeltelijk gepost in het new gear show it topic maar hier zijn ze nog een keer.

null

null

null

null

Samen met zijn broeders:

null

En dit was het moment waar ik net de bindingen gemonteerd had en best trots was:

null

Daarmee sluit ik project ski 3.0 af. Het was weer een mooi project. Wat hebben we geleerd van deze ski?
-Laat een ski lang genoeg in de pers.
-Een houten look is toch wel het beste wat een zelfbouwski kan hebben.
-Project ski 4.0 komt zeker weten ooit een keer.
-Inserts wil ik toch wel gebruiken aangezien ik dit keer bijna door de base geboord heb tijdens het monteren van de bindingen.

A winter without powder isn't a winter!

Top om mee langs de liftpalen te crossen.

Supergaaf! Wat voor hout heb je gebruikt?
En wat kost zo’n paar aan materiaal eigenlijk?

Heel cool! Knap gedaan!

Knap zeg, respect!
Bedankt om te delen, heel interessant. 👍👍👍

Bla, bla, bla.

Proficiat voor Bob ( sorry Joost) de bouwer.

💪👌🖒

Born to run. B.S.

Wederom gaaf!

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Heeft dat überhaupt wel demping, helemaal hout?

Supergaaf! Wat voor hout heb je gebruikt?
En wat kost zo’n paar aan materiaal eigenlijk?

kjiratsiekoedel op 16 feb 2020 03:47

Es is het hout wat er in zit. Aan materiaal zit je zo rond de 130-140 euro. Kan wel een stuk goedkoper als je meer tegelijk koopt.

Heeft dat überhaupt wel demping, helemaal hout?

DrPhil op 16 feb 2020 12:08

Nee, vrijwel niks inderdaad. Opzich maakt dat in mijn geval niet zo erg veel uit aangezien die toch gemaakt is om off piste mee te skiën.
Het gebruik maken van dempende elementen is trouwens wel een leuk idee voor zelfbouwski 4. Even kijken of het mogelijk is om je eigen GS ski te maken.

A winter without powder isn't a winter!

Gaaf!!! Zit naast liefde ook behoorlijk wat uurtjes in zo te zien.

Tukker(ik)

Plaats een reactie