Inlegzooltjes, verschillen?

Ik heb meerdere schoenen en twee paar inlegzooltjes: op maat gemaakte Bootdoc en standaard (paarse) Superfeet. De Bootdocs bevallen zeer goed; ook makkelijk te wisselen. De Superfeet bevallen slecht: bij verwisselen zitten ze constant dubbel omdat ze aan de voorkant zo dun zijn en nauwelijks schuiven. Wat zijn jullie ervaringen? Zijn er nog andere (soorten) zooltjes? Ik hoorde iets over carbon. Iemand ervaring mee?

Sidas zooltjes zijn ook goed en je kan ze ook op maat gemaakt krijgen , dan heb je nog orthomove die zijn wel goed
En mijn vriendin heeft Sidas vulcano zooltjes met verwarming die houden het ook lang vol

Sidas zooltjes op maat gemaakt. Erg stevig en makkelijk te wisselen.

+1 voor zooltjes op maat van Sidas.

Carbon lijkt me eerder een marketing-gimmick. Voor het gewicht hoef je het als toerist niet te doen, en correct verwerken van carbon is niet evident.
Misschien dat dat voor de Pinturault’s van deze wereld interessant kan zijn, maar niet voor een doorsnee skiër. (Tenzij de prijs die je ervoor betaalt van wezenlijk belang is voor de waarde… Je wil nu eenmaal geen plebs-inlegzolen bij je Zai-ski’s en Bogner-pak 😜)

Die carbon zooltjes hebben dit met name bij de hiel. Dit om de enkel support zo stevig mogelijk te houden. Het heeft niets met gewicht te maken.

Hier een tevreden gebruiker van Formthotics.
Als ik deze vergelijk met andere uit het schap zooltjes vind ik deze toch net wat beter doordacht en voelen bij mij beter aan.

*bericht bewerkt door Geenen op 16 feb 2020 17:33

.

ik heb in het verleden de rode Superfeets gehad, die op maat gemaakt werden met een kurk-substantie. Prima voor de steun onder je voet maar als nadeel het grote volume.

Ik heb nu de verwarmde Bootdoc zooltjes en die gaan prima.

Zooltjes, schuimen… Wat is er aan de hand @DrPhil. Overweeg je nieuwe schoenen? Probleem van die Superfeet zooltjes herken ik inderdaad wel, maar goed, hoe vaak moet je die dingen nou wisselen?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik haal mijn zooltjes er vaak uit om te drogen. Zo blijven de schoenen zo fris mogelijk.

Ik heb in mijn skischoenen op maat gemaakte sidas. Maar in mijn bergschoenen heb ik sidas standaard, die zijn wel stevig

Die carbon zooltjes hebben dit met name bij de hiel. Dit om de enkel support zo stevig mogelijk te houden. Het heeft niets met gewicht te maken.

SPAM op 16 feb 2020 16:21

Ik ga er gemakshalve van uit dat we het over de Superfeet carbon hebben. Buiten Wat @SPAM zegt zijn deze zooltjes ook veel dunner dan andere merken/ type zooltjes. Ik gebruik de carbon al jaren en ben supertevreden. Ik heb ooit een x Bootdoc bakzolen gehad, maar die waren verschrikkelijk oncomfortabel. Dit lag eerder aan mijn enorme platvoeten dan aan de zooltjes zelf.

When life gets too complicated.... SKI

Heb sidas gehad, maar is bij mij wel stuk gegaan. Later bij MK een nieuw zooltje laten maken, die maken bij de hiel de onderkant plat, zodat hij ook niet heen en weer kan wiebelen (met sidas had ik dat wel). Geen idee welk merk dat is trouwens.
In de skischoenen zit superfeet, vind het niet top (ligt ook deels aan de schoen), maar voorlopig nog even prima. Zal er toch niet enorm veel km’s op maken.

Zooltjes, schuimen… Wat is er aan de hand @DrPhil. Overweeg je nieuwe schoenen? Probleem van die Superfeet zooltjes herken ik inderdaad wel, maar goed, hoe vaak moet je die dingen nou wisselen?

Shane op 17 feb 2020 10:38

Ik heb dit jaar nieuwe Fischer Vacuüms bijgekocht. Die bevallen tot dusver zeer slecht. Zijn 2x gefit, maar ze blijven te ruim bij mijn hiel. Toen heb ik er een dun tussenzooltje in gedaan, hielprobleem verholpen, maar toen kreeg ik heel veel last van een slapende voorvoet (zelfs met de schnallen bovenop los). Maar om ze na 3 dagen alweer te verkopen vind ik ook zowat. Dan schuim ik ze liever vol, als dat zou helpen.
De Fischers hebben wel een belangrijk pluspunt: ik heb geen drukpunt op mijn schenen (mijn zwakke punt en reden waarom ik ze ook had bijgekocht). Dus dat is een extra reden om ze niet 123 weer te verkopen. Mijn andere twee schoenen passen wel prima, maar die hebben ook hun eigen nadelen (oa dat drukpunt dus). Kan ik wel redelijk oplossen met Bootdoc gelpads en een paar Compeed pleisters, maar dat is natuurlijk niet ideaal.
Het hotel had geen schoendrogers, dus zette ik ze elke dag bij de verwarming. Ik zweet nauwelijks, maar het viel me toch tegen hoe klam ze waren. Vandaar dat ik het zooltje er steeds uithaalde.

*bericht bewerkt door DrPhil op 17 feb 2020 11:56

Ik zou dan toch eerder voor een Zipfit liner gaan @DrPhil. Die kun je zelf blijven aanpassen en niet geheel onbelangrijk meenemen naar een volgende schoen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik haal mijn zooltjes er vaak uit om te drogen. Zo blijven de schoenen zo fris mogelijk.

Ik heb in mijn skischoenen op maat gemaakte sidas. Maar in mijn bergschoenen heb ik sidas standaard, die zijn wel stevig

Zijn C-bars of J-bars niet een betere oplossing om de hiel te fixeren ipv zooltjes?

Ik zou dan toch eerder voor een Zipfit liner gaan @DrPhil. Die kun je zelf blijven aanpassen en niet geheel onbelangrijk meenemen naar een volgende schoen.

Shane op 17 feb 2020 12:15

@Shane Ik ken de Zipfit liners niet zo goed. Zelf ben ik een tevreden gebruiker van Sidas Liners. Daar moet bij mij wel een zooltje in (bij mij superfeet).
Het lijkt er eerder op dat @DrPhil een hoge wreef heeft. Wat bij mij goed hielp is het ‘skate board’, dat onder je binnenschoen, zit af te schaven.

Chrz!
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Het mooie van de Zipfit liners is dat je zelf kurk kunt bijvullen op bepaalde plaatsen, of juist weer weg kunt halen @dokteruk. En ja, het klinkt inderdaad alsof @DrPhil nu te veel druk op de wreef heeft, meer specifiek de naviculare volgens mij ;). Maar als hij boot board gaat terugschaven, zal waarschijnlijk het gevoel van te veel ruimte bij de hiel weer terugkomen. Hij zou nog kunnen proberen om iets meer ruimte te creëren bovenop de naviculare, door bij het heatfitten (gewoon zelf in de oven ;)) daar wat extra padding aan te brengen.

Van die C-pads gebruiken, kan ook inderdaad @Tiny-m, al is zooltjes op zich een goede oplossing om het volume te reduceren. Dat met die pads heb ik zelf ook wel eens gedaan, toen mijn schoenen net wat te ruim werden na verloop van tijd. Werkt wel, maar geeft toch al snel wat kleine drukpijntjes/ ongemakjes hier en daar. Afhankelijk van de hoeveelhuid ruimte die je hebt moet je ook weer kiezen wat de beste padding is, dus niet zo eenvoudig. Zie: https://www.tognar.com/boot-fitting-foam-ankle-wrap-pads-1-8…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Heb ook vooral ervaring met snowboard schoenen, tegenwoordig zitten c-bars/j-bars er al veel vaker standaard is. Echt een uitvinding wat mij betreft!

Ik heb idd een redelijke hoge wreef. Mijn Salomon QST 120 pro gaat nog net, maar die zit op het randje. Daar is idd het boot board van uitgefreesd. Daar kan ik de schnallen bovenop niet erg strak zetten, want dan gaat mijn wreef zeer doen. Maar dat gaat op zich OK: hij past verder erg goed (behalve de net te hoge scheendruk). Bij de zoektocht naar een nieuwe schoen heb ik natuurlijk specifiek op de wreefhoogte gelet. Met de nieuwe Fischers heb ik van mijn wreef geen last. Daar zit het probleem dus niet.

*bericht bewerkt door DrPhil op 17 feb 2020 14:45

Zijn C-bars of J-bars niet een betere oplossing om de hiel te fixeren ipv zooltjes?

Tiny-M op 17 feb 2020 13:22

Wat zijn dat? (Afbeelding?) Zijn dat van die halve maantjes die je achter op je schoen plakt? (Zoja, die heb ik al.)

*bericht bewerkt door DrPhil op 17 feb 2020 14:40

https://www.tognar.com/boot-fitting-foam-c-pads-2prs/…
https://www.tognar.com/boot-fitting-foam-l-pads-2-pr/…

Toch wijzen slapende voeten op het afknellen van het grote bloedvat dat over je wreef loopt @DrPhil. Je hoeft dat niet specifiek te voelen als het afknellen van of pijn op je wreef, weet ik uit ervaring.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Thx. Ja die C dingen heb ik nu al dus idd (van Sidas). Hielp niet.
Ik geloof graag dat mijn slapende voorvoet wordt veroorzaakt door (toch ergens) afknellen. Ik zal ze nog eens proberen in Zoetermeer zonder extra tussenzooltje. Dan heb ik wel meer speling, maar dan kan ik in elk geval eens kijken wat het effect op mijn voorvoet is. Overigens heb ik met mijn Salomons nog nooit last gehad van slapende voorvoeten, en die zitten gevoelsmatig veel strakker op mijn wreef dan de Fischers. In mijn Langes (gewoon 100% standaard) heb ik eigenlijk nergens specifiek last van, maar die zijn loeizwaar en vooral niet aan te trekken.
Fischer:

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/75b508e6f7f7bb9890e159eb...

*bericht bewerkt door DrPhil op 17 feb 2020 14:55

Ik heb dit jaar nieuwe Fischer Vacuüms bijgekocht. Die bevallen tot dusver zeer slecht. Zijn 2x gefit, maar ze blijven te ruim bij mijn hiel. Toen heb ik er een dun tussenzooltje in gedaan, hielprobleem verholpen, maar toen kreeg ik heel veel last van een slapende voorvoet (zelfs met de schnallen bovenop los). Maar om ze na 3 dagen alweer te verkopen vind ik ook zowat. Dan schuim ik ze liever vol, als dat zou helpen.
De Fischers hebben wel een belangrijk pluspunt: ik heb geen drukpunt op mijn schenen (mijn zwakke punt en reden waarom ik ze ook had bijgekocht). Dus dat is een extra reden om ze niet 123 weer te verkopen. Mijn andere twee schoenen passen wel prima, maar die hebben ook hun eigen nadelen (oa dat drukpunt dus). Kan ik wel redelijk oplossen met Bootdoc gelpads en een paar Compeed pleisters, maar dat is natuurlijk niet ideaal.
Het hotel had geen schoendrogers, dus zette ik ze elke dag bij de verwarming. Ik zweet nauwelijks, maar het viel me toch tegen hoe klam ze waren. Vandaar dat ik het zooltje er steeds uithaalde.

DrPhil op 17 feb 2020 11:46

Bij ons gekocht? Welk model? Kom eens langs wij fitten ook je eigen skischoenen.

gr MP

Date your skis but marry your boots

Kan het afknellen niet komen door een te strakke schnall op de schacht?
@marco-Paul: Ranger One 110.

*bericht bewerkt door DrPhil op 17 feb 2020 15:07

Ah ok, dat zijn andere c-pads als die wij bedoelden haha (of doe jij het niet goed ;)). Die lopen rondom de uitstekingen van je enkelbot.

–edit, plaatje deed het niet: https://www.tognar.com/boot-fitting-foam-c-pads-2prs/#galler…

je kunt nog kijken naar zoiets, dat vult veel meer https://www.tognar.com/boot-fitting-foam-ankle-wrap-pads-1-8….

Dat afknellen gebeurt overigens niet zozeer op je wreef (bij mij althans), maar daar boven. Zie in de foto hieronder het groene lijntje, het deel dat het meeste aan de scheenbeenkant zit.

null

*bericht bewerkt door Shane op 17 feb 2020 15:08

I can stick uphill ice, on my saucer...

Haha thx. Dat kan ik ook eens proberen, ze anders te plakken! Ik heb ze overigens niet zelf geplakt.

Eveb gegoogled. De Sidas C shape die ik heb, horen wel op die manier op de schoen. Zal eens op zoek gaan naar die Tognars.
Niemand ervaring met het schuimen van schoenen? (Behalve @elisabeth101)

Naar mijn bescheiden mening zou ik onvoorwaardelijk voor de zooltjes met de best passende ondersteuning kiezen, al zouden het de moeilijk wisselbare superfeet zooltjes zijn. Beter een extra setje kopen, dan een zooltje dat het nét niet is.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Grappig, zoals die om jouw liner heen zit is precies andersom van wat ik gewend ben, zoals @Shane al liet zien of bijvoorbeeld dit soort J-bars:

null

Maar zal voor skiën en snowboarden wellicht anders zijn.

Kan wel zeggen dat ik echt erg tevreden ben over hoe ze de zooltjes bij MK maken met een hielcup in tegenstelling tot de Sidas bakzootljes, misschien een bezoek waard?

Ja @tiny-m, daar ga ik idd eens heen. Is toch niet ver.

Wat ik altijd begrepen heb is dat die Fischer Vacuum dingen prima rekken op de juiste plekken maar krimpen doen ze slecht.

De wat meer traditionele fitter pakt de kleinst mogelijke schoen en maakt hem ruimer waar het moet. Zo ging ik van een Atomic B-Tech 120 schoen met breedte 104 mm met forse vebreding voor naar een Tecnica Cochise 130 met een breedte van 99 mm. Liner eruit en een intuition liner erin en wat een schoen!! het geheel van de oplossing zit hem ook in de expertise van Sole Bootschop in Chamonix. Met een custom bakzooltje van ze heb ik sinds jaren geen last meer.

Plaats een reactie