Ooggetuige van ernstig skiongeval Zurs

Vandaag de Weisse ronde Lech Zurs geskied. Bij kruising Madloch lift twee twee mannen met volle vaart op elkaar geskied. Het gebeurde een paar meter voor mij. Een gigantische klap. Een van de mannen bleef stil liggen, veel bloed aan het hoofd. Hij droeg geen helm… mijn man heeft de piste dienst gebeld ik ben bij de gewonde gebleven totdat piste dienst en kort daarna de helikopter was geland. Nu terug in het appartement, zit nog steeds te shaken. Ik had die man voor mij laten gaan, dacht ik wacht wel even. Anders had ik die botsing gehad of mijn zoon of mijn man. Echt heftig. Hoop dat ik het nare gevoel en de flasback morgen kwijt ben en weer lekker kan gaan skiën. Dacht daarom het te posten en te delen. Doe allemaal voorzichtig, zet een helm op en pas je snelheid aan.

Idioten heb je overal. Kijk af en toe in SnowWorld ook met verbazing hoe die mafklappers recht naar beneden stuiteren zonder enige controle ;(

Edwin van Riel

Vandaag de Weisse ronde Lech Zurs geskied. Bij kruising Madloch lift twee twee mannen met volle vaart op elkaar geskied. Het gebeurde een paar meter voor mij. Een gigantische klap. Een van de mannen bleef stil liggen, veel bloed aan het hoofd. Hij droeg geen helm… mijn man heeft de piste dienst gebeld ik ben bij de gewonde gebleven totdat piste dienst en kort daarna de helikopter was geland. Nu terug in het appartement, zit nog steeds te shaken. Ik had die man voor mij laten gaan, dacht ik wacht wel even. Anders had ik die botsing gehad of mijn zoon of mijn man. Echt heftig. Hoop dat ik het nare gevoel en de flasback morgen kwijt ben en weer lekker kan gaan skiën. Dacht daarom het te posten en te delen. Doe allemaal voorzichtig, zet een helm op en pas je snelheid aan.

Lieqje op 17 feb 2020 18:22

Top dat je bij de persoon gebleven bent en 1e hulp (ook al is het maar er bij blijven) gegeven hebt. Als je er mee blijft zitten, zoek dan contact… met je huisarts, met slachtofferhulp, met iemand die je vertrouwd, enz…
Het zal zeker even heftig blijven, maar nogmaals: Top dat je geholpen hebt!

Inderdaad geweldig dat je geholpen hebt. En goed dat je het even van je afschrijft!

Click. Click. Peace

Succes met de verwerking. Je hebt goed gehandeld!

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Daarom is een helm zo belangrijk.
Ik was vandaag in Arlberg.
Zo verschrikkelijk druk heb ik het nog nooit meegemaakt.
Komt waarschijnlijk dat er weinig sneeuw in andere plaatsen is. En natuurlijk de vakanties in div landen.
Dit heeft niets met een ontspannen wintersport te maken.

Veel mensen gaan in schuss vanaf Seekopf naar Madlochbahn, omdat er een klein heuveltje zit.
Daar zal dit wel gebeurd zijn waarschijnlijk. Altijd een beetje tricky daar, zoals blijkt, helaas…

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 17 feb 2020 21:22

De solidariteit op de berg is gelukkig nog heel groot 👍

Het is daar nogal wat in Lech … gisteren was er ook al een zware botsing:
https://www.vol.at/skikollision-in-lech-polizei-sucht-nach-z…

De solidariteit op de berg is gelukkig nog heel groot 👍

Hupla op 17 feb 2020 21:01

Al was dat niet zo, we houden ons toch allemaal aan de pisteregels?
Lieqje heeft gelukkig heel goed gehandeld, petje af!

Vreselijk om daar getuige van te zijn… Goed dat je er was en geholpen hebt!

Het valt mij dit jaar op hoe hard en ongecontroleerd sommigen van de pistes af gaan! Maar ook drankgebruik: om 10.30u al liters bier naar binnen gieten en dan rustig van de piste af racen! 😥 Echt onverantwoord! Mensen die zich overschatten, ervan overtuigd zijn dat ze pro zijn…Niet verrassend dat ik best veel ongelukken heb gezien de afgelopen anderhalve week 😳

Je hebt het over bier @mukkie
Maar dat is allang het probleem niet meer.
Het zijn de drugs tegenwoordig.
In Anton 2 dagen geleden groepen Nederlanders en Belgen slaags geraakt. Politie heeft er de handen vol aan.

Je hebt het over bier @mukkie
Maar dat is allang het probleem niet meer.
Het zijn de drugs tegenwoordig.
In Anton 2 dagen geleden groepen Nederlanders en Belgen slaags geraakt. Politie heeft er de handen vol aan.

Hooykaas op 17 feb 2020 22:55

Hemeltje, ik kan me nog herinneren dat 2 decennia geleden St. Anton nog een deftige bestemming was. Als ik de verhalen zo lees lijkt het meer een Gerlos geworden. Jammer…

Misschien is het een idee om het aantal (dag) skipassen te beperken in een gebied als St Anton. Naast dat ik voorstander ben van een soort ‘ski vaardigheidsbewijs’ zoals ook bij het golf in Nederland gebruikelijk is.

Groetjes,
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Gerlos nog niet.(geen kroketten en frikandellen verkrijgbaar op de piste)
Daarvoor is het publiek te internationaal. Wel delen ze samen de passie voor off-piste skiën.Waar St Anton hoofdzakelijk bekend voor is.

Je hebt het over bier @mukkie
Maar dat is allang het probleem niet meer.
Het zijn de drugs tegenwoordig.
In Anton 2 dagen geleden groepen Nederlanders en Belgen slaags geraakt. Politie heeft er de handen vol aan.

Hooykaas op 17 feb 2020 22:55

Dat is in het verkeer ook al het grote probleem, inderdaad. Doorgesnoven figuren die anderen in de problemen brengen!

Sterkte met het verwerken. Blijf er vooral ook veel met je omgeving over praten zodat je het steeds beter een plaatsje kan geven. Het is heel normaal dat je na zoiets 1 of 2 nachten slecht slaapt of regelmatig wakker schrikt, blijft het echt niet bij die 2 nachten en wordt je er regelmatig van wakker om merk je op een andere manier dat het dwars blijft zitten, twijfel dan niet en stap gewoon naar de huisarts of neem contact op met slachtofferhulp! Voel je vooral niet te groot om dat te doen, des te sneller het opgelost wordt des te beter het resultaat op de lange termijn.

Het is vooraf ook totaal niet in te schatten hoe of je persoonlijk zoiets verwerkt. Ik heb grote stoere mannen volledig in zien storten naar een relatief gezien licht traumatische gebeurtenis en aan de andere kant mensen waarvan je zou verwachten dat die helemaal in zien storten een nog veel heftiger trauma heel goed verwerken. Iedereen is wat dat betreft uniek en let op jezelf en vraag ook je omgeving om even op je te letten komende periode of je je niet ongemerkt anders gaat gedragen. Zelf kan je het namelijk soms helemaal niet in de gaten hebben dat het eigenlijk niet lekker met je gaat wat dat betreft.

Born to Ride

Het was inderdaad op die plek Wunderkammer. En ik denk dat het daarom daar wel vaker gebeurd. Bedankt allemaal voor jullie reacties. Na een onrustige nacht vandaag toch een heerlijke dag gehad! Verse sneeuw een een zonnetje. We hebben echt genoten.

Het was inderdaad op die plek Wunderkammer. En ik denk dat het daarom daar wel vaker gebeurd. Bedankt allemaal voor jullie reacties. Na een onrustige nacht vandaag toch een heerlijke dag gehad! Verse sneeuw een een zonnetje. We hebben echt genoten.

*bericht bewerkt door moderator op 18 feb 2020 17:26

@Liegje
💪
Gaan met die banaan. Ik spreek als ervaringsdeskundige, maar dan niet als helper maar zelf als slachtoffer.
Proberen gewoon door te DOEN is de beste remedie. Goe bezig.👌

Born to run. B.S.

Niet dit gevalletje toevallig? https://www.meinbezirk.at/landeck/c-lokales/skiunfall-mit-fa…

Belachelijk en asociaal gedrag zeg, gewoon doorsturen.

Edwin van Riel

@evr66, nee dat is een andere plek in Zürs

Niet dit gevalletje toevallig? https://www.meinbezirk.at/landeck/c-lokales/skiunfall-mit-fa…

Belachelijk en asociaal gedrag zeg, gewoon doorsturen.

evr66 op 18 feb 2020 17:41

Asociaal en onbehoorlijk zoals het staat beschreven. Maar het signalement van de dader (180-185 cm in donker blauwe ‘ski’kleding) is zo specifiek dat ze hem waarschijnlijk snel zullen vinden 😉

Chrz!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 18 feb 2020 19:14

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Niet dit gevalletje toevallig? https://www.meinbezirk.at/landeck/c-lokales/skiunfall-mit-fa…

Belachelijk en asociaal gedrag zeg, gewoon doorsturen.

evr66 op 18 feb 2020 17:41

Ik denk deze
https://www.meinbezirk.at/landeck/c-lokales/skikollision-in-…

Niet dit gevalletje toevallig? https://www.meinbezirk.at/landeck/c-lokales/skiunfall-mit-fa…

Belachelijk en asociaal gedrag zeg, gewoon doorsturen.

evr66 op 18 feb 2020 17:41

Ik denk deze
https://www.meinbezirk.at/landeck/c-lokales/skikollision-in-…

Togi op 19 feb 2020 08:44

Eerste is het niet, want artikel is van de 15e en Lieqje schrijft dat het de 17e is voorgevallen.

Die laatste ook niet. Dat artikel gaat over een een verongelukte Duitse (vrouw dus), waar Lieqje het heeft over twee mannen… ;)

Tsja, in Zurs is altijd wat te doen ;)

Als het ongeval “van @Lieqje” niet in het nieuws gekomen is, zal het wel met een sisser afgelopen zijn. Hoofdwonden bloeden altijd hard en zien er naar uit, zeker in de sneeuw ;)

Edwin van Riel

Het was idd het ongeluk met de vrouw waar ik getuige van was. Ik twijfelde al steeds of het een man of vrouw was. Kon het niet goed zien door bloed in het gezicht en skipak was een neutrale kleur groen. Tijdstip, datum en locatie klopt precies.

Mijn vriend was afgelopen dagen in Sankt Anton en meldde maandag ook al een reanimatie op de piste gezien te hebben; geloof niet dat hij in Zurs was dus zal waarschijnlijk een ander ongeval zijn. Zelfs terwijl hij het van een afstandje zag maakte het wel indruk, merkte ik.

Plaats een reactie