Waarom dragen Franse leraren geen skihelm?

Wij zijn nu in Valmorel en het valt ons op (net als 2 jaar geleden) dat de enige die geen helm dragen de skileraren zijn. Op die ene skiër in een jaren 80 outfit na dan 😃.
Weet iemand waarom dat is? Het lijkt mij juist dat leraren het goede voorbeeld zouden moeten geven

Misplaatst machismo.

Omdat skileraren in Frankrijk doorgaans beroepsleraren zijn i.p.v. jongeren met een tussenjaar zoals in Oostenrijk, zijn er veel meer oudere leraren die zonder helm zijn opgegroeid en het nu nog steeds niet nodig vinden.

De jongere generatie leraren draagt in mijn ervaring wel vaak een helm.

Waarom fietsen wij allemaal zonder helm?

Zelfde reden denk ik, een gedachte dat het vooral voor anderen nodig is, zoals toeristen, kinderen en bejaarden, maar toch niet voor ons ;)?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Waarom fietsen wij allemaal zonder helm?

Zelfde reden denk ik, een gedachte dat het vooral voor anderen nodig is, zoals toeristen, kinderen en bejaarden, maar toch niet voor ons ;)?

Roy83 op 17 feb 2020 21:27

Vergelijk je fietsen en skiën echt met elkaar, als het gaat om risico’s en kans op ongelukken?

Peter Pos

Als ze het zouden verplichten, dan breekt er spontaan een nationale staking uit. 🤭

Waarom fietsen wij allemaal zonder helm?

Roy83 op 17 feb 2020 21:27

Omdat het in Nederland minder koud is dan in de alpen en we ook geen liftcabines of stoeltjeslift-beugels hebben ;)
Serieus, ik denk dat je skiënd toch veel eerder valt dan fietsend, en de snelheden liggen ook 2 a 3 keer zo hoog.

Waarom fietsen wij allemaal zonder helm?

Roy83 op 17 feb 2020 21:27

Omdat het in Nederland minder koud is dan in de alpen en we ook geen liftcabines of stoeltjeslift-beugels hebben ;)
Serieus, ik denk dat je skiënd toch veel eerder valt dan fietsend, en de snelheden liggen ook 2 a 3 keer zo hoog.

Martin7182 op 17 feb 2020 21:38

Dat is enkel je buikgevoel maar.
Fietsen is ook gevaarlijk.

Vergelijk je fietsen en skiën echt met elkaar, als het gaat om risico’s en kans op ongelukken?

peterpos op 17 feb 2020 21:33

Er gaan jaarlijks een pak meer fietsers de pijp uit dan skiërs. Zware hoofdletsels spelen daar een belangrijke rol in.

Waarom fietsen wij allemaal zonder helm?

Zelfde reden denk ik, een gedachte dat het vooral voor anderen nodig is, zoals toeristen, kinderen en bejaarden, maar toch niet voor ons ;)?

Roy83 op 17 feb 2020 21:27

Vergelijk je fietsen en skiën echt met elkaar, als het gaat om risico’s en kans op ongelukken?

peterpos op 17 feb 2020 21:33

Nee, ik vergelijk de activiteiten niet met elkaar, maar ik denk dat de gedachtegang over het wel of niet dragen van een helm, wel op elkaar lijkt.

“De risico’s vallen wel mee”, “ik val toch niet”, “ik fiets al mijn hele leven en kan dat goed”, etc ;).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wat @Roy83 zegt.
En ik denk dat fietsen in het dagelijks leven gevaarlijker is dan skiën.

Verder verpest zo’n helm natuurlijk de zorgvuldig quasi nonchalant gecoiffeerde coupe. Dat ligt gevoelig bij die jongens 😄

Op de fiets viel ik vroeger ongeveer eens per 500 uur en skiënd ongeveer eens per 50 uur. Lijkt misschien veel, maar ik zoek graag de grens op en ben niet bang om te vallen. Sinds het in NL haast nooit meer vriest val ik een stuk minder trouwens.
Toch vind ik het een lastige discussie, skiënd ga je veel harder, maar val je vaak zachter. Aan de andere kant ben ik veel vaker aangeskied dan aangereden op de fiets.

Waarom fietsen wij allemaal zonder helm?

Zelfde reden denk ik, een gedachte dat het vooral voor anderen nodig is, zoals toeristen, kinderen en bejaarden, maar toch niet voor ons ;)?

Roy83 op 17 feb 2020 21:27

Ik fiets sinds een half jaar altijd met helm. En er worden ook vaak grapjes over gemaakt. Wat ik trouwens best grappig vind. Ik heb in mijn leven al drie zware fietsongevallen gehad. Een keer ternauwernood overleeft. Dat was geluk hebben. Ik had de helm gekocht voor mijn racefiets, maar dacht ‘wacht eens even, ik zit 95% van de tijd op mijn gewone stadsfiets’. Dus nu altijd dat ding op. Ik moest ook denken aan die man die een jaar geleden voor zijn kinderen een vuurwerkbril had gekocht, en zelf zonder bril vuurwerk afstak en sindsdien nog maar één oog heeft. Je bent kwetsbaarder dan je denkt. Ik heb 20 jaar geleden ook gezien dat in Frankrijk iemand buiten westen raakte op de piste. Hij miste een bochtje, tolde rond en botste met zijn hoofd tegen een pistebordje net buiten de piste. Precies met zijn slaap. Er droop wat bloed uit. Hij is afgevoerd. Zo makkelijk gaat dat.

Ik vond nu net in januari in Les Menuires dat het percentage skileraren met helm inmiddels de 30 a 40% had bereikt. En idd voornamelijk de leraren onder de 40. De verhouding neemt met het jaar toe. Ik deel de mening dat de Franse leraren erg behoudend zijn. Op de piste zie je inmiddels 90% van de skiërs met helm.

Ik vond nu net in januari in Les Menuires dat het percentage skileraren met helm inmiddels de 30 a 40% had bereikt. En idd voornamelijk de leraren onder de 40. De verhouding neemt met het jaar toe. Ik deel de mening dat de Franse leraren erg behoudend zijn. Op de piste zie je inmiddels 90% van de skiërs met helm.

SPAM op 18 feb 2020 00:03

Dat scheelt wel behoorlijk met Valmorel. Het percentage leraren met helm is hier 0%. En juist dat is zo opvallend omdat d overige 95-100% wel een helm op heeft.

Ik ben er een keer een gesprek over aangegaan met twee skileraren. Ze zeiden dat ze de helm wel dragen als ze off-piste gaan, want daar zijn de risico’s hoger. On-piste vinden ze het niet nodig. Ook over het geven van het goede voorbeeld hebben we gesproken. Daar haalden ze hun schouders over op.

Ze gaan het pas doen als het verplicht is, zeiden ze. Zo is het met veel dingen in Frankrijk. Kijk maar naar het gedrag van de Fransen als het gaat om winterbanden: ‘We doen het pas als het verplicht is’.

Volg mij op Twitter @SkieurVT

Waarom fietsen wij allemaal zonder helm?

Roy83 op 17 feb 2020 21:27

Omdat het in Nederland minder koud is dan in de alpen en we ook geen liftcabines of stoeltjeslift-beugels hebben ;)
Serieus, ik denk dat je skiënd toch veel eerder valt dan fietsend, en de snelheden liggen ook 2 a 3 keer zo hoog.

Martin7182 op 17 feb 2020 21:38

Op de piste ligt de snelheid inderdaad hoger, maar op de piste is het lastig om een botsing te krijgen met een auto van dik 1000kg en een snelheid die minstens zo hoog ligt als op de skies. Ook is asfalt nog wel wat harder dan de gemiddelde piste.

Born to Ride

Ach, mijn dochter heeft op een borstelbaan in Nederland les gehad. Alle kinderen en cursisten moesten een helm op, behalve de leraren… Komt dus ook hier voor.

Wat wil je daarmee zeggen Matthias123? Volgens mij is de vergelijking niet zo simpel. Een val op de weg heeft doorgaans grotere gevolgen, maar hoe zit het met de kans op een val?

Wat wil je daarmee zeggen Matthias123? Volgens mij is de vergelijking niet zo simpel. Een val op de weg heeft doorgaans grotere gevolgen, maar hoe zit het met de kans op een val?

Martin7182 op 18 feb 2020 08:44

Zeker omdat de gevolgen groter zijn is het dus nog raarder dat we eigenlijk geen helm op hebben hier in Nederland. In alle landen worden wij Nederlanders ook raar aangekeken dat wij allemaal zonder helm fietsen.

Born to Ride

Ik ben er een keer een gesprek over aangegaan met twee skileraren. Ze zeiden dat ze de helm wel dragen als ze off-piste gaan, want daar zijn de risico's hoger. On-piste vinden ze het niet nodig. Ook over het geven van het goede voorbeeld hebben we gesproken. Daar haalden ze hun schouders over op.

Ze gaan het pas doen als het verplicht is, zeiden ze. Zo is het met veel dingen in Frankrijk. Kijk maar naar het gedrag van de Fransen als het gaat om winterbanden: 'We doen het pas als het

( dan heb ik natuurlijk niet over onderwerpen van drugs en overmatig drank gebruik)

verplicht is'.

Skieur op 18 feb 2020 08:15

Dat goede voorbeeld hoeft niet altijd voor kinderen wat uit te maken. Voor kinderen is vaak helder dat volwassenen dingen mogen die zij niet mogen doen. Als je het maar uitlegt, de uitleg is wel vaak belangrijk. kinderen denken daar vaak makkelijker over dan volwassenen. het gaat vaak om : zo is het , dan is het zo.

*bericht bewerkt door miepmiep op 18 feb 2020 09:02

Is ergens ook wel vreemd dat we zonder helm fietsen. Ikzelf draag hem ook niet in het dagelijks verkeer op mijn stadsfiets. wel tijdens MTB of Race. Is ergens wel krom. En het is niet nodig om een hoge snelheid te hebben om toch lelijk op je hoofd te vallen. Best wel iets om over na te denken. Maar omdat ik opgegroeid ben zonder helm te fietsen doe ik het niet. Terwijl ik met skiën er geen enkel probleem mee heb. En ik ben nou niet echt super sportief aan t skiën. Misschien toch maar eens gaan doen om altijd dat helmpje op te doen. Dit helpt trouwens niet echt om auto’s terug te koppen ;-)

Is ergens ook wel vreemd dat we zonder helm fietsen. Ikzelf draag hem ook niet in het dagelijks verkeer op mijn stadsfiets. wel tijdens MTB of Race. Is ergens wel krom. En het is niet nodig om een hoge snelheid te hebben om toch lelijk op je hoofd te vallen. Best wel iets om over na te denken. Maar omdat ik opgegroeid ben zonder helm te fietsen doe ik het niet. Terwijl ik met skiën er geen enkel probleem mee heb. En ik ben nou niet echt super sportief aan t skiën. Misschien toch maar eens gaan doen om altijd dat helmpje op te doen. Dit helpt trouwens niet echt om auto’s terug te koppen ;-)

Jelski op 18 feb 2020 09:04

Het overgrote deel van de auto-fiets ongelukken gebeurt op lage snelheid op kruisingen in dorpen en steden. Heel vaak eindigd dat met hoofdletsel, juist bij dat soort ongelukken zou een helm een cruciaal verschil kunnen maken.

Born to Ride

Het wordt nog gekker als je bedenkt dat jij op je racefietsje met je helmpje op en je outfit aan strak 35 moet rijden om heel langzaam dat stel zestig plussers op hun elektrische fiets voorbij te komen. Die fietsen zijn overigens de directe aanleiding voor de explosieve stijging van het aantal fietsdoden.

*bericht bewerkt door Shane op 18 feb 2020 09:20

I can stick uphill ice, on my saucer...

Is ergens ook wel vreemd dat we zonder helm fietsen. Ikzelf draag hem ook niet in het dagelijks verkeer op mijn stadsfiets. wel tijdens MTB of Race. Is ergens wel krom. En het is niet nodig om een hoge snelheid te hebben om toch lelijk op je hoofd te vallen. Best wel iets om over na te denken. Maar omdat ik opgegroeid ben zonder helm te fietsen doe ik het niet. Terwijl ik met skiën er geen enkel probleem mee heb. En ik ben nou niet echt super sportief aan t skiën. Misschien toch maar eens gaan doen om altijd dat helmpje op te doen. Dit helpt trouwens niet echt om auto’s terug te koppen ;-)

Jelski op 18 feb 2020 09:04

Het overgrote deel van de auto-fiets ongelukken gebeurt op lage snelheid op kruisingen in dorpen en steden. Heel vaak eindigd dat met hoofdletsel, juist bij dat soort ongelukken zou een helm een cruciaal verschil kunnen maken.

Matthias123 op 18 feb 2020 09:09

Heb je een punt. nog een reden om toch maar altijd een helm op te doen

Een vergelijking tussen het aantal ongelukken op de fiets en het aantal ski-ongelukken gaat natuurlijk helemaal scheef. Ik fiets dagelijks, maar ski slechts een week in het jaar. Een vergelijking met het aantal uren dat je beide activiteiten uitvoert is reëler: ik fiets ruim 300 uur per jaar en ski er 50. In die periode heb ik doorgaans nul valpartijen/ongelukken op de fiets en stoot ik (met mijn helm op) 4 keer mijn hoofd tegen een lift en lig ik 1 keer languit in de sneeuw. Ooit één keer in mijn leven een fietsongeluk gehad (aanrijding met auto). Dus over 30 jaar gemeten (ski al langer, dus vergelijking gaat op) heb ik bijna 10.000 uur gefietst bij één ongeluk en 1.500 uur geskiet met 30 valpartijen en 120 keer mijn hoofd tegen een lift.

Daarmee kan ik wel verklaren waarom ik geen helm op heb tijdens het fietsen. Uiteraard kan ik wel een helm opzetten, maar ik kan (en wil) niet alle risico’s in het leven uitsluiten. Overigens nog iets: een helm dragen gaat voor het gevoel van velen ten koste van het comfort: haar plat, bandje om je kin. Ik denk dat (met name) scholieren en dames hier gevoelig voor zijn. Als het in Nederland verplicht zou worden, zouden de bussen uitpuilen en het stadsverkeer aanzienlijk drukker worden.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Maar beste @Snowy1970, het topic ging over Franse skileraren die geen helm dragen. Die skien met gemak 500 uur in een winter en vallen natuurlijk ook nooit ;). En de helm op de fiets in Nederland is gewoon een kwestie van tijd. 1 derde van de verkeersdoden is inmiddels fietser.

I can stick uphill ice, on my saucer...


Uiteraard kan ik wel een helm opzetten, maar ik kan (en wil) niet alle risico’s in het leven uitsluiten…

Snowy1970 op 18 feb 2020 09:48

Spijker op het kopje (met of zonder helm)…

Fiets of skiën, het is dus gewoon een kwestie van risicoacceptatie…(en van behoud van je zorgvuldig gestylde coupe 😉)

Een definitie van veiligheid is: het bewust nemen van aanvaarde risico’s.
De vraag is of die Franse skileraren zich echt bewust zijn van het risico en of ze het dan vervolgens aanvaard hebben.
Ik denk het niet: “Image is everything!”

Maar beste @Snowy1970, het topic ging over Franse skileraren die geen helm dragen. Die skien met gemak 500 uur in een winter en vallen natuurlijk ook nooit ;). En de helm op de fiets in Nederland is gewoon een kwestie van tijd. 1 derde van de verkeersdoden is inmiddels fietser.

Shane op 18 feb 2020 09:58

Zeker, maar het ging (even) over de vergelijking tussen fietsen en skiën van onszelf. Daarom mijn reactie.

Maar voor wat de skileraren ben ik het volledig met het eerder gestelde eens: de kans is dan groter, ook al ski je nog zo goed. Los daarvan komt er een factor bij: de voorbeeldfunctie die je hebt.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Het wordt nog gekker als je bedenkt dat jij op je racefietsje met je helmpje op en je outfit aan strak 35 moet rijden om heel langzaam dat stel zestig plussers op hun elektrische fiets voorbij te komen. Die fietsen zijn overigens de directe aanleiding voor de explosieve stijging van het aantal fietsdoden.

Shane op 18 feb 2020 09:20

Ook waar en heel herkenbaar.

Overigens denk ik dat het met veiligheidsdingen vaak wat moeizaam gaat, niet alleen de helm bij het fietsen, maar denk ook aan het hoe moeilijk sommige mensen over het verplicht dragen van een gordel deden.

Je ziet het ook in dit topic weer, mensen in het algemeen zijn gewoon heel slecht in risico’s inschatten, denk ik.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie