Sidewall

Bij het slijpen van m’n ski’s kom ik tegen de zijkant / sidewall. Naar ik begrijp kan ik met een sidewall schraper wat van het materiaal wegschrapen zodat ik weer goed de kanten kan slijpen. Hebben jullie tips bij de aanschaf en het gebruik van een sidewall schraper?

Ooit deze hier besteld, en tevreden mee. (geen aandelen in de shop overigens) https://www.kleinwintersport.nl/Kunzmann-sidecutter…

*bericht bewerkt door Gazza op 24 feb 2020 10:11

One life. Live it.

Ik lees even mee, ik loop namelijk tegen hetzelfde probleem aan.
Vooralsnog gewoon opgelost door rustig door de slijpen, de sidewall slijp ik gewoon mee met de normale vijl. Voor mijn gevoel een prima resultaat zo op het eerste gezicht / en gevoel met het boarden.

Of doe ik nu iets heel geks en is zo’n sidewall scraper een must?

Ik lees even mee, ik loop namelijk tegen hetzelfde probleem aan.
Vooralsnog gewoon opgelost door rustig door de slijpen, de sidewall slijp ik gewoon mee met de normale vijl. Voor mijn gevoel een prima resultaat zo op het eerste gezicht / en gevoel met het boarden.

Of doe ik nu iets heel geks en is zo’n sidewall scraper een must?

RonnyBravo op 25 feb 2020 10:36

Dat doe ik ook, alleen zit m’n vijl dan wel snel “vol” met kunststof en het slijpt niet zo prettig.

Ik lees even mee, ik loop namelijk tegen hetzelfde probleem aan.

Vooralsnog gewoon opgelost door rustig door de slijpen, de sidewall slijp ik gewoon mee met de normale vijl. Voor mijn gevoel een prima resultaat zo op het eerste gezicht / en gevoel met het boarden.

Of doe ik nu iets heel geks en is zo'n sidewall scraper een must?

RonnyBravo op 25 feb 2020 10:36

Dat doe ik ook, alleen zit m'n vijl dan wel snel "vol" met kunststof en het slijpt niet zo prettig.

ErikM op 25 feb 2020 11:00

Je gaat de kant nog wel slijpen, maar niet meer in de juiste hoek omdat de sidewall hoger ligt dan je kant. Slijp je in 88, dan wordt je hoek op die plek misschien 89 of 90. Je gaat dan ook niet meer de hele kant slijpen, maar alleen de onderkant. Bij sommige nieuwe ski's heb je de scraper niet nodig, bij andere dan weer wel. Naarmate je de ski vaker gaat slijpen, gaat het probleem alleen maar groter worden. Vind het echt een must have. Ik gebruik de simpele versie van Holmenkol en ben er best tevreden over.

*bericht bewerkt door Hupla op 25 feb 2020 12:36

Heb ook die van swix. Werkt prima

*bericht bewerkt door evr66 op 25 feb 2020 17:55

Edwin van Riel

Heb ook die van swix. Werkt prima

evr66 op 25 feb 2020 17:55

+1

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Je gaat de kant nog wel slijpen, maar niet meer in de juiste hoek omdat de sidewall hoger ligt dan je kant. Slijp je in 88, dan wordt je hoek op die plek misschien 89 of 90. Je gaat dan ook niet meer de hele kant slijpen, maar alleen de onderkant.

Hupla op 25 feb 2020 12:16

Ik denk dat je dan de onderkant v.d. vijlhouder niet goed plat tegen het belag houdt. Als het goed is, slijp je met een vijl de kant en sidewall samen. Ideaal is het niet, maar de hoek zou niet moeten veranderen.

Even een ander vraagje, draaien jullie het mesje om per kant zodat je altijd schraapt van voren naar achteren? Ik vind het zelf teveel gedoe en schraap de ene kant altijd tegen de richting in. Daarna natuurlijk wel slijpen en polijsten in de juiste richting.

nog een extra vraagje: Ik zie bij sidewall planers steeds allerlei verschillende mesjes.
Ronde met radius 7mm
Ronde met radius 6mm
vierkante met afgeronde hoeken van 3.5 mm + 1.5mm
vierkante met afgeschuinde hoeken (geen radius)

null

Wat is het voor-/nadeel van elke vorm?

Glide on!

null
null
null

"Round cutters are typically preferred for ‘sandwich’ type construction skis and boards. Round cutters are easier to adjust than square cutters and therefore recommended for those new to sidewall removal. This is our most common and easiest to cutter to use. "

“Square cutters are typically preferred for ‘cap’ construction type skis and snowboards however will work on all skis and boards.”

Ik ga eens kijken naar de Sidewall Cutter van Swix. Ik zie dat er nogal wat verschil in prijs is bij verschillende webshops…

Ik gebruik met volle tevredenheid de sidewall pro sharp van “ski man” met wieltjes - http://www.skiman.it/edge-tuning/sidewall-planers/sidewall-p…

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Rond vs vierkant nooit in verdiept eerlijk gezegd. Als mijn vijl maar niet meer volloopt, vind ik de vorm van dat groefje wel best eigenlijk.

Edwin van Riel

Plaats een reactie