Backup bestemming?

Ik ga over 2,5 week naar de Dolomieten. Er is een, hele kleine, kans dat ik moet omboeken ivm het coronavirus. Wellicht niet, maar dan zijn dit de opties voor volgend jaar. Over het virus zelf hoeven we het niet te hebben wat mij betreft :).

De afgelopen jaren ben ik vooral in de Dolomieten geweest: Alta Badia, Seiseralm, Alpe Lusia, San Pellegrino, Val di Fassa, San Martino, Val di Fassa en Carezza. Daarvoor een paar keer in Cervinia. Ook Oostenrijk ken ik een klein beetje, Berwang, Ehrwald, Kleinwalsertal, Wagrain, Zauchensee, Kleinarl en Obergurgl.

Qua periode gaan we altijd half maart (voor die periode zoek ik nu advies in ieder geval). Wij skiën overal uitstekend van af, maar laten niet geprepareerde zwarte pistes lekker links liggen en hoeven ook niet van de piste af. Ski in ski out is leuk, maar als ik elke dag even met de auto moet is dat ook prima. Apres ski boeit ons weinig en een biertje of wijntje is altijd wel ergens te vinden. Lege pistes zijn een dikke plus.

Qua skiën vinden we het leuk als we niet elke dag hetzelfde zien. Dat betekent dus of een groot gebied of een plek en skipas met verschillende opties. We hebben het liefst een beetje modern appartement. Rij afstand en kosten zijn niet per se belangrijk en als Italië niet kan, hebben we geen uitgesproken voorkeur voor een land.

Daarmee denk ik zelf aan de volgende bestemmingen:
Frankrijk
Trois Vallees. Lekker groot, veel tochten te maken, etc. Waarschijnlijk niet heel rustig.
Tignes. Iets kleiner, iets sportiever. Vind de keus tussen Trois Vallees en Tignes wel lastig.
Serre Chevalier. Lijkt een soort outsider te zijn?

Zwitserland
Aletsch Arena. Lijkt me heel mooi, maar is wel echt te klein voor een week. Wordt em waarschijnlijk sowieso niet, maar blijft op een kiertje.
Laax. Mooi, groot, modern. Toch?

Oostenrijk
Ski Amade. Ergens een verblijf en dan skiën in Wagrain, Schladming etcetera.
Ski Arlberg. Groot, maar misschien ook nog wat druk. Wat is een goede uitvalsbasis?
3taeler pas, dus Warth, damuls, Montafon etcetera.

Qua skiën, vooral rood. Mag makkelijk, mag iets moeilijker, maakt niet zoveel uit. Liefst of tochten of elke dag een ander (deel)gebied. Als het toch dit jaar al wordt, dan kunnen we boeken obv het weer dus dat scheelt. Het liefst rijden we vrijdag, om zaterdag al te skiën, maar dat kan praktisch overal.

Mis ik dingen op mijn lijstje? Welke tips zijn er?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Eerst kijken hoe het virus zich verspreidt?

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Serre Chevalier als ik uit eigen ervaring mag spreken. Heerlijk gebied en met de skipas kun je ook nog een dagje naar bijvoorbeeld Montgenèvre of Puy-Saint-Vincent.

Waarom zou Aletsch Arena te klein zijn voor een week?

*bericht bewerkt door Quick op 25 feb 2020 08:29

Mr. Slow

Zit over 2.5 week in Ischgl. Mooie uitval basis voor ook Galtuer -Kappl en See.

May the ski force be with you !!

Voor Frankrijk zou ik zeker Alpe d’Huez, Galibier Thabor en Les Arcs toe willen voegen. Met name de Franse gebieden lijken komende 2 weken vol in de vuurlinie te liggen met voor veel gebieden tussen de 2,5 en 4m sneeuw. Zeker boven de 1500m gaat het gewoon heel erg goed zijn zoals het er nu naar uit ziet.

Vooral Galibier Thabor hebben wij als erg rustig ervaren. Valloire is een sfeervol dorpje en Valmeinier is meer planmatig. Beide hebben zo hun pro’s en con’s.

Alpe d’Huez zal iets drukker zijn, maar is ook weer uitgestrekter en heeft een wat hogere ligging.

Les Arcs zal het drukste zijn van de 3 maar heeft gemiddeld genomen de hoogst gelegen pistes van de 3 en het meeste uitgebreide netwerk aan pistes. Echter zal het ook het meest drukke gebied zijn.

Serre Che die jij noemt is ook erg uitgebreid en zal vermoedelijk de rustigste zijn van de 3 gebieden die je zelf noemt in Frankrijk. We zal daar door de andere ligging tov de andere Franse gebieden gemiddeld een stuk minder verse sneeuw vallen komende 2 weken.

Born to Ride

Opmerking in jouw lijstje onderaan: Montafon zit niet bij de 3 taeler pas…

Je spreekt van 3taeler & van Ski Arlberg.

Au-Schoppernau is een goeie basisplaats voor beide : je kan makkelijk naar Diedampskopf (ligt nl in Schoppernau), en Damuls / Mellau is makkelijk met de auto of bus te bereiken. Ga je de andere kant op, richting Warth, dan kan je een dagpas kopen voor Ski Arlberg.
Enige nadeel : je zit dan in een uithoek - Sankt Anton is maar nipt te doen op een dag. De Weisse Ring lukt makkelijk.

Eerst kijken hoe het virus zich verspreidt?

FrankW op 25 feb 2020 08:28

dat sowieso. Mocht Moena gewoon kunnen, dan is dit het lijstje voor volgend jaar :).

Serre Chevalier als ik uit eigen ervaring mag spreken. Heerlijk gebied en met de skipas kun je ook nog een dagje naar bijvoorbeeld Montgenèvre of Puy-Saint-Vincent.

Waarom zou Aletsch Arena te klein zijn voor een week?

Quick op 25 feb 2020 08:29

Vooral omdat het maar 100 pistekilometers heeft én je niet makkelijk naar een ander gebied kan. Maar ik laat me graag verbeteren :).

Zit over 2.5 week in Ischgl. Mooie uitval basis voor ook Galtuer -Kappl en See.

CJAHulskamp op 25 feb 2020 08:30

Zou ook kunnen inderdaad, zeker als de omstandigheden in die dorpen ook goed zijn. Qua concept zou t mooi passen!

@matthias123 Tnx. Rust is altijd relatief en ik besef me dat ik nergens de lege pistes van Carezza ga vinden, maar met name les Arcs lijkt me wat te druk. Ik check die andere 2 sowieso wel even, met name Galibier is voor mij nogal onbekend. Waarom zou jij die gebieden preferen boven de opties die ik al noem?

Opmerking in jouw lijstje onderaan: Montafon zit niet bij de 3 taeler pas…

Joy85 op 25 feb 2020 08:47

scherp! Op zich blijft er nog genoeg over, volgens mij.

Je spreekt van 3taeler & van Ski Arlberg.

Au-Schoppernau is een goeie basisplaats voor beide : je kan makkelijk naar Diedampskopf (ligt nl in Schoppernau), en Damuls / Mellau is makkelijk met de auto of bus te bereiken. Ga je de andere kant op, richting Warth, dan kan je een dagpas kopen voor Ski Arlberg.
Enige nadeel : je zit dan in een uithoek - Sankt Anton is maar nipt te doen op een dag. De Weisse Ring lukt makkelijk.

Tsjoecha op 25 feb 2020 08:51

Tnx, voor december zaten we hier ook al naar te kijken en dan zou Au ook een goede uitvalsbasis zijn.

Merci dus voor alle reacties! Nog aanvullingen qua gebieden of tips voor welk gebied ons in Frankrijk het beste zou passen?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Oh, mocht dit er echt van komen rijden we (ook over 2,5 week) wel naar Nauders of zo en zoeken we ter plaatse wel iets.
Tegen dan is er in Oostenrijk ook al wel iemand ziekjes. ;)

Bla, bla, bla.

Nauders lijkt me wat klein voor een week, al ziet het er wel mooi uit. Of was het niet als tip bedoeld? Ik zou de discussie over wel of niet boeken of over de ontwikkeling van het virus liever buiten dit topic willen houden, daar is al een ander goed topic voor…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Als je van tochten houdt is Portes du Soleil een aanrader. Groot en vooral afwisselend. Voor drukte en gezelligheid ga je naar Avoriaz, wil je het iets rustiger ga je naar Chatel en wil je het heel rustig ga je naar Chapelle d’Abondance.
Pistes heb je in alle soorten en moeilijkheidsgraden.
In Avoriaz is alles ski-in ski-out.
In Chatel kies je best ofwel voor het centrum (loopafstand van de gondel naar Superchatel) of voor Linga (loopafstand naar de lift van Linga). In het centrum is het redelijk druk met restaurantjes, winkls, etc. terwijl het in Linga heel rustig is. Heeft allebei zijn voor- en nadelen dus. Daartussenin zit je naar mijn mening iets minder goed omdat je dan net te ver van de liften zit om te voet te gaan.
Op dit moment zitten ze daar met smart op sneeuw te wachten maar deze week zou dat in orde moeten komen.

Nauders lijkt me wat klein voor een week, al ziet het er wel mooi uit. Of was het niet als tip bedoeld? Ik zou de discussie over wel of niet boeken of over de ontwikkeling van het virus liever buiten dit topic willen houden, daar is al een ander goed topic voor…

Roy83 op 25 feb 2020 09:17

Jawel, ik vind Nauders een prima tip, ook al omdat andere gebieden niet zo ver af liggen. ;)

Bla, bla, bla.

@Roy83 ik vermoed dat Galibier thabor wel de rustigste van de grote Franse gebieden is in die periode. In ieder geval veel rustiger dan een 3 vallees en Tignes/Val d’Isere. En het gaat de komende 2 weken daar beduidend meer sneeuwen dan in Serre Che. En het is niet zozeer dat ik de gebieden prefereer boven de door jouw genoemde opties, maar het zijn wel erg interessante gebieden in die periode.

Qua accomodatie/skipas zijn zeker bij een combipakket bij een grote reisaanbieder Alpe d’Huez en vooral Galibier thabor prijstechnisch voordeliger dan de andere genoemde Franse gebieden. Zeker Tignes/Val d’Isere is in die periode gewoon behoorlijk prijzig al is dat natuurlijk ieder voor zich wat hij aan een wintersport vakantie uit wil geven.

Born to Ride

Nauders lijkt me wat klein voor een week, al ziet het er wel mooi uit. Of was het niet als tip bedoeld? Ik zou de discussie over wel of niet boeken of over de ontwikkeling van het virus liever buiten dit topic willen houden, daar is al een ander goed topic voor…

Roy83 op 25 feb 2020 09:17

Jawel, ik vind Nauders een prima tip, ook al omdat andere gebieden niet zo ver af liggen. ;)

bartvwg op 25 feb 2020 09:20

Welke dan? Delen ze een skipas?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Nauders lijkt me wat klein voor een week, al ziet het er wel mooi uit. Of was het niet als tip bedoeld? Ik zou de discussie over wel of niet boeken of over de ontwikkeling van het virus liever buiten dit topic willen houden, daar is al een ander goed topic voor…

Roy83 op 25 feb 2020 09:17

Nauders zit ook in de Snowcard Gold (kun je ook naar Samnaun/Ischgl, Kaunertaler Gletscher en Fendels). Meer dan zat voor een hele week!

*bericht bewerkt door Matthieu op 25 feb 2020 09:58

Aftellen maar!

Ok, ik ga eens kijken dan!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik vind dat echt een mooie combi. Groot en uitdagend: Ischgl. Gemoedelijk: Nauders en Fendels. Gletscher: Kaunertal.
Alhoewel het Kaunertal wel ff rijden is. Als je bevoorbeeld ergens in Pfunds of Tosens gaat verblijven zit je zo’n beetje middenin.
https://www.tiroler-oberland.com/en/Your-Tyrolean-Oberland/I…

Ski-6 pas kan ook. Serfaus-Fiss-Ladis ipv Samnaun/Ischgl.

*bericht bewerkt door Matthieu op 25 feb 2020 10:04

Aftellen maar!

Alhoewel ik een absolute Italië-ganger ben, wil ik, in geval van heftige verspreiding van het virus, toevoegen dat Vallandry een mooi en leuk dorp is voor een prachtig en uitgebreid skigebied. Verder ook Hintertux, waar het op de gletscher echt mooi is.

Champagny en Vanoise is ook top.

Ik hoop echter voor jullie dat het toch Italië wordt ;)

Dat hoop en denk ik ook @Mukkie, maar de voorpret van het uitzoeken is ook leuk en mocht het dit jaar niet van toepassing zijn, dan is het handig volgende jaren 😊.

Daarnaast is een plan b nooit verkeerd…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik heb als back-up Fiss geboekt via Booking met gratis annuleren. Fendels, Nauders en Kaunertal zitten dan ook in de buurt. Frankrijk in het achterhoofd i.v.m. sneeuw omstandigheden. Maar het liefst naar Alta Badia 🙄.

@Roy83

Hoop dat It. lukt maar het door jou genoemde Schladming zeker niet vergeten.
3 x op de 4 Bergen Schauke een mooie vakantie genoten met standplaats het plateau van Rohrmoos , 5 km boven Schladming.

Born to run. B.S.

Ga je de andere kant op, richting Warth, dan kan je een dagpas kopen voor Ski Arlberg.
Enige nadeel : je zit dan in een uithoek - Sankt Anton is maar nipt te doen op een dag. De Weisse Ring lukt makkelijk.

Tsjoecha op 25 feb 2020 08:51

Altijd weer die achterhaalde focus op St.Anton…terwijl Warth pal achter Lech ligt. Kenners (…) weten dat Lech veel mooier is dan St.Anton.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 25 feb 2020 11:26

Altijd weer die achterhaalde focus op St.Anton…terwijl Warth pal achter Lech ligt. Kenners (…) weten dat Lech veel mooier is dan St.Anton.

Wunderkammer op 25 feb 2020 11:25

Het gaat me niet om het dorp an sich. Het is ski technisch moeilijk om op 1 dag van Warth naar St Anton te gaan en tijdig terug te zijn aan de Auenfeldjet. Persoonlijk vind ik Au & Schoppernau veel aangenamer dan Lech hoor. Lech is me te druk.

Trouwens, met de 3-taeler kan je ook gewoon skiën in Warth. Je hoeft de uitbreiding niet per sé te kopen richting Lech. (al zou ik het wel doen voor 1 dag, om bv de weisse ring eens te doen)

*bericht bewerkt door Tsjoecha op 25 feb 2020 11:59

null

Oostenrijk is inmiddels ook al geen alternatief meer🤔

Jawel dat is het wel en die discussie heb ik dus liever niet hier, laten we hier over bestemmingen ed hebben, voor nu of voor volgend jaar (of nog andere keren :)), ok? Corono dingen kunnen in het coronatopic.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ga je de andere kant op, richting Warth, dan kan je een dagpas kopen voor Ski Arlberg.

Enige nadeel : je zit dan in een uithoek - Sankt Anton is maar nipt te doen op een dag. De Weisse Ring lukt makkelijk.

Tsjoecha op 25 feb 2020 08:51

Altijd weer die achterhaalde focus op St.Anton…terwijl Warth pal achter Lech ligt. Kenners (…) weten dat Lech veel mooier is dan St.Anton.

Wunderkammer op 25 feb 2020 11:25

Oprechte vraag @Wunderkammer - waarom ben je altijd zo fel op dit gebied? Mensen kunnen toch een andere mening hebben hieromtrent?

Ik heb als back-up Fiss geboekt via Booking met gratis annuleren. Fendels, Nauders en Kaunertal zitten dan ook in de buurt. Frankrijk in het achterhoofd i.v.m. sneeuw omstandigheden. Maar het liefst naar Alta Badia 🙄.

Sjaak27 op 25 feb 2020 11:00

Grmbl… Als er zo nog veel zijn die SFL als backup zien (of gewoonweg sowieso al omboeken) dan is 't daar in maart even druk als in 't hoogseizoen. Niet leuk…

Winterberg! :D

Bla, bla, bla.

@Skiwi als de situatie zich stabiliseert in Noord-Italië dan ga ik lekker daar heen. Maar SFL is natuurlijk wel een mooi alternatief.

@Skiwi als de situatie zich stabiliseert in Noord-Italië dan ga ik lekker daar heen. Maar SFL is natuurlijk wel een mooi alternatief.

Sjaak27 op 26 feb 2020 08:21

Oh ja goeie! Wij hebben ook nog geen alternatief, ook maar eens kijken naar SFL… :p

Ja ik heb net ook omgeboekt naar SFL. Hoorde al wel van de accomodatie dat het de drukste maart ooit aan het worden is ;).

Geintje natuurlijk, maar voorlopig staat moena nog gewoon in de agenda. Ik zal wel nog eens goed kijken naar alle tips hier, want er kan een hoop gebeuren én anders is het interessant voor volgend jaar.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie