Lichte roest op rand snowboard zelf verwijderen

Hi allen,

Na een paar topdagen in Risoul / Vars inmiddels weer in Nederland! Op de laatste dag praktisch direct van de piste weer de bus in - daarbij is mijn snowboard helaas ietwat vochtig in de tas gekomen waardoor er op de rand wat roestplekjes zijn verschenen. Nou ben ik me bewust dat dit op zich geen kwaad kan en het met de volgende slijpbeurt gewoon meegenomen wordt, maar optisch vind ik het toch wat minder. Vandaar dat ik het voor de opslag toch zelf even handmatig af zou willen halen :-)

Nou lees ik op Engelse fora dat een "gummy stone" hier het meest geschikt voor is. Even gezocht in Nederlandse webwinkels:

https://www.bol.com/nl/p/one-ball-gummy-stone/92000001137800…
https://www.daka.nl/holmenkol-schleifgummi-46753.html?channa…

Iemand ervaring met bovenstaande producten? Een andere suggestie wellicht? Alle tips zijn welkom!

Groet,

Thijmen

Gewoon even met een huis, tuin en keuken aluminium schuursponsje voorzichtig over de staalkant gaan en weg is de roest.

Born to Ride

Wanneer staat de volgende slijpbeurt gepland?

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Die Holmenkol slijpgummi werkt prina. Als je kanten je lief zijn zou ik zeker geen aluminium schuurspons gebruiken.

When life gets too complicated.... SKI

Die Holmenkol slijpgummi werkt prina. Als je kanten je lief zijn zou ik zeker geen aluminium schuurspons gebruiken.

Alex op 26 feb 2020 15:35

Want? Het richt aan het staal in ieder geval geen enkele schade aan. Aluminium is zachter dan staal. Die slijpgummi is vermoedelijk zelfs harder en zal meer wegslijpen dan een alu schuursponsje. Die gummi is namelijk om je kanten te breken.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 26 feb 2020 15:41

Born to Ride

Als je roest wilt weghalen kun je gewoon vlak slijpen (vegen) met een gummi. En zo’n gummi slijt sneller dan een staalkant kan ik je verklappen 😎

When life gets too complicated.... SKI

Als je roest wilt weghalen kun je gewoon vlak slijpen (vegen) met een gummi. En zo’n gummi slijt sneller dan een staalkant kan ik je verklappen 😎

Alex op 26 feb 2020 17:54

Je weet dat slijpgummi werkt met diamant slijpsel net als polijstpasta? Of heb je de illusie dat je de kanten kan breken met een beetje rubber?

*bericht bewerkt door Matthias123 op 26 feb 2020 18:21

Born to Ride

Maar even voor de TS je kunt de roest gewoon weghalen met een huis tuin en keuken aluminium schuursponsje. Je kan er inderdaad ook een slijpgummi voor kopen maar als je dat alleen aanschaft om een keer wat oppervlakkige roest weg te halen is het een beetje zonde van het geld. Slijpgummi is namelijk bedoelt om de ergste scherpte weg te slijpen na het slijpen van je board of ski zodat een ski of board niet al te agressief ingrijpt in de bochten.

Born to Ride

Slijpgummi, diamantvijl, schuurspons: 't kan allemaal! En als hij toch nog geslepen gaat worden… is niets mee doen ook optie!

Als het heel oppervlakkig is wil een oude doek met wat spuug(oid.) wel eens helpen. Niets doen is niet slim, omdat de plek eerder geneigd is om door te gaan roesten als deze niet snel geslepen gaat worden.

Ben je vlijmscherpe kanten gewend, dan ga je het merken als je de edges hebt bewerkt met een gummi, vijl, schuurspons, etc. Ben je een recreatieve wintersporter, die z’n materiaal niet na twee dagen alweer bij staat te slijpen met diamantvijl 1500, merk je waarschijnlijk niets ongeacht welke van de hierboven voorgestelde methode je toepast.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Een doek of keukenschuursponsje met wd40 of een iets specifieker roestverwijderings middel? Ik heb bijvoorbeeld van wurth het middel rost-off in de werkplaats. Ik zou het eerlijk gezegd wel aandurven om dat erop te doen met een doekje, even laten trekken en dan eventueel schuursponsje of alleen een doek en kijken of het eraf wil.

🏂

Een doek of keukenschuursponsje met wd40 of een iets specifieker roestverwijderings middel? Ik heb bijvoorbeeld van wurth het middel rost-off in de werkplaats. Ik zou het eerlijk gezegd wel aandurven om dat erop te doen met een doekje, even laten trekken en dan eventueel schuursponsje of alleen een doek en kijken of het eraf wil.

Martin9 op 27 feb 2020 18:49

WD40 en ontroestingsmiddelen zou ik dan weer niet aan beginnen. Die zijn beide enorm agressief en zullen alle wax in je belag oplossen en vermoedelijk ook je belag aantasten.

Born to Ride

Ik heb ooit iets van een soort slijpgummi bij de HEMA gehaald voor een eurootje ofzo. Kon je dan ook net de roestplekjes van je kant halen en dan was het versleten, maar best effectief.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Ik heb ooit iets van een soort slijpgummi bij de HEMA gehaald voor een eurootje ofzo.

FrankW op 27 feb 2020 19:12

Was dat niet per ongeluk een oude rookworst??

Een geel huishouddoekje van vliesstof doet wonderen. Is licht slijpend maar niet zo erg dat het ijzer kan aantasten.

Plaats een reactie