Ongevaarlijke off-piste bestaat niet!

Het Franse La Chamoniarde plaatste vandaag dit filmpje van een 11 jarige jongen die na een valpârtij in een gat onder de sneeuw bedolven raakte!

https://youtu.be/xYb0IxK9dXE

Hun engelse bijschrift:

Close to the piste is still off-piste !
This is a real example of an 11-year old boy being buried in the Le Tour ski area of Chamonix.
Beware of a false sense of security when skiing close to the piste!
ONLY OPEN AND MARKED PISTES are SECURED. Even skiing close to the piste, is not on-piste therefore you are off-piste. Skiing off-piste carries many risks including avalanches, icy or hard snow, rocky outcrops, cliffs and holes… none of which are signposted! There are no signs to find your bearings, and no one to alert the ski-patrol.
Fox was very lucky. Transceiver, probe and shovel are essential but do not prevent an avalanche.
To ski off-piste, you need to know more than just how to ski! You must be aware of the dangers, that way you know how to avoid them.

Click. Click. Peace

Verschrikkelijk verhaal. Erg angstaanjagend filmpje vind ik persoonlijk. Je ziet hoe echt dit is en die 11-jarige met enorm veel schrik vast zit in die put. Ik moet wel zeggen, chapeau van de vader voor zijn reactie.

Bedankt voor het delen @Rogier.

Het is o zo hard genieten.

Wow, wat een geluk heeft deze jongen gehad zeg! Goed dat dit gedeeld wordt om de risico’s van “een beetje off piste” aan te geven…

Slim gezien en gedaan van die vader en goed dat het zo wordt gedeeld. :)
Hopelijk (maar dat valt natuurlijk te betwijfelen) leert men er wat uit.

Bla, bla, bla.

Uhh de titel. De strekking is toch:
Close to the piste is still off-piste ! En off-piste is gevaarlijker dan piste.
Deze titel dekt de lading m.i. niet en komt bijna click-bait over.

Zonder uitrusting was deze ‘fox’ zeer waarschijnlijk niet op tijd gevonden en had het er heel anders uitgezien. Terwijl wij allemaal vaak genoeg mensen zo ff een shortcut zien nemen zonder enige uitrusting of besef wat ze nu eigenlijk doen en welke risico’s ze daarbij lopen.

@MiVe je kunt natuurlijk discussieren over de titel.
Er is zeker nuance mogelijk dat de ene off piste de andere niet is.
Maar het verschil zie je pas als je de nodige kennis op zak hebt. Daarom vind ik de titel wel passend, met het oog op de bedoelde bewustwording: blijf tussen de paaltjes of weet waar je mee bezig bent.

On topic: het mannetje heeft gelukkig geluk gehad. 30 minuten is echt heel lang en bij volledige bedekking met sneeuw nagenoeg fataal. Mogelijk was dat beekje naast zijn valkuil ook zijn redding? Toch lucht van onderen gekregen?

*bericht bewerkt door Hessel op 27 feb 2020 17:55

@MiVe je kunt natuurlijk discussieren over de titel.
Er is zeker nuance mogelijk dat de ene off piste de andere niet is.
Maar het verschil zie je pas als je de nodige kennis op zak hebt. Daarom vind ik de titel wel passend, met het oog op de bedoelde bewustwording: blijf tussen de paaltjes of weet waar je mee bezig bent.

On topic: het mannetje heeft gelukkig geluk gehad. 30 minuten is echt heel lang en bij volledige bedekking met sneeuw nagenoeg fataal. Mogelijk was dat beekje naast zijn valkuil ook zijn redding? Toch lucht van onderen gekregen?

Hessel op 27 feb 2020 17:52

Volgens mij was het beekje het gevaar: hij gaat door een geul van smeltwater, dat zijn weg naar onder zoekt en dus een put heeft gemaakt waar hij in valt.

Dat is ook wat ik bedoel @monoskito
Beekje is de valkuil, want daar is het gat. Een terrain trap volgens het boekje.
Tegelijk is de tunnel van het beekje mogelijk zijn redding geweest voor toevoer van lucht en was zijn hoofd niet volledig bedolven?

*bericht bewerkt door Hessel op 27 feb 2020 18:08

Verschrikkelijk verhaal. Erg angstaanjagend filmpje vind ik persoonlijk. Je ziet hoe echt dit is en die 11-jarige met enorm veel schrik vast zit in die put. Ik moet wel zeggen, chapeau van de vader voor zijn reactie.

Bedankt voor het delen @Rogier.

Hendrik5 op 27 feb 2020 13:36

Chapeau voor de vader ben ik het niet helemaal mee eens:

  • met 2 kids, 1 van 11 en de ander jonger off piste skien kan maar dan wel met meer kennis en voorzorgsmaatregelen dan hij hier deed
  • laat de 11 jarige vooruit skiën, blijkbaar zonder de hele lijn die hij gaat skiën te overzien
  • heeft duidelijk niet gekeken of de jongen de piste al heeft bereikt voordat hij er zelf inskied
  • heeft overduidelijk geen goede afspraken gemaakt met de 11 jarige, stoppen op de piste, is stoppen op piste punt.
  • jongen heeft geen telefoon bij? Anders zou ik hem onderaan zeker bellen alvorens door te skiën.
  • vervolgens, als hij merkt dat zn zoon ook niet bij de lift is slaat hij geen alarm. Dit doet hij pas nadat hij hem met zn pieper localiseert heeft. Ook dan belt hij de reddingsdienst niet maar roept om hulp aan mensen die toevallig voorbij skien
  • ook zegt ie dat er net verse sneeuw is gevallen en dat ze een mooi veldje wilde skien dat eindigd in een geul, maw terrain trap.

Ik vind het al met al vrij onverantwoord hoe deze meneer heeft gehandeld en laten we vooral heel blij zijn dat de jonge het heeft overleefd.

Ach, vandaag weer bij bosjes overal te vinden. Lws 3, 30-50 cm vers gevallen bij flinke wind en vrolijk in flinke groepen onder imposante 35+ wanden doortraverseren. Vaak Geen rugzak te bekennen. Soms vraag je je af, hoe het mogelijk is, dat er niet veel meer ongevallen gebeuren. Echt, alsof ouders de kids een dagje mee hebben naar Disneyland. Kan me er (bijna) kwaad om maken, maar goed, ieder maakt zijn eigen keuzes natuurlijk. Overal lichtkranten mbt lawinegevaar bij de liften, dus aan te weinig informatie lag het echt niet. En die wildschutz bordjes zijn handig, dan kun je mooi afspreken waar je het bos in duikt. Mooi, dank voor het lezen, ben mijn frustraties weer even kwijt ;)

Edwin van Riel

Dat is ook wat ik bedoel @monoskito
Beekje is de valkuil, want daar is het gat. Een terrain trap volgens het boekje.
Tegelijk is de tunnel van het beekje mogelijk zijn redding geweest voor toevoer van lucht en was zijn hoofd niet volledig bedolven?

Hessel op 27 feb 2020 18:07

Tja, wie zal het allemaal weten. Ik denk dat zijn hoofd wel bedolven was met ja "rare" smelt/dooisneeuw. En uw redenatie van lucht onderaf kan ik ook wel volgen.
Omgekeerde piramide van sneeuw en een kabbelentje "beekje" onderaan.

Als 11 jarige (amai wat ik allemaal op die leeftijd heb gedaan in de sneeuw) duikt/valt hij er ook gewoon in zonder zijn lichaam, ski's te draaien.

*bericht bewerkt door monoskito op 27 feb 2020 20:32

Dit laat ook weer eens zien waarom ik met mijn familie altijd met portofoons ski:
De vader dacht dat het jongetje door was geskied naar de moeder, en omdat hij dat niet kon verifieren, koste dat veel extra tijd.

*bericht bewerkt door Slim op 27 feb 2020 22:26

Dit laat ook weer eens zien waarom ik met mijn familie altijd met portofoons ski:
De vader dacht dat het jongetje door was geskied naar de moeder, en omdat hij dat niet kon verifieren, koste dat veel extra tijd.

Slim op 27 feb 2020 22:23

Oh ja, slim! Met een portofoon had je je kind wel direct teruggevonden onder anderhalve meter (150 cm!) sneeuw. "Waar ben je dan, over" "Hier!" "Waar?" "Hier!!!"

*bericht bewerkt door Binnenwerk op 28 feb 2020 00:03

Dit laat ook weer eens zien waarom ik met mijn familie altijd met portofoons ski:

De vader dacht dat het jongetje door was geskied naar de moeder, en omdat hij dat niet kon verifieren, koste dat veel extra tijd.

Slim op 27 feb 2020 22:23

Oh ja, slim! Met een portofoon had je je kind wel direct teruggevonden onder anderhalve meter (150 cm!) sneeuw. "Waar ben je dan, over" "Hier!" "Waar?" "Hier!!!"

Binnenwerk op 28 feb 2020 00:01

Nee, dat schrijf ik toch niet?
Wat ik bedoel is dat de vader onder aan komt, op de piste, waar volgens afspraak zoon hoort te staan.
Geen zoon, maar ook geen portofoon, dus denkt vader dat zoon naar moeder is geskied, gaat eerst daar naar toe, en dan omhoog. Pas dan kan hij gaan zoeken met zijn LVS (die geen moeite heeft met 1.5 m sneeuw).
Als hij wel portofoons had, dan zou hij bij aankomst op de piste kun vragen waar zoon is. Als zoon dan niet antwoord, en moeder zegt dat hij ook niet bij haar is, kan vader direct al gaan zoeken met zijn LVS. Scheelt zo 10 minuten.
Zoals jij waarschijnlijk ook weet, is bij een meer standaard lawine (en waaarschijnlijk ook of treewell)ongeluk, de overlevingskans kans in het eerste kwartier vele malen hoger dan daarna.

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/belg-verliest-zoon-9-ti…

MAVO1 op 28 feb 2020 18:56

Pffff de gazet HLN, alles wat je daar kan gratis kan lezen is copy paste. En zeker skinieuws in de winter.
Maw wat een frutgazet die kickt op sensatie. Lees de debiele commentaren maar eens na bij eender welk topic. 4e wereld commentaren zijn dat.

*bericht bewerkt door monoskito op 28 feb 2020 21:23

Dit laat ook weer eens zien waarom ik met mijn familie altijd met portofoons ski:

De vader dacht dat het jongetje door was geskied naar de moeder, en omdat hij dat niet kon verifieren, koste dat veel extra tijd.

Slim op 27 feb 2020 22:23

Oh ja, slim! Met een portofoon had je je kind wel direct teruggevonden onder anderhalve meter (150 cm!) sneeuw. "Waar ben je dan, over" "Hier!" "Waar?" "Hier!!!"

Binnenwerk op 28 feb 2020 00:01

Nee, dat schrijf ik toch niet?
Wat ik bedoel is dat de vader onder aan komt, op de piste, waar volgens afspraak zoon hoort te staan.
Geen zoon, maar ook geen portofoon, dus denkt vader dat zoon naar moeder is geskied, gaat eerst daar naar toe, en dan omhoog. Pas dan kan hij gaan zoeken met zijn LVS (die geen moeite heeft met 1.5 m sneeuw).
Als hij wel portofoons had, dan zou hij bij aankomst op de piste kun vragen waar zoon is. Als zoon dan niet antwoord, en moeder zegt dat hij ook niet bij haar is, kan vader direct al gaan zoeken met zijn LVS. Scheelt zo 10 minuten.
Zoals jij waarschijnlijk ook weet, is bij een meer standaard lawine (en waaarschijnlijk ook of treewell)ongeluk, de overlevingskans kans in het eerste kwartier vele malen hoger dan daarna.

Slim op 28 feb 2020 03:00

Heb jij nog steeds geen GSM? Tegenwoordig heb je in elk skigebied overal ontvangst.

Ach, vandaag weer bij bosjes overal te vinden. Lws 3, 30-50 cm vers gevallen bij flinke wind en vrolijk in flinke groepen onder imposante 35+ wanden doortraverseren. Vaak Geen rugzak te bekennen. Soms vraag je je af, hoe het mogelijk is, dat er niet veel meer ongevallen gebeuren. Echt, alsof ouders de kids een dagje mee hebben naar Disneyland. Kan me er (bijna) kwaad om maken, maar goed, ieder maakt zijn eigen keuzes natuurlijk. Overal lichtkranten mbt lawinegevaar bij de liften, dus aan te weinig informatie lag het echt niet. En die wildschutz bordjes zijn handig, dan kun je mooi afspreken waar je het bos in duikt. Mooi, dank voor het lezen, ben mijn frustraties weer even kwijt ;)

evr66 op 27 feb 2020 18:41

Idem in L3V vandaag, met risico 4

Dit laat ook weer eens zien waarom ik met mijn familie altijd met portofoons ski:

De vader dacht dat het jongetje door was geskied naar de moeder, en omdat hij dat niet kon verifieren, koste dat veel extra tijd.

Slim op 27 feb 2020 22:23

Oh ja, slim! Met een portofoon had je je kind wel direct teruggevonden onder anderhalve meter (150 cm!) sneeuw. "Waar ben je dan, over" "Hier!" "Waar?" "Hier!!!"

Binnenwerk op 28 feb 2020 00:01

Nee, dat schrijf ik toch niet?
Wat ik bedoel is dat de vader onder aan komt, op de piste, waar volgens afspraak zoon hoort te staan.
Geen zoon, maar ook geen portofoon, dus denkt vader dat zoon naar moeder is geskied, gaat eerst daar naar toe, en dan omhoog. Pas dan kan hij gaan zoeken met zijn LVS (die geen moeite heeft met 1.5 m sneeuw).
Als hij wel portofoons had, dan zou hij bij aankomst op de piste kun vragen waar zoon is. Als zoon dan niet antwoord, en moeder zegt dat hij ook niet bij haar is, kan vader direct al gaan zoeken met zijn LVS. Scheelt zo 10 minuten.
Zoals jij waarschijnlijk ook weet, is bij een meer standaard lawine (en waaarschijnlijk ook of treewell)ongeluk, de overlevingskans kans in het eerste kwartier vele malen hoger dan daarna.

Slim op 28 feb 2020 03:00

Heb jij nog steeds geen GSM? Tegenwoordig heb je in elk skigebied overal ontvangst.

monoskito op 28 feb 2020 21:27

Ik gebruik met off-piste skiën (en veel andere outdoorsporten) een ook een radio. Bereik is lang niet overal goed, contact hebben is instant (niet per se op hoeven te nemen) en werkt op korte afstanden geweldig goed.

Verder is deze manier opmerkingen geven niet echt gewenst en voelt het al flauw op de man spelen.

Click. Click. Peace

Tegenwoordig heb je in elk skigebied overal ontvangst.

monoskito op 28 feb 2020 21:27

Toch niet. Bijna overal, dat wel, maar in bijvoorbeeld Aspen, waar ik op mijn laatste trip was, op de meeste plekken niet.

Heb jij nog geen GSM?

monoskito op 28 feb 2020 21:27

-Ik wel, maar die kinderen van 11 en jonger waar het hier over gaat, waarschijnlijk niet?
Inmiddels hebben mijn kinderen allebei een telefoon, maar de radios zijn nog steeds echt veel beter voor tijdens het skiën. We hebben er wel een schouder microfoon bij, dat is essentieel.
Je kunt dan met 1 hand spreken, met wanten aan, dat kan dus al skiënde vaak nog, en luisteren kan je altijd.
Ook fijn is dat de hele groep het tegelijk hoort.

Ze kosten ook niet veel, ik geloof een paar tientjes voor 2 stuks, en ze gaan al een paar jaar mee.

*bericht bewerkt door Slim op 28 feb 2020 22:44

Kun je echt (sowieso als kind) je armen nog vrij bewegen onder 1.5 meter sneeuw om je porto of gsm te pakken en om hulp te vragen? Volgens mij niet…??

Nee natuurlijk niet. Maar daar gaat het niet om het gaat om goede communicatie waar mogelijk. Dat je snel weet wat er aan de hand is. Om iemand onder de sneeuw te vinden heb je een lawinepieps.

Click. Click. Peace

@monoskito er zijn zat skigebieden waar je lang niet overal bereik hebt. Zeker grotere gebieden in hoog alpineterrein hebben veel blinde vlekken qua telefoonnetwerk.

Born to Ride

Plaats een reactie