Gedrag op de pistes

Skiërs/snowboarders die groene/blauwe paadjes volledig van links naar rechts gebruiken en zelfs geen 50cm vrijlaten om ze voorbij te steken.

Bluetooth speakers totaal geen last van als het teminste niet belachelijk luid staat maar wel van die bendes die met 20 30 en meer in de rij staan en vervolgens roept de 1ste naar de laatste om een conversatie te starten. Heel vaak al meegemaakt en veel te vaak zijn dit nederlandse jongeren.

tokko op 28 feb 2020 12:59

Ik snap jouw (en ook van anderen) frustratie over skiërs die paadjes helemaal gebruiken maar voor een niet zo ervaren skiër zijn die paadjes echt heel beangstigend. Ik kan mij dus veel meer irriteren als ik een ander rakelings langs zo’n verkrampte skiërs zie schieten, waardoor die alleen nog maar angstiger wordt. Ik snap dat we allemaal verschrikkelijk haast hebben op de piste maar kan men nu echt niet even wachten en een minder ervaren wintersporter de rust gunnen om in zijn/haar eigen tempo naar beneden te komen? Voor ervaren skiërs zijn paadjes goed te doen maar ik kan mij uit mijn eerste ski-jaren nog wel herinneren dat het ineens veel lastiger leek op zo’n smal pad om korte bochtjes te draaien. En als dan iemand ook nog eens achter je gaat zitten jagen of er langs probeert te glippen, dan kon je mij ook wel uit de hoogste boom halen…

De bluetooth speakers zijn mij ook echt een doorn in het oog, maar ik heb dan ook wel last van misofonie, misschien heeft het daarmee te maken… :-D

ankiepankie op 28 feb 2020 13:51

Maar als iedereen gaat wachten achter elkaar op zoon paadje omdat je niet “mag” / “kan” inhalen krijg je file… worden we weer herinnerd aan Nederland nu je net op vakantie bent.

Mijn strekking was niet dat je er met hoge snelheid langs moet, maar uit een boarders perspectief is het volgensmij niet heel fijn om op een valsplat stuk te moeten remmen en geen vaart meer te hebben, aangezien zijn lastig (zonder hulp anderen) dan makkelijk vaart kunnen maken. Maar correct me if I'm wrong.
Ik begrijp heel goed dat het eng kan zijn voor minder ervaren skiërs om op kleine paden te skiën en ik rem vaak ook heel geleidelijk af om deze mensen rustig te passeren.
Zoals eerder gezegd: als men wat meer met elkaar rekening houdt, blijft het leuk op de piste. Hoe vaak ik vorige week niet ook mensen voorbij iemand heb zien skiën die in een rare houding op de piste lag… Zelf even geholpen om de ski's van diegene uit te klikken en daarna steunpunt te zijn voor het opnieuw inklinken. Misschien een minuutje kwijt maar wel iemand geholpen/blij gemaakt en, niet te vergeten, de piste weer vrij en veilig gemaakt.

*bericht bewerkt door Siard op 28 feb 2020 19:22

Stay frosty

Totaal niet statistisch onderbouwd schat ik het percentage asociale skiërs/boarders in op 25%. In weken met veel Nederlanders oplopend tot een kleine 50%. Dat betekent dat ongeveer de helft van de mensen die hier lopen te zeiken tot de groep asocialen behoort. Interessante constatering.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Van skileraren (ahum) die heel de rode pistes van de ene kant naar de andere gebruiken met hun klasje (ahum).
En zelfs na oogcontact er niets aan veranderen.
Ik vlam er dan gewoon door, vermits er geen andere optie is. Want wachten doe ik niet.

monoskito op 27 feb 2020 19:58

Dit is ook echt een juweeltje! Klagen over asociaal gedrag door te benadrukken hoe asociaal je gedrag is. Prachtig!

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Van skileraren (ahum) die heel de rode pistes van de ene kant naar de andere gebruiken met hun klasje (ahum).

En zelfs na oogcontact er niets aan veranderen.
Ik vlam er dan gewoon door, vermits er geen andere optie is. Want wachten doe ik niet.

monoskito op 27 feb 2020 19:58

Dit is ook echt een juweeltje! Klagen over asociaal gedrag door te benadrukken hoe asociaal je gedrag is. Prachtig!

Sebastiaan op 28 feb 2020 21:21

Als jij of een ander asociaal bent, doe ik gewoon mee. Mij geen probleem hoor.
Ik doe dit ook op het voetpad. Wat moet ik anders? Gaan liggen en beginnen huilen?

  • mensen die ineens afwijken van hun skiritme
Spookie op 27 feb 2020 20:04

Dat is negen van de tien keer onkunde, geen ritme behouden tijdens skien en om de haverklap gekke bochten maken omdat ze angstig beginnen te worden.

Tim. op 27 feb 2020 20:39

Ik wist niet dat ik verplicht in de maat moest boarden. En wat voor maat is dat dan? En welk liedje? En welke FIS regel is dat?

Totaal niet statistisch onderbouwd schat ik het percentage asociale skiërs/boarders in op 25%. In weken met veel Nederlanders oplopend tot een kleine 50%. Dat betekent dat ongeveer de helft van de mensen die hier lopen te zeiken tot de groep asocialen behoort. Interessante constatering.

Sebastiaan op 28 feb 2020 21:20

Deze “constatering” zit vol met foute aannames en ontbrekende definities.

wat mij ook verbaasd is het niet helpen als iemand gevallen is, en zeker als zijn of haar ski’s meters boven die gene liggen.

Hoe Hoger Hoe Beter

Deze “constatering” zit vol met foute aannames en ontbrekende definities.

Martin7182 op 29 feb 2020 00:02

Sherlock!

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

“Gedrag op de pistes”

Kinderen helpen bij de liften, 1 voor 1 uit de gondels zonder geduw, netjes in rijen wachten op lift en zoveel mogelijk aansluiten, elkaar ruimte geven op de pistes, bij een valpartij kijken of alles oké is en eventueel materiaal aanreiken wat is gevallen, anker liften vullen om rij niet op te houden, praatje maken / groeten in lift of met bediende.
Weer veel prettig gedrag gezien afgelopen week.

  • mensen die ineens afwijken van hun skiritme
Spookie op 27 feb 2020 20:04

Dat is negen van de tien keer onkunde, geen ritme behouden tijdens skien en om de haverklap gekke bochten maken omdat ze angstig beginnen te worden.

Tim. op 27 feb 2020 20:39

Ik wist niet dat ik verplicht in de maat moest boarden. En wat voor maat is dat dan? En welk liedje? En welke FIS regel is dat?

Taan op 28 feb 2020 22:10

Regel 2
Beherrschung der Geschwindigkeit und der Fahrweise
Als je een ritme wisseling maakt zorg je ervoor dat er hiervoor ruimte is. Anders is het onmogelijk in te schatten voor komende skiërs of boarders.

*bericht bewerkt door MMM12 op 29 feb 2020 15:51

  • mensen die ineens afwijken van hun skiritme
Spookie op 27 feb 2020 20:04

Dat is negen van de tien keer onkunde, geen ritme behouden tijdens skien en om de haverklap gekke bochten maken omdat ze angstig beginnen te worden.

Tim. op 27 feb 2020 20:39

Ik wist niet dat ik verplicht in de maat moest boarden. En wat voor maat is dat dan? En welk liedje? En welke FIS regel is dat?

Taan op 28 feb 2020 22:10

Regel 2
Beherrschung der Geschwindigkeit und der Fahrweise
Als je een ritme wisseling maakt zorg je ervoor dat er hiervoor ruimte is. Anders is het onmogelijk in te schatten voor komende skiërs of boarders.

MMM12 op 29 feb 2020 15:47

Sorry hoor, maar wat een onzin. Achteropkomende skiërs en snowboarders moeten altijd kunnen uitwijken/remmen. Klaar.

Mensen die niet hard & ongecontroleerd van de piste afknallen… Er is toch niks mooiers dan zonder controle de piste afstormen?

Joostw op 28 feb 2020 11:26

en dan iemand omver skieën die in het ziekenhuis belandt en blijvend letsel overhoudt? Een vriend van mij kan 10 jaar na zo'n ongeluk zijn rechterhand nog steeds niet goed gebruiken, en hij heeft blijvend last door gebroken rugwervels. Hoe trots ben je dan op jezelf als je dat veroorzaakt?

*bericht bewerkt door MaartenAmsterdam op 29 feb 2020 16:24

Mensen die niet hard & ongecontroleerd van de piste afknallen… Er is toch niks mooiers dan zonder controle de piste afstormen?

Joostw op 28 feb 2020 11:26

en dan iemand omver skieën die in het ziekenhuis belandt en blijvend letsel overhoudt? Een vriend van mij kan na zo'n ongeluk zijn rechterhand niet meer goed gebruiken, en heeft blijvend last door gebroken rugwervels. Hoe trots ben je dan op jezelf als je dat veroorzaakt?

Manneke Pis te zien langs de zijkant van de piste.

De gele sneeuwmakers.

iSKI op 27 feb 2020 19:46

Bij hoge nood doe ik ook weleens een plasje langs de piste…Ik zie daar niet zoveel kwaad in eerlijk gezegd. Wat dacht je van de koeien die 's zomers in de wei staan? Die gaan ook niet naar een toilet om daar hun behoefte te doen. Uiteraard maak ik gebruik van de voorzieningen die aanwezig zijn, maar soms ontkom je er niet aan als de nood aan de man is.

ErikM op 28 feb 2020 11:19

het is weinig charmant. Het wordt een vreemde vertoning als mannen en vrouwen (waarom zij ook niet) aan de rand van de pistes hun behoefte gaan doen. Maar het kan natuurlijk voorkomen dat de nood te groot is. Ik zou het toch fijn vinden als mensen het daarbij houden.

*bericht bewerkt door MaartenAmsterdam op 29 feb 2020 16:30

Mensen die niet hard & ongecontroleerd van de piste afknallen… Er is toch niks mooiers dan zonder controle de piste afstormen?

Joostw op 28 feb 2020 11:26

en dan iemand omver skieën die in het ziekenhuis belandt en blijvend letsel overhoudt? Een vriend van mij ka na zo’n ongeluk zijn rechterhand niet meer goed gebruiken, en blijvend last door gebroken rugwervels. Hoe trots ben je dan op jezelf als je dat veroorzaakt?

Manneke Pis te zien langs de zijkant van de piste.

De gele sneeuwmakers.

iSKI op 27 feb 2020 19:46

Bij hoge nood doe ik ook weleens een plasje langs de piste…Ik zie daar niet zoveel kwaad in eerlijk gezegd. Wat dacht je van de koeien die 's zomers in de wei staan? Die gaan ook niet naar een toilet om daar hun behoefte te doen. Uiteraard maak ik gebruik van de voorzieningen die aanwezig zijn, maar soms ontkom je er niet aan als de nood aan de man is.

ErikM op 28 feb 2020 11:19

het is weinig charmant. Het wordt een vreemde vertoning als mannen en vrouwen (waarom zij ook niet) aan de rand van de pistes hun behoefte gaan doen. Maar het kan natuurlijk voorkomen dat de nood te groot is. Ik zou het toch fijn vinden als mensen het daarbij houden.
alright,

  1. skiers (klasjes/families) die in een lange sliert over kleine bospaadjes slingeren. zij halen voor iedereen elk beetje vaart eruit, vooral voor snowboarders is dit onhandig aangezien deze geen stokken hebben. meestal zijn de snowboard-leraren wel zo slim om de snowboarders niet mee te nemen over dit soort paadjes.
  2. mensen die uit stilstand midden op de piste direct verder gaan zonder ook maar even achter zich te kijken.
  3. 4 man in een 6 persoonslift, 3 skiers 1 snowboarder en alsnog zit de snowboarder met iemand naast zich? toch een vreemd concept aangezien je vervolgens vies aan wordt gekeken dat je board over hun skies heen gaat op de beugel. schuif dan gewoon lekker een plekje op als je ziet dat de ruimte er toch is, als er geen rij is zal ik ook niet als 6e van de 6 instappen en het leven voor iedereen lastiger maken.
  4. bluetooth-speakers op de piste, in het funpark begrijp ik dit nog wel maar op de piste of lift-wachtrij is dit alleen maar vervelend.

zijn er vast nog wel een aantal maar hier kan ik mij toch echt aan ergeren :(

RoobN op 28 feb 2020 12:43

blue tooth speakers op de pistw vind ik heel a-sociaal.

Skiërs/snowboarders die groene/blauwe paadjes volledig van links naar rechts gebruiken en zelfs geen 50cm vrijlaten om ze voorbij te steken.

Bluetooth speakers totaal geen last van als het teminste niet belachelijk luid staat maar wel van die bendes die met 20 30 en meer in de rij staan en vervolgens roept de 1ste naar de laatste om een conversatie te starten. Heel vaak al meegemaakt en veel te vaak zijn dit nederlandse jongeren.

tokko op 28 feb 2020 12:59

Ik snap jouw (en ook van anderen) frustratie over skiërs die paadjes helemaal gebruiken maar voor een niet zo ervaren skiër zijn die paadjes echt heel beangstigend. Ik kan mij dus veel meer irriteren als ik een ander rakelings langs zo’n verkrampte skiërs zie schieten, waardoor die alleen nog maar angstiger wordt. Ik snap dat we allemaal verschrikkelijk haast hebben op de piste maar kan men nu echt niet even wachten en een minder ervaren wintersporter de rust gunnen om in zijn/haar eigen tempo naar beneden te komen? Voor ervaren skiërs zijn paadjes goed te doen maar ik kan mij uit mijn eerste ski-jaren nog wel herinneren dat het ineens veel lastiger leek op zo’n smal pad om korte bochtjes te draaien. En als dan iemand ook nog eens achter je gaat zitten jagen of er langs probeert te glippen, dan kon je mij ook wel uit de hoogste boom halen…

De bluetooth speakers zijn mij ook echt een doorn in het oog, maar ik heb dan ook wel last van misofonie, misschien heeft het daarmee te maken… :-D

ankiepankie op 28 feb 2020 13:51

blue tooth speakers heb ik gelukkig nog nier meegemaakt. Heel a-sociaal vind ik dat. De piste is niet van jou alleen.

Skiërs/snowboarders die groene/blauwe paadjes volledig van links naar rechts gebruiken en zelfs geen 50cm vrijlaten om ze voorbij te steken.

Bluetooth speakers totaal geen last van als het teminste niet belachelijk luid staat maar wel van die bendes die met 20 30 en meer in de rij staan en vervolgens roept de 1ste naar de laatste om een conversatie te starten. Heel vaak al meegemaakt en veel te vaak zijn dit nederlandse jongeren.

tokko op 28 feb 2020 12:59

Ik snap jouw (en ook van anderen) frustratie over skiërs die paadjes helemaal gebruiken maar voor een niet zo ervaren skiër zijn die paadjes echt heel beangstigend. Ik kan mij dus veel meer irriteren als ik een ander rakelings langs zo’n verkrampte skiërs zie schieten, waardoor die alleen nog maar angstiger wordt. Ik snap dat we allemaal verschrikkelijk haast hebben op de piste maar kan men nu echt niet even wachten en een minder ervaren wintersporter de rust gunnen om in zijn/haar eigen tempo naar beneden te komen? Voor ervaren skiërs zijn paadjes goed te doen maar ik kan mij uit mijn eerste ski-jaren nog wel herinneren dat het ineens veel lastiger leek op zo’n smal pad om korte bochtjes te draaien. En als dan iemand ook nog eens achter je gaat zitten jagen of er langs probeert te glippen, dan kon je mij ook wel uit de hoogste boom halen…

De bluetooth speakers zijn mij ook echt een doorn in het oog, maar ik heb dan ook wel last van misofonie, misschien heeft het daarmee te maken… :-D

ankiepankie op 28 feb 2020 13:51

blue tooth speakers heb ik gelukkig nog nier meegemaakt. Heel a-sociaal vind ik dat. De piste is niet van jou alleen.
Elk skigebied heeft wel 1 of 2 pistes waarop vooral beginners skiën. In Maria Alm is dat bijvoorbeeld de 22 en de 25. Fijne pistes om te oefenen.

Ik vind het juist heel vervelend als er dan weer van die snelle jelles persé in een noodgang over die piste moeten scheuren. Dwars door klasjes heen. Vlak langs mensen die rustig aan het skiën zijn.

Nergens voor nodig. Er zijn genoeg pistes over om te scheuren maar pas je een beetje aan op de “oefenpistes”.

vlinder72 op 28 feb 2020 12:55

ook beginners betalen de volle mep voor een skipas. De piste is niet alleen voor ervaren skiërs.

Ik kan me eigenlijk niet druk maken om al die dingen, echt zonde van mijn tijd. Liever ga ik gewoon een beetje skiën, genieten van het uitzicht en de berglucht, een gezellig kletspraatje maken met wat medeskiërs/-boarders in de lift en achteraf een biertje drinken.

Bacchus op 28 feb 2020 14:58

Als je naast mij komt zitten graag wel in het Duits converseren aub ;).

Shane op 28 feb 2020 15:17

goed Duits spreken vergt oefening

  • mensen die ineens afwijken van hun skiritme
Spookie op 27 feb 2020 20:04

Dat is negen van de tien keer onkunde, geen ritme behouden tijdens skien en om de haverklap gekke bochten maken omdat ze angstig beginnen te worden.

Tim. op 27 feb 2020 20:39

Ik wist niet dat ik verplicht in de maat moest boarden. En wat voor maat is dat dan? En welk liedje? En welke FIS regel is dat?

Taan op 28 feb 2020 22:10

Regel 2
Beherrschung der Geschwindigkeit und der Fahrweise
Als je een ritme wisseling maakt zorg je ervoor dat er hiervoor ruimte is. Anders is het onmogelijk in te schatten voor komende skiërs of boarders.

MMM12 op 29 feb 2020 15:47

Sorry hoor, maar wat een onzin. Achteropkomende skiërs en snowboarders moeten altijd kunnen uitwijken/remmen. Klaar.

DrPhil op 29 feb 2020 16:22

Sorry hoor, maar wat een onzin. Als de persoon voor jou allemaal verschillende bewegingen maakt kan jij deze niet op een gepaste manier voorbij gaan.

Dus de onderste heeft ook een verantwoordelijkheid.

Wow he. Skiën en dan de regels niet kennen.

Wow, hoog van de toren blazen en ze dan zelf niet kennen…

https://skiinformatie.nl/informatie/vakantie/pisteregels-2/…

Regel 1
Iedere skiër moet zich zo gedragen, dat hij een ander niet in gevaar brengt of schade berokkent.

In combo met regel 2
Beheersen van snelheid en skistijl
Iedere skiër moet te allen tijde op tijd kunnen stoppen of uitwijken. Hij moet zijn snelheid en wijze van skiën aanpassen aan zijn skivaardigheid, de conditie van de piste, de sneeuw- en weersomstandigheden, alsook aan de drukte op de piste.

Kom je toch duidelijk uit dat de onderste ook een verantwoordelijk heeft.

*bericht bewerkt door japser op 29 feb 2020 17:14

Weet je waar ik van baal:

Iemand die iemand anders quot die al zelf quotte wat iemand voor hem al had gequot.
Om nog maar eens te quoten wat al door anderen werd gequot.
Dit is nog erger dan al die herhalingen op onze VRT.
Maak je punt jongens en kopieer niet al die teksten aub. " Geheugenvervuiling." 🤔

Born to run. B.S.

Ja, ik vind dat ook @dan58 al dat gekwoot om niks.🙄

Bla, bla, bla.

Wow, hoog van de toren blazen en ze dan zelf niet kennen…

https://skiinformatie.nl/informatie/vakantie/pisteregels-2/…

Regel 1
Iedere skiër moet zich zo gedragen, dat hij een ander niet in gevaar brengt of schade berokkent.

In combo met regel 2
Beheersen van snelheid en skistijl
Iedere skiër moet te allen tijde op tijd kunnen stoppen of uitwijken. Hij moet zijn snelheid en wijze van skiën aanpassen aan zijn skivaardigheid, de conditie van de piste, de sneeuw- en weersomstandigheden, alsook aan de drukte op de piste.

Kom je toch duidelijk uit dat de onderste ook een verantwoordelijk heeft.

japser op 29 feb 2020 17:11

En waar staat dan precies dat je niet van je ritme of lijn mag afwijken?

I can stick uphill ice, on my saucer...
  1. Choice of route
    A skier or snowboarder coming from behind must choose his route in such a way that he does not endanger skiers or snowboarders ahead.

  2. Overtaking
    A skier or snowboarder may overtake another skier or snowboarder above or below and to the right or to the left provided that he leaves enough space for the overtaken skier or snowboarder to make any voluntary or involuntary movement.

Echt erg dit.

http://cdn3.vol.at/2006/02/Fis_Reglen_offizielle_Erlaeuterun…

Lees de woorden : unkontrollierter Fahrweise… Dus geen ritme of lijn.
Als je hard wilt gaan moet je dit ook maar gecontroleerd doen. Als je snel van lijn wisselt kan je beter maar ook eens kijken want anders is je tempo niet aangepast aan de drukte.

Bedankt voor de discussie weer eens in het belachelijke te trekken…

  1. Choice of route
    A skier or snowboarder coming from behind must choose his route in such a way that he does not endanger skiers or snowboarders ahead.

  2. Overtaking
    A skier or snowboarder may overtake another skier or snowboarder above or below and to the right or to the left provided that he leaves enough space for the overtaken skier or snowboarder to make any voluntary or involuntary movement.

Echt erg dit.

DrPhil op 29 feb 2020 17:24

Ik zal het even hard op flessen trekken als jullie dan maar.

Dus ik ga 100 km/h op een heel drukke piste aan de kant en ik mag die ineens helemaal oversteken zonder te kijken. Zolang ik maar niemand onder mij raak.

Doe dit 3 keer en je kan de pistehulp is bellen.

Dus je moet voortdurend achterom kijken? 🙄🙄🙄

Bla, bla, bla.

Neen als jij in je ritme gecontroleerd een vaste lijn volgt niet. Indien je ineens een bruusk manoeuvre wilt uitvoeren wel. Hoe vaak skiën mensen van dezelfde groep niet op elkaar omdat ze dicht op elkaar skiën en de eerste ineens iets te bruusk remt.

Veel skileraren steken daarom ook een stok in de lucht om dit duidelijk te maken zodat er geen hele slang over hun skies gaan eenmaal ze gestopt zijn.

En dat is nu eenmaal aanpassen aan de drukte.

Indien de piste leeg is kan je doen wat je wilt. Indien er veel volk is ski je trager en meer in je zelf bepaalde lijn en ritme.
Als men je voorbij gaat dan moet men voldoende afstand houden als jij een bocht iets later neemt of een schuiver maakt. Maar het is ook niet de bedoeling dat met 50m plaats moet laten op een drukke piste omdat jij als een ongecontroleerd projectiel van links naar rechts gaat.

*bericht bewerkt door japser op 29 feb 2020 17:42

Er zijn altijd uitzonderingen. Maar de hoofdregel is volkomen helder. Jij draait het om.
Einde discussie.

*bericht bewerkt door DrPhil op 29 feb 2020 17:42

Plaats een reactie