problemen met lesgeven in Livigno

Dit onderwerp gaat over de bestemming Livigno

Nog mensen die opgepakt geweest zijn deze week in Livigno, wegens "onrechtmatig" lesgeven in Livigno ? Iemand die weet hoe we ons daar op voorhand kunnen aanmelden als gediplomeerde skileraar ?

Is dit naar aanleiding van een nieuwsbericht ofzo?

Bergen + Sneeuw = ❤

Ja, ik ben opgepakt door een arrestatieteam toen ik voor mijn zoon uitskiede. Kreeg forse boete en moesr zwijgcontract tekenen. Dus ssssst 😄

Neen, geen nieuwsbericht maar pure realiteit ter plaatse. Een van onze skileraars gisteren opgepakt geweest en uitgenodigd bij de Carabinieri. Meteen € 1000 boete…

Maar was hij dan les aan het geven aan een groep?

Ik heb namelijk ook altijd begrepen dat dat niet mag. Natuurlijk mag je je eigen kind leren skiën maar echt les gaan geven aan een groep mag niet zomaar.

Neen, geen nieuwsbericht maar pure realiteit ter plaatse. Een van onze skileraars gisteren opgepakt geweest en uitgenodigd bij de Carabinieri. Meteen € 1000 boete…

Famiski op 28 feb 2020 09:01

Neem aan dat jullie die boete even gezamenlijk betaald hebben met de groep? :p

maar dat is natuurlijk geen oplossing. Er moet toch een manier zijn om je ergens officieel aan te melden als je komt met een groep ?

Ik denk dat het gezien wordt als broodroof. Dus alleen melden zal wel niet genoeg zijn.

Ik denk dat het gezien wordt als broodroof. Dus alleen melden zal wel niet genoeg zijn.

vlinder72 op 28 feb 2020 09:22

Dat denk ik ook. Je zal toch aan een aantal voorwaarden moeten voldoen?
En dat zoek je als organisatie toch op voorhand op? En je zorgt toch dat je in orde bent?
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je zomaar, in gelijk welk skigebied, skilessen mag gaan organiseren…

Bla, bla, bla.

Heb me altijd afgevraagd hoe bedrijven zoals Famiski die lessen organiseren. In Oostenrijk / Zwitserland zijn ze redelijk flexibel denk ik, maar is het in Frankrijk niet simpelweg verboden? Dito Italië?

Nog mensen een boete gehad die te hard hebben gereden onderweg naar de wintersport?
Meestal krijg je een boete (of wordt je opgepakt) als je je niet aan de regels houdt. Heb je wat meer informatie over de regels en de situatie?

Het zou mij namelijk meer zorgen baren wanneer een professionele organisatie (mits je forumnaam overeenkomt met het betreffende bedrijf, zoals wordt gesuggereerd) de regels niet kent dan dat er een boete wordt uitgedeeld…

@Famiski: welk diploma en welk papierwerk heb je bij?

Tot voor kort was een diploma met ISIA-zegel nog iets waard in verschillende gebieden, maar naar wat ik hoor zijn de grote alpenlanden er meer en meer uit aan het stappen. Waarschijnlijk ook door de instroom uit Oost-Europa.

Buiten Europa is een ISIA of IFSI-zegel ironisch genoeg meer waard dan binnen de alpenlanden.

Was eigenlijk tot nu toe een gedoogbeleid maar de instroom van reisorganisaties MET skibegeleiding werd te groot.
Vanuit B. al jaren diverse verenigingen met dikwijls laaggeschoolde mensen die je meer animator dan skileraar kan noemen.
En zoals eerder gezegd…de laatste jaren vanuit Tsechië en Polen veel minibusjes en bussen met ronkende namen van skiclubs en eigen leraren.
Het heeft mij altijd verwonderd dat hier niet eerder werd geverbaliseerd.

Born to run. B.S.

@dan58 Goh, ik was in de veronderstelling dat je als je een groep mee neemt en hier zelf les aan geeft dat je dan ook wel een en ander geregeld moet hebben. Vergunningen, verzekeringen etc.

Wij zijn nu in Maria Alm en ik zie steeds een Estivant groep rondskiën met een eigen leraar. Ik dacht dat die dat dan vast wel officieel geregeld zouden hebben.

@Vlinder72 Dat zijn geen leraren, maar ‘skigidsen’. Die zijn er eigenlijk alleen om het gebied/leuke pistes te laten zien.

De regels per Alpenland verschillen flink qua lerarenbeleid. In Italie moet je om les te geven een 3-jarige opleiding doorlopen tor Maestro di Ski. Zelfde niveau als Staatlich in Oostenrijk. Dus je zult op dat niveau (Staatlich, Snowpro, BASI IV oid) papieren moeten hebben, en je aanmelden om daar les te geven. Dan is nog de vraag of ze buitenlandse diploma’s erkennen, dat kan ook nog weleens problemen opleveren…

It's all about the turns duuuuuude!

Ik snap wel dat ze daar (niet-gediplomeerde?) buitenlandse leraren willen weren, maar begrijp nog steeds niet hoe dat kan stroken met de Europese regelgeving. Waar ligt bovendien de grens?

Toen ik twee jaar terug wat oefeningen en tips gaf aan m’n vriend, kwam er ook een Oostenrijkse leraar vragen of ik leraar was. Ik antwoordde dat ik m’n anwarter had maar nu gewoon wat tips gaf aan een vriend. Ik vroeg me nadien wel af of hij me kwam checken of hij gewoon nieuwsgierig was naar de oefening die ik gaf.

Europese regelgeving betekent niet dat elk land maar iedereen moet erkennen en toelaten. Zijn heel wat uitzonderingen op. En nogal logisch.
De zgn. gereglementeerde beroepen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 28 feb 2020 11:43

Dit is een jaarlijks terugkerend fenomeen. toen ik meer dan 10 jaar geleden zelf daar nog les gaf via skifriends, hebben we ook een dag de lessen moeten opgeven aangezien er controles aangekondigd waren. Vorig jaar was ik er terug en toen hebben we geen problemen gehad. Maar het heeft inderdaad met bescherming van beroepen te maken.

better to be off piste, then to be pisted off

Europese regelgeving betekent niet dat elk land maar iedereen moet erkennen en toelaten. Zijn heel wat uitzonderingen op. En nogal logisch.
De zgn. gereglementeerde beroepen.

DrPhil op 28 feb 2020 11:35

Gelukkig maar, we zouden ook niet staan te springen als er ineens hier allemaal niet bij KvK aangemelde en Nederlands gediplomeerde Italiaanse rijscholen zouden zijn.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Gelukkig maar, we zouden ook niet staan te springen als er ineens hier allemaal niet bij KvK aangemelde en Nederlands gediplomeerde Italiaanse rijscholen zouden zijn.

FrankW op 28 feb 2020 13:13

Maar ik zou het wel geen probleem vinden mocht een Italiaan hier judo coach of mountainbike instructeur zijn.

Heb me altijd afgevraagd hoe bedrijven zoals Famiski die lessen organiseren. In Oostenrijk / Zwitserland zijn ze redelijk flexibel denk ik, maar is het in Frankrijk niet simpelweg verboden? Dito Italië?

Hupla op 28 feb 2020 09:42

Ik heb ooit voor een Nederlands bedrijf gewerkt in Oostenrijk. die organiseerden familie vakanties. Enige wat ik weet is dat er afspraken waren gemaakt met de de Oostenrijkse ski school. Dat de organisatie alleen de kinderen les mocht geven en ouders wel naar de skischool moesten.

Degene keer dat Nederlandse skilaren (sholen) gedogen les mogen geven in Frankrijk is tijdens de Dutchweek in Val thorens.

*bericht bewerkt door miepmiep op 29 feb 2020 06:40

Of je al dan niet in een bepaald land of skigebied mag lesgeven zal wel ergens in ofwel een wet of lokaal reglement staan.
Je zal alleszins altijd wel een kopie van je (buitenlands) diploma bij moeten hebben dan + een document dat dit diploma gelijkgeschakeld is met dit van het land in kwestie.
Vergelijk het met een dokter of tandarts. Ook zij hebben een beschermd beroep met een zekere veiligheidsfunctie en je kan dus niet van eender waar in de wereld beweren dat jij het ook kan.

In Frankrijk moet je ook niet proberen om zonder het juiste jasje (ESF/ESI/andere lokaal gekende skischool) een klasje op sleeptouw te nemen, daar zijn ze daar heel beschermend over. Zonder jasje ben je bij voorbaat verdacht en kan je geseind worden door liftbedienden/andere skileraren/pisteurs.
Alleen als je als buitenlandse organisatie harde afspraken hebt gemaakt met een lokale skischool kan je eronderuit komen.
Let op, als je afspraken hebt met ESF (b.v. buitenlandse organisatie geeft zelf initiatie aan de kinderen, maar sturen alle volwassenen naar jullie normale lessen door), wil dat nog niet zeggen dat er (uit deels terechte jaloezie) geen klachten komen van andere skischolen.
Hoe dan ook moet je nog altijd voldoen aan de nationale en locale wetgeving.

Anders eens bellen naar de locale pisteurs. Zij zien in eerste instantie toe op de toepassing van de regels in een skigebied (maar moeten vaak de politie bellen om te beboeten als het om een overtreding gaat).

Ook zouden organisaties zoals BFSI (of de Nederlandse tegenhanger hiervan) wel wat ondersteuning moeten kunnen geven hiervoor

zie ook:
https://www.wintersport.be/vereniging/erkenning-binnen-de-eu…
https://www.kompasjuristen.nl/wp-content/uploads/2016/10/Erk…

https://www.basi.org.uk/BASI/Instructor_Jobs/Working_Abroad/…

Italy
Qualification Required

We have received notification of the working regulations required to work in the autonomous region of Trentino in Italy.

 BASI Levels 3 & 4 - can work independently with clients for the maximum of a two- week period. 
 BASI Level 2 can work for the maximum of a 7 - week period within recognised Trentino ski schools.

The paperwork… Any Member wishing to work in Trentino must submit a prior declaration of temporary and/or occasional occupation as a ski instructor. You can find the declaration form here. You will also have to submit the following evidence:

  • Copy of your ID card/ passport
  • Copy of valid BASI full licence;
  • Copy of a PERSONAL valid insurance covering at least €1M (BASI members can use the BASI public liability insurance included with full membership);
  • Criminal record and pending charges certificate;
  • Self-declaration of Italian language skill
Glide on!

Plaats een reactie