niveau van ski's en omgekeerd redeneren?

Ik wil ook nog veel progressie boeken hoor. Net als veel anderen denk ik. Maar ik denk niet dat het kopen van een moeilijke (lees te stijve) ski daarbij (voor 99 % hier ;-) de aangewezen weg is

yoguido op 2 mrt 2020 22:32

Eens. Ik denk dat veel meer mensen op een te moeilijke ski skiën dan op een te makkelijke ski. Als een ski echt te makkelijk is, kun je hem altijd nog verkopen. Ondertussen ski je al wel de sterren van de hemel. Een te moeilijke ski kun je ook verkopen nadat je erachter komt dat hij niet fatsoenlijk te skiën is.

Een te moeilijke ski kun je ook verkopen nadat je erachter komt dat hij niet fatsoenlijk te skiën is.

Martin7182 op 2 mrt 2020 22:45

Dat gebeurt dus niet. De meeste mensen hebben totaal geen idee hoe fatsoenlijk ze kunnen skiën, en overschatten hun eigen kunsten schromelijk.

Afgelopen vakantieweek in de Dolomieten hebben we in de lift geregeld “spot de goeie skiër” gespeeld, en die waren er helaas weer maar weinig.

Ik heb mijn ski’s inmiddels aangepast aan mijn leeftijd en mijn niveau. Lekker toeren op blauw.

Hen48

Een te moeilijke ski kun je ook verkopen nadat je erachter komt dat hij niet fatsoenlijk te skiën is.

Martin7182 op 2 mrt 2020 22:45

Dat gebeurt dus niet. De meeste mensen hebben totaal geen idee hoe fatsoenlijk ze kunnen skiën, en overschatten hun eigen kunsten schromelijk.

Afgelopen vakantieweek in de Dolomieten hebben we in de lift geregeld "spot de goeie skiër" gespeeld, en die waren er helaas weer maar weinig.

Morzel op 2 mrt 2020 22:54

@Morzel Dat spelletje "spot de goeie skiër" doet toch bijna iedereen? Namelijk van kijken naar anderen kan je veel leren. Overigens heb ik opvallend veel goede skiërs gespot afgelopen week. Het gemiddelde niveau zal ongetwijfeld ook erg gebiedsafhankelijk zijn. Toevallig waren we afgelopen week in een gebied waar het overgrote deel van de skiers Zwitsers was. Mijn zoon die ook mee was, en de week ervoor in Brixen im Thale zat, meende dat er een heel groot verschil zat in gemiddeld niveau tussen de plaatsen. Volgens mij kunnen we stellen dat de skiers uit de lage landen of zij die slechts 1 week (maximaal) per jaar op de latten staan gewoonweg een mindere techniek hebben… dat is helemaal niet erg overigens. Het gaat immers om het plezier dat men eraan beleeft. Ik durf wel te stellen dat high performance materiaal, bij mensen die de techniek er niet voor hebben, het plezier dat men eraan beleeft wel negatief beinvloedt.

Chrz!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 03 mrt 2020 17:30

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Enige minpuntje is dat mindere skiërs de pistes helaas ook sneller afkrassen/omploegen 😛, en hoe meer er gepasseerd zijn, hoe slechter ze gaan skiën en hoe sneller de pistekwaliteit de nek wordt omgewrongen.

Enige minpuntje is dat mindere skiërs de pistes helaas ook sneller afkrassen/omploegen 😛, en hoe meer er gepasseerd zijn, hoe slechter ze gaan skiën en hoe sneller de pistekwaliteit de nek wordt omgewrongen.

Morzel op 3 mrt 2020 17:24

Daar hoef je toch geen last van te hebben? Die blauwe zuidhellingen en de rode dalafdaling kan je ook proberen te ontwijken ;)

Chrz!
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Een van de redenen, waarom ik denk dat testen in de hal zo weinig zin heeft. Dure high performance ski’s daar kom je in de hal heerlijk mee beneden. In de Alpen is dat toch heel anders, heb ik het gevoel. Testen in de hal, zeker leuk, vooral ook met de contacten, nuttig en er een oordeel aan plakken…???

Hen48

Daar hoef je toch geen last van te hebben? Die blauwe zuidhellingen en de rode dalafdaling kan je ook proberen te ontwijken ;)

Chrz!
D

dokteruk op 3 mrt 2020 17:32

Sowieso heb je als doorgewinterde skier toch geen last van wat anderen een slechte piste noemen:)

*bericht bewerkt door Martin7182 op 03 mrt 2020 17:53

Maarrun, al die mensen dan die zo door een ski “heen trappen” 😜

Ik kan niet voor skiën spreken… Maar voor snowboarden weet ik wel dat het makkelijker leren is op een "beginner" boardje dat heel flexibel is dan een stijvere plank. Zelf huurplanken zijn nog best stijf vind ik… en dat zorgt er juist voor dat mensen gaan "schoppen". Want een stijve plank wil niet graag de bocht om.

Zelf na eerste week les overgestapt (na een knieblessure, verdraaid) op een superflexibel snowboard. Kostte niks (100 inc bindingen, nieuw) en was zo zacht als roomboter. Maar om te leren was het perfect. En pas na 4 weken wintersport (met elke dag, de hele dag les) en een instructeursweek kwam ik echt de limieten tegen van het board. (kon de rest niet meer bijhouden omdat de plank op hoge snelheid ging klapperen en dan wegschoot).

Toen kon ik direct naar een wat beter passend snowboard toe.

IMHO is dat een betere manier van een snowboard/ski kiezen, dan een ski "op de groei" kopen en hopen dat je dat niveau haalt (en leuk vind). Klinkt als hollandse zuinigheid ;-)

Maar misschien dat ski's anders is. Die heb ik nooit hoeven kopen. Maar vriendin heeft nog de oude ski-techniek (wedelen) en die ski'd echt prachtig… Op beginner-ski's die ze gekocht heeft. Voor haar perfect. (Atomic Black Heaven als ik me niet vergis)

*bericht bewerkt door Waah op 05 mrt 2020 09:09

Dank aan @yoguido voor het opstarten van één van de betere onderwerpen, zeer leerrijk, en een zeer duidelijke verklarende inbreng van @Shane. Hierbij aansluitend kan ook gezegd worden dat de suggesties voor gepaste skis hier op dit forum dikwijls over done is, uitzondering is @hulst die meer low profile gaat en daar zijn veel van de raad vragende leden beter mee gediend dan het aanraden van volgens de testen supperskis die het leven moeilijk maken.

Ik ben het natuurlijk wel met je eens @eddyanny, maar er moet toch wel een nuance gemaakt wat betreft het ski-advies. Vrijwel iedereen die vraagt, dicht zichzelf een niveau 7-8 toe, de ski’s die dan worden geadviseerd passen wel bij een dergelijk niveau. Dat men in werkelijkheid dat niveau bij lange na niet heeft is natuurlijk niet helemaal aan de beantwoorders te wijten.
Maar je hebt gelijk, door de bank genomen hebben de meesten meer aan een stapje vriendelijker ski’s.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@eddyanny. Ik vraag me ook weleens af wat het merendeel van de skiers/vraagstellers hebben aan allerlei geleerde termen die worden neergeschreven bij diverse adviezen. Ik denk dat velen zich eerst moeten inlezen om te kunnen begrijpen wat wordt bedoeld. Zelfde probleem met de lengte van ski’s. Ik heb me ook weleens ski’s op lichaamslengte laten aanpraten totdat ik ermee op de eerste dag op een buckelpiste belandde en blij was toen ik heel beneden kwam. Ik heb onlangs in Trois Vallees een perfecte week gehad. Zonnig, windstil, goed geprepareerde pistes. Nooit eerder meegemaakt de afgelopen meer dan 10 jaar. Op dergelijke pistes kom je wel met alle soorten ski’s beneden. Ik zie nogal eens dat ski’s die nog nauwelijks gebruikt zijn weer te koop worden aangeboden. Zichzelf overschat, verkeerd advies, zeg het maar. Blijft uiterst lastig, maar wekelijks in de hal zie ik genoeg. In 1 rechte lijn naar beneden en aan het eind nog niet kunnen remmen. Skiles? Te duur meneer, ik red me wel. En dat hebben we het over een groen/lichtblauw
pistje.Maar goed, de adviezen zijn natuurlijk een leuk onderdeel op het forum, dat momenteel wel erg veel wordt gedomineerd door “corona”. Elan ski’s met Amphibio. Dat is natuurlijk helemaal niks, want die bieden van nature veel te veel hulp in het bochtenwerk en geven veel te weinig uitdaging.

Hen48

Ik ben het natuurlijk wel met je eens @eddyanny, maar er moet toch wel een nuance gemaakt wat betreft het ski-advies. Vrijwel iedereen die vraagt, dicht zichzelf een niveau 7-8 toe, de ski’s die dan worden geadviseerd passen wel bij een dergelijk niveau. Dat men in werkelijkheid dat niveau bij lange na niet heeft is natuurlijk niet helemaal aan de beantwoorders te wijten.
Maar je hebt gelijk, door de bank genomen hebben de meesten meer aan een stapje vriendelijker ski’s.

Shane op 9 mrt 2020 10:07

Precies dit. Het gros van de mensen overschat zichzelf enorm op technisch vlak. Het feit dat je hard kunt skien of van iedere piste afkomt zegt nog altijd vrij weinig over je technische niveau - dus de input die je aan een ski kan geven. De ski’s die hier geadviseerd bij bepaalde niveau’s worden kloppen gewoon.

Hulst is een mooi voorbeeld van iemand die een duidelijk en reeel beeld heeft van wat die wil van zn ski’s en koopt iets wat daar goed bij past.

Dus waarom een moeilijker en duurdere ski kopen als je op een gemakkelijker (en goedkopere) ski beter uit de voeten kan?

yoguido op 1 mrt 2020 23:57

Ik weet niet of een ‘moeilijkere’ ski per definitie duurder is dan een ‘makkelijkere’ ski. Zelf ben ik een nogal luie skiër en heb niks met stijve knalbakken. Omdat ik het grootste gedeelte van mijn tijd buiten de pistes bezig ben vind ik het prettiger om een meer vergevingsgezinde ski te gebruiken.

When life gets too complicated.... SKI

Ik wil niemand persoonlijk aanvallen en ik denk dat er vanuit de beste bedoelingen op dit forum wordt gereageerd.

De concrete aanleiding voor de start van dit topic was een post (die hier onder de beste topics van dit forum staat) over het niveau van skis waar ik een kanttekening bij wilde plaatsen.

Degene die dat geschreven heeft is blijkbaar niet meer actief op dit forum, dus het leek me wat sjieker om het algemeen in te steken.

*bericht bewerkt door yoguido op 09 mrt 2020 12:52

@yoguido Volgens mij val je niemand aan. Er is gewoon een interessante discussie ontstaan en dat mag ook wel eens een keertje :-P

When life gets too complicated.... SKI

Ik wil niemand persoonlijk aanvallen en ik denk dat er vanuit de beste bedoelingen op dit forum wordt gereageerd.

De concrete aanleiding voor de start van dit topic was een post (die hier onder de beste topics van dit forum staat) over het niveau van skis waar ik een kanttekening bij wilde plaatsen.

Degene die dat geschreven heeft is blijkbaar niet meer actief op dit forum, dus het leek me wat sjieker om het algemeen in te steken.

yoguido op 9 mrt 2020 12:52

Ha, ik had dat stuk van Gigi nog nooit gelezen. Wel leuk. Ik denk dat er best wel wat dingen in dat stuk staan waar hij nu ook wat genuanceerder over denkt.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie