Gesloten verbinding naar Colomban des Villards

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Sybelles

Beste allen,

Volgende week vertrek ik naar Les sybelles en ik zie dat de afgelopen dagen de verbinding naar Colomban dicht is, nou verheugde ik me erg op dat stukje, maar ik kan nergens vinden waarom of hoelang deze nog afgesloten blijft? Er ligt meer dan genoeg sneeuw. Weet iemand hier meer over?

Heerlijke afdaling is dat inderdaad! Die komt wel tot heel laag in het dal dus het zal vermoedelijke met de sneeuwcondities daar te maken.

Tis een geweldig stukje piste met uitzicht. Maar als je de webcams bekijkt is het onderaan in colomban wel open, en daar ligt ook meer dan genoeg sneeuw, ik dacht misschien heeft het iets met lawaine veiligheid te maken na de recente dumps…

Het kan zijn wind, lawines, of een lift is kapot. Afgelopen week ook gehad tussen saint sorlin en de rest van het gebied. We konden saint sorlin wel uit, maar niet met de lift terug, die was kapot. Werd overigens prima aangegeven door de piste dienst. Vervolgens moesten we met de bus vanuit saint jean terug naar saint sorlin.

Ik zie nu ook weer een aantal dagen in de app de verbinding St. Colomban - La Toussuire op gesloten staan. Is er iemand in het gebied die weet of deze daadwerkelijk dicht is en wat de reden is? Lawinegevaar lijkt laag te zijn, het is zonnig weer dus wat is het issue? :-)

Tja Les Sybelles is het gebied bij uitstek met zeer vaak gesloten verbindingen. Het is een gebied dat super gevoelig is voor de wind waardoor heel vaak liften dicht moeten. Dat kan nu dus ook weer een oorzaak zijn. Blauwe luchten zeggen trouwens niets over de wind ;)

Born to Ride

Bovenin is een smal steil stukje waar je bij harde wind vanaf geblazen kan worden. Ik heb vergelijkbare condities als nu meegemaakt, toen bijna een week gewacht tot de verbinding open ging (we hadden 2 weken de tijd). Ik zou niet zo snel een accomodatie in Colomban kiezen, maar vanuit andere plaatsen is het meestal geen probleem. Als je de afdaling maar snel doet zodra die open is.

Bovenin is een smal steil stukje waar je bij harde wind vanaf geblazen kan worden. Ik heb vergelijkbare condities als nu meegemaakt, toen bijna een week gewacht tot de verbinding open ging (we hadden 2 weken de tijd). Ik zou niet zo snel een accomodatie in Colomban kiezen, maar vanuit andere plaatsen is het meestal geen probleem. Als je de afdaling maar snel doet zodra die open is.

Martin7182 op 13 jan 2022 15:35

Ah, daar kan ik mij echt niets meer van herinneren van de laatste keer in Les Sybelles. We zitten gelukkig in La Toussuire, maar ik weet nog dat ik de afdaling naar Colomban zo leuk vond en met name dat kleine restaurantje dat ergens halverwege (onderaan een zwarte piste geloof ik) zit. Dus hoopte dat we tijdens onze vakantie (over anderhalve week) nog een keertje naar Colomban konden skieën.
Maar dank voor de uitleg!

Tja Les Sybelles is het gebied bij uitstek met zeer vaak gesloten verbindingen. Het is een gebied dat super gevoelig is voor de wind waardoor heel vaak liften dicht moeten. Dat kan nu dus ook weer een oorzaak zijn. Blauwe luchten zeggen trouwens niets over de wind ;)

Matthias123 op 13 jan 2022 13:51

Haha, eens dat het met blauwe lucht ook kan waaien maar had niet het gevoel dat het nu zo stormachtig is momenteel :-)
Heb er al twee keer eerder geskied en nooit echt last van de wind ofzo gehad, maar misschien toen mazzel gehad…

Vorige week het tochtje Toussuire - Colomban gedaan en euh … dat is mooi voor de uitzichten en wat cruisen, maar dat is het dan ook. Grotendeels een blauw wegje. Interessant om met kinderen / beginners een tochtje te maken of als rustig uitstapje halverwege de week, maar meer is het ook niet. Condities waren vrij goed met verse sneeuw, behalve bij Colomban waar ze blijkbaar met de ploeg ipv de bully over de piste hadden gereden. Het leukste aan het tochtje was de lanceer sleeplift op de terugweg, tenminste als je geen probleem hebt om te lachen met mensen die er af donderen.
Dat restaurantje langs de piste had toen een probleem met de riolering. De stank binnen was niet te harden, dus door naar Colomban waar helemaal niets bleek te zijn. Dan maar weer naar boven voor een late lunch.

Wij hebben het vorige week ook geskied en inderdaad het laatste stukje was jammer. Daar was sneeuw nodig.

Het was er wel erg rustig. Met idd een lanceersleeplift. Het stukje blauw bij deze sleeplift om de sleeplift nogmaals te doen, kon je gebruiken als prive skibaan. Daar was echt niemand.

Een lift verder een stoeltjeslift met beperkte capaciteit. Je moest 9 stoeltjes laten gaan, voordat je mocht. Maar wel een leuk uitzicht en persoonlijk vind ik zo rustig wel fijn.

Ik zie wel dat de grand truc naar les botteliers wel open is. Wellicht is dat een alternatief tochtje.

null

Frans forum zegt te weinig liftpersoneel waardoor ook de evacuatie capaciteit te laag is, de onderste lift is lastig bereikbaar en ontruimen is lastig binnen de gestelde tijd.

Op zich is dat geen verkeerd tochtje en de condities zijn momenteel goed. Een leukere tocht is La Toussuire - St Sorlin - bus - St Jean - Le Corbier - La Toussuire als je van La Toussuire vertrekt. Dat is dan wel een dagtocht en afhankelijk van het niveau en tempo kan je nog heel wat pistes meepakken onderweg. Denk dat je die volledig blauw kan skiën of gecombineerd met veel rode pistes. Hebben dat tochtje 3 keer gedaan en telkens weer wat ontdekt.

Frans forum zegt te weinig liftpersoneel waardoor ook de evacuatie capaciteit te laag is, de onderste lift is lastig bereikbaar en ontruimen is lastig binnen de gestelde tijd.

ML-015 op 13 jan 2022 19:46

Hopelijk is dat geen omicron uitval door de zelf isolatie van medewerkers. Die onderste lift gaat inderdaad over vrij ruig terrein en evacuatie zeker zal niet eenvoudig zijn.

Op zich is dat geen verkeerd tochtje en de condities zijn momenteel goed. Een leukere tocht is La Toussuire - St Sorlin - bus - St Jean - Le Corbier - La Toussuire als je van La Toussuire vertrekt. Dat is dan wel een dagtocht en afhankelijk van het niveau en tempo kan je nog heel wat pistes meepakken onderweg. Denk dat je die volledig blauw kan skiën of gecombineerd met veel rode pistes. Hebben dat tochtje 3 keer gedaan en telkens weer wat ontdekt.

Hupla op 13 jan 2022 19:58

Dank voor de tip! Ik houd wel van tochtjes skieën (laatste keer mijn hart opgehaald in de Dolomieten 😊) dus dit klinkt ook als een leuk alternatief!

En ik ski het liefst rood/zwart met af en toe een blauwe tussendoor maar dat moet vast lukken!

*bericht bewerkt door ankiepankie op 13 jan 2022 20:01

Plaats een reactie