welke ski voor erbij

Goedemorgen,

Ik ski nu al 2 vakanties op de Fischer Curv Ti 178, super piste ski die heel lekker carved ( lange bochten ) en vooral goed presteert op harde en geprepareerde pistes. Veel rebound en voor mij als actieve skiër erg lekker.
Als de condities wat slechter worden ( pap sneeuw, hopen einde dag ) wordt het voor mij wat lastiger met deze ski, dit ligt ook aan techniek denk ik. Ook vindt ik deze ski moeilijker te doseren echt gemaakt om te knallen. Dus ik wil eigenlijk een ski voor erbij als de condities in de week wat minder zijn. Tijdens laatste vakantie 1 dag K2 Ikonic 80 ti getest op 170 moet zeggen lekkere ski, wat wel opviel was dat op harde pistes in de ochtend de punten wat gingen klapperen is dit iets wat hoort bij de eigenschappen van deze ski en dat het een soort gevolg is omdat het een meer allround ski is ?
Zijn er nog andere ski's aan te bevelen ?
Lengte: 178 cm
Gewicht:85 kilo
Niveau:7
Ervaring:6 weken sneeuw + 49 lessen indoorskibaan/tapijt

is dit iets wat hoort bij de eigenschappen van deze ski en dat het een soort gevolg is omdat het een meer allround ski is ?

Zorba op 5 mrt 2020 10:57

Hate to say it, maar een gebrek aan techniek.

When life gets too complicated.... SKI

Om @alex aan te vullen, met 6 weken sneeuw ervaring zou ik eerst meer lessen in de sneeuw nemen ipv een andere ski erbij te zoeken. Maar als er toch echt een nieuwe ski nodig is kan je bijv kijken naar een Fischer progressor F18 of als je net wat meer power wilt de F19.

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

Goedemorgen,

Ik ski nu al 2 vakanties op de Fischer Curv Ti 178, super piste ski die heel lekker carved ( lange bochten ) en vooral goed presteert op harde en geprepareerde pistes. Veel rebound en voor mij als actieve skiër erg lekker.
Als de condities wat slechter worden ( pap sneeuw, hopen einde dag ) wordt het voor mij wat lastiger met deze ski, dit ligt ook aan techniek denk ik. Ook vindt ik deze ski moeilijker te doseren echt gemaakt om te knallen. Dus ik wil eigenlijk een ski voor erbij als de condities in de week wat minder zijn. Tijdens laatste vakantie 1 dag K2 Ikonic 80 ti getest op 170 moet zeggen lekkere ski, wat wel opviel was dat op harde pistes in de ochtend de punten wat gingen klapperen is dit iets wat hoort bij de eigenschappen van deze ski en dat het een soort gevolg is omdat het een meer allround ski is ?
Zijn er nog andere ski's aan te bevelen ?
Lengte: 178 cm
Gewicht:85 kilo
Niveau:7
Ervaring:6 weken sneeuw + 49 lessen indoorskibaan/tapijt

Zorba op 5 mrt 2020 10:57

Ik heb zelf goede ervaring met de Stockli Laser AX en AR voor dit soort omstandigheden. Toch zou ik je aanraden eerst aan de techniek te werken. En vooral eerst de ski zelf te proberen en niet zomaar blind aanschaffen.

Groetjes,
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Les, als je voor alles wat nog niet lukt, ski’s moet gaan kopen, eindig je zoals ik (zie foto) ;) ;). Oh ja, en je krijgt er niet per week les een niveau-punt bij ;)

@drphil, sorry, doe ik het toch ;)

null

Edwin van Riel

oke duidelijk :-) Ik bleef al lessen maar zal dit specifiek aankaarten als ik weer ga beginnen.

is dit iets wat hoort bij de eigenschappen van deze ski en dat het een soort gevolg is omdat het een meer allround ski is ?

Zorba op 5 mrt 2020 10:57

Hate to say it, maar een gebrek aan techniek.

Alex op 5 mrt 2020 11:18

Dus dat klapperen is geen eigenschap van de ski maar zal weggaan als mijn techniek verder op orde is ?

@zorba jawel, de ski’s die jij hier noemt zijn gewoon allemaal zonder klapperende punten te skiën hoor. Nu is het wel zo, dat de ene ski hier wat gevoeliger voor is dan de andere.

Edwin van Riel

Het betekent vooral dat je de ski onvoldoende neutraal skiet (te veel achterop), en dat je de ski niet genoeg op de kant skiet. Ofwel, niet echt carved.
Net zoals de Curv Ti vooral lekker carved op korte en middellange bochten ;) Dat ze in de pap niet zo fijn zijn kan ik beamen. En ondanks dat les een goed idee is, snap ik je wens voor een ander paar erbij. Die K2s zijn overigens prima daarvoor. F19 zou ik afraden; die biedt geen meerwaarde boven de Curv Ti.

Dus dat klapperen is geen eigenschap van de ski maar zal weggaan als mijn techniek verder op orde is ?

Zorba op 5 mrt 2020 12:27

Kort antwoord: JA

Maar goed als je een slappe noodle onder je voeten hebt zitten en de ondergrond is hard dan zal het wel gaan klapperen :-P

When life gets too complicated.... SKI

die K2’s in 170 als je 178 bent vind ik wel wat aan de korte kant voor een meer allmountain piste-georienteerde ski… maar aan je techniek valt ongetwijfeld nog wat te schaven.

De ski's neutraal skiën en goed kanten heb je geen geklapper.
En techniek bijschaven les nemen.

*bericht bewerkt door WimD op 05 mrt 2020 13:48

Geklapper is inderdaad techniek, hoewel de tip van de K2 wel zachter is dan die vd Fischer. Deze beide ski’s vullen elkaar goed aan. De fischer heeft iets meer performance en is vooral goed op harde sneeuw. De K2 iets minder performance maar wel heel wendbaar en manouvreerbaar en dat is fijn met buckels en losse sneeuw. Neem de K2 wel in 177. En ik zou de 84 ti variant nemen, die is nog net iets steviger en nog iets meer allmountain. Er stond vd week 1 op marktplaats overigens.

Een Progressor heeft idd geen meerwaarde tov vd curv. Ligt te dicht bij elkaar.

Geklapper is inderdaad techniek, hoewel de tip van de K2 wel zachter is dan die vd Fischer. Deze beide ski’s vullen elkaar goed aan. De fischer heeft iets meer performance en is vooral goed op harde sneeuw. De K2 iets minder performance maar wel heel wendbaar en manouvreerbaar en dat is fijn met buckels en losse sneeuw. Neem de K2 wel in 177. En ik zou de 84 ti variant nemen, die is nog net iets steviger en nog iets meer allmountain. Er stond vd week 1 op marktplaats overigens.

Een Progressor heeft idd geen meerwaarde tov vd curv. Ligt te dicht bij elkaar.

elisabeth101 op 5 mrt 2020 16:30

Thanks !

Plaats een reactie