Bevrijding na val voorover in losse sneeuw (video)

Filmpje van een duik voorover in de sneeuw en hoe deze skiester bevrijd wordt.
Maakt het wel duidelijk hoe zeer snelle hulp belangrijk kan zijn als iemand bij een val in de losse sneeuw belandt.

https://www.nu.nl/279454/video/man-redt-skier-onder-sneeuw-v…

*bericht bewerkt door Hessel op 06 mrt 2020 13:56

Wat een nachtmerrie. :(
Het lijkt wel of ze was opgeslokt door een sinkhole of zo want op het eerste zicht zie ik niet direct iets van een val.
Brrrrrrrr.

Bla, bla, bla.

Alleen op pad blijkbaar, toevallige passant met een schep, hoe veel mazzel moet/kun je hebben.

*bericht bewerkt door evr66 op 06 mrt 2020 14:04

Edwin van Riel

Heftig! Dit is nu net 1 van de dingen die je niet wilt mee maken, als je dus alleen gaat is dat een extra risico maar al ben je met meerdere en jij gaat als laatste en dit overkomt je en de rest staat een flink aantal meters onder je “te wachten” dan zijn die alsnog niet zomaar bij jou in de losse sneeuw…

LA NORMA😍☃️

Dit kan ik perfect beamen, zelf al iets gelijkaardigs meegemaakt in Livigno. Na een val in losse sneeuw terecht gekomen die bij mekaar gewaaid was in een soort glooiing of greppel in het terrein. met heel veel moeite en het nodige angstzweet mezelf kunnen bevrijden terwijl ik maar op enkele meters naast de piste gevallen was. Daarna nog een half uur achter mijn spiksplinternieuwe ski’s gezocht.

Krijg het er benauwd van… Even voor de duidelijkheid, dit is off-piste toch?

*bericht bewerkt door Vosjje op 06 mrt 2020 14:53

Het kan altijd korter, mand.

@piefke, duidelijk dat de achterste altijd iets meer risico loopt (houd bijvoorbeeld altijd oogcontact, gaat dit niet (treeruns), daal dan af in teams van 2, veilige afstanden zijn nodig, maar hoeven in het algemeen ook geen honderden meters te worden natuurlijk). Hiernaast een aantal andere tactieken die bruikbaar zijn, bijvoorbeeld het plaatsen van een (relatief) sterke rijder achterin, verkleint ook al weer de kans op dit soort problemen.

@domi75: Angstaanjagend zo’n ervaring! Geeft maar weer eens aan dat @rogier’s credo “een meter buiten de piste is off-piste” gewoon echt beter serieus genomen kan worden.

Edwin van Riel

Krijg het er benauwd van… Even voor de duidelijkheid, dit is off-piste toch?

Vosjje op 6 mrt 2020 14:53

Ja, zo te zien wel. Niet geprepareerd en geen markering van piste of skiroute te zien op het overzichtelijkste deel van het filmpje.

null

*bericht bewerkt door evr66 op 06 mrt 2020 15:07

Edwin van Riel

Zie ik het nu goed dat er 3 mensen langs zijn geskied?

Zie ik het nu goed dat er 3 mensen langs zijn geskied?

maarten2014 op 6 mrt 2020 15:20

Ja, tenzij het “slachtoffer” pas net gevallen is natuurlijk.

Edwin van Riel

Ondertussen al heel wat meer ervaring in het freeriden, en dit toont duidelijk aan dat het niet overdreven is dat de gidsen van onze ski club er op hameren om oogcontact te houden en steeds beurtelings en georganiseerd af te dalen.

Ondertussen al heel wat meer ervaring in het freeriden, en dit toont duidelijk aan dat het niet overdreven is dat de gidsen van onze ski club er op hameren om oogcontact te houden en steeds beurtelings en georganiseerd af te dalen.

Domi75 op 6 mrt 2020 15:30

Correct, veel dingen lijken op het oog overtrokken, maar worden pas duidelijk wanneer het bijna of enigszins mis gaat. Hagelwitte helling in het zonnetje blijft verleidelijk en onschuldig ogen ;)

Edwin van Riel

Iets meer achtergrond:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8082359/British-ski…

Blijkbaar zijn het bekenden van elkaar. Niet duidelijk of ze in dezelfde groep aan het skiën waren.
Ja, off piste, hoewel op het oog niet een heel lastig of spannend stukje. Ik ken de locatie niet exact, dus kan niks zeggen over de steilheid in het terrein, doet er ook niet toe want dit vond plaats in de vlakkere uitloop van de afdaling. Maar dit kan dus ook gebeuren als je op de piste valt en dan naast de piste belandt.
Nu wil ik niet gaan roepen dat je als pisteskiër meteen ook van alle safety gear voorzien moet zijn (heb je het wel op zak, prima natuurlijk), maar opletten op wat er om je heen gebeurt en snel handelen als je ziet dat er mogelijk iets mis gaat kan al veel helpen.

*bericht bewerkt door Hessel op 06 mrt 2020 16:14

Het blijft altijd opletten @evr66 en dit bewijst voor mij dat een lullige val je in een zeer benarde situatie kan brengen. Alles uitsluiten is onmogelijk in deze, dat maakt het aan de ene kant juist mooi maar bewijst ook weer dat de Alpen geen speeltuin zijn zoals ik mijn kids probeer duidelijk te maken en je altijd op je hoede moet zijn😉

@Hessel ik heb dit vorige week nog meegemaakt op de piste dat ik wat mensen inhaalde en terwijl ik een kind in wilde gaan halen viel dit, normaal kon ik er nog omheen maar liet zich meteen naar achter vallen en schoot zo met extra snelheid naar de kant waar ik wilde inhalen, geen kans meer om te ontwijken nu dus keuze of over het kind heen of de zijkant van de piste induiken… Ik dook de poeder in, head first en daar lag ik😂🥶
Lag gelukkig niet zoals deze dame maar had zomaar zo kunnen zijn of een rots of een boom kunnen raken, dat is niet iets waar je je op voorbereid en gebeurt dan vanuit het niets! Kind was geschrokken, vader verontschuldigde zich maar we konden allemaal weer verder zonder mankementen☃️

LA NORMA😍☃️

Het blijft altijd opletten @evr66 en dit bewijst voor mij dat een lullige val je in een zeer benarde situatie kan brengen. Alles uitsluiten is onmogelijk in deze, dat maakt het aan de ene kant juist mooi maar bewijst ook weer dat de Alpen geen speeltuin zijn zoals ik mijn kids probeer duidelijk te maken en je altijd op je hoede moet zijn😉

@Hessel ik heb dit vorige week nog meegemaakt op de piste dat ik wat mensen inhaalde en terwijl ik een kind in wilde gaan halen viel dit, normaal kon ik er nog omheen maar liet zich meteen naar achter vallen en schoot zo met extra snelheid naar de kant waar ik wilde inhalen, geen kans meer om te ontwijken nu dus keuze of over het kind heen of de zijkant van de piste induiken… Ik dook de poeder in, head first en daar lag ik😂🥶
Lag gelukkig niet zoals deze dame maar had zomaar zo kunnen zijn of een rots of een boom kunnen raken, dat is niet iets waar je je op voorbereid en gebeurt dan vanuit het niets! Kind was geschrokken, vader verontschuldigde zich maar we konden allemaal weer verder zonder mankementen☃️

Piefke op 6 mrt 2020 16:31

aiaiai @piefke, reduceert uw snelheid in nabijheid van kinderen en ouderen, je weet nooit wat er voor je gaat gebeuren ;) ;) ;). Kind maakte geen geintjes, dat-ie viel omdat-ie was geschrokken van een achtervolging door tor met voelsprieten of zo?

Edwin van Riel

@evr66 sinds die ietwat beeldende omschrijving zal @piefke zijn stokken toch wel correcter langs zijn lichaam houden? Zo niet, dan is de reactie van de blaag volkomen begrijpelijk 😂

Van sommige complimenten kom je maar moeilijk af ;) ;) ;)

Edwin van Riel

Altijd van je eigen kwaliteiten uit blijven gaan jongens, dus ik torde me eigen zo de poeder in☃️
Had ik beter meteen kunnen laten staan in m’n reactie maar dacht dan weten jullie vast niet meer wat ik ermee bedoel🥶

LA NORMA😍☃️

Jaja, jij dacht dat we dat inmiddels wel vergeten zouden zijn ;)

Edwin van Riel

Plaats een reactie