Belgen gearresteerd in IT

@Errant het gaat niet om beschermen van locals. Het gaat om het beschermen van de kwaliteit.
Bijvoorbeeld: een Anwärter staat bij een school onder de verantwoordelijkheid van de skischoolleider (met de benodigde kwalificaties). Bij de reisorganisatie is deze leiding voor de lesgevende Anwärter er niet. Daarmee wordt de kwaliteit van de reizende skischool uitgehold, en er kan goedkoper les worden gegeven dan de reguliere skischolen. En daarom zijn ze er niet blij mee. Dat heeft weinig te maken met al dan niet local zijn.

Hessel op 8 mrt 2020 15:16

In de grote gebieden zie je gerust tientallen tijdelijke skileraren in de vorm van studenten die een paar weken in de sneeuw zitten, waarbij in de vakantie periode skiklasjes bestaan uit 10 tot 14 kinderen.
Laten we nu niet de illusie hebben dat in de grote gebieden dan die supervisie van de echt geschoolde leraren dat allemaal onder controle houd.

Wil niet zeggen dat leraren maar geen papieren moeten hebben, maar veel mensen hier verklaren lokale skischolen ook wel te heilig hoor. (vooral overigens van toepassing op Oostenrijkse skischolen)

*bericht bewerkt door Powermage op 09 mrt 2020 12:38

Golf terreinen vind ik persoonlijk iets anders (is vaak een prive terrein van een club of zo) en geen openbaar terrein als een berg.
Er is geen golfclub die mij tegen kan houden om les te geven op een of ander weiland.

Togi op 9 mrt 2020 11:00

Je lijkt het niet te (willen?) begrijpen? Een skigebied is geen openbaar terrein zover het de pistes en liften betreft. Als jij lekker met een groepje in open terrein omhoog loopt en buiten de pistes wil les geven…lekker doen (hoewel, doe toch maar niet)

Edit…ik zie dat anderen het al uitleggen, excuus voor deze bevestiging

*bericht bewerkt door HN65 op 09 mrt 2020 12:41

Dat is niet waar ik op doelde @Powermage
Ik doel op het feit dat lokale skischolen moeten voldoen aan de voorgeschreven papierwinkel (opleidingen, kwalificaties, vergunningen, registraties, etc.). Een van buiten komende school die niet aan die eisen voldoet zorgt dan voor oneerlijke concurrentie. Dat is dan geheel los van de vraag wat het kwaliteitsniveau van de betreffende leraren is.
Ik heb verder niet uitgezocht of de betreffende buitenlandse organisaties wel aan de papierwinkel voldoen, dus daar kan ik geen oordeel over geven.
Nuance: ik ga ook even niet in op de “vrije vestigingsdiscussie”, daar zitten teveel haken en ogen aan qua erkenning over en weer, beroepsbescherming etc.

Dat is niet waar ik op doelde @Powermage
Ik doel op het feit dat lokale skischolen moeten voldoen aan de voorgeschreven papierwinkel (opleidingen, kwalificaties, vergunningen, registraties, etc.). Een van buiten komende school die niet aan die eisen voldoet zorgt dan voor oneerlijke concurrentie. Dat is dan geheel los van de vraag wat het kwaliteitsniveau van de betreffende leraren is.
Ik heb verder niet uitgezocht of de betreffende buitenlandse organisaties wel aan de papierwinkel voldoen, dus daar kan ik geen oordeel over geven.
Nuance: ik ga ook even niet in op de “vrije vestigingsdiscussie”, daar zitten teveel haken en ogen aan qua erkenning over en weer, beroepsbescherming etc.

Hessel op 9 mrt 2020 12:52

Het lijkt mij wel dat ook externe skischolen moeten voldoen aan de “papierwinkel” die geld voor de landen.
maar imho zouden externe skischolen dan ook prima les moeten kunnen geven als ze hieraan weten te voldoen.
Maar ik wil ook wel aangeven dat een deel van die papierwinkel een soort schone schijn is die vrij weinig zegt (helemaal in Oostenrijk, in Frankrijk ligt dit wat anders).
Reactie was ook niet specifiek op jou gericht, maar ook stukje in het algeheel hier.

Als je daarmee de kwaliteitswaarde van het anwärter diploma bedoelt @powermage dan ben ik het volledig met je eens 😄
Maar dat is waarschijnlijk nog de minst belangrijke factor in de papierwinkel.

cfr mijn laatste post in topic “problemen met lesgeven in Livigno” https://www.wintersport.be/skigebieden/livigno/forum/topic/5…

In Italië (of alleszins in Trentino) moet je blijkbaar aan enkele bijzondere zaken voldoen:

  • vooraf registreren (om te kunnen cotroleren of je wel belastingen betaald en de maximum duur van tijdelijke uitoefening van beschermd beroep niet overschrijdt)
  • aansprakelijkheidsverzekering tot 1M euro
  • kennis van het Italiaans (= zeker geen protectionistische maatregel 🧐, maar om veiligheidsvoorschriften te kunnen lezen / te kunnen overleggen met de carabinièri / …)

De eerste 2 zaken kan ik best begrijpen (belasting betalen en verzekerd zijn).

Nu zou het best kunnen dat de monitors in kwestie perfect in orde waren, maar dat ze de papieren niet bijhadden (en enkel al hierdoor niet in orde waren en in de cel gepest werden).

In het persbericht staat trouwens dat de 6 personen niet vooraf geregistreerd waren.
“Ohne in das entsprechende Arbeitsregister eingetragen gewesen zu sein, hatten die 6 Belgier unwissenden Touristen das Skifahren gelehrt”
Ze zijn dus waarschijnlijk aangeklaagd wegens een of andere vorm van fraude.
Perfect te vergelijken met een aannemer die in België buitenlandse werklieden op een bouwwerf heeft rondlopen zonder dat die een geldige arbeidskaart hebben. Daar wordt je hier ook voor aangehouden.

Glide on!

Plaats een reactie