krokusweek in Les Collons, L4V

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Quatre Vallées en Les Collons

We waren eigenlijk op zoek naar een appartement met 4 slaapkamers, op wandelafstand van de pistes, in een middelgroot skigebied, in de krokusvakantie 2020, in Oostenrijk. Maar dat was ofwel onbetaalbaar, ofwel helemaal afgeleefd (we hebben ’s avonds toch nog graag een zetel om even in te crashen in de woonkamer), ofwel hebben we ondanks de vele avonden nog niet lang genoeg gezocht ;-)
Na zoekpoging 57 kwam ik onbedoeld uit op een fraai appartement aan de piste in Les 4 Vallées in Zwitserland. In Les Collons op 1.800m hoogte. Zeer sneeuwzeker. Ondanks de dure verhalen uit CH en de ellende met kostelijke gsm connecties & vreemde valuta, namen we de gok en reserveerden.
Het huisje was fantastisch: de ligging kon niet beter: elke morgen 200m over de verse ribbeltjes richting bakker

null

null

null

Nadeel was wel dat alle bagage over dezelfde piste naar boven en na de vakantie ook naar beneden moest worden gebracht, maar dat had ik er voor over. Het huisje was top! We gingen er elke middag eten omdat dat zo praktisch was aan de piste.
Het gebied zelf dan. We logeerden dus op 200m van de Trabanta lift. Maar bij het minste windje wordt deze lift gesloten. Onze kinderen moesten om 9u30 op de skiles zijn in Thyon 2000: dat traject hebben we dan op dinsdag en woensdag in een propvolle skibus afgelegd ipv met de skilift. Deze bus rijdt niet tot aan Thyon 2000 waar de lessen plaatsvinden, maar tot Les Collons 1850, waar de hele bus dan mag aanschuiven aan een pannenkoekenlift. Ineens veel volk dus dat tijdig op de lessen wil geraken. Maar dan merkt de liftbediende dat er een anker voorbij komt waar iets mis mee is: hij legt de lift stil, verwijdert rustig het anker (lukt niet van de eerste keer) en moet dan terug in zijn hok gaan achter de wachtende skiërs om de oude lift terug aan te zetten. Later hoorden we van een skileraar van onze kids dat hij de Trabanta nooit neemt net omdat die zo vaak uitvalt, met alle gevolgen vandien. Om aan te geven: trage liften dus. In dit deel van Les 4 Vallées vind je voornamelijk sleepliften en ankerliften. Er zijn wel enkele zetelliften, en als je je route slim plant, kan je de slepers vermijden. Maar als je na 2,5u terug aan de skiles moet staan om de kids op te halen, heb je op een week tijd niet zoveel mogelijkheden. De afdaling naar Veysonnaz en de piste de l’ours zijn wel de moeite: afwisselende pistes met speelse glooiingen en prachtige uitzichten richting dal:

null

null

Deze zijn het hoogtepunt van de linkse kant van L4V. Ook het beperkte funpark in Thyon 2000 is super om met de kids te doen, maar daar moet je wel een sleper voor nemen.
Wij kwamen ondermeer ook voor de verbinding richting Verbier en Nendaz, maar daarvoor zit je dus beter niet in Veysonnaz-Thyon wanneer je tijdig terug moet zijn voor de skiklassen. 1x lieten we de kids lunchen op de skischool en vertrokken we met de meute richting Verbier: slim gespeeld en 1 sleeplift vermeden door eerst af te dalen naar de zetellift Ethérolla helemaal links in het gebied: vervolgens twee sleepliften, waar we telkens een kwartier stonden aan te schuiven (getimed, het leek immers een halfuur ;-)) 1 van de sleepliften staat dan ook nog eens zo opgesteld dat wanneer er veel wintersporters staan aan te schuiven, je eerst een stuk bergaf moet aanschuiven en vervolgens terug bergop tot aan het controlepoortje… Na 2u stonden we op de Mont Fort,

null

null

dus al bij al viel het wel mee, maar veel plezier heb je niet aan de tijd dat je onderweg bent. De manier waarop het skigebied hier gerund wordt, doet me toch meer aan Frankrijk denken dan aan de Punktlichkeit van Zwitserland (we waren 2j geleden in Zermatt: wat een verschil!) Wel zijn de mensen hier overal heel vriendelijk, zelfs aan de sleepliften: bijna overal gaf de liftbediende de ankers aan, en bij een sleeplift heb ik zelfs eens gezien dat hij een kind achterna holde dat niet helemaal stabiel aan zijn pannenkoek hing: respect!
Pisteplannetjes en bewegwijzering: nog in geen enkel gebied zo vaag geweten als hier. Geen pistebordjes langs de piste: enkel paaltjes die blauw of rood zijn gespoten: geen volgnrs. En op weinig kruispunten staan wegwijzers met de namen van de dorpen, heel weinig overzichtsborden.
Het Verbier gebied is wel uniek om te ervaren wat het skiroute-verhaal betreft: de Mont-Fort wou ik schrappen van de bucket list, daarnaast hebben we ook nog de Mont Gele kunnen doen (lag heel ijzig). Maar voor de blauwe en rode pistes hoef je niet helemaal van Veysonnaz naar Verbier op te schuiven met die qmdklfjlmqdk sleepliften, die 2 afdalingen naar Veysonnaz zijn veel mooier! In Nendaz zijn we uiteindelijk niet meer geraakt deze week.
Klein minpuntje: over het hele gebied nooit volwaardige 4G ontvangst gehad: vaak enkel genoeg om whatsapp tekstberichten te ontvangen, foto’s en filmpjes komen niet door.
Conclusie: wil je goedkoop logeren aan de piste en ben je beginner tot (licht) gevorderd, dan is de linkerhelft van L4V wat voor jou! Ik zou dan opteren voor Thyon of Veysonnaz, want dan loop je niet het risico om een skibus te moeten nemen in Les Collons. Voor gevorderden denk ik dat er betere opties zijn in de Alpen dan L4V, tenzij je van off-piste houdt en Verbier kan betalen. Of misschien Nendaz?
Langs de andere kant heeft Thyon-Veysonnaz ondanks de oude liften toch gezelligheid over zich: het is er voor hoogseizoensomstandigheden helemaal niet druk, weinig aanschuiven (behalve verbinding naar Verbier) en mooie pistes op een zeer sneeuwzekere hoogte. Prachtige uitzichten. En nog een mooi voordeel: geen meter file gehad op de terugweg (vertrokken op zaterdag om 6u)

PS: pizzeria la Luge in Les collons is een aanrader

null

null

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 04 dec 2020 18:41

Fraaie foto’s en leuk verslag. En het Rhônedal wit, dat zie je ook niet zo vaak :)

Mr. Slow

Je beschrijving van het skigebied is echter wel een echo van wat je overal kunt lezen, al decennia…je had gewaarschuwd kunnen zijn.

Prijs mag in dat gedeelte dan wel meevallen. Mij zien ze daar niet meer. Er zijn gebieden die voor de zelfde prijs veel meer te bieden hebben.

Niet veel veranderd in 25 jaar

May the ski force be with you !!

Niet veel veranderd in 25 jaar

CJAHulskamp op 10 mrt 2020 11:22

Je neemt me de woorden uit de mond. Ik ben daar midden jaren 90 geweest.
Nu 25 jaar later is de lift infrastructuur nog steeds brak.

Ongelooflijk hoe lang ze erover gedaan hebben om die k@#$@#$ verbinding van Haute Nendaz naar Siviez te vervangen door een fatsoenlijke lift verbinding. Dat ding heeft zeker 25 jaar lang als "project" ingetekend gestaan. Ik kan me nog herinneren dat die Jumbo naar de Mont-Fort gebouwd werd. Tenminste, als ik heeeeeel erg hard in mijn geheugen graaf.

Positieve noot: het project om een verbinding te maken van het Rhone dal naar Mayens de l"Ours. Hoewel ik vermoed (gezien hun track record) dat die klaar is, tegen de tijd dat je door klimaatverandering boven de 2500 moet zitten om nog te kunnen skieen.

En die verbinding tussen Veysonnaz / Les Collons / Thyon 2000 naar Siviez. Hoe brak kan je het maken. Al minstens 30 jaar lang heb je UREN lang nodig om via sleepliften en prikpaden naar de andere kant te komen. Terwijl je maar 1 stoeltjeslift hoeft te bouwen zodat je gelijk naar Siviez kunt door skieen. ZUCHT…

Wat zonde van zo'n geweldig mooi gebied. Ik hoopte altijd dat er daar iemand met een beetje visie zou opstaan en die ouwe brakke meuk zou vervangen door een kleiner aantal, maar dan wel goed gepositioneerde liften. Ik nam mezelf voor om terug te gaan zodra het daar wat minder slecht zou worden. Helaas, ik wacht nog steeds, en dat al 25 jaar… hopeloze lutsers daar

*bericht bewerkt door Onnem op 10 mrt 2020 11:45

The older I get, the better I was

Mooi verslag. We zijn hier vorig jaar ook geweest rond Pasen.
Kan wel zeggen dat Nendaz een pak handiger is om het volledige gebied te verkennen. Schijnt zou er dit jaar ook een nieuwe lift naar Plan du Fou geopend zijn zodat het vertrekken vanuit Nendaz wat aangenamer is ook. (nieuwe eitjes ipv oude sleeplift + oude télépherique) En was ook nog best betaalbaar.

En ja, alle liftjes rond Greppon Blanc die de twee gebiedshelften verbinden blijven idd een jammere zaak. 1 of 2 moderne stoeltjes zouden het vlot kunnen oplossen, maar helaas… Investeringen blijken vooral aan de kant van Verbier te blijven hangen.

Schijnt zou er dit jaar ook een nieuwe lift naar Plan du Fou geopend zijn zodat het vertrekken vanuit Nendaz wat aangenamer is ook.

Humperdinck op 10 mrt 2020 15:49

https://www.remontees-mecaniques.net/forums/index.php?s=3d04…

The older I get, the better I was

@Fotsirk. “De manier waarop dit skigebied gerund wordt doet me meer aan Frankrijk denken” ? Kennelijk lang geleden dat je in Frankrijk siivakantie hebt gehad. Slaat echt nergens op.

Hen48

Wij zijn daar geweest eerste week van januari. Vanuit veysonnaz stonden wij op nog geen uur in Verbier. Ik kon er eigenlijk best van genieten , mooi weer , bijna geen mensen , dus tijd genoeg op de sleper om te genieten van de mooie uitzichten.
Om dit gebied met kinderen te doen , vind ik iets minder.
Qua prijzen vond ik dit allemaal best nog meevallen!
Wij hadden een chalet , op 100meter van de piste , voor 8 personen aan nog geen 1000euro/week.
Dan wil ik wel een euro meer betalen voor een biertje 😊

Blijft een heerlijk gebied, ondanks de “krakkemikkige” verbindingen. Leuk hoor, doe nieuwe lift vanaf de Prarion naar de Plan du Fou.Nou komt echt letterlijk iedereen de Prarion naar beneden, dus ook mensen die totaal niet kunnen skien/snowboarden, verschrikkelijk. En ook de andere kant op, eigenlijk kan de langzame Prarionlift de horde mensen die met de nieuwe lift terugkomen niet aan, dus aansluiten maar. Ik vond het eigenlijk wel wat die oude liften.

null

linda

null

Rechts de Prarion stoeltjeslift en links de nieuwe gondeltjes naar Plan de Fou.

linda

Overigens voor volgend jaar maar weer geboekt in Nendaz😌

linda

Plaats een reactie