Angst uit het niets...

Hai,

Op dit moment ben ik op wintersport in Frankrijk met vrienden.
Het is nu mijn vierde jaar als ‘Boarder’.
Ik ga vlot van de piste’s af en kan al aardig rode piste’s bedwingen.
Ik was altijd onverschrokken, vallen, opstaan & doorgaan.

Deze ochtend (prachtige zon!) was ik op een smalle piste aan het boarden en ik viel voorover.
Totaal niet hard of anders dan anders.
Na deze val heb ik een schrik opgelopen, ik begon te denken aan het thuisfront (vrouw & kindje onderweg).
Deze middag heb ik nog enkele brede piste’s genomen die vlot gingen.
Ik heb nog steeds plezier in brede piste’s.

Maar zodra ik een weg volg die wat smaller is ben ik precies een beginner die aan het leren is.
Board recht, remmen & opnieuw.
Ik verstijf volledig uit schrik…

Iemand dit ook ooit meegemaakt of hoe dit op te lossen?

Ik heb het ook wel eens, dat na een val er mentaal iets knapt en ik de rest van de dag verkrampt ga skieën. De dag erna is het dan weer beter in mijn geval.

Anders eerst wat pistes opzoeken die je leuk vind en dan de snelheid langzaam weer opvoeren.

Misschien gebeurt er mentaal toch iets nu je aanstaande ouder bent.
Deel het met je vriendin zou ik zeggen 👍

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Ik heb het ook wel een keer gehad. Heel vervelend. Voor mij hielp een nachtje slapen. En daarna weer rustig opbouwen en vertrouwen terug krijgen. En een goed gesprek met je vriendin zoals @ferdinand zegt lijkt me ook een goed plan. Succes!

Bergen + Sneeuw = ❤

Werken aan je techniek zodat je beter controle kan houden, wat les nemen zou kunnen helpen.
Of zoek een skigebied met enkel brede pistes. :)

Bla, bla, bla.

Over het boarden kan ik als skiër natuurlijk niet veel zeggen … maar het meer gaan denken aan risico’s en wat als het mis loopt is zeer herkenbaar (ons zoontje is nu bijna 2j).

Bij mij is de drang om beter te worden in het skiën bijna altijd wel groter dan de schrik. Dus wil ik altijd wel doorgaan … maar na een slechte bocht, even doorschuiven op wat ijs of een val (gelukkig zijn die laatste zeer zeldzaam geworden en meestal op één hand te tellen), gaat er wel wat klagen.
Het probleem is dat je bij angstgevoelens wat achterover zal beginnen leunen (je gaat onbewust minder in de helling hangen omdat dit nu eenmaal een beetje tegennatuurlijk is) en je nog meer kans hebt op controle verliezen.

Enige remedie is werken aan je techniek, veel oefeningen doen tussendoor (zodat je die goed blijft herinneren) en ook regelmatig eens les nemen, om alles even aan te scherpen. Privé-les is natuurlijk best omdat je dan de leraar kan laten focussen op jouw grootste probleempunten, maar ik denk dat met groepsles (zelf geen ervaring mee) ook prima moet lukken om de angst onder controle te houden (weg gaat die niet, nu je gezinssituatie veranderd en je sowieso meer verantwoordelijkheidsgevoel gaat krijgen :p … hormonen hé).

Na een les voel ik me altijd weer meer zeker van mijn kunnen en durf ik weer meer aan. Na een val of een uitschuiver, probeer ik even volledig te stoppen, diep ademhalen en terug op de basishouding beginnen letten en alle oefeningen afgaan die vorige lesgevers mij lieten doen om die basis te verbeteren. En erop vertrouwen dat na een paar goede bochten, het vertrouwen er ook weer terug zal zijn en de angst naar de achtergrond duwt!

Een partner hebben die je vertrouwen geeft ipv. extra angst aan te praten is natuurlijk ook een grote invloed … iets waar ik godzijdank mij gelukkig over mag prijzen :)

Good luck!

Misschien handig om je board te detunen. hierdoor kan je makkelijker rechtuit glijden of als je je board niet genoeg kantel…dan grijp hij minder.

Detunen heeft voor de rest geen negatief effect…je blijft grip en remvermogen houden.
je board wordt alleen wat minder wispelturig. Veel fabrikanten doen dit af-fabriek. echter als je het board laat slijpen kan het zijn dat je het opnieuw even moet doen.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&…

uiteraard is aan je techniek werken ook altijd aan te raden. (om smaller pistes goed te leren is les op een rolband hier in Nederland interessant)
Zelf draag ik ook veel bescherming (kniebeschermers/ impactshorty/ rugbeschermer+ rugzak met camelback/ helm).
Die bescherming geeft mij geen hinder en voel me er een stuk veiliger mee.

ps kijk ook eens naar de radius van je board…heb je er een met een hele kleine radius dan. is hij van nature al genijgt om te draaien.
zelf heb ik nu een freeride board en die hebben over het algemeen een wat grotere radius (9meter) waardoor ze wat logger zijn op lager snelheid maar op vlakke stukken en op snelheid relaxer zijn, en stabieler.

*bericht bewerkt door Yahoo op 12 mrt 2020 08:22

From a galaxy far far away.............

@Steven_817
Goed advies.
Ja dat is de weg te gaan.
En dan komt er weer vertrouwen voor de rest van zijn wintersport leven.
Mijn advies.
Vaker op wintersport gaan (uren maken)
Als het financieel en qua tijd kan natuurlijk.

Oja, ik zou een individuele les boeken! Dan kan iemand je meteen helpen en sturen!

Bergen + Sneeuw = ❤

Een normale reactie die herkenbaar is. Opeens zie je alle risico’s, heel veel mensen die gek gedrag vertonen en vraag je je af ‘waarom hebben ze deze piste zo smal en stijl gemaakt?!’. Dan ga je over elke meter nadenken en wordt het een strijd.

Vertrouw op je basistechniek die je hebt en geef je lichaam en brein dat vertrouwen door een paar eenvoudige pistes een paar keer perfect te skiën. Rustig aan, op jezelf focussen en laat aan jezelf zien dat je het wél kan - dan grijp je naar die herinnering terug op een eng stukje ipv de slechte herinnering. Dat werkt bij mij altijd!

Heel herkenbaar. Ik heb het ook gehad (en heb het ieder jaar eigenlijk wel). Ik board al een jaar of 15 maar blijf smalle paden verschrikkelijk vinden. Ik weet dat ik de techniek wel heb, maar toch…
Wat ik vaak doe is op een fijne brede blauwe piste even net alsof doen dat ik op een smal pad/piste zit en korte bochtjes maken op een lage snelheid. Geeft dan weer vertrouwen dat je het kan. Daarnaast probeer ik ook altijd weg te blijven bij mensen op een pad ;-), dan heb ik meer ruimte en vertrouwen.

*bericht bewerkt door Penny op 12 mrt 2020 09:42

@Rudyken

💪 van jou dat je dit durft te delen.
Hierboven heelwat tips waar je dat zoekt wat jou het best past.

Mijn tip: doe niets wat je zelf niet wil, step by step. 😉

Born to run. B.S.

Zet je knieën niet op slot.
Je benen vangen schokken beter op als je ze soepel houdt, je kan beter anticiperen enz.
Met geplooide knieën hang je lager tegen de grond, dus val je zachter, je snijdt je bochten beter (dus meer controle).
Kortom: zeker niet verstijven, want dan val je van hoger, en harder.

*bericht bewerkt door Gnurider op 12 mrt 2020 10:52

ouder worden betekent ook meer de risico’s inzien. Ik ben zelfstandig ondernemer en vader van jonge kinderen met een 3e op komst. Dat weerhoudt mij ervan om grote risico’s te nemen. Toch ben ik niet bang op de piste, behalve om te worden aan geskied door onervaren ondoordachte toeristen. Wat mij goed helpt; helm, rug protectie en niet op risico volle punten stil staan en goed vooruit kijken. Kijk youtube filmpjes van bijvoorbeeld Ryan Knapton voor technische tips, zorg dat je board altijd goed is onderhouden, staalkanten zijn echt heel belangrijk voor je grip en controle en dat je bindingen goed vast staan in de juiste positie. Schroeven die niet meer goed borgen gaan los zitten en dan verschuiven je bindingen terwijl je bezig bent en verlies je ook controle.
Ik ben zelf ook een aantal x met snowboard leraren dagjes op pad geweest, niet voor les maar gewoon voor de fun. Dat helpt ook! snowboarden met anderen van een goed niveau. Die mogelijkheid moet je wel hebben, zo niet dan een paar lesjes boeken.

Hallo iedereen!

Vandaag nieuwe dag een nachtje goed geslapen.
De smalle piste’s blijven toch voor problemen zorgen, al is het niet zo erg als gisteren.
Ik heb de techniek (heb die aangescherpt op rollerbaan).
Misschien dat ik volgend jaar nog wel eens de tip ga volgen voor het nemen van een privé leraar.
Ik merk (zoals eerder vernoemd) dat ik op smalle pistes stijf op mijn board sta.
Vaak komt dat door de drukte…

Vandaag ook veel brede rode pistes gedaan wat lekker & vlot ging.
Enkel op het einde vandaag ben ik enorm hard tegen de sneeuw gegaan.
Board hapt en de rijder vliegt voorover…
Mijn kameraad was er bij en heeft direct gezegd opstaan en doorgaan en achter mij.
Dus terug snelheid opgebouwd om niet toe te klappen.
Brede stukken heb ik nog mijn “oude” zelfvertrouwen.
Smalle stukken blijven een obstakel!

*bericht bewerkt door Rudyken op 13 mrt 2020 00:15

Plaats een reactie