Gevolgen Corona lange(re) termijn

@Skiwi, Nu voel ik mij toch wel beetje aangesproken en aan de kant geschoven ;) even een citaat van jou
“Betere optie lijkt me om de risicogroepen (die meestal toch al geen bijdrage aan de economie leveren want gepensioneerd) in lockdown te houden en verder de actieve/jonge bevolking gewoon aan het werk/leven te laten”
Ik als fitte gepensioneerde, die geen bijdrage meer levert aan de economie? nee dat zie ik zo totaal niet, mijn kinderen werken alle drie, waarvan een een eigenzaak heeft en op slot zat, sinds vorige week weer aan het werk, juist en waar is haar bijna 2 jarige zoon? Ook voor de andere dochter pas ik op en ook adhoc als zij plots voor het werk wat heeft.
Ik lever nog altijd loonheffing in, ben actief als vrijwilligster, en ski met 80 km nog naar beneden, achter een club van 40 kids op een kamp. Ik laat mij niet ophokken omdat iemand bepaald dat ik zoveel mogelijk buiten de maatschappij moet blijven staan. Dan evt maar een risico, kans net als bij de jongeren dat ik het oploop. Ik zal niet gaan hossen bij een muziek festival of apres ski, maar ga wel mijn wandeltochten weer oppakken.
Verder vindt ik dat welke leeftijd je ook hebt, riscico groep je behoort dat jezelf je verantwoording moet nemen hierin.
Blijf gezond
ps ik zit ook wel graag op een terrasje hoor :D

Elly3 op 19 mei 2020 13:14

Er zijn natuurlijk altijd uitzondering, maar een overheid kan zijn maatregelen nu eenmaal niet afstemmen op uitzonderingen.
En misschien behoor je misschien ook niet meteen tot de risicogroepen die ik voor ogen heb: 85% van de overlijdens zijn 70-plusser, ik zou dan eerder de drempel voor verplichte lockdown op 70 zetten en alles daaronder inderdaad op vrijwillige basis.
Een andere optie is niet verplichten, maar dan kom je zoals iemand eerder al aangaf uit op triage (op basis van kans op op overleven en dus in de meeste gevallen leeftijd) in het geval de gezondheidszorg overbelast geraakt.

Hoe dan ook: een nieuwe algemene lockdown is wat mij betreft compleet uit den boze, dat kunnen we ons als maatschappij echt niet meer permitteren.

En voor iemand denkt dat mijn standpunt vanuit persoonlijk belang is: ik woon in een landelijk gemeente, heb vrij grote tuin, kan al mijn werk thuis doen, heb tijd en ruimte om 3-4 keer per week te gaan sporten. Voor mij is 't leven nu heel wat relaxter dan voor de lockdown. Maar ik zou wel graag hebben dat onze kinderen nog een toekomst hebben…

Met die algemene lockdown als zwaar ongewenst ben ik het wel eens hoor :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Absoluut @skiwi alles gewoon naar hoe het was en niet naar dat achtelijke “het nieuwe normaal” De economie moet weer gaan draaien. Veel naar buiten en niet te vaak en te lang in gesloten ruimtes. ;) Zeker voor jullie jongelui en de kinderen/kleinkinderen, en iedereen die in de problemen is gekomen.

Dienten Die Alte schule

Gelukkig hebben we inmiddels best wel een aardig beeld. En ja, de door het CBS geregistreerde oversterfte wordt echt wel meegenomen in de RIVM modellen. En hartstike leuk natuurlijk dat het Longfonds die longschade gevolgen wereldkundig maakt, maar zonder ernstige symptomen krijg je geen longschade. Dus om daar nou weer allemaal angstscenario's van te maken @Errant heeft ook niet zoveel zin. Ik denk dat je de economische consequenties dan ook niet echt begrijpt. Een iets minder gezonde economie is niet zo'n probleem, maar een implosie die zelfs de wereldwijde voedselvoorziening in gevaar kan brengen is wel andere koek lijkt me.

Is het niet ook solidair @Dan58 om de "jongeren" niet rücksichtslos in een giga crisis te gooien voor "the greater good"? Gezien je laatste alinea ben je dat eens. Ik heb 3 corona slachtoffers van zeer dichtbij meegemaakt, ontzettend verdrietig en ik gun het niemand, maar de impact is te "klein" om bijvoorbeeld 1 biljoen te laten verdampen voor de toerisme sector deze zomer. Dat kunnen "we" niet hebben.

In Madrid heeft volgens een grootschalig bloedonderzoek zo'n 11% van de bevolking een corona besmetting gehad. Dat zijn meer dan 700.000 mensen. Er zijn bijna 9000 doden gevallen, 85% was boven de 70 (bron ElPais). Dat zijn toch cijfers waar we wat mee moeten lijkt me.

Shane op 18 mei 2020 21:24

Wat je moet met cijfers van overlijdens naar leeftijd is me niet geheel duidelijk. Leeftijd is 1 parameter, geslacht is er een andere, ook onderliggende gezondheidsproblemen spele mee, luchtvervuiling zou ook een factor zijn, etc. Maar het belangrijkste is dat je een probleem niet aanpakt door aan de gevolgen te sleutelen, maar wel door de oorzaken aan te pakken. Dus ipv kwetsbare mensen af te schermen het virus in een vroeg stadium stoppen en de verspreiding in kaart brengen. Dus nog meer testen en tracen en besmette mensen afzonderen zodat ze het virus niet verder doorgeven, zoals Ammanuel André in Belgie voor pleit. En zoals het in andere landen al gebeurt, bv Noorwegen.
Want als je, terecht, bezorgd bent voor de economie wil je ook niet dat mensen een tijd niet productief zijn, ook al zijn ze niet in levensgevaar.
Als er al een implosie van de economie zou dreigen met risico voor voedselvoorziening wil dat zeggen dat onze economie een reus op lemen voeten is. Als de economie krimpt, maar robuuster wordt en beter aangepast aan de huidige tijd is dat misschien nog niet zo slecht. Tot voor kort werden er vanuit Belgie aardappelen met containers naar China vervoerd. Ligt nu stil. Nederland voert dan weer aardappelen uit Israel in. Waarop een boze Nederlandse boer een lading aardappelen gaat dumpen bij een supermarktketen. Want de Nederlandse en belgische boeren moeten nu hun aardappelen gratis weggeven om plaats te maken voor de aardappelen van het volgend seizoen. Toch absurd? Tot voor kort verliep dat in alle stilte, maar nu met corona worden er dingen acuut die al langer fout zaten maar die we uit gewoonte maar zo lieten. En zo zijn er massa's voorbeelden.

*bericht bewerkt door Errant op 20 mei 2020 11:16

12.31 uur | ‘Honderdduizenden gezonde levensjaren verloren door uitgestelde zorg’
Naar schatting 100.000 tot 400.000 gezonde levensjaren zijn verloren gegaan door het afzeggen en uitstellen van reguliere zorg, zoals voor mensen met kanker, hartfalen, of diabetes. Dat schrijft onderzoeksbureau Gupta Strategists in een donderdag verschenen rapport. Het aantal is veel hoger dan het aantal geredde gezonde levensjaren van in het ziekenhuis behandelde coronapatiënten. Dat waren er volgens Gupta in maart en april zo’n 13.000 tot 21.000.

…of hoe de olifant uit angst voor een vervelende kat het ravijn inspringt. Angst en paniek, 2 slechte raadgevers

@Skiwi
Het is de olifant die angst heeft van een muis ( géén kat) 😁

Born to run. B.S.

@Skiwi
Het is de olifant die angst heeft van een muis ( géén kat) 😁

dan58 op 21 mei 2020 16:00

Ik wou dat virus toch een beetje hoger inschatten dan een muis, maar als je dat wil is da voor mij ook goed 😉

12.31 uur | ‘Honderdduizenden gezonde levensjaren verloren door uitgestelde zorg’
Naar schatting 100.000 tot 400.000 gezonde levensjaren zijn verloren gegaan door het afzeggen en uitstellen van reguliere zorg, zoals voor mensen met kanker, hartfalen, of diabetes. Dat schrijft onderzoeksbureau Gupta Strategists in een donderdag verschenen rapport. Het aantal is veel hoger dan het aantal geredde gezonde levensjaren van in het ziekenhuis behandelde coronapatiënten. Dat waren er volgens Gupta in maart en april zo’n 13.000 tot 21.000.

DrPhil op 21 mei 2020 13:15

Kan je nagaan wat er was gebeurd wanneer het virus ongeremd zijn gang had kunnen gaan. Dan was de zorg nog veel meer overbelast geweest en had er nog minder reguliere zorg geboden kunnen worden. Dan hadden zelfs spoedeisende operaties niet door kunnen gaan omdat er voor die patiënt na de operatie gewoon geen ic bed beschikbaar zou zijn.

Born to Ride

Kan je nagaan wat er was gebeurd wanneer het virus ongeremd zijn gang had kunnen gaan. Dan was de zorg nog veel meer overbelast geweest en had er nog minder reguliere zorg geboden kunnen worden. Dan hadden zelfs spoedeisende operaties niet door kunnen gaan omdat er voor die patiënt na de operatie gewoon geen ic bed beschikbaar zou zijn.

Matthias123 op 22 mei 2020 20:16

Volgens mij was de al dan niet terechte implicatie dat het beter was geweest om alle coronapatienten gewoon niet te behandelen ;)

De sterfte van vorige week lag onder het niveau van wat normaal is voor deze periode, zo blijkt vrijdag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In de daaraan voorafgaande weken is als gevolg van het coronavirus juist oversterfte waargenomen.

“Het is bekend dat na een periode van hogere sterfte vaak een periode van lagere sterfte - ook wel ondersterfte genoemd - volgt. Ook na de verhoogde sterfte tijdens de griepepidemie in 2018 was er een periode van ongeveer zes weken waarin de sterfte lager lag.”
Dat komt doordat oudere mensen of mensen met onderliggend lijden nu eerder zijn overleden dan onder normale omstandigheden het geval zou zijn. In de weken na de oversterfte zie je dus ondersterfte, omdat deze mensen al in de voorgaande weken van de coronacrisis zijn overleden, zo legt het CBS aan NU.nl uit.

Kan je nagaan wat er was gebeurd wanneer het virus ongeremd zijn gang had kunnen gaan. Dan was de zorg nog veel meer overbelast geweest en had er nog minder reguliere zorg geboden kunnen worden. Dan hadden zelfs spoedeisende operaties niet door kunnen gaan omdat er voor die patiënt na de operatie gewoon geen ic bed beschikbaar zou zijn.

Matthias123 op 22 mei 2020 20:16

Volgens mij was de al dan niet terechte implicatie dat het beter was geweest om alle coronapatienten gewoon niet te behandelen ;)

Skadi op 23 mei 2020 10:41

Oude mensen gaan sowieso al niet naar de ic met corona. Dat zou dus betekenen dat je alle vitale mensen die eigenlijk ic nodig hebben maar gewoon door moet laten gaan…

Born to Ride

Je kan natuurlijk heel lang discussiëren wat oud is, maar zo’n 700 mensen waren onder de 60, ruim 900 tussen de 60 en de 70 en ruim 900 boven de 70.

Vanaf 65 jaar neemt de kans om levend de IC te verlaten ook opeens flink af.

Ook waren de meeste mensen op de ic al niet gezond (maar goed, dat geldt natuurlijk vaker voor oudere mensen).

Er zal heus wel een keer een op voorhand kerngezonde 60’er op de ic hebben gelegen, maar dat is echt een grote uitzondering. Allemaal op stichting-Nice.nl en RIVM duidelijk te vinden.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Kan je nagaan wat er was gebeurd wanneer het virus ongeremd zijn gang had kunnen gaan. Dan was de zorg nog veel meer overbelast geweest en had er nog minder reguliere zorg geboden kunnen worden. Dan hadden zelfs spoedeisende operaties niet door kunnen gaan omdat er voor die patiënt na de operatie gewoon geen ic bed beschikbaar zou zijn.

Matthias123 op 22 mei 2020 20:16

Volgens mij was de al dan niet terechte implicatie dat het beter was geweest om alle coronapatienten gewoon niet te behandelen ;)

Skadi op 23 mei 2020 10:41

Denk jij dat @Matthias123 dit niet zou weten???

Hij probeert gewoon aan te geven wat " wij" als sociale en solidaire zorgstaat voor mekaar hebben gedaan.
Dit tegen beter weten in van enkelen die het anders zien en héél het lockdown gedoe op 1 hoopje gooien en zeggen dat het meestal overbodige maatregelen waren.
Achteraf is natuurlijk alles makkelijk te becijferen, maar de verantwoordelijken in onze maatschappij hebben gekozen voor deze situatie en daar zullen we het voorlopig mee moeten doen.

En zoals altijd : De beste stuurlui staan aan wal.🤔

Born to run. B.S.

https://nos.nl/artikel/2335032-19-kinderen-in-nederland-met-…

Dit is ook wel een erg zorgelijke ontwikkeling.

Born to Ride

Hoezo? Nog altijd zeer zeldzaam en goed behandelbaar. En een directe relatie is nog niet eens bewezen of aangetoond.

Hoezo? Nog altijd zeer zeldzaam en goed behandelbaar. En een directe relatie is nog niet eens bewezen of aangetoond.

franksplinter op 25 mei 2020 14:39

TSS is een levensbedrijgende aandoening. Ik weet niet hoe jij in het leven staat maar ik vind levensbedrijgende aandoeningen bij kinderen iets wat erg zorgelijk is. En ik weet niet wat jij onder goed behandelbaar verstaat, maar het toedienen van antibiotica, bloedproducten en nierdialyse vind ik vergaande behandelingen.

Born to Ride

Levensbedrijgende aandoeningen ben ik niet zo bang voor.

Gaat erom dat je één en ander wel een beetje moet nuanceren en in het juiste perspectief moet plaatsen in plaats van elk nieuwsbericht hier te droppen en “heel zorgelijke ontwikkeling” te noemen. Normaal gesproken wordt Kawasaki zo’n 80 keer per jaar gediagnosticeerd, nu zijn het de laatste maanden 19 gevallen. Er is dus nog niet eens zeker óf er wel extra Kawasaki patiëntjes zullen zijn.

Nog wat nuance:

Disproportioneel
Buddingh benadrukt dat met corona besmette ­kinderen die kawasaki-achtige symptomen hebben doorgaans goed behandeld kunnen worden met ontstekingsremmende middelen als prednison en immunoglobuline, zodat overlijden kan worden voorkomen. Ook stelt ze dat de ziekteverschijnselen slechts zeer sporadisch voorkomen, ook al doordat kinderen minder ­ontvankelijk zijn voor het coronavirus dan volwassenen. “Een Engelse studie vond 20 tot 30 van dit soort ziektegevallen in een gebied waar 19 miljoen kinderen wonen.”

Om die reden zegt Buddingh dat er geen reden is het huidige beleid ten aanzien van de scholen in Nederland te veranderen. “De scholen hierom sluiten zou disproportioneel zijn. Er over­lijden in Nederland ook kinderen aan de waterpokken, maar dat is zo zeldzaam dat we er de scholen en kinderdagverblijven evenmin voor op slot doen. Als kinderen geen onderwijs krijgen, lopen ze daardoor schade op.”

Kuijpers is het daarmee eens. “De ziektegevallen die verband houden met het coronavirus zijn zo zeldzaam dat je er geen beleid op kunt maken. Ik denk niet dat ouders zich zorgen hoeven te maken.”

Levensbedrijgende aandoeningen ben ik niet zo bang voor.

Gaat erom dat je één en ander wel een beetje moet nuanceren en in het juiste perspectief moet plaatsen in plaats van elk nieuwsbericht hier te droppen en “heel zorgelijke ontwikkeling” te noemen. Normaal gesproken wordt Kawasaki zo’n 80 keer per jaar gediagnosticeerd, nu zijn het de laatste maanden 19 gevallen. Er is dus nog niet eens zeker óf er wel extra Kawasaki patiëntjes zullen zijn.

Nog wat nuance:

Disproportioneel

Buddingh benadrukt dat met corona besmette ­kinderen die kawasaki-achtige symptomen hebben doorgaans goed behandeld kunnen worden met ontstekingsremmende middelen als prednison en immunoglobuline, zodat overlijden kan worden voorkomen. Ook stelt ze dat de ziekteverschijnselen slechts zeer sporadisch voorkomen, ook al doordat kinderen minder ­ontvankelijk zijn voor het coronavirus dan volwassenen. “Een Engelse studie vond 20 tot 30 van dit soort ziektegevallen in een gebied waar 19 miljoen kinderen wonen.”

Om die reden zegt Buddingh dat er geen reden is het huidige beleid ten aanzien van de scholen in Nederland te veranderen. “De scholen hierom sluiten zou disproportioneel zijn. Er over­lijden in Nederland ook kinderen aan de waterpokken, maar dat is zo zeldzaam dat we er de scholen en kinderdagverblijven evenmin voor op slot doen. Als kinderen geen onderwijs krijgen, lopen ze daardoor schade op.”

Kuijpers is het daarmee eens. “De ziektegevallen die verband houden met het coronavirus zijn zo zeldzaam dat je er geen beleid op kunt maken. Ik denk niet dat ouders zich zorgen hoeven te maken.”

franksplinter op 25 mei 2020 14:58

Het gaat vooral om het TSS wat vele malen gevaarlijker is en moeilijk te herkennen is, en wanneer het niet tijdig herkend word in ongeveer 5% van de gevallen dodelijk is. Dat Kawasaki valt inderdaad nog wel mee.

Born to Ride

Het gaat vooral om het TSS wat vele malen gevaarlijker is en moeilijk te herkennen is, en wanneer het niet tijdig herkend word in ongeveer 5% van de gevallen dodelijk is. Dat Kawasaki valt inderdaad nog wel mee.

Matthias123 op 25 mei 2020 15:01

Dat kan inderdaad zo zijn, maar dit weegt in de verste verte niet op tegen het aantal (kinder- en andere) levens de gevolgen van de “coronamaatregelen” op middellange en lange termijn zullen eisen door hongersnood, gebrek aan voldoende en tijdige gezondheidszorg, depressies, …

Gevoel voor nuance is inderdaad niet iedereen gegeven @franksplinter 😏

Er word steeds meer duidelijk over de gevolgen van corona op de lange termijn. Uit een onderzoek van het longfonds blijkt ruim 90% van de coronapatienten nog altijd klachten te hebben. Dat terwijl 91% van de ondervraagden niet in het ziekenhuis behandeld is geweest en dus nog relatief lichte klachten hadden. Driekwart van de ondervraagde mensen kampt nog altijd met kortademigheid of benauwdheid. Al met al toch wel hele nare gevolgen voor de lange termijn die een heel groot deel van de patienten lijkt te treffen.

https://nos.nl/artikel/2337012-longfonds-ernstige-klachten-o…

*bericht bewerkt door Matthias123 op 12 jun 2020 12:35

Born to Ride

Er word steeds meer duidelijk over de gevolgen van corona op de lange termijn. Uit een onderzoek van het longfonds blijkt ruim 90% van de coronapatienten nog altijd klachten te hebben. Dat terwijl 91% van de ondervraagden niet in het ziekenhuis behandeld is geweest en dus nog relatief lichte klachten hadden. Driekwart van de ondervraagde mensen kampt nog altijd met kortademigheid of benauwdheid. Al met al toch wel hele nare gevolgen voor de lange termijn die een heel groot deel van de patienten lijkt te treffen.

https://nos.nl/artikel/2337012-longfonds-ernstige-klachten-o…

Matthias123 op 12 jun 2020 12:35

niet echt een representatief onderzoek.

“Eerder was al duidelijk dat mensen die met een covid-19-infectie thuiszitten soms weken tot maanden ziek blijven en lang last houden van klachten. Een deel van deze patiënten heeft elkaar gevonden op coronalongplein.nl en de Facebook-groep ‘Corona ervaringen en langdurige klachten’. De enquête waarmee de klachten nu voor het eerst in kaart zijn gebracht, komt voort uit coronalongplein.nl.”

Het is dus een poll, gehouden op een website gemaakt voor mensen die langdurig problemen hebben. Mensen die dus goed herstellen zijn waarschijnlijk nauwelijks tot niet aanwezig op de site… Want als je beter bent, waarom dan nog daar naartoe?

1600 mensen is natuurlijk zeker niet niks! En zeker interessant om te kijken wat de lange-gevolg-termijn problematiek is. Maar dit is een beetje sensatie-journalistiek van de NOS.

Ik ben enorm blij dat ik die groep vorige week vond. En ik hoop dat nog veel meer mensen met zogenoemde restklachten deze groep gaan vinden.
Als lid van die FB-groep ben ik ook enorm blij dat de NOS aan deze “sensatie-journalistiek” doet.

mama on a mission in the snow

Jij pakt ook alles mee he @Skimams, wel een beetje een pechvogel. Hoe gaat het met je dan? Anderen uit je gezin ook getroffen?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik stuur je wel pb @Shane
En ja, Murphy hangt aan mijn kont😁

mama on a mission in the snow

Sterkte Skimams.

Ervan uitgaande dat er komende winter geskied kan worden: zouden als gevolg van het coronavirus en de economische situatie minder mensen op wintersport gaan? Mij viel op dat het na een aantal jaar (economische) voorspoed toch een stuk drukker was afgelopen seizoen ten opzichte van bijvoorbeeld 2013.

*bericht bewerkt door Quick op 12 jun 2020 21:36

Mr. Slow

Sterkte Skimams.

Ervan uitgaande dat er komende winter geskied kan worden: zouden als gevolg van het coronavirus en de economische situatie minder mensen op wintersport gaan? Mij viel op dat het na een aantal jaar (economische) voorspoed toch een stuk drukker was afgelopen seizoen ten opzichte van bijvoorbeeld 2013.

Quick op 12 jun 2020 21:36

Zodra mensen minder te besteden hebben zijn vakanties vaak toch de eerste dingen waar op bezuinigd wordt. Aangezien we economisch in een recessie zitten zal dat gegarandeerd consequenties hebben voor het aantal boekingen. Daarnaast zal ook nog een deel van de mensen gewoon niet boeken ivm corona zolang er geen vaccin is.

Born to Ride

http://www.kitz.net/de/webcam-vorderstadt-sued.html…

Is er een x-meter regel in Oostenrijk? Best druk voor de deur…

http://www.kitz.net/de/webcam-vorderstadt-sued.html…

Is er een x-meter regel in Oostenrijk? Best druk voor de deur…

AFB79 op 12 jun 2020 21:56

Leuk bedachte regel, maar blijf bij lange na niet na te streven… Op het werk niet, in de kroeg, restaurant, winkel en noem maar op

Plaats een reactie