Gevolgen Corona lange(re) termijn

De virologie van de koude grond is al schrijnend, de economische bespiegelingen zijn nog erger.

Also sprach (Zarathustra), sorry, Hessel.😉

Born to run. B.S.

Er worden mijn inziens allerlei discussies met elkaar vermengd.

Er zijn meerdere rampen:

Italië en Spanje onderscheiden zich in aantal slachtoffers. Dit is de medische humanitaire ramp. Daar moeten landen elkaar uiteraard elkaar bij steunen en dat gebeurt ook. Duitsland neemt Italiaanse slachtoffers over. Maar de humanitaire ramp is niet de reden dat Italie en Spanje steun willen, desondanks speelt deze medische ramp de boventoon in de emotie van de discussie.

De tweede ramp is dat Italië en Spanje huis land op slot hebben moeten doen. Dit heeft enorme consequenties op de economie en werkgelegenheid van deze landen. Maar vrijwel alle andere landen (ook Nederland en Duitsland) hebben een vorm van een lock down, ligt de economie grotendeels stil en ontstaat er een recessie en wellicht een depressie. Daarin is er geen verschil tussen Italie, Spanje en andere Europese landen. Ik woon zelf in Zeeland en werk dan in de watersport en daar(in) zal de economie (toerisme) ook een optater krijgen met de huidige lockdown.

De derde ramp ontstaat door de wijze waarop een land om kan gaan met de economische achteruitgang van punt 2. Dat wordt veroorzaakt door bijvoorbeeld het begrotingstekort van een land ook zonder corona.

De reden dat Nederland daar nu relatief goed mee om kan gaan is omdat Nederland pijnlijke hervormingen heeft doorgevoerd die de Fransen, Italianen en Spanjaarden niet of minder wilden doorvoeren. Denk aan de pensioenleeftijd, staatssteun ,belastingmoraal en het houden aan de Europese begrotingsafspraken. Italie heeft bewust hun overheidsschuld ten opzichte van het BNP enorm laten oplopen vanuit populisme, ook nu weer met Conte.

Deze landen hebben zich in de afgelopen jaren niet solidair getoond ten opzichte van de overige EU landen. Uiteraard zijn deze landen niet schuldig aan corona maar wel aan hun financiële uitgangspositie. En deze is niet veroorzaakt door corona. Deze komt extra aan het licht door corona.

Desondanks ben ik voor het steunen van de zuidelijke landen maar daar horen wel voor de toekomst afspraken bij hoe de EU als geheel het systeem houdbaar maakt en houdt. Solidariteit geld ook in goede tijden en ook van het zuiden naar het noorden dus het vraagt in de toekomst ook inspanningen van deze landen om bijvoorbeeld de belastingdruk en pensioenleeftijd meer gelijk te trekken en zich te houden aan de begrotingsregels.

Wellicht @dan58 maar de interpretatie van Nietzsches gedachtenkronkels zijn een discussie op zichzelf waardig.

@sjaak27 goed verwoord en wat mij betreft de spijker op de kop geslagen.

Edwin van Riel

@sjaak27 goed verwoord. Ook een beetje mijn gedachtegang, maar ik kan het soms helaas wat minder goed overbrengen.

Born to Ride

Het probleem is denk ik onderliggend. De zuidelijke landen worden steeds armer en de noordelijke steeds rijker, omdat de euro te duur is voor de zuidelijke landen en voor de noordelijke te goedkoop. Daardoor kunnen de zuidelijke zelf onvoldoende geld verdienen om het hoofd boven water te houden terwijl de noordelijke erop binnenlopen omdat hun euro relatief goedkoop is.

Financiële steun van het noorden (ook al zal men daar fikse voorwaarden aan willen verbinden) zal dit onderliggende probleem niet oplossen. De oplossingen die in het noorden werken, doen het bovendien niet in de zuidelijke landen vanwege gebrek aan politieke steun onder de bevolking daar en het mentaliteitsverschil. Als men dus financieel wil blijven steunen, zal dit een kwestie van (heel) lange adem worden en zal de vraag om (meer) geld steeds opnieuw op tafel komen.

*bericht bewerkt door yoguido op 01 apr 2020 14:54

Ik ben aan het twijfelen voor komende winter. Durven jullie alweer voor volgend seizoen te boeken? Wat denken jullie dat de gevolgen gaan zijn voor de après ski? Ik heb gelezen dat ze verwachten dat er komende winter een tweede golf met besmettingen komt. Ik ben benieuwd naar jullie meningen. Ik wil graag alweer boeken, maar mijn vrouw durft niet en ik zelf eigenlijk ook niet. Wie zegt dat je dan je geld terugkrijgt.

Ik ben aan het twijfelen voor komende winter. Durven jullie alweer voor volgend seizoen te boeken? Wat denken jullie dat de gevolgen gaan zijn voor de après ski? Ik heb gelezen dat ze verwachten dat er komende winter een tweede golf met besmettingen komt. Ik ben benieuwd naar jullie meningen. Ik wil graag alweer boeken, maar mijn vrouw durft niet en ik zelf eigenlijk ook niet. Wie zegt dat je dan je geld terugkrijgt.

johanskier op 2 apr 2020 10:41

Ben je maar met z’n 2en? En hoef je niet in de schoolvakanties? Lekker wachten en last minute bekijken. En zo niet dan ook lekker wachten. Waarom nu al boeken en dan maanden in de stress gaan zitten?
Zelf ben ik er allemaal niet zo bang voor en hoop dat als het een beetje meezit we van de zomer weer “normaal” naar oostenrijk op vakantie kunnen.

Übung macht den meister!!!

Grote klap in de bouw verwacht, erger dan tijdens financiële crisis

In de bouw verdwijnen de komende twee jaar zo’n 40.000 banen als gevolg van de coronacrisis. Dat is de verwachting van het Economische Instituut voor de Bouw (EIB). De vrees is dat deze crisis de bouw erger zal raken dan de bankencrisis van 2008.

Ook na het opheffen van de huidige maatregelen zullen door het wegvallen van investeringsplannen de negatieve effecten van de coronacrisis nog lang effect hebben, denkt het instituut. Er wordt een krimp verwacht van ruim 15 procent van de totale bouwproductie.

https://nos.nl/artikel/2329226-grote-klap-in-de-bouw-verwach…

Interessant artikel. Maar ik mis er wel punten in.
De bouw liep al stroef voor de stikstof en pfas “crisis”. Er was een schreeuwend tekort aan personeel materiaal en materieel. Dit leidde tot (te) lange doorlooptijden van projecten. Zolang een project bezig is kost het geld. Dit drijft de eindprijs op zijn beurt weer op. Wat de verkoopprijs weer opdrijft. Het bestellen van bijvoorbeeld een simpele breedplaatvloer kost je 6 maanden, en er waren al bedrijven die als je een wijziging doorvoerde je een paar weken naar achter zette in de planning. Zo ken ik projecten waar dit 1,5 jaar opleverde. Al die tijd ligt zo’n project stil maar worden er kosten gemaakt.
Vele constructeurs bureau’s konden de druk niet aan en lieten aannemers zelf rekenen.
In sommige grote steden hoefde je niet te verwachten dat er een inspecteur je constructie kwam controleren. Omdat ik mijn papierwerk in orde had werd alles goedgekeurd zonder keuring. Simpelweg geen tijd maar wel moeten betalen voor de keuringen.
Dit vloeit allemaal nog voort uit de crisis van 2008, er ontstond een overschot aan personeel en materiaal en de regering had toen moeten investeren. Nu onstond er leegloop (denk aan personeel maar ook fabrieken die moesten sluiten) die niet meer volledig gekeerd is.
Er ging met deze processen heel veel geld en tijd verloren. Dat ook zonder corona en stikstof en pfas er een crisis aan zat te komen. Hierdoor werd alles duurder en duurder op zulke wijze dat de top in zicht kwam. Aannemers die ik ken spraken een jaar geleden er al over dat dit geen 2 jaar meer kon duren.
De overheid was aan zet, ze moeten kijken hoe we de uurlonen op acceptabel niveau kunnen brengen. Zzp’ers moeten ontmoedigd worden. Dit kost te veel geld. (Ga even niet in hoezo) en dit is makkelijk te realiseren door de WKA beter te controleren. En door de ketens een maximum lengte te geven. Jongeren moeten op school weer leren dat er niets mis is met werken met de handen ipv kantoorwerk.
De bouw stond op klappen ook zonder corona. Laten we dit aanpakken zodat na de crisis er weer snel en veel gebouwd kan worden. Ipv dezelfde fout als 2008 te maken.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

https://fd.nl/ondernemen/1340136/ondernemers-haal-nederland-…

Goed leesvoer.

Zoals al eerder gezegd de economische gevolgen zijn op termijn veel erger dan het virus zelf. zeker als we straks de echte data krijgen van aantal besmettingen en doden in % en door hebben dat we zijn genept door de media met koppen dat er weer 3 mensen van in de 30 op de ic zijn bijgekomen (Die liggen er anders ook maar dan door verkeersongelukken). En ja ik weet echt wel dat we i ets moeten doen ivm ic capaciteit, maar waarom geen lockdown boven de 60 bijv.

*bericht bewerkt door Skiwi87 op 03 apr 2020 09:54

Waarom 60? Waarom niet iedereen met pensioengerechtigde leeftijd?

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

https://fd.nl/ondernemen/1340136/ondernemers-haal-nederland-…

Goed leesvoer.

Zoals al eerder gezegd de economische gevolgen zijn op termijn veel erger dan het virus zelf. zeker als we straks de echte data krijgen van aantal besmettinten en doden in % en door hebben dar we zijn genept door de media met koppen dat er weer 3 mensen van in de 30 op de ic zijn bijgekomen (Die liggen er anders ook maar dan door verkeersongelukken). En ja ik weet echt wel dat we i ets moeten doen ivn ic capaciteit, maar waarom geen lockdown boven de 60 bijv.

Skiwi87 op 3 apr 2020 09:52

Waarom geen lockdown boven de 60? omdat meer dan de helft van de mensen met corona op ic onder de 60 is!

Born to Ride

Ik snap het niet dat sommigen het nog altijd niet snappen.😢

Born to run. B.S.

https://fd.nl/ondernemen/1340136/ondernemers-haal-nederland-…

Goed leesvoer.

Zoals al eerder gezegd de economische gevolgen zijn op termijn veel erger dan het virus zelf. zeker als we straks de echte data krijgen van aantal besmettinten en doden in % en door hebben dar we zijn genept door de media met koppen dat er weer 3 mensen van in de 30 op de ic zijn bijgekomen (Die liggen er anders ook maar dan door verkeersongelukken). En ja ik weet echt wel dat we i ets moeten doen ivn ic capaciteit, maar waarom geen lockdown boven de 60 bijv.

Skiwi87 op 3 apr 2020 09:52

Waarom geen lockdown boven de 60? omdat meer dan de helft van de mensen met corona op ic onder de 60 is!

Matthias123 op 3 apr 2020 10:01

Nee hoor:
https://www.stichting-nice.nl/
En kijk vooral ook naar herstel vs sterfte.

I can stick uphill ice, on my saucer...

https://fd.nl/ondernemen/1340136/ondernemers-haal-nederland-…

Goed leesvoer.

Zoals al eerder gezegd de economische gevolgen zijn op termijn veel erger dan het virus zelf. zeker als we straks de echte data krijgen van aantal besmettinten en doden in % en door hebben dar we zijn genept door de media met koppen dat er weer 3 mensen van in de 30 op de ic zijn bijgekomen (Die liggen er anders ook maar dan door verkeersongelukken). En ja ik weet echt wel dat we i ets moeten doen ivn ic capaciteit, maar waarom geen lockdown boven de 60 bijv.

Skiwi87 op 3 apr 2020 09:52

Waarom geen lockdown boven de 60? omdat meer dan de helft van de mensen met corona op ic onder de 60 is!

Matthias123 op 3 apr 2020 10:01

Nee hoor:
https://www.stichting-nice.nl/
En kijk vooral ook naar herstel vs sterfte.

Shane op 3 apr 2020 10:04

hmm ik had dit artikel gelezen: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5075956/ic…

ook heb ik al veel soortgelijke artikels gezien, waarin dus vaak werd verteld dat het vooral mensen onder de 60 zijn die op ic liggen.

Born to Ride

Ja begrijpelijk @Matthias123, het is zeker de stemming die wordt gecreëerd in de nieuwsberichten.

Als kleine ondernemer (vooral actief rondom de vastgoedsector) houd ik mijn hart vast en begrijp het FD artikel dus heel goed. De sector is de vorige crisis nog niet te boven en nu dit…

I can stick uphill ice, on my saucer...

https://fd.nl/ondernemen/1340136/ondernemers-haal-nederland-…

Goed leesvoer.

Zoals al eerder gezegd de economische gevolgen zijn op termijn veel erger dan het virus zelf. zeker als we straks de echte data krijgen van aantal besmettinten en doden in % en door hebben dar we zijn genept door de media met koppen dat er weer 3 mensen van in de 30 op de ic zijn bijgekomen (Die liggen er anders ook maar dan door verkeersongelukken). En ja ik weet echt wel dat we i ets moeten doen ivn ic capaciteit, maar waarom geen lockdown boven de 60 bijv.

Skiwi87 op 3 apr 2020 09:52

Waarom geen lockdown boven de 60? omdat meer dan de helft van de mensen met corona op ic onder de 60 is!

Matthias123 op 3 apr 2020 10:01

Nee hoor:
https://www.stichting-nice.nl/
En kijk vooral ook naar herstel vs sterfte.

Shane op 3 apr 2020 10:04

60 is random nr kan ook 55 of evt nog iets lager zijn zolang je de cijfers maar goed bestudeert. Denk met name voor mkb, diensrverlening en bouw idd echt problemen als dit te lang gaat duren.

Ja begrijpelijk @Matthias123, het is zeker de stemming die wordt gecreëerd in de nieuwsberichten.

Als kleine ondernemer (vooral actief rondom de vastgoedsector) houd ik mijn hart vast en begrijp het FD artikel dus heel goed. De sector is de vorige crisis nog niet te boven en nu dit…

Shane op 3 apr 2020 10:12

Precies veel fake news gebaseerd op de bekende availability heuristic

Waarom 60? Waarom niet iedereen met pensioengerechtigde leeftijd?

Birdheart op 3 apr 2020 09:59

Waarom niet gewoon iedereen met overgewicht?

Freeride = Life

https://fd.nl/ondernemen/1340136/ondernemers-haal-nederland-…

Goed leesvoer.

Zoals al eerder gezegd de economische gevolgen zijn op termijn veel erger dan het virus zelf. zeker als we straks de echte data krijgen van aantal besmettinten en doden in % en door hebben dar we zijn genept door de media met koppen dat er weer 3 mensen van in de 30 op de ic zijn bijgekomen (Die liggen er anders ook maar dan door verkeersongelukken). En ja ik weet echt wel dat we i ets moeten doen ivn ic capaciteit, maar waarom geen lockdown boven de 60 bijv.

Skiwi87 op 3 apr 2020 09:52

Waarom geen lockdown boven de 60? omdat meer dan de helft van de mensen met corona op ic onder de 60 is!

Matthias123 op 3 apr 2020 10:01

Nee hoor:
https://www.stichting-nice.nl/
En kijk vooral ook naar herstel vs sterfte.

Shane op 3 apr 2020 10:04

60 is random nr kan ook 55 of evt nog iets lager zijn zolang je de cijfers maar goed bestudeert. Denk met name voor mkb, diensrverlening en bouw idd echt problemen als dit te lang gaat duren.

Skiwi87 op 3 apr 2020 10:19

Het probleem met veel besmettingen in korte tijd in die leeftijdsgroep is dat onvermijdelijk de besmettingsgraad onder ouderen ook omhoog gaat, ondanks lockdown voor die leeftijdsgroep. Er zullen namelijk altijd (indirecte) contactmomenten komen met jongere mensen. Aangezien de huidige maatregelen al bijna niet afwijken van een volledige lockdown en we nu al richting de grenzen van het zorgsysteem aan komen te zitten gaat het met jouw plan sowieso op vrij korte termijn al helemaal fout. Vergeet ook niet dat er nu al bijna geen capaciteit meer is voor minder spoedeisende zorg, wat ook voor meer doden zal zorgen op zowel korte al langere termijn, ook dat zal nog veel meer worden bij het opheffen van de huidige maatregelen voor jongere mensen.

Born to Ride

Waarom 60? Waarom niet iedereen met pensioengerechtigde leeftijd?

Birdheart op 3 apr 2020 09:59

Waarom niet gewoon iedereen met overgewicht?

Arnie777 op 3 apr 2020 10:23

Kan je die niet beter verplicht laten afvallen en gezond laten leven. Scheelt het in de toekomst ook gelijk weer geld voor de gezondheidszorg

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Waarom 60? Waarom niet iedereen met pensioengerechtigde leeftijd?

Birdheart op 3 apr 2020 09:59

Waarom niet gewoon iedereen met overgewicht?

Arnie777 op 3 apr 2020 10:23

Kan je die niet beter verplicht laten afvallen en gezond laten leven. Scheelt het in de toekomst ook gelijk weer geld voor de gezondheidszorg

Birdheart op 3 apr 2020 10:33

Orwelliaans wensdenken…

I can stick uphill ice, on my saucer...

hmm ik had dit artikel gelezen: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5075956/ic…

ook heb ik al veel soortgelijke artikels gezien, waarin dus vaak werd verteld dat het vooral mensen onder de 60 zijn die op ic liggen.

Matthias123 op 3 apr 2020 10:08

En dit is nou precies de reden waarom je alleen naar officiele cijfers en nieuwskanalen moet kijken en niet naar sensatie verhalen zoals op de bekende websites en tv zenders. Eén hersenspinsel van iemand en de rest neemt het klakkeloos over. Inclusief de mensen die het lezen.

11.08 uur | Werkloosheid in Noorwegen in maart verzesvoudigd
De werkloosheid in Noorwegen is in maart verzesvoudigd. Op dit moment is 14,7% van de beroepsbevolking in het olierijke Scandinavische land werkloos. Dat heeft het Nye arbeids- og velferdsetaten (NAV), het Noorse bureau voor werk en welzijn vrijdag bekendgemaakt.
‘We hebben de afgelopen maand een drastische verslechtering van de arbeidsmarkt gezien. Heel veel zijn ontslagen en er zijn nu meer dan 400.000 mensen geregistreerd als werkzoekende’, aldus het NAV.
Eind 2019 telde Noorwegen nog 108.000 werklozen. Dat zijn er nu ruim 400.000.
De werkloosheid is nog nooit zo hoog geweest, aldus het NAV, dat eraan toevoegde dat 10,7% van de beroepsbevolking volledig werkloos is, 4% zoekt een parttimebaan.

https://fd.nl/economie-politiek/1340269/laatste-coronanieuws…

hmm ik had dit artikel gelezen: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5075956/ic…

ook heb ik al veel soortgelijke artikels gezien, waarin dus vaak werd verteld dat het vooral mensen onder de 60 zijn die op ic liggen.

Matthias123 op 3 apr 2020 10:08

En dit is nou precies de reden waarom je alleen naar officiele cijfers en nieuwskanalen moet kijken en niet naar sensatie verhalen zoals op de bekende websites en tv zenders. Eén hersenspinsel van iemand en de rest neemt het klakkeloos over. Inclusief de mensen die het lezen.

elisabeth101 op 3 apr 2020 10:53

Aan de andere kant heeft daardoor heel de wereld zich op het virus verkeken door naar de officiele cijfers van china te kijken, waar naar nu blijkt gewoon helemaal niets van waar is en het aantal slachtoffers een veelvoud blijkt te zijn. Veel landen zijn daarom nu ook officiele onderzoeken gestart naar het handelen van China en de effecten daarvan op hun eigen bevolking.

Born to Ride

Kom met bronnen @Matthias123 in plaats van een (nog) ongefundeerd sensatieverhaal te posten.

Kom met bronnen @Matthias123 in plaats van een (nog) ongefundeerd sensatieverhaal te posten.

Hessel op 3 apr 2020 11:28

Hahaha indeed. Bron: donald trump met als spreekbuis ambassadeur hoekstra

*bericht bewerkt door Matthias123 op 03 apr 2020 11:43

Born to Ride

Precies @Matthias123 in die bronnen wordt gesproken van vermoedens. Dat is dus iets anders dan "blijkt gewoon helemaal niets van waar".

Even los van of die Chinese cijfers nu betrouwbaar zijn of niet. Het gaat erom dat er eerst een post komt met data over IC in NL die niet ondersteunt wordt door de officiele cijfers en dat je vervolgens aangeeft dat officiele cijfers niet altijd kloppen en daarbij China als voorbeeld aanhaalt.

Ja deze post is op de man, maar in dit geval dient dat om de verspreiding van nepnieuws en halve waarheden in te dammen.

*bericht bewerkt door Hessel op 03 apr 2020 12:54

Plaats een reactie