Gevolgen Corona lange(re) termijn

De beelden uit Wuhan zijn de hele wereld overgegaan.
China nu beschuldigen van misinformatie is pure afschuiving. Het was toch vooral China dat een metropool van 13 miljoen volledig van de wereld afsloot. Was dat niet duidelijk genoeg? Please!
Trump zal er mee doorgaan, en gluiperdje Hoekstra zal meeheulen. (Er is een overduidelijke campagne aan de gang)
Feit is dat overal -van Wuhan tot Ischgl- aanvankelijk gedacht en vooral gehoopt wordt: bij de anderen is het erg, bij ons zal het meevallen.
Tip: kijk dezer dagen ‘ns in de lokale Kruidvat of andere drogist. Het is er nog steeds opvallend knus, die mandjes helpen niet echt. Ook de schuld van China?

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 03 apr 2020 12:19

@matthias123 google eens op “kwaliteit van bronnen beoordelen”. Hopelijk snap je dan waarom die artikelen niet van zoveel waarde zijn👍

Dit is dan wel weer heel tof. Corona zorgt ook voor inventiviteit

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/italiaans-ziekenhuis-ge…

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Financien en schuldenproblematiek in een notendop:

https://www.ftm.nl/artikelen/solidariteit-met-italianen-euro…

Dit is dan wel weer heel tof. Corona zorgt ook voor inventiviteit

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/italiaans-ziekenhuis-ge…

FrankW op 3 apr 2020 19:28

Ze hebben het gehele product vrijgegeven iedereen mag het namaken. Heel netjes!

Click. Click. Peace

Verwachten jullie dat het komende winter veel rustiger gaat worden op de pistes ?

Mensen gaan toch het eerst bezuinigen op horeca en vakanties.

Wintersport is afgelopen jaren veel duurder geworden, als je alleen al kijkt naar skipassen en ook de horeca heeft prijzen flink opgeschroefd. Voor gezinnen met een normaal salaris is het gewoon onbetaalbaar geworden. Hoorde al steeds meer mensen om me heen die daarom zijn afgehaakt.

Zal wel meevallen, houd deze maanden zoveel extra euros over…geef helaas geen cent uit. Geldt vast voor velen, maar alles hangt van baanbehoud af. Denk dat de echte liefhebbers wel blijven gaan desnoods wat meer budget in goedkopere appartementen (bijv. Frankrijk). Wellicht dat er wat meer bezuinigd wordt op lokale uitgaven zoals skischool en eten op de piste en wellicht een jaar geen nieuwe outfit:)

Ben alleen bang dat veel greedy liftmaatschappijen de prijzen weer flink zullen verhogen om wat gemiste omzet in te halen.

Zijn best al ver gegaan met prijzen, het is te hopen dat er niet nog meer
prijsverhogingen komen, dan is de grens voor nog meer mensen bereikt. Val Gardena durven ze al 9.50 voor goulashsoepje te vragen en dat vrijwel overal daar.

Tsja, te duur? Dat vind ik altijd een hele bijzondere, want je kunt heel goedkoop op wintersport. Maar dan heb je misschien geen 200 km of meer pistes tot je beschikking. Bepaalde gebieden zijn te duur, maar kleine en middelgrote gebieden (zeker in Frankrijk) zijn goed te betalen, ook nog eens in prima huisvesting en met reëele prijzen op de pistes.

Het is maar waar je prioriteiten liggen. Ik ga liever naar een klein gebiedje dat ik kan betalen dan helemaal niet. Ik denk trouwens niet dat veel gebieden hun liftpassen relatief duurder durven te maken volgend jaar.

Click. Click. Peace

Tsja, te duur? Dat vind ik altijd een hele bijzondere, want je kunt heel goedkoop op wintersport. Maar dan heb je misschien geen 200 km of meer pistes tot je beschikking. Bepaalde gebieden zijn te duur, maar kleine en middelgrote gebieden (zeker in Frankrijk) zijn goed te betalen, ook nog eens in prima huisvesting en met reëele prijzen op de pistes.

Het is maar waar je prioriteiten liggen. Ik ga liever naar een klein gebiedje dat ik kan betalen dan helemaal niet. Ik denk trouwens niet dat veel gebieden hun liftpassen relatief duurder durven te maken volgend jaar.

Rogier op 5 apr 2020 20:43

precies je kan naar la joue de loup voor een fooi, en er zijn veel andere gebieden die wat beter zijn waar je goedkoop heen kan, valloire valmeinier, risoul, val cenis etc. In italie kan je voor habbekrats naar folgarida, marileva of cavalese. Als je wil skien is er budget genoeg te verzinnen.

Ach, ga eens in Nederland op een A locatie op een terras zitten. Wat ben je dan kwijt? En ohja, ze hebben hun mooie plekjes liever niet bezet met cheapskates die 2 uur in de zon willen zitten voor 1 koffie en 1 goulashsoepje. Afschrikprijzen dus, vandaar dat het schnitzelmenu maar een paar euro meer is.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Wellicht wat offtopic gezien bovenstaande maar ik zou er best vóór zijn om reizen flink duurder te maken. Voor de Alpen wellicht wat minder relevant omdat je daar relatief simpel met de auto kunt komen, maar weinig mensen beseffen dat met vakantie naar het buitenland gaan een generatie geleden nog helemaal niet zo vanzelfsprekend was. Laat staan voor een (relatieve) habbekrats kunnen vliegen naar Turkije, en zelfs Thailand.

Flinke prijsverhoging zou bovendien ook milieuwinst opleveren. En rustiger op de pistes. Mensen moeten eens inzien dat het ongekende luxe is wat iedereen tegenwoordig allemaal kan, en het niet zomaar als vanzelfsprekend of 'een recht' beschouwen.

Eerlijk gezegd vind ik het voorbeeld van een goulashsoepje voor EUR 9,50 lachwekkend. Die regio is sowieso al gericht op mensen met een wat dikkere portemonnee. En van die euro's moeten ze de ingrediënten naar boven transporteren, personeel betalen, pand onderhouden c.q. huur betalen en de rustige perioden van de lente en de herfst overbruggen. Had je daar al over nagedacht?

*bericht bewerkt door Quick op 05 apr 2020 23:28

Mr. Slow
  • véél voor @Quick volledig mee akkoord.
Born to run. B.S.

Flinke prijsverhoging zou bovendien ook milieuwinst opleveren. En rustiger op de pistes. Mensen moeten eens inzien dat het ongekende luxe is wat iedereen tegenwoordig allemaal kan, en het niet zomaar als vanzelfsprekend of 'een recht' beschouwen.

Quick op 5 apr 2020 23:26

Dus eigenlijk wil je weer terug naar de tijd dat (bijvoorbeeld) wintersport iets is voor de elite omdat het “gewone” volk het niet meer kan betalen?

Übung macht den meister!!!

Even iets anders, geen vliegtuigen in de lucht, een fractie van het gebruikelijke aantal auto’s op de weg… Het zijn goede weken voor het milieu en klimaat zou je zeggen, vandaar misschien al die zonneschijn nu 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@RFKangoo kort gezegd, ja. De praktische uitwerking ervan zou zijn dat het ‘gewone volk’ niet meer overal en nergens naartoe kan. Ik zie niet in wat er mis mee zou zijn om een ‘verre vakantie’ of wintersport voor de meeste mensen te beperken tot eens in de drie jaar. Dan wordt zo’n vakantie ook een stuk waardevoller en intenser beleefd denk ik.

Klinkt misschien op het eerste gezicht onrechtvaardig, maar er zijn wel meer dingen die rijke mensen zich kunnen veroorloven maar wat minder bedeelde mensen niet.

Toegegeven, mijn stellingname ziet meer op vliegvakanties naar verre oorden dan op wintersport. Maar ik zou 2000 euro of meer voor een retourticket Thailand niet exorbitant vinden. Zeker niet als je ziet dat veel luchtvaartmaatschappijen nu amper kunnen overleven en ook de milieubelasting inprijst.

Mr. Slow

Even iets anders, geen vliegtuigen in de lucht, een fractie van het gebruikelijke aantal auto’s op de weg… Het zijn goede weken voor het milieu en klimaat zou je zeggen, vandaar misschien al die zonneschijn nu 😉.

Shane op 6 apr 2020 08:23

De zonnepanelen zijn er blij mee… :)

Als ik deze ochtend lees dat de maatregeldn/adviezen over “social distance” wel eens een paar jaar kunnen gaan duren dan hebben we het over andere gevolgen dan het duurder of te duur worden van o.a. wintersport.

Hen48

Flinke prijsverhoging zou bovendien ook milieuwinst opleveren. En rustiger op de pistes. Mensen moeten eens inzien dat het ongekende luxe is wat iedereen tegenwoordig allemaal kan, en het niet zomaar als vanzelfsprekend of 'een recht' beschouwen.

Quick op 5 apr 2020 23:26

Dus eigenlijk wil je weer terug naar de tijd dat (bijvoorbeeld) wintersport iets is voor de elite omdat het "gewone" volk het niet meer kan betalen?

RFKANGOO op 6 apr 2020 08:15

Ja bizar idee, wordt weliswaar lekker rustig op de pistes, maar dan zal de prijs nog hoger worden door de bekende vraag aanbod vergelijking.

Ben na 3 weken thuis zitten al klaar mee. Als je iets aan milieu wil doen zijn er veel effectievere maatregelen die niet 1 groep ongekend nadelig raken. Denk aan bij kantoordagen minimaal 1 dag tw.

*bericht bewerkt door Skiwi87 op 06 apr 2020 09:02

Flinke prijsverhoging zou bovendien ook milieuwinst opleveren. En rustiger op de pistes. Mensen moeten eens inzien dat het ongekende luxe is wat iedereen tegenwoordig allemaal kan, en het niet zomaar als vanzelfsprekend of 'een recht' beschouwen.

Quick op 5 apr 2020 23:26

Dus eigenlijk wil je weer terug naar de tijd dat (bijvoorbeeld) wintersport iets is voor de elite omdat het “gewone” volk het niet meer kan betalen?

RFKANGOO op 6 apr 2020 08:15

Precies. Als je iets aan het milieu wil doen dan moet dat als collectief gebeuren. Alle lagen van de bevolking moeten daarin participeren anders verandert er te weinig. En ik denk dat die gedragsverandering veel dichter bij huis moet zijn, dat moet geintegreerd in t dagelijks leven. Die ene keer wintersport per jaar gaat in het grote geheel niet het verschil maken.

Bovendien dan maak je toeristische sector ook kapot.

De een haalt plezier uit thuis puzzelen en bbq en de ander gaat graag 5x per jaar of meer op vakantie. Dit moet een eigen keuze blijven.

Technologische progressie is de enige goede oplossing voor klimaat- en milieuproblematiek. Mensen gaan niet massaal hun gedrag aanpassen en oplossingen in prijsbepaling of wetgeving werken altijd klassenjustitie in de hand. En dat willen we toch ook niet echt meer?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Bovendien dan maak je toeristische sector ook kapot.

De een haalt plezier uit thuis puzzelen en bbq en de ander gaat graag 5x per jaar of meer op vakantie. Dit moet een eigen keuze blijven.

Skiwi87 op 6 apr 2020 09:48

Mag t ook allebei?

Pfff, ben wel klaar met dat thuis hangen. Resto’s dicht en zo scheelt wel al aardig in de maandelijkse uitgaven, maar zou nu al best wat over hebben voor een lekker avondje weg ;)

Edwin van Riel

@Shane
Tsja menselijk gedrag is de veroorzaker van de milieuproblematiek dus ik zie daarin ook een groot deel vd oplossing.

Maar je hebt gelijk, mensen gaan niet massaal hun gedrag veranderen. Dan hadden we al veel meer progressie geboekt op dat vlak. Helaas.

Jullie missen mijn punt. Het is niet dé oplossing voor het milieu. Het was slechts een bijkomend voordeel.

@Skiwi87 volgens mij maakt ‘de toeristische sector’ anders op haar beurt ook genoeg dingen kapot ;) wat mij betreft blijft het een eigen keuze om met vakantie te gaan; maar dan wel tegen kostprijs, dus niet gekunsteld airlines in stand houden met belastingvoordelen en staatssteun om de ticketprijzen laag te kunnen houden. Denk er maar eens over na: meer aanbod creëert meer vraag, doordat door meer aanbod de prijzen lager worden. Zo werkt het met alles: als de wintersportoorden nog de omvang van 30 jaar geleden zouden hebben, zou de bestaande accommodatie ook flink duurder zijn geworden. Maar nee, we bouwen rustig nieuwe flats ten koste van de natuur zodat alles voor de ‘massa’ bereikbaar blijft. Misschien moeten we accepteren dat bepaalde dingen nou eenmaal een ‘hoge’ prijs hebben. Net zoals dat niet iedereen centraal in Amsterdam kan wonen, hoeven ‘verre vakanties’ niet bereikbaar te zijn voor de massa. Of in ieder geval minder bereikbaar dan ze nu zijn.

Mr. Slow

Akkoord met @Quick

Het is toch niet logisch dat je met het vliegtuig goedkoper naar bijv. Thailand kan dan met de eigen auto naar Italië.
Zowel uit maatschappelijk als ecologisch standpunt.
Ik denk dat ieder opnieuw de tering naar de nering moet leren zetten, of we daar nu bli mee zijn of niet.
Alles moet in de juiste context zijn.
Voor de prijs van 1 dag skiën vlieg je vandaag op en af naar Dubrovnik.🤔🤨

Born to run. B.S.

Ik ben meer met @shane en @elisabeth101 eens. Je hoeft mensen niet in te perken maar moet innovatieve oplossingen vinden, bijv schoon vliegen (ipv op kerosine).

Daar heb je meer aan dan wat prijzen verhogen dat is symptoomvestrijding en creeert luxe vakanties voor de elite.

Technologische progressie is de enige goede oplossing voor klimaat- en milieuproblematiek. Mensen gaan niet massaal hun gedrag aanpassen en oplossingen in prijsbepaling of wetgeving werken altijd klassenjustitie in de hand. En dat willen we toch ook niet echt meer?

Shane op 6 apr 2020 09:56

Dit inderdaad, maar ook de kosten van het oplossen van vervuiling verhalen op de veroorzaker. Het is niet houdbaar dat met elke rij- vaar-, of vliegbeweging de aarde een klein beetje vuiler wordt.

Technologische progressie is de enige goede oplossing voor klimaat- en milieuproblematiek. Mensen gaan niet massaal hun gedrag aanpassen en oplossingen in prijsbepaling of wetgeving werken altijd klassenjustitie in de hand. En dat willen we toch ook niet echt meer?

Shane op 6 apr 2020 09:56

Dit inderdaad, maar ook de kosten van het oplossen van vervuiling verhalen op de veroorzaker. Het is niet houdbaar dat met elke rij- vaar-, of vliegbeweging de aarde een klein beetje vuiler wordt.

Martin7182 op 6 apr 2020 10:36

En waar gaan we beginnen met het verhalen van deze kosten? In Afrika wellicht, waar alleen wij afgelopen jaar al 40.000 oude, vervuilende wagens naartoe exporteerden?

Maar als we het dan over Nederland hebben, dan werkt dat ook weer klassenjustitie in de hand, immers de betergestelden stappen gewoon over in een elektrische wagen en betalen niets. De minder welgestelden kunnen al geen elektrische auto aanschaffen en moeten dan als straf ook nog eens meer gaan betalen…
Bovendien hebben we voor de auto al een gedegen heffing op het gebruik, namelijk de zwaar belaste brandstofprijzen. Hoe meer fossiele brandstof je verbruikt, hoe meer belasting je betaalt.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik vind uitspraken als “we moeten minder dit of dat” altijd gratuit. Als je het echt belangrijk vindt, dan begin je bij jezelf. Dus niet meer elk jaar op wintersport of meerdere keren, etc.

Plaats een reactie