Gevolgen Corona lange(re) termijn

Bovendien dan maak je toeristische sector ook kapot.

De een haalt plezier uit thuis puzzelen en bbq en de ander gaat graag 5x per jaar of meer op vakantie. Dit moet een eigen keuze blijven.

Skiwi87 op 6 apr 2020 09:48

Er wordt toch nergens gezegd dat het verboden blijft, alleen dat de daadwerkelijke kosten betaald zouden moeten worden. Er zit namelijk een groot verschil tussen beperking van eigen keuze en stoppen met het sponseren van vliegen door overheden.

Waarom zit er belasting op één van de schoonste vervoersmiddelen (de trein) en geen enkele op een van de meest vervuilende (vliegtuig). Prima als mensen 5x per jaar op vakantie gaan met het vliegtuig. Maar wel gewoon belast en dat geld investeren in groene oplossingen (of betere treinverbindingen).

PS met 1 dag thuiswerken per week compenseer je 5x vliegvakantie bij lange na niet niet ben ik bang. Vliegen is echt bizar vervuilend.

to ski or not to ski, thats no question

Bovendien dan maak je toeristische sector ook kapot.

De een haalt plezier uit thuis puzzelen en bbq en de ander gaat graag 5x per jaar of meer op vakantie. Dit moet een eigen keuze blijven.

Skiwi87 op 6 apr 2020 09:48

Er wordt toch nergens gezegd dat het verboden blijft, alleen dat de daadwerkelijke kosten betaald zouden moeten worden. Er zit namelijk een groot verschil tussen beperking van eigen keuze en stoppen met het sponseren van vliegen door overheden.

Waarom zit er belasting op één van de schoonste vervoersmiddelen (de trein) en geen enkele op een van de meest vervuilende (vliegtuig). Prima als mensen 5x per jaar op vakantie gaan met het vliegtuig. Maar wel gewoon belast en dat geld investeren in groene oplossingen (of betere treinverbindingen).

PS met 1 dag thuiswerken per week compenseer je 5x vliegvakantie bij lange na niet niet ben ik bang. Vliegen is echt bizar vervuilend.

Zimoski op 6 apr 2020 12:03

Met 1 dag in de week thuiswerken (45 weken x 40km) spaar ik nog niet eens een retourtje Alpen 2000km per auto uit.

Born to Ride

^^nee maar het scheelt wel 40x45 km en als heel veel mensen dat zouden doen dan is er in elk geval een begin👍 zo’n crisis als deze laat wel zien dat er op dat vlak veel meer mogelijk blijkt. Videobellen met 5 man in plaats van 5 man die half Nederland door rijden voor hetzelfde overleg. Bijvoorbeeld.

^^nee maar het scheelt wel 40x45 km en als heel veel mensen dat zouden doen dan is er in elk geval een begin👍 zo’n crisis als deze laat wel zien dat er op dat vlak veel meer mogelijk blijkt. Videobellen met 5 man in plaats van 5 man die half Nederland door rijden voor hetzelfde overleg. Bijvoorbeeld.

elisabeth101 op 6 apr 2020 15:04

En het grote voordeel iedereen is dat videobellen sneller zat dus gaat allemaal sneller en effecienter…

Click. Click. Peace

Jammer voor het milieu, maar wellicht is er toch een medicijn (op korte termijn) in de maak tegen het Coronavirus. Na de cloroquine (die mogelijkerwijs symptomen van zieken verlicht) nu ook een ander reeds bestaand middel: https://www.monash.edu/discovery-institute/news-and-events/n…

https://en.wikipedia.org/wiki/Monash_University

*bericht bewerkt door yoguido op 06 apr 2020 15:48

^^nee maar het scheelt wel 40x45 km en als heel veel mensen dat zouden doen dan is er in elk geval een begin👍 zo'n crisis als deze laat wel zien dat er op dat vlak veel meer mogelijk blijkt. Videobellen met 5 man in plaats van 5 man die half Nederland door rijden voor hetzelfde overleg. Bijvoorbeeld.

elisabeth101 op 6 apr 2020 15:04

Inderdaad. Het doet er eigenlijk niet eens toe, want je compenseert helemaal niets door thuis te werken, maar verbruikt slechts minder. De milieubelasting van een retourtje Alpen met de auto wordt heus niet minder als je een extra dag zou thuiswerken. Onder "compenseren" versta ik dat je het milieu echt schoner maakt in plaats van minder vervuild. Misschien is het iets minder erg dan het lijkt en kan het milieu zichzelf regenereren. In dat geval is niets doen ook goed, al kan het lang duren.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 06 apr 2020 15:54

Wellicht wat offtopic gezien bovenstaande maar ik zou er best vóór zijn om reizen flink duurder te maken. Voor de Alpen wellicht wat minder relevant omdat je daar relatief simpel met de auto kunt komen, maar weinig mensen beseffen dat met vakantie naar het buitenland gaan een generatie geleden nog helemaal niet zo vanzelfsprekend was. Laat staan voor een (relatieve) habbekrats kunnen vliegen naar Turkije, en zelfs Thailand.

Flinke prijsverhoging zou bovendien ook milieuwinst opleveren. En rustiger op de pistes. Mensen moeten eens inzien dat het ongekende luxe is wat iedereen tegenwoordig allemaal kan, en het niet zomaar als vanzelfsprekend of 'een recht' beschouwen.

Quick op 5 apr 2020 23:26

Ik voer vaak dezelfde discussie. Extra argument: waarom gaan we in godsnaam aan de andere kant van de wereld zoeken wat er in Europa perfect te vinden valt? Waarom allemaal met het vliegtuig naar Bali of Indonesië voor een strandvakantie die je in Zuid-Frankrijk ook kan vinden? Waarom shoppen in New York wanneer je ook metropolen hebt als London of Parijs? Waarom gaan hiken in Patagonië terwijl de Alpen zo prachtig zijn?

Ik snap het wel. Het is allemaal dat tikkeltje anders en spannender. Maar hoeveel percent meer genot heb je van die verre reizen? Is een roadtrip in de VS dubbel zo leuk als een roadtrip door Europa? Ergens zit je daar toch met een dalende grensnuttigheid.

Nu ik sinds kort thuis werk ben ik wel al gelijk groot fan, en dan niet eens vanwege dat ik minder in de auto zit. Alles is gewoon veel efficiënter en vergaderen gebeurt alleen over de noodzakelijke dingen, daardoor zijn ze korter en veel minder frequent. Wat dat betreft vind ik dat zeker een groot pluspunt van dit hele gebeuren en hoop ik echt dat het thuiswerken een blijvertje is, al zal het altijd een conservatieve sector blijven waar ik in werk.

Born to Ride

Wellicht wat offtopic gezien bovenstaande maar ik zou er best vóór zijn om reizen flink duurder te maken. Voor de Alpen wellicht wat minder relevant omdat je daar relatief simpel met de auto kunt komen, maar weinig mensen beseffen dat met vakantie naar het buitenland gaan een generatie geleden nog helemaal niet zo vanzelfsprekend was. Laat staan voor een (relatieve) habbekrats kunnen vliegen naar Turkije, en zelfs Thailand.

Flinke prijsverhoging zou bovendien ook milieuwinst opleveren. En rustiger op de pistes. Mensen moeten eens inzien dat het ongekende luxe is wat iedereen tegenwoordig allemaal kan, en het niet zomaar als vanzelfsprekend of 'een recht' beschouwen.

Quick op 5 apr 2020 23:26

Ik voer vaak dezelfde discussie. Extra argument: waarom gaan we in godsnaam aan de andere kant van de wereld zoeken wat er in Europa perfect te vinden valt? Waarom allemaal met het vliegtuig naar Bali of Indonesië voor een strandvakantie die je in Zuid-Frankrijk ook kan vinden? Waarom shoppen in New York wanneer je ook metropolen hebt als London of Parijs? Waarom gaan hiken in Patagonië terwijl de Alpen zo prachtig zijn?

Ik snap het wel. Het is allemaal dat tikkeltje anders en spannender. Maar hoeveel percent meer genot heb je van die verre reizen? Is een roadtrip in de VS dubbel zo leuk als een roadtrip door Europa? Ergens zit je daar toch met een dalende grensnuttigheid.

Arnh op 6 apr 2020 16:13

Deels mee eens deels ook niet. 1,5 jaar geleden bijvoorbeeld een grote rondreis gemaakt vanuit Vancouver door onder andere de rockies en verschillende national en provincial parcs in zowel Canada als USA. Landschappelijk en qua uitgestrektheid is het gewoon totaal niet vergelijkbaar met welke regio in Europa dan ook, waar ik ondertussen toch ook al heel veel delen van gezien heb. Met citytrips heb ik sowieso niets dus dat is voor mij niet vergelijkbaar tussen dichtbij en ver weg. Als je puur voor het strand gaat maakt het wat mij betreft niet uit of je nu in Mexico, Turkije of Spanje in een ressort zit, genoeg mensen die 10 dagen gewoon het ressort niet af gaan. Waarom dan ver weg gaan idd als het ook dichtbij kan. Het idiote is dat 10 dagen Mexico onder dezelfde voorwaarden soms goedkoper is dan 10 dagen Spanje…

Born to Ride

Inderdaad. Het doet er eigenlijk niet eens toe, want je compenseert helemaal niets door thuis te werken, maar verbruikt slechts minder. De milieubelasting van een retourtje Alpen met de auto wordt heus niet minder als je een extra dag zou thuiswerken. Onder "compenseren" versta ik dat je het milieu echt schoner maakt in plaats van minder vervuild. Misschien is het iets minder erg dan het lijkt en kan het milieu zichzelf regenereren. In dat geval is niets doen ook goed, al kan het lang duren.

Martin7182 op 6 apr 2020 15:54

Ik had het ook niet over compensatie, maar over vermindering. Het punt is dat minder rijden altijd beter is voor het milieu. Als 1 miljoen mensen elke week een dag extra zouden thuiswerken, moet je eens kijken wat dat oplevert aan minder uitstoot, minder files etc. Wie weet dat de Corona crisis dan toch ergens iets positiefs brengt. Het dwingt de maatschappij tot nieuwe oplossingen en hopelijk tot beter beleid.

Wellicht wat offtopic gezien bovenstaande maar ik zou er best vóór zijn om reizen flink duurder te maken. Voor de Alpen wellicht wat minder relevant omdat je daar relatief simpel met de auto kunt komen, maar weinig mensen beseffen dat met vakantie naar het buitenland gaan een generatie geleden nog helemaal niet zo vanzelfsprekend was. Laat staan voor een (relatieve) habbekrats kunnen vliegen naar Turkije, en zelfs Thailand.

Flinke prijsverhoging zou bovendien ook milieuwinst opleveren. En rustiger op de pistes. Mensen moeten eens inzien dat het ongekende luxe is wat iedereen tegenwoordig allemaal kan, en het niet zomaar als vanzelfsprekend of 'een recht' beschouwen.

Quick op 5 apr 2020 23:26

Ik voer vaak dezelfde discussie. Extra argument: waarom gaan we in godsnaam aan de andere kant van de wereld zoeken wat er in Europa perfect te vinden valt? Waarom allemaal met het vliegtuig naar Bali of Indonesië voor een strandvakantie die je in Zuid-Frankrijk ook kan vinden? Waarom shoppen in New York wanneer je ook metropolen hebt als London of Parijs? Waarom gaan hiken in Patagonië terwijl de Alpen zo prachtig zijn?

Ik snap het wel. Het is allemaal dat tikkeltje anders en spannender. Maar hoeveel percent meer genot heb je van die verre reizen? Is een roadtrip in de VS dubbel zo leuk als een roadtrip door Europa? Ergens zit je daar toch met een dalende grensnuttigheid.

Arnh op 6 apr 2020 16:13

Er zijn genoeg gebieden en steden die zich weer van andere weten te onderscheiden. Ik zou heel erg graag een jaar niet naar de Alpen gaan en wel naar Patagonië. Donders wat is dat mooi. Betreft strand geef ik je wel gelijk, denk ik. Al kom ik zelden op het strand. Dat vind ik dus echt niks aan :P

Not all who wander are lost

Inderdaad. Het doet er eigenlijk niet eens toe, want je compenseert helemaal niets door thuis te werken, maar verbruikt slechts minder. De milieubelasting van een retourtje Alpen met de auto wordt heus niet minder als je een extra dag zou thuiswerken. Onder "compenseren" versta ik dat je het milieu echt schoner maakt in plaats van minder vervuild. Misschien is het iets minder erg dan het lijkt en kan het milieu zichzelf regenereren. In dat geval is niets doen ook goed, al kan het lang duren.

Martin7182 op 6 apr 2020 15:54

Ik had het ook niet over compensatie, maar over vermindering. Het punt is dat minder rijden altijd beter is voor het milieu. Als 1 miljoen mensen elke week een dag extra zouden thuiswerken, moet je eens kijken wat dat oplevert aan minder uitstoot, minder files etc. Wie weet dat de Corona crisis dan toch ergens iets positiefs brengt. Het dwingt de maatschappij tot nieuwe oplossingen en hopelijk tot beter beleid.

elisabeth101 op 6 apr 2020 16:33

Weet dan dat er ook véél minder leasewagens zullen nodig zijn.(verdoken looncompensatie)
En gaan we dat er ook voor over hebben?

Born to run. B.S.

Inderdaad. Het doet er eigenlijk niet eens toe, want je compenseert helemaal niets door thuis te werken, maar verbruikt slechts minder. De milieubelasting van een retourtje Alpen met de auto wordt heus niet minder als je een extra dag zou thuiswerken. Onder "compenseren" versta ik dat je het milieu echt schoner maakt in plaats van minder vervuild. Misschien is het iets minder erg dan het lijkt en kan het milieu zichzelf regenereren. In dat geval is niets doen ook goed, al kan het lang duren.

Martin7182 op 6 apr 2020 15:54

Ik had het ook niet over compensatie, maar over vermindering. Het punt is dat minder rijden altijd beter is voor het milieu. Als 1 miljoen mensen elke week een dag extra zouden thuiswerken, moet je eens kijken wat dat oplevert aan minder uitstoot, minder files etc. Wie weet dat de Corona crisis dan toch ergens iets positiefs brengt. Het dwingt de maatschappij tot nieuwe oplossingen en hopelijk tot beter beleid.

elisabeth101 op 6 apr 2020 16:33

Weet dan dat er ook véél minder leasewagens zullen nodig zijn.(verdoken looncompensatie)
En gaan we dat er ook voor over hebben?

dan58 op 6 apr 2020 18:57

Als je nu een leaseauto hebt en 5 dagen werkt dan heb je met 1 dag thuis werken toch nog steeds die lease auto? Of ga je de rest van de week met de fiets?
Zou trouwens ook al een hoop schelen als je wat vaker de fiets zou pakken ipv. de auto.

Übung macht den meister!!!

Interessant leesvoer voor de lange termijn:
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/05/ik-zag-de-eerste-result…

Born to Ride

Ik had het ook niet over compensatie, maar over vermindering. Het punt is dat minder rijden altijd beter is voor het milieu. Als 1 miljoen mensen elke week een dag extra zouden thuiswerken, moet je eens kijken wat dat oplevert aan minder uitstoot, minder files etc. Wie weet dat de Corona crisis dan toch ergens iets positiefs brengt. Het dwingt de maatschappij tot nieuwe oplossingen en hopelijk tot beter beleid.

elisabeth101 op 6 apr 2020 16:33

Precies ja, die redenatie heb ik ook. De rest van mijn reactie was voor je voorgangers. Wat sommigen “compenseren” noemen is minder vervuilen en dat is natuurlijk beter dan meer vervuilen. Iemand die van 5 dagen autorijden in de week terug gaat naar 4 doet het zeker goed om de vervuiling te verminderen, maar doet het uiteindelijk niet beter dan iemand die standaard “slechts” 4 dagen auto rijdt.

Inderdaad. Het doet er eigenlijk niet eens toe, want je compenseert helemaal niets door thuis te werken, maar verbruikt slechts minder. De milieubelasting van een retourtje Alpen met de auto wordt heus niet minder als je een extra dag zou thuiswerken. Onder "compenseren" versta ik dat je het milieu echt schoner maakt in plaats van minder vervuild. Misschien is het iets minder erg dan het lijkt en kan het milieu zichzelf regenereren. In dat geval is niets doen ook goed, al kan het lang duren.

Martin7182 op 6 apr 2020 15:54

Ik had het ook niet over compensatie, maar over vermindering. Het punt is dat minder rijden altijd beter is voor het milieu. Als 1 miljoen mensen elke week een dag extra zouden thuiswerken, moet je eens kijken wat dat oplevert aan minder uitstoot, minder files etc. Wie weet dat de Corona crisis dan toch ergens iets positiefs brengt. Het dwingt de maatschappij tot nieuwe oplossingen en hopelijk tot beter beleid.

elisabeth101 op 6 apr 2020 16:33

Weet dan dat er ook véél minder leasewagens zullen nodig zijn.(verdoken looncompensatie)
En gaan we dat er ook voor over hebben?

dan58 op 6 apr 2020 18:57

Als je nu een leaseauto hebt en 5 dagen werkt dan heb je met 1 dag thuis werken toch nog steeds die lease auto? Of ga je de rest van de week met de fiets?
Zou trouwens ook al een hoop schelen als je wat vaker de fiets zou pakken ipv. de auto.

RFKANGOO op 6 apr 2020 20:41

Neen, niet met de fiets maar met je eigen betaalde wagen en niet die gesubsidieerde auto van de werkgever.
Want hoe meer thuiswerk hoe minder de werkgever zal geneigd zijn om dit voor zijn werknemers te betalen.
Wanneer er een breder draagvlak(politiek) is zal dat ( alvast in B.) één van de eerste voordelen zijn die gaan worden afgeschaft.

Born to run. B.S.

Inderdaad. Het doet er eigenlijk niet eens toe, want je compenseert helemaal niets door thuis te werken, maar verbruikt slechts minder. De milieubelasting van een retourtje Alpen met de auto wordt heus niet minder als je een extra dag zou thuiswerken. Onder "compenseren" versta ik dat je het milieu echt schoner maakt in plaats van minder vervuild. Misschien is het iets minder erg dan het lijkt en kan het milieu zichzelf regenereren. In dat geval is niets doen ook goed, al kan het lang duren.

Martin7182 op 6 apr 2020 15:54

Ik had het ook niet over compensatie, maar over vermindering. Het punt is dat minder rijden altijd beter is voor het milieu. Als 1 miljoen mensen elke week een dag extra zouden thuiswerken, moet je eens kijken wat dat oplevert aan minder uitstoot, minder files etc. Wie weet dat de Corona crisis dan toch ergens iets positiefs brengt. Het dwingt de maatschappij tot nieuwe oplossingen en hopelijk tot beter beleid.

elisabeth101 op 6 apr 2020 16:33

Weet dan dat er ook véél minder leasewagens zullen nodig zijn.(verdoken looncompensatie)
En gaan we dat er ook voor over hebben?

dan58 op 6 apr 2020 18:57

Als je nu een leaseauto hebt en 5 dagen werkt dan heb je met 1 dag thuis werken toch nog steeds die lease auto? Of ga je de rest van de week met de fiets?
Zou trouwens ook al een hoop schelen als je wat vaker de fiets zou pakken ipv. de auto.

RFKANGOO op 6 apr 2020 20:41

Neen, niet met de fiets maar met je eigen betaalde wagen en niet die gesubsidieerde auto van de werkgever.
Want hoe meer thuiswerk hoe minder de werkgever zal geneigd zijn om dit voor zijn werknemers te betalen.
Wanneer er een breder draagvlak(politiek) is zal dat ( alvast in B.) één van de eerste voordelen zijn die gaan worden afgeschaft.

dan58 op 6 apr 2020 22:44

Dan zal er tegen die eigen auto ook weer een vergoeding van de wergever staan. Een reiskostenvergoeding of weet ik wat. Hoe je het ook bekijkt, er zal altijd door de werkgever betaald worden voor de gereden km’s. Het is ook een kwestie van onderhandelen natuurlijk.

Übung macht den meister!!!

@RFKANGOO

Je begrijpt mijn punt niet.
Ik heb het over het feit( zeker voor B.) dat er veel werknemers een bedrijfswagen “krijgen “(met tankkaart ook privé) die de wagen” weinig of niet” nodig hebben voor het werk.(behalve dan van en naar het werk)
Hierop zijn weinig of minder sociale lasten en is het veel voordeliger voor de WG dan bijv. een loonsverhoging.
Dit soort zaken" stimuleert" het rijden want het is voor een groot deel toch betaald door de WG ( onderhoud, banden, afschrijving…)
Je wil niet weten , hier in B. , hoeveel mensen een gesponsorde wagen hebben wat zeker niet zal bijdragen om minder te gaan rijden. Wanneer dit niet van bovenaf wordt gestructureerd vinden we altijd wel iets in de aard van : “Ik zou wel willen consuminderen maar…”

Born to run. B.S.

@RFKANGOO

Je begrijpt mijn punt niet.
Ik heb het over het feit( zeker voor B.) dat er veel werknemers een bedrijfswagen “krijgen “(met tankkaart ook privé) die de wagen” weinig of niet” nodig hebben voor het werk.(behalve dan van en naar het werk)
Hierop zijn weinig of minder sociale lasten en is het veel voordeliger voor de WG dan bijv. een loonsverhoging.
Dit soort zaken" stimuleert" het rijden want het is voor een groot deel toch betaald door de WG ( onderhoud, banden, afschrijving…)
Je wil niet weten , hier in B. , hoeveel mensen een gesponsorde wagen hebben wat zeker niet zal bijdragen om minder te gaan rijden. Wanneer dit niet van bovenaf wordt gestructureerd vinden we altijd wel iets in de aard van : “Ik zou wel willen consuminderen maar…”

dan58 op 7 apr 2020 08:15

Allez ze, daar hebben we er weer enen…

Die onzin van “gesponsorde wagen”… Sponsoren is geld geven, dit is gewoon compenseren van de veel te hoge belastingen in België.
Laat ons dan meteen ook de werkloosheidsuitkeringen afschaffen, want dat is dan toch sponsoren van luiheid?
Van mij mogen ze gerust het gunstregime voor salariswagens afschaffen, mits dat gecompenseerd wordt in NETTOLOON…

Ee discussie over belastingdruk en leasewagens is hier niet on-topic. Dus laten we hier over ophouden.

Click. Click. Peace

Dit illustreert nog maar weer eens dat het gros vd mensen hun eigen gemak en portomonnee belangrijker vindt dan milieu/klimaat. Lease auto, eigen auto - daar gaat het niet om. Men moet bewust een keuze maken om het anders te doen. Ik zei het al vaker, menselijk gedrag verander je niet zomaar. Maar ik zie wel mogelijkheden dat de overheid hier nieuwe regels voor kan opstellen als gevolg van nieuwe inzichten door de coronacrisis. Als de nood hoog is kan er ineens veel meer!

Dit is exact wat ik bedoel.

Born to run. B.S.

Curatoren voorzien een golf van faillissementen als extra steun uitblijft
Een golf van faillissementen, kaalgeslagen binnensteden en meer dan een miljoen extra werklozen. En dat allemaal nog voor de aanstaande zomer voorbij is.
Het zijn doemscenario’s die verschillende vooraanstaande curatoren en herstructureringsspecialisten schetsen als de overheid geen extra maatregelen neemt om de gevolgen van de ‘intelligente lockdown’ te dempen. De experts die het FD ondervroeg staan doorgaans in frontlinie wanneer het verkeerd gaat met een onderneming. Zij zien als eersten wanneer het economisch tij keert.

https://fd.nl/ondernemen/1340544/curatoren-voorzien-een-golf…

Het FD blijft vrolijke verhalen publiceren:

Accountants en cfo’s vrezen dat wereldhandel na corona niet meer herstelt
De coronacrisis zal zeer waarschijnlijk een blijvend negatief effect hebben op de wereldhandel. Accountants en cfo’s voorzien alleen dit jaar al een afname tot wel 20%. Een blijvende ‘deglobalisering’ van handel en productie is daarbij ‘een reëel scenario’. Dat staat in een woensdag gepubliceerde internationale enquête onder duizend accountants en cfo’s.
De jaarlijks gehouden enquête Global Economic Conditions Survey (GECS) laat ‘een schokkend effect’ zien op het vertrouwen in de economie, aldus het Institute of Management Accountants (IMA). In Europa is dat in het eerste kwartaal van dit jaar met 32% gedaald ten opzichte van het vierde kwartaal in 2019.
De ondervraagden schatten in dat de wereldwijde economie dit kwartaal afstevent op een krimp van 4 tot %, maar als de crisis langer aanhoudt kan dat tegen de 10% worden. Ter vergelijking: bij de laatste financiële crisis kromp de wereldeconomie met 2,5%.
Deglobalisering
‘Het is de sterkste daling in het vertrouwen die wij tot dusver in ons onderzoek hebben gezien en deze cijfers geven nog niet eens de volledige schaal van de wereldwijde economische krimp aan die nu aan de gang is’, aldus Alain Mulder, senior director of Europe Operations bij IMA. Deglobalisering wordt door veel ondervraagden genoemd als een reëel scenario voor de nabije toekomst.
Nu de kwetsbaarheid van verschillende toeleveringsketens is blootgelegd verwachten financiële professionals dat het langetermijneffect van de crisis zal inhouden dat de internationale economische banden afnemen en regionaler worden. De grote vraag is of de wereldhandel zal herstellen, of dat er deglobalisering zal plaatsvinden.
Michael Taylor, hoofdeconoom bij Chartered Certified Accountants (ACCA), waarschuwt voor aanzienlijke economische krimp in de nabije toekomst. ‘Gegevens zoals werkloosheidsaanvragen en activiteitenenquêtes in de eurozone, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, wijzen op een dalende economische output. Opkomende markten worden met extra moeilijkheden geconfronteerd, aangezien een vlucht naar kwaliteit bij investeerders leidt tot kapitaaluitstroom.’
Schulden
Door de nasleep van deze economische schok zullen veel landen in de eurozone met grote begrotingstekorten en hoge staatsschulden te kampen krijgen, schrijven de onderzoekers. Deze zullen ruim boven de limieten uitkomen die zijn vastgesteld voor de eurolanden, wat resulteert in een onvermijdelijke toename in het risico van een nieuwe staatsschuldencrisis.
Zelfs vóór de huidige economische schok werd Italië door velen beschouwd als de meest waarschijnlijke kandidaat voor een dergelijke crisis, met een zeer hoge overheidsschuld (130% van het bbp). Nu dit land zo hard getroffen is door de crisis zal dit alleen maar toenemen.

@DrPhil Je halt nu al een aantal keer FD artikelen aan. Maar wat is jouw eigen inschatting eigenlijk? Ik heb me vandaag even 30 minuten kunnen losmaken van de COVID19 intensive care hier maar als ik alles in ogenschouw neem van de laatste 3 weken is er bij mij niet het gevoel dat het zomaar over over is.
Ik irriteer me ook dood aan dat klappen in de handen om klokslag 20:00 uur op donderdag hier in Engeland voor mensen die in de zorg werken. Hou daar eens mee op met dat hypocriete gedoe!
Blijf gewoon thuis, laat ons ons werk doen, en ga zeker geen agenten of andere zorgverleners te lijf als geprobeerd wordt jouw onbegrijpelijke gedrag te corrigeren (deze zin moest er even uit en is niet naar iemand hier persoonlijk gericht).

Chrz!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 08 apr 2020 16:08

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@dokteruk hoe kijk jij als insider tegen dit stuk van het NRC aan? Zou het echt 1 a 2 jaar duren voordat we er weer enigzins bovenop komen?

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/05/ik-zag-de-eerste-result…

Born to Ride

Sinds wanneer hebben accountants en CFO’s maatschappelijk inzicht?

Hoewel ik naast rechten ook economie heb gestudeerd (bij de onovertroffen A. Schoorlemmer), heb ik totaal geen kijk op macro-economische ontwikkelingen; behalve dan dat Draghi de grootste ramp is aller tijden. Dus ik heb geen mening over de gevolgen van Corona, @dokteruk.

https://www.bol.com/nl/f/antoon-schoorlemmer/920000006362278…

*bericht bewerkt door DrPhil op 08 apr 2020 16:48

@dokteruk hoe kijk jij als insider tegen dit stuk van het NRC aan? Zou het echt 1 a 2 jaar duren voordat we er weer enigzins bovenop komen?

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/05/ik-zag-de-eerste-result…

Matthias123 op 8 apr 2020 16:10

@Matthias123 Om eerlijk te zijn heb ik daar nog niet echt een gevormde mening over. Het hangt er ook vanaf wat we verstaan onder “er bovenop komen”. Tot nu toe zie ik alleen nog maar een verwarrend beeld van ernstig zieke patienten. Soms zit er een dag tussen dat je denkt dat het mee valt omdat het aantal nieuwe patienten minder is dan de dag daarvoor, vervolgens is het ineens weer veel meer. Dan hebben we het alleen nog maar over de eerste golf onder de voorwaarde van een relatieve quarantaine. Zo zie je maar dat moeder natuur, ziekte en gezondheid weldegelijk een economische rol hebben.
De vraag is hoe het daarna verder moet. Ik hoop maar dat er velen zijn die dan een vorm van immuniteit hebben opgebouwd. Ik vond het dan ook verontrustend dat mensen die een mild COVID-19 beloop hebben gehad mogelijk minder of niet immuun zijn voor het Coronavirus. Voordat alle beperkende maatregelen definitief opgeheven kunnen worden zitten we echt wel een jaar verder lijkt me. Dan is het nog de vraag wat er over is van de diverse bedrijfjes, economische structuren, en andere diensten. Natuurlijk zullen er nogal wat ondernemers, bedrijven, ZZP’ers, banken en anderen zijn die menen aanspraak te kunnen maken op een soort van compensatie. Waarschijnlijk zal een gedeelte van deze aanvragen gehonoreerd worden. Het gevolg is wel dat we dat dan ook weer met zijn allen moeten ophoesten. Ik reken op een aantal (belasting) maatregelen om dat enorme gat te vullen (o.a. hoogste schaal naar 72% loonbelasting). Dus eer we daar bovenop zijn hebben we het over decennia.
Ik hoop maar dat ik het te somber inschat maar vrees wel met grote vrezen dat de generatie van mijn kinderen met veel minder toe moeten dan wij hebben gehad. We zitten hier op een hobbie/vakantie/vrijetijds forum en ergens krijg ik er wel een wrange smaak van in mijn mond. Persoonlijk denk ik dat mijn plannen aangaande zomervakantie en wintersport voor 2020-2021 in de ijskast zullen gaan. Niet alleen omdat het reizen zelf onmogelijk zou kunnen zijn maar ook om de dood eenvoudige rede dat ik denk dat het onbetaalbaar gaat worden. Laten we eerlijk zijn, het is een luxe probleem. Bliif vooral gezond denk ik dan.

We zullen moeten afwachten, niemand die het echt weet.

Stay safe, chrz!
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@drphill als draghi de rente niet had verlaagd was griekenland defaulted of in worse case de euro gevallen en dan was jouw pensioen om in wintersport termen te spreken, als sneeuw voor de zon verdwenen (destijds zaten nederlandse pensioenfondsen nog volop in Zuid Europese staatsobligaties net als banken overigens)

Je kan twisten hoelang die rente laag moest blijven maar onderschat de interconnectness van europa niet…

*bericht bewerkt door Skiwi87 op 08 apr 2020 16:54

Plaats een reactie