Gevolgen Corona lange(re) termijn

Je hebt verlagen en je hebt verlagen. Negatieve rente, overheden die geld toe krijgen, hoe krijg je het bedacht. Enorme bubbels gecreëerd. Elk risico-besef om zeep geholpen. De ECB komt toch wel te hulp (ook al hebben ze daar geen enkel mandaat voor). Dankzij de lage rente verdwijnt mijn pensioen nu ook als sneeuw voor de zon. Verder ga ik niet over in discussie.

@drphil laten we het dan idd maar hierbij houden zoals je zelf al zei: “heb ik totaal geen kijk op macro-economische ontwikkelingen”

Gelukkig heb ik Klaas Knot aan mijn zijde. Die heeft er kennelijk ook niks van begrepen 😉.

@drphil dan ben je ook daar niet volledig op de hoogte van het hele proces en refereer je slechts naar dit point in time bulletin over het eindigen van QE: https://www.dnb.nl/nieuws/nieuwsoverzicht-en-archief/Persber… dit ging over de eindfase van QE zoals ik al zei: " je kan twisten over hoelang de rente laag moest blijven…"

Overigens heeft Knot zich ook recent in de pers uitgelaten over ESM/Eurobonds…en is er recent een nieuw opkoop programma (750mrd) gestart waar ook Knot mee heeft ingestemd als lid van de governing council van de ecb.

Knot pleitte al in 2014 voor eurbonds. Daar is niks nieuws aan. Mijn kritiek (en de zijne) richt zich op het ongebreideld stimuleren van de economie door Draghi. Einde discussie.

Prinses Irene: nu betalen we de prijs voor de ongebreidelde groei
De gedachte dat we na deze crisis onze oude patronen weer kunnen oppakken, is een vergissing.

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/prinses-irene-nu-be…

Prinses Irene: nu betalen we de prijs voor de ongebreidelde groei
De gedachte dat we na deze crisis onze oude patronen weer kunnen oppakken, is een vergissing.

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/prinses-irene-nu-be…

DrPhil op 8 apr 2020 17:47

Haha, ik zie nu dat ik princes Irene aan mijn zijde heb ;)
Gelukkig kan er niemand de toekomst beter voorspellen dan …
Thanks @DrPhil

Chrz!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 08 apr 2020 17:55

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Dubbel

*bericht bewerkt door dokteruk op 08 apr 2020 17:54

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Dit sluit daar goed bij aan. Schrijnend om te lezen.

Lockdown India: terwijl de ene ramp wordt afgewend, voltrekt zich een andere
Drie dagen nadat de Indiase premier Narendra Modi een nationale lockdown aankondigde, staan er drie magere jongens voor onze deur. Ze spreken mijn man aan, net thuis na een boodschap. Of ze misschien wat te eten kunnen krijgen. Ze vertellen dat ze met hun ouders onder een viaduct verderop wonen. Beide ouders werkten op een bouwplaats. Die is nu dicht. Zonder het gebruikelijke dagloon weten ze niet hoe ze aan eten moesten komen.

https://nos.nl/artikel/2329494-lockdown-india-terwijl-de-ene…

Uit de dagelijkse goednieuwsshow van het FD:

IMF-baas: ergste crisis sinds Grote Depressie
De mondiale economie zal door het coronavirus in 2020 zeer forse klappen oplopen. Directeur Kristalina Georgieva van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) voorziet de ‘ergste economische gevolgen sinds de Grote Depressie’ in de jaren dertig van de vorige eeuw.

https://fd.nl/economie-politiek/1340933/imf-baas-ergste-cris…

Met gevaar voor opkomst populisme…ikke ikke ikke

Nog zo’n opwekkend verhaal uit het FD:

Economische ramp dreigt voor opkomende landen

Opkomende landen stevenen af op een economische en sociale catastrofe. Terwijl het coronavirus oprukt, halen beleggers in sneltreinvaart hun geld weg. Zo dreigt een gezondheidscrisis om te slaan in een krediet- en vervolgens in een sociale crisis. Internationale hulp is broodnodig.

Vervolgens worden een aantal horrorscenario’s beschreven.
https://fd.nl/achtergrond/1340574/economische-ramp-dreigt-vo…

IMF: zware averij wereldeconomie door corona, in Nederland 7,5 procent krimp
De wereldeconomie loopt door de coronacrisis zware averij op. Mondiaal krimpt de economie dit jaar met gemiddeld 3 procent, veel slechtere cijfers dan tijdens de financiële crisis in 2008/2009. De grote economieën krimpen met 6,1 procent. De Nederlandse economie krijgt het zwaar te verduren en krimpt met 7,5 procent. Dat voorspelt het Internationaal Monetair Fonds (IMF) in de World Economic Outlook.

De economische ramingen zijn extreem onzeker, zegt het IMF. In het basisscenario verdwijnt de pandemie in de tweede helft van dit jaar en groeit de wereldeconomie in 2021 weer met gemiddeld 5,8 procent, geholpen door alle overheidssteun. Maar dat is niet zeker. Als de pandemie langer duurt, valt de schade veel hoger uit en krimpt de wereldeconomie in 2021 met nog eens 8 procent.

De IMF-verwachtingen pakken net zo somber of zelfs slechter uit dan de eerdere voorspellingen van de economen van ABN Amro, ING en het Centraal Planbureau. De krimp van de Nederlandse economie met 7,5 procent is volgens de zwartste scenario’s. Voor Nederland komt de terugval neer op een verlies van 60 miljard euro aan economische waarde die in rook opgaat.

Restant: https://nos.nl/artikel/2330453-imf-zware-averij-wereldeconom…

Hongerpandemie dreigt: ‘Niet corona zelf, maar gevolgen maken meeste slachtoffers’

Eline de Zeeuw
redacteur Sport & Buitenland
Kilometerslange rijen voor voedselbanken in Zuid-Afrika, vechtpartijen om meel en bakolie in de sloppenwijken van Nairobi. En wanhopige gezinnen in Colombia die rode lappen uit hun ramen hangen, als symbool voor honger. Ze vragen zich af wat hen eerder doodt: het coronavirus, of hun gebrek aan eten.

“Ik zit al twintig jaar in het vak, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt”, zegt Margot van der Velden. “Door de coronacrisis dreigt een wereldwijd voedselprobleem van ongekende proporties.” Dat terwijl in Nederland juist overschotten zijn.

De directeur noodhulp van het World Food Programme komt superlatieven tekort voor andere delen van de wereld. De voedselhulporganisatie van de Verenigde Naties vreest een dubbele pandemie: na corona een van honger.

Honderdduizenden doden

Als de voedseldistributie door lockdowns, dichte grenzen en protectionistische maatregelen verstoord blijft, verwacht het WFP dat er komende maanden 300.000 mensen per dag zullen sterven van de honger. Door de coronacrisis verdubbelt het aantal mensen in acute hongersnood nagenoeg van 135 naar 260 miljoen aan het eind van dit jaar.
https://nos.nl/l/2334114

Maar wij hebben toch maar mooi een stel bejaarden gered voor 100 miljard.

En die laatste zin vind je echt nodig??

Life is what happens while you were checking your phone

Jazeker.

Zegt veel over je.

Life is what happens while you were checking your phone

Niets doen had nog veel meer doden betekend doordat de zorg volledig stil was komen te liggen. Met een veelvoud aan corona doden en een veelvoud aan andere doden die dood zouden zijn gegaan aan andere aandoeningen doordat er geen zorg beschikbaar zou zijn. Daarnaast was er ook dan een hongersnood gekomen in die landen doordat het openbare leven alsnog tot stilstand was gekomen, simpelweg omdat het ziekteverzuim overal dusdanig hoog zou zijn dat veel bedrijven niet meer normaal zouden kunnen functioneren. Maar zoals hierboven aangegeven word deze en ook die andere reacties zeggen veel over je.

Born to Ride

[quote]Hongerpandemie dreigt: 'Niet corona zelf, maar gevolgen maken meeste slachtoffers'

Eline de Zeeuw
redacteur Sport & Buitenland
Kilometerslange rijen voor voedselbanken in
, vechtpartijen om meel en bakolie in de sloppenwijken van Nairobi. En wanhopige gezinnen in Colombia die rode lappen uit hun ramen hangen, als symbool voor honger. Ze vragen zich af wat hen eerder doodt: het coronavirus, of hun gebrek aan eten.

"Ik zit al twintig jaar in het vak, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt", zegt Margot van der Velden. "Door de coronacrisis dreigt een wereldwijd voedselprobleem van ongekende proporties." Dat terwijl in Nederland juist overschotten zijn.

De directeur noodhulp van het World Food Programme komt superlatieven tekort voor andere delen van de wereld. De voedselhulporganisatie van de Verenigde Naties vreest een dubbele pandemie: na corona een van honger.

Honderdduizenden doden

Als de voedseldistributie door lockdowns, dichte grenzen en protectionistische maatregelen verstoord blijft, verwacht het WFP dat er komende maanden 300.000 mensen per dag zullen sterven van de honger. Door de coronacrisis verdubbelt het aantal mensen in acute hongersnood nagenoeg van 135 naar 260 miljoen aan het eind van dit jaar.

*bericht bewerkt door monoskito op 16 mei 2020 23:34

Waarom gelijk die persoonlijke aanvallen als iemand een andere mening heeft…? Persoonlijk vind ik dat juist veel over iemand zeggen… Probeer het eens met argumenten. In het oh zo slechte Spanje bijvoorbeeld zijn 27000 doden te betreuren op een bevolking van 50 miljoen. Uit een bloedonderzoek onder 60000 mensen blijkt dat 5% van de bevolking besmet is geweest. In de voornaamste brandhaarden, zoals Madrid, zelfs meer dan 10% (Bron: ElPais). Heeft @DrPhil wellicht een punt?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik denk dat je alle kanten op kan redeneren, zeker met de onzekerheden die lastig te kwantificeren zijn (zoals de gevolgen van overbelasting van de zorg). Zonder IC hadden we misschien 2000 doden erbij gehad, op misschien wel 600k besmettingen (obv die serologische testen van Sanquin).

Ik denk ook dat we heel veel geld stoppen in een ziekte die, tot nu, toch echt vooral ouderen het hardst treft. Ja, natuurlijk gaan er ook jongeren dood, natuurlijk zijn er mensen die hun leven lang last van de gevolgen blijven hebben, maar het overgrote deel van de jongeren
mensen (en die grens is natuurlijk wat arbitrair ;)) lijkt helemaal niet zo buitensporig veel risico te lopen.

Of het alles wat we er nu instoppen waard is? Geen idee. We weten niet wat er zonder maatregelen gebeurd zou zijn, niet precies in ieder geval, maar ik denk juist dat je die discussie of dat gesprek niet dood zou moeten slaan met: “dat zegt iets over jou” of wellicht “maar wat het als het jouw vader is die geen plek op de ic krijgt”.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Naast de doden nog een belangrijk aspect, wat veel mensen hier lijken te vergeten. Jonge mensen gaan er misschien niet direct aan dood, maar het longfonds verwacht wel veel meer mensen met blijvende longproblemen. Dat gaat dan met name om mensen die op het IC hebben gelegen. Aangezien ouderen en zwakke mensen amper naar de IC zijn gegaan met corona betreft dit dus vooral mensen die vooraf gewoon (redelijk) vitaal waren.

https://www.google.com/amp/s/www.nu.nl/coronavirus/6049639/l…

*bericht bewerkt door Matthias123 op 17 mei 2020 09:04

Born to Ride

https://cdn.wintersport.nl/forum/27/63327e28b01ce8f6ecbd3de1...

Er gaan geen jongeren dood.

En mijn opmerking moet je zien in het licht dat er nu 300.000 hongerdoden PER DAG dreigen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 17 mei 2020 09:37

We weten niet wat er zonder maatregelen gebeurd zou zijn, .

Roy83 op 17 mei 2020 08:34

Dit is de essentie wat mij betreft. We zullen nooit weten wat de werkelijke death/ziekte rate is van Corona omdat het virus nooit vrij spel heeft gehad vanwege alle lockdowns.

We weten niet wat er zonder maatregelen gebeurd zou zijn, .

Roy83 op 17 mei 2020 08:34

Dit is de essentie wat mij betreft. We zullen nooit weten wat de werkelijke death/ziekte rate is van Corona omdat het virus nooit vrij spel heeft gehad vanwege alle lockdowns.

elisabeth101 op 17 mei 2020 10:08

Terwijl dat opzich natuurlijk geen overdreven ingewikkelde wiskunde zou moeten zijn. Onderzoeken zoals in Spanje en bij ons via de Bloedbank een paar weken terug geven een goede indicatie van het aantal mensen dat de ziekte heeft gehad.

I can stick uphill ice, on my saucer...

We weten niet wat er zonder maatregelen gebeurd zou zijn, .

Roy83 op 17 mei 2020 08:34

Dit is de essentie wat mij betreft. We zullen nooit weten wat de werkelijke death/ziekte rate is van Corona omdat het virus nooit vrij spel heeft gehad vanwege alle lockdowns.

elisabeth101 op 17 mei 2020 10:08

Terwijl dat opzich natuurlijk geen overdreven ingewikkelde wiskunde zou moeten zijn. Onderzoeken zoals in Spanje en bij ons via de Bloedbank een paar weken terug geven een goede indicatie van het aantal mensen dat de ziekte heeft gehad.

Shane op 17 mei 2020 10:13

Ja, hoeveel mensen het hebben gehad onder lockdown regels. Dat zegt nog steeds niks over de werkelijke potentie van het virus. Met andere woorden: wat zou er gebeurd zijn als niemand een lockdown had toegepast. Dat zullen we nooit weten. Maar pas dan had je echt iets kunnen zeggen over gevaar van dit virus.

@DrPhil

Hoe zou jij de hongerdoden redden met de uitgespaarde centjes van onze niet geredde-oude-oudjes ?

*bericht bewerkt door dan58 op 17 mei 2020 10:43

Born to run. B.S.

@dan58, zie het artikel. Daarin wordt een beginbedrag genoemd van 1,5 mld. Dat, wereldwijd verdeeld, voor Nederland een schijntje zou zijn vergeleken bij de huidige uitgaven.

Het begrotingstekort voor NL bedraagt naar verwachting dit jaar 92 miljard. Vorig jaar was het nog plus 14 mld (overschot). Dus al ruim boven de 100 mld.
https://nos.nl/l/2331589

*bericht bewerkt door DrPhil op 17 mei 2020 11:05

Ik begrijp je. @DrPhil
Maar ik snap niet hoe we andere keuzes hadden moeten maken met ONS Westers Sociale Zekerheidsmodel dat toch op basis VAN en MET solidariteit werkt.
Ik bedoel niet het gegeven van de enorme budgetten die nu zijn uitgegeven maar wel de keuze voor al dan niet ouderen te verzorgen…en wat is oud?
60 +, 70+, 80 + …wie gaat deze keuzes maken voor wie?
Wanneer we hierin keuzes gaan maken komt het hele solidariteitsprincipe toch op de helling en glijden we af naar het TRUMP-model, niet?

Klein voorbeeldje…
mogen rokers nog behandeld worden voor longziekten, mogen obese mensen nog alle medische zorgen quasi gratis krijgen, mogen waaghalzen op de piste die been en nek breken door eigen gedrag nog verzorgd worden op gemeenschapskosten…???

*bericht bewerkt door dan58 op 17 mei 2020 11:10

Born to run. B.S.

Plaats een reactie