Hulp bij skikeuze gevraagd :)

Hallo iedereen

Naast al de Corona-posts nog eens een andere gekende post; de skikeuze. Ik zal mezelf even zo goed mogelijk proberen te beschrijven zodat het overzichtelijk blijft:
-Man
-53 jaar
-185 cm
-76kg
-Gigi niveau 7-8 (maar eerder 7!)
-ski zo goed als nooit buiten de piste
-ik ski wel vrij goed door, niet al carvend maar al 'wedelend'(?) zoals de techniek van vroeger
-ski ondertussen al meer dan 45 jaar, dus kom overal wel mooi en goed af, gewoon niet al carvend
-ski middelgrote bochten
-ski naar mijn gevoel nog vrij energiek en krachtig
Ik ben dus op zoek naar een ski waarmee ik een hele dag mee uit de voeten zou kunnen komen. Mijn huidige ski's zijn al meer dan 10(?) jaar oud gok ik, dus ik ben niet echt meer mee met wat de mogelijkheden nu allemaal zo wat zijn. Ik ski dus zoals vermeld altijd op de pistes, maar ik moet er wel bijvertellen dat dat dus alle condities zijn; ijs, zachte sneeuw, harde sneeuw, bulten,…

Alvast bedankt!

Welke zijn je huidige ski's en ben/was je er tevreden mee?

*bericht bewerkt door bartvwg op 16 mrt 2020 17:56

Bla, bla, bla.

Heb je filmpje van hoe je skiet?

Lastig want ik heb weinig verstand van wedeltechniek…vaak kom je dan toch uit bij consumenten gs. Lange ski, lange radius. Een die goed kan slippen in elk geval.

Dit lijkt me het ideale moment om over te stappen op “gewone” carve skis of om de switch te maken en een modernere manier van skiën aan te leren (eventueel via enkele uurtjes priveles).
Probeer het gewoon eens, je zal versteld staan hoe makkelijk je ermee kan draaien.

Dat betekent trouwens niet dat je opeens zal gaan carven met je heup op de sneeuw.
(Ik denk dat 80% van de skiërs op een gemiddelde piste nog nooit gecarved heeft, hoewel ze practische allemaal op carve-skis staan).

Verder geef je weinig info:

  • wat is je vorige ski?
  • “vrij energiek en krachtig” zou kunnen betekenen “ik haal alles uit de ski wat eruit te halen valt”, maar ook “bochten geforceert vanuit kracht ipv techniek”
  • “een hele dag mee uit de voeten” is ook vaag. Afhankelijk van je conditie en je skitechniek kan je op redelijk stijve skis ook makkelijk veel km’s maken.

Met de beperkte info die je gegeven hebt, kan je altijd kijken in dit lijstje voor skis voor Antwärters:
https://gigiski.com/lijstje-skis-voor-skileraren-2019-2020/…
of bij een consumenten GS ski.

Lees anders ook eens:
https://gigiski.com/de-ultieme-wedelski/

Ik zou afgaande van je lengte en lage gewicht wel opletten om geen te stijve ski te nemen (zonder deze eerst te hebben uitgetest).

Zelf heb ik (1m84, 92kg) de Fischer Progressor F19ti in 1m82 als alleskunner voor op de piste die ik zelf helemaal niet als stijf/moeilijk ervaar, maar ik ken ook enkele lichtere mensen die liever een minder stijve lat hebben.

Glide on!

De nieuwe Volkl racetiger RC zou een goede kandidaat kunnen zijn.

Hi, man/1.80cm/57jr/85kg/50jr skieen/wedelen en nu naar carving en on-piste only overigens. Huidige salomon x24 heeft me lui gemaakt in de techniek en heb een te korte ski (168) volgens mn skileraar. Mijn techniek kan meer leveren en daarom een ander type ski aanbevolen door hem. Heb een Atomic x7WB op eigen initiatief uitgeprobeerd maar was niet overtuigend. Na wat onderzoek met de en zijn uitgekomen op een Sforce11 (1.70) of Hero Elite Plus ti (1.74). Wie kan mij helpen of tippen in mijn besluit …ik neig naar de Hero…

Plaats een reactie