Advies gevraagd nieuwe ski's

Hallo iedereen,

Het vroege einde van het seizoen en mooie aanbiedingen op de webshops zorgen ervoor dat ik ben beginnen rondkijken naar nieuwe ski's. Ik ben 24 jaar, 1m63 en weeg 55-60 kg. De laatste jaren ski ik met Atomic Balanze ski's uit 2014 met een lengte van 155 cm.
Ik ski al sinds ik 3 jaar oud ben 1 à 2 keer per jaar maar in de puberteit vond ik lessen nemen niet zo leuk dus is mijn niveau wat gestagneerd. Ik kom wel vlot van alle soorten pistes af en maak de beginselen van carven (niveau 6 dus?). Ik wissel graag af tussen korte en lange bochten en hou wel van snelheid. Off-piste ga ik weinig. Sinds dit jaar ben ik skimonitor bij een Belgische organisatie en zou ik graag volgend seizoen mijn initiator-diploma halen.
Ik zoek dus een ski waarin ik qua niveau nog kan doorgroeien maar die vergevingsgezind genoeg is om af en toe zonder al te veel nadenken te skiën.

Welke modellen zouden jullie mij aanraden?

Alvast bedankt!

*bericht bewerkt door Alice7 op 25 mrt 2020 00:27

Pak dan een leuke cheater-gs van 155-160. Bv de Rossi lt ti. Maar andere merken hebben natuurlijk ook iets dergelijks. kies geen al te extreme, zodat de korte bochten ook lekker blijven. Meer suggesties in het gs lijstje hier https://gigiski.com/lijstje-high-performance-skis/

Edwin van Riel

Ik zou daar een niveautje onder gaan zitten @evr66. Head Supershape iMagnum, Rossi Hero Elite MT, Blizzard Firebird Ti, Atomic Redster X7 of G7, Salomon S/Max 10 oid. Head WC rebels iGSR in een korte lengte is ook nog te doen trouwens.

Waarom? Als de TS na zoveel lessen het carven nog steeds in de kinderschoenen heeft staan vermoed ik dat de werkelijke snelheden en het skiniveau inderdaad aan de krappe 6 zit. Met wat minder lichaamsgewicht kun je in de bovengenoemde categorie nog jaren vooruit. Zo fanatiek als jij zal ze niet zijn Edwin ;)

*bericht bewerkt door Bennie op 25 mrt 2020 09:11

@bennie, eigenlijk wel mee eens. Hang een beetje van de ambities van TS af ook ;)

Anderzijds, met 6 en als “skimonitor”, verwacht ik wel enige inzet natuurlijk ;)

Edwin van Riel

De Atomic Balanze die ze nu heeft is een eenvoudige comfortski. Dus dan moet de opvolgende niveau ski wel bij haar passen en zo groot is de ze niet.

De Rossignol LT Ti van evr66 zou ik even links laten liggen, ook omdat de kortste lengte 167 is en dat is op dit moment te lang.

Nog wat damesski’s om naar de kijken (dan zul je makkelijker de juiste lengte vinden).
Rossignol Nova 14ti
K2 anthem 72ti
Salomon s/max W 10
Elan Insomnia

Die Head Supershape iMagnum uit het lijstje van @bennie zou ik persoonlijk niet aanraden … ik heb weliswaar een heel ander profiel (M, 1m75, 85kg), maar toch … niet zo’n goede ervaring mee.

Die iMagnum voelt best zwaar aan (zeker met jouw gestalte) en helpt je niet echt om door te groeien naar mijn mening… zolang je een beetje weet wat je doet, heb ik niet het idee dat hij heel afstraffend was, maar ook niet echt super vergevingsgezind. Als je niet continue input geeft is het ook een erg saaie, doodse lat … doet niets echt mis, maar ook niets echt goed. Je krijgt vooral heel weinig terug van de ski qua rebound, maar op zich wel redelijk stabiel. Grote carve-bochten is ook niet echt zijn ding, eerder medium tot korte bochten.
We waren afgelopen januari met z’n drieën allemaal op die iMagnums, enkel verschillende lengtes pp. … en de meningen waren vrij gelijklopend. Om deze ski eens in de verhuur mee te krijgen geen ramp, maar ze kopen zou ik nooit doen!

De Head WC Rebels iGSR heb ik ook geskied toen ik rond jouw niveau zat, die was heel stabiel … veel leuker dan de iMagnums vond ik, wel veel rebound uit de bocht. Maar die doet natuurlijk het liefst alleen maar lange bochten … en kost ook meer energie dan de iMagnums om te skiën (op strakke pistes niet zo zeer, maar eens de pistekwaliteit daalt doorheen de dag, kosten ze wel wat kracht om goed te blijven skiën). Lijkt me niet meteen ideaal om opleiding ski-initiator (ben er zelf ook naar aan het zien, zou normaal afgelopen zondag de toelatingsproef gedaan hebben … maar Corona kwam roet in het eten strooien), ivm. de radius.

De S/Max 10 ooit eens een keertje getest in Landgraaf, maar daar herinner ik me niet echt iets speciaals van (indoor testen voor een uurtje is ook weinig relevant).

De andere genoemde ski’s heb ik zelf geen ervaring mee.
Enige ski die ik kan bedenken om aan te raden, die ik zelf heb geskied, is de Volkl Racetiger SC … die heb ik aansluitend aan de iGSR’s geskied een tijd terug en die past denk ik wel bij jouw niveau en wensen, enkel op lange bochten en hoge snelheid zit wel een limiet natuurlijk, maar de vraag is of je die limiet gaat bereiken? Een niet al te agressieve ski, best wel vergevingsgezind, maar precies genoeg om op door te kunnen groeien … en ook als je even niet oplet of moet lesgeven aan beginners lijkt me deze wel geschikt.

@steven_817 Goede aanvullen.
Wat ik je nog wel aan wil tippen is dat postuur en gewicht erg van invloed zijn op het gedrag van een ski. Wat voor jou een doodse ski is, is voor iemand met 30kg minder misschien wel een heel levendige ski.

Voor een beginnend ski-monitor zou ik een meer gedempte ski aan willen raden, puur omdat deze het makkelijker maakt ombin verschillende omstandigheden hetzelfde resultaat te halen.

Wat voor jou een doodse ski is, is voor iemand met 30kg minder misschien wel een heel levendige ski.

Dat lijkt mij eigenlijk niet. Een lichter iemand ( met niveau 6) kan veel minder input op een stijve ski geven dan een zwaarder iemand. En krijgt derhalve (nog) veel minder " terug" van zo'n ski

*bericht bewerkt door yoguido op 25 mrt 2020 13:32

Wat voor jou een doodse ski is, is voor iemand met 30kg minder misschien wel een heel levendige ski.

Dat lijkt mij eigenlijk niet. Een lichter iemand ( met niveau 6) kan veel minder input op een stijve ski geven dan een zwaarder iemand. En krijgt derhalve ook (nog) veel minder " terug" van zo'n ski

yoguido op 25 mrt 2020 13:18

Ja maar dat is niet het punt wat Bennie wilde maken. Een doodse ski is wat anders dan een stijve ski. Wb een stijve ski klopt het wat je zegt: een lichter iemand kan minder input geven en krijgt minder terug dan een zwaarder iemand. Maar het ging hier om een doodse ski. Dat betekent dat je als het ware al door de vering heen bent. Een lichter iemand zal minder snel door de vering heen zijn en kan de ski dus als levendiger ervaren

hmm. de vering van een ski. Daar had ik nog niet eerder van gehoord? In hoeverre is vering wat anders dan stijfheid? Hoe moet ik dat zien?

Stijfheid is de moeite die het kost om een ski te buigen om de radius te verkleinen. Gewicht input en techniek is belangrijk.

'vering' zit m meer in de bouw van de ski. Als je te groot of te sterk bent voor een ski dan zal die ski niks teruggeven, je kunt input geven wat je wilt maar het zal geen verschil maken (het voelt 'doods' ). Een lichter iemand die wel binnen de grenzen van de ski blijft krijgt wel wat terug van de ski en kan voor persoon dus veel levendiger voelen.

Vind t lastig om onder woorden te brengen, maar ik hoop dat het zo n beetje duidelijk is.

Om het wat ingewikkelder te maken. Een ski buigt als deze in een hoek t.o.v. de sneeuw staat. Hoe groter de hoek, des te meer de ski kan buigen ( overigens druk krijg je i.p.v. te geven) en je dus ook een kleinere radius kan skiën.

Ik heb zelf onlangs de HEAD iRace aangeschaft. Heel erg tevreden mee, je moet hem wel een beetje temmen maar het plafond heb ik nog niet gevonden.

vering' zit m meer in de bouw van de ski. Als je te groot of te sterk bent voor een ski dan zal die ski niks teruggeven, je kunt input geven wat je wilt maar het zal geen verschil maken (het voelt 'doods' ). Een lichter iemand die wel binnen de grenzen van de ski blijft krijgt wel wat terug van de ski en kan voor persoon dus veel levendiger voelen
.

Ik heb geen natuurkundige achtergrond maar jij zo te lezen ook niet ;-). De krachten van de "vering" ( je bedoelt de camber van een ski waarschijnlijk?) helpen niet mee om de ski te buigen. Ik denk dan ook dat als een ski te stijf (en moeilijk te buigen) is, een lichtere skiër niet opeens meer "terug krijgt" als de ski "vering" (een Camber) heeft.

Even in lekentaal: de camber verdeelt alleen het gewicht van de skier over de ski, terwijl de stijfheid van de ski bepaalt hoeverre die gebogen kan worden. Het gewicht dat een camber kan "opheffen door verdeling" is verder maar heel gering. De (veel grotere) krachten die moeten worden uitgeoefend om een ski te buigen zijn daarom veel belangrijker voor de vraag of je wat "terug krijgt" van een ski of niet.

Verder is het denk ik een veelvoorkomend sprookje dat ski's stijf moeten zijn om iets terug te krijgen. Je moet er namelijk wel eerst iets "in kunnen stoppen" voordat je wat terug krijgt

*bericht bewerkt door yoguido op 25 mrt 2020 16:48

^^ niet wat ik bedoelde, het heeft niet met het profiel van de ski te maken (camber/rocker). Nog een poging:
Met bouw bedoel ik wat er binnenin de ski zit. Metaal vs carbon vs fiberglass, houtsoorten, lagen opbouw en andere dempingsmiddelen. Een beginnerski ziet er van binnen heel anders uit dan een fis ski. De bouw van de ski bepaalt het niveau wat ie maximaal aankan. Als de skier daarboven zit zal de ski doods aanvoelen. Je kunt een platgeslagen schnitzel niet nog platter slaan😁

Zonder alles in zeer technische termen gaan uitleggen … geen idee of ik de juiste termen/woorden gebruik, ik geef enkel maar goed bedoeld advies op basis van wat ik heb ervaren.

Ik denk niet dat het een kwestie is van postuur (gewicht en lengte) van de skiër op de iMagnums, bij heel wat andere ski’s wordt je bij een goed technische snelle bocht mooi “geduwd” in de volgende … je hebt immers heel wat g-krachten opgenomen en die “schieten” je dan uit de bocht … met een luide “whoehoeeeee” kreet als gevolg.
Bvb. de iGSR had dat wel een beetje … de Racetiger SC ook, bij de Fischer Pro MTN 86 (oud model) had ik dat ook heel erg en verrassend genoeg bij de Nordica Soul Rider 97 (een twintip ski zonder metaal die vrij veel flex heeft, maar wel extra dikke sidewalls onder de binding) zelfs meer dan behoorlijk.

Ik denk niet dat zomaar iemand met minder gewicht/lengte op een ski daardoor automatisch dat ‘duwtje in de rug’ aan het einde van een bocht wel gaat ervaren, waar een zwaardere/grotere skiër dit niet heeft. Dat lijkt me eerder iets eigen aan de ski en zijn opbouw.

Een gebogen ski (materiaal dat onder aangebrachte spanning staat) wil altijd terugkeren naar zijn oorspronkelijke staat. Hoe verder je een ski buigt, hoe meer tegengas de ski geeft. Net als een elastiek dat je uittrekt, hoe verder je trekt, hoe zwaarder het wordt, maar hoe harder je kunt schieten ;). Pak je een zwaarder en dikker elastiek (of een stijvere ski), dan kost het meer kracht om het elastiek uit te trekken, de spanning (en dus de opgeslagen energie) wordt groter en het zwaardere elastiek kan dus verder schieten dan het lichtere elastiek / de stijvere ski buigt of veert sterker terug dan een minder stijve ski, maar is ook veel moeilijker te buigen.

*bericht bewerkt door Shane op 25 mrt 2020 17:05

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik vind de Magnums (en de Titans) overigens juist hele fijne latten en een goede optie voor iemand die technisch door wil groeien.

I can stick uphill ice, on my saucer...

En jullie denken dat Alice7 vannacht nog kan slapen?

Hen48

@steven_817 Goede aanvullen.
Wat ik je nog wel aan wil tippen is dat postuur en gewicht erg van invloed zijn op het gedrag van een ski. Wat voor jou een doodse ski is, is voor iemand met 30kg minder misschien wel een heel levendige ski.

Voor een beginnend ski-monitor zou ik een meer gedempte ski aan willen raden, puur omdat deze het makkelijker maakt ombin verschillende omstandigheden hetzelfde resultaat te halen.

Bennie op 25 mrt 2020 11:11

Postuur en gewicht hebben helemaal niet zo een enorme invloed. Techniek is by far de grootste factor. Ik ben zelf 1,71 en weeg 60 kilo, maar ski de hele dag lachend rond in alle omstandigheden op ski's van 195 met een radius van 35. No problemo.

Verder heb ik de ballen verstand van consumentenski's, maar ik zou iig niet snel postuur vergelijken om tot de keuze van een ski te komen.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 25 mrt 2020 18:40

^^jaja maar voor ons stervelingen ski-niveau 😁 maakt die nuance veel meer uit. Andere factoren spelen meer een rol omdat men geen zuivere input kan geven.

Tsja, toch, met wat jaartjes ervaring en een taak als skimoniteur moet je toch ook niet al te benauwd zijn vind ik.

Een beetje ambitieus mag dan best ;)

Edwin van Riel

Ik zou (ook gelet op de andere wensen van Alice) dan toch eerder een ski nemen die je lekker "rond" (dus niet "plat") kan trappen zoals de Elan Wingman 78C bijvoorbeeld. Ik heb zelf recent de Dynastar Speedzone 7 gekocht. Makkelijk rond te trappen maar met een hoog plafond. Maar goed, mijn eigen voorkeur, ik ben zelf een sucker voor "slappe ski's" ;-)

*bericht bewerkt door yoguido op 25 mrt 2020 23:35

En jullie denken dat Alice7 vannacht nog kan slapen?

Hulst op 25 mrt 2020 17:52

Top geslapen hoor! ;)

Bedankt allemaal voor het goede advies! Heel wat dingen om over na te denken en bij te leren.

Zouden jullie mij aanraden om een ski van rond de 155 cm te kopen (zoals ik nu heb) of aan te passen? Of hangt dit ook weer af van welk type ski ik uiteindelijk koop?

Ik had zelf 5 tot 10cm onder lichaamslengte aangehouden voor een pisteski. Dus niks mis met 155. Zou iig niet korter gaan. Naarmate je beter gaat skien geeft een langere lengte je wel meer stabiliteit op snelheid. Maarja ik geef zelf altijd de voorkeur aan de kortere maat, vind ik wat speelser en wendbaarder. Dus ook wel kwestie van smaak (en ambitie wellicht).

Plaats een reactie