Nieuw pisteboard voor ervaren snowboarder

Hallo,

Nu het seizoen al voorbij is en de aanbiedingen flink op gang komen ben ik op zoek naar een extra snowboard voor volgend seizoen. Het is uitsluitend een piste board om skiers bij te houden op harde pistes. Ik doe niet aan park en voor freeride avonturen heb ik een Powfinder.
Huidige boards:
Nitro Team true camber 164W: Dit board is exact wat ik nodig heb, maar dan veel stijver/sneller. Heeft perfecte grip op de allerijzigste pistes, maar lastig om heel hard mee te gaan. Op de powfinder ben ik schijnbaar veel sneller.
Powfinder 164: Het board wat ik in 90% van de gevallen gebruik, echter voor volledige dagen op de piste niet ideaal. Mist grip op kneiterharde ijzige pistes.
Vorige, Lib Tech Skunk Apes: Fijn board om keihard mee te gaan en perfect stijf. Echter geen fan van het rocker/camber profiel en de bijbehorende magnetraction.

Specs:
1.86m met ~86kg, maat 45.
Wide board
Camber, eventueel is rocker/camber/rocker mogelijk.
Carven/zeer hoge snelheid

Zelf had ik al een aantal boards op mijn lijstje staan, maar zoek aanvullingen of tips hierop.
Nitro Pantera
Slash ATV
Ride Berzerker
Ride Mountainpig

Pantera in dit geval.

Eventueel nog kijken naar een Nidecker ultralight of een Burton custom X. Of natuurlijk de hardbootroute

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 25 mrt 2020 17:36

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik snap niet helemaal waarom je met de Nitro Team camber langzaam zou gaan? Heb je hem goed gewaxed? ;)

Helaas zelf geen ervaring met bovenstaande boards, maar evt kun je een K2 Joydriver, Jones Ultra Mountain twin nog proberen of van Nidecker bijv de megalight.
Wil je echt heel stijf, kun je ook nog eens zo’n deur overwegen die @RFKANGOO heeft van OES. Vraagt wel precisie met draaien en zelf vind ik het weer veel te stijf.

Wil je echt heel stijf, kun je ook nog eens zo'n deur overwegen die @RFKANGOO heeft van OES. Vraagt wel precisie met draaien en zelf vind ik het weer veel te stijf.

Tiny-M op 25 mrt 2020 17:35

Gelukkig kun je zo'n board in verschillende stijfheden krijgen. Maar er is nog veel meer keuze hoor.
Sowieso een SBX board van eender welk merk. Meestal kost dit wel een paar centen maar bijvoorbeeld een OES zoals hierboven is aanbevolen is wel 1 van de goedkopere in dit segment.

Een SG Soul schijnt een hele fijne te zijn voor dit werk maar die heb ik (mede door de corona) nog niet kunnen testen.
De Never Summer East zou kunnen maar deze boards hebben een profiel waar je van moet houden.
Of misschien een F2 Eliminator maar ik weet niet of ze die breed genoeg maken.
Mocht je een custom board willen laten bouwen kun je ook kijken naar een Donek.

Let wel op dat je met je maat 45 een board koopt dat breed genoeg is.

Wel grappig dat je de Powfinder wat minder vind op ijzige pistes. Dit is namelijk precies wat ik vorig jaar ook ondervond met het zelfde board. Ik dacht nog dat het misschien aan de tuning lag maar waarschijnlijk is het gewoon niet beter. Al kan je er nog steeds keihard mee naar beneden hoor.

*bericht bewerkt door RFKANGOO op 25 mrt 2020 19:49

Übung macht den meister!!!

Ik snap niet helemaal waarom je met de Nitro Team camber langzaam zou gaan? Heb je hem goed gewaxed? ;)

Tiny-M op 25 mrt 2020 17:35

Langzaam is natuurlijk een groot woord, maar volgens mijn vriendin ben ik op de Nitro Team tenminste nog ooit in zicht. En met de powfinder ben ik als een raket weg, niet bij te houden.

Pantera was vooraf mijn eerste keuze, maar na wat reviews gelezen te hebben kwam ook de Slash ATV vaak tevoorschijn.

Vorige, Lib Tech Skunk Apes: Fijn board om keihard mee te gaan en perfect stijf. Echter geen fan van het rocker/camber profiel en de bijbehorende magnetraction.

Jeroen999 op 25 mrt 2020 16:45

Als je dit qua stijfheid al fijn vind ga ik toch twijfelen of alles wat hierboven beschreven word wel jouw ding is.

Ik zou je toch aanraden eens een testavond te bezoeken. (meestal eind november in Zoetermeer bijvoorbeeld) Dan kun je iig. prima de onderlinge verschillen ondervinden.

Übung macht den meister!!!

Nitro Pantera is zeker een topper voor je. Maar ook idd de Custom X, denk zelf ook aan een Jones flagship (eventueel de carbon versie) of de Capita BSOD. Keuzes genoeg hoor

Flagship ook wel aan gedacht, maar lijkt me zo zonde om die enkel op de piste te gebruiken.

Vorige, Lib Tech Skunk Apes: Fijn board om keihard mee te gaan en perfect stijf. Echter geen fan van het rocker/camber profiel en de bijbehorende magnetraction.

Jeroen999 op 25 mrt 2020 16:45

Als je dit qua stijfheid al fijn vind ga ik toch twijfelen of alles wat hierboven beschreven word wel jouw ding is.

Ik zou je toch aanraden eens een testavond te bezoeken. (meestal eind november in Zoetermeer bijvoorbeeld) Dan kun je iig. prima de onderlinge verschillen ondervinden.

RFKANGOO op 25 mrt 2020 20:29

Naja, wat is stijf dan? Ik heb mijn powfinder wel eens geruild met iemand die een flagship had en we waren er beide over eens dat een flagship een stuk minder stijf is dan de powfinder. Maar die vriend doet ook zonder moeite overal 180/360s op flagship/powfinder.
Skunk apes heb ik nooit tegelijk gehad met de powfinder, dus niet echt vergelijking.

Flagship ook wel aan gedacht, maar lijkt me zo zonde om die enkel op de piste te gebruiken.

Naja, wat is stijf dan? Ik heb mijn powfinder wel eens geruild met iemand die een flagship had en we waren er beide over eens dat een flagship een stuk minder stijf is dan de powfinder. Maar die vriend doet ook zonder moeite overal 180/360s op flagship/powfinder.
Skunk apes heb ik nooit tegelijk gehad met de powfinder, dus niet echt vergelijking.

Jeroen999 op 25 mrt 2020 23:01

Als je al een Powfinder hebt zou ik er zeker geen Flagship bij kopen. (ben sowieso al geen fan van de Flagship maar dat terzijde) Zelf vind ik de Powfinder niet zo stijf maar juist lekker speels op de piste. Heerlijk aan het eind van de dag tussen de buckles door of door de slush heen knallen.Ik had juist het idee dat de Flagship stijver was maar de laatste keer dat ik daar op heb gereden is al weer een aantal jaar geleden. Stijfheid is toch een eigenschap die iedereen anders ervaart. Zo word hierboven ook nog de Capita BSOD aangeraden maar een maatje van mij heeft dat board juist gekocht omdat die niet zo stijf was. Zeker minder stijf dan bijvoorbeeld een Flagship die hij op de zelfde avond getest heeft.

Übung macht den meister!!!

En een Amplid Unw8? Is ook een behoorlijk stijve plank.
Ik had hiervoor een Ride Highlife UL, waarmee ik zeer hard kon, maar die wordt helaas niet meer gemaakt… Afgelopen najaar een Amplid ex demo vanuit Oostenrijk laten komen, en wat een overheerlijke plank is dat zeg! Ik heb ivm het weer en groep niet de maximum snelheid uit weten te halen, maar de 80 klokte ik toch wel makkelijk aan (uiteraard niet 100% nauwkeurig via app op mobiel) maar geen moment onzeker gevoeld.

Ik vind zelf de Powfinder óók een heerlijke pisteboard. Ja, je moet er zeker veel in duwen, maar je krijgt er veel voor terug. Ik betwijfel zelf of er een ‘makkelijk’ te rijden board is dat het wel goed doet op ijzige pistes. Misschien Rossginol met zijn magnitraction?

Als je toch hard wilt gaan op de pistes, custom x (burton), ATV (slash), project X (jones), …

Full camber,stijf & sintered base. dat zijn de eigenschappen die je zoekt.

*bericht bewerkt door japser op 26 mrt 2020 09:37

Ik snowboard zelf al jaren op een F2 eliminator. Veel stijver ga je het volgens mij niet krijgen (met softboots). Het is wel hard werken op dat board maar daar krijg je dan ook wel wat voor terug.

2 jaar geleden een K2 joy rider erbij gekocht en dat is ook echt een heerlijk board maar wel wat minder stijf. Voor een dagje relaxed snowboarden wel heel fijn (kost me minder energie).

Als het een softboot piste carver moet zijn…

Nidecker spectre
Nidecker spectre carbon
Ride commisioner
K2 alchemist ( new 2021)
F2 eliminator

Schiheil ⛷🏂🎿

Als je al een Powfinder hebt zou ik er zeker geen Flagship bij kopen. (ben sowieso al geen fan van de Flagship maar dat terzijde) Zelf vind ik de Powfinder niet zo stijf maar juist lekker speels op de piste. Heerlijk aan het eind van de dag tussen de buckles door of door de slush heen knallen.Ik had juist het idee dat de Flagship stijver was maar de laatste keer dat ik daar op heb gereden is al weer een aantal jaar geleden. Stijfheid is toch een eigenschap die iedereen anders ervaart. Zo word hierboven ook nog de Capita BSOD aangeraden maar een maatje van mij heeft dat board juist gekocht omdat die niet zo stijf was. Zeker minder stijf dan bijvoorbeeld een Flagship die hij op de zelfde avond getest heeft.

RFKANGOO op 25 mrt 2020 23:50

De powfinder is wel het beste board wat er is om aan het eind van de door buckels heen te raggen. Maar dat is ook helemaal niet mijn vraag, ik zoek er juist een om over kneiterharde ijzige pistes te gaan.
Verder is zo’n custom board erg leuk, maar ook vaak zeer prijzig. En dat budget bewaar ik liever voor een nieuw splitboard.

@Rene, Verder vond ik magnetraction niet fijn op mijn lib tech.
@Yokey, 80km/h zou ik met mijn Nitro Team ook nog wel redelijk comfortabel halen, maar bijvoorbeeld de lib tech skunk apes voelt met 100km/h nog net zo stabiel als met 60km/h. Echter was dat toendertijd wel mijn eigen fysieke limiet(lees durven), niet van het board.

Als het een softboot piste carver moet zijn…
Nidecker spectre
Nidecker spectre carbon
Ride commisioner
K2 alchemist ( new 2021)
F2 eliminator

Yoeri- op 29 mrt 2020 21:36

Zijn mogelijke boards, echter alleen voor mensen met mini voeten. Met maat 45/46 gaat hem dat niet worden op die smalle boards helaas.

Mijn keuze was eigenlijk al gevallen op de Nitro Pantera, echter moet ik nog ergens een winkel vinden die hem verkoopt.

Board lijkt inderdaad op een aantal maten na bijna overal uitverkocht. Vond m nog wel hier, maar weet niet of ze met AM de wide versie of juist de normale versie bedoelen. Misschien wel even de moeite waard om het te vragen: https://caerboardsports.nl/nl/snowboardshop-groningen/nitro-…

En anders wachten tot het nieuwe seizoen, dan hebben ze alle maten weer.

De Pantera 2020 staat op de site van Warehouse One in Düsseldorf in de maat 163 voor 399€ ! Super zaak, veel keuze ! Heb mijn board daar ook vandaan, wel zelf opgehaald !

Plaats een reactie