Betablokker en skiën: ervaringen gevraagd

Dag,
Zijn er mensen die ervaringen (gehoord) hebben met het gebruik van bètablokkers en skiën?
Zo ja , hoe is dat uitgepakt?

Xx10

In het kort en kort door de bocht - dat kan prima maar soms is het even zoeken naar het juiste middel in de juiste dosering. Het kan soms even duren voordat je lichaam goed is ingesteld. Maar als dat goed voor elkaar is zou het geen probleem moeten zijn. Logischerwijs hangt dit ook samen met de indicatie en je verdere medische achtergrond.

Dan is er hoop.
Ik dacht echt dat het helemaal voorbij zou zijn.
Natuurlijk alles in overleg met de cardioloog (in mijn geval).

Als iemand ervaring heeft hoor ik het graag.

Xx10

Gelukkig heb ik nog tot december om de medicijnen in te regelen.
Het was vooral even de eerste schrik waar ik nog van bekomen moet. En er moet nog verder onderzoek worden gedaan.

Xx10

Bètablokkers toppen je hartslag af. Je maximale hartslag wordt een stuk lager. Minder prettig met sporten, zeker op hoogte. Vraag je cardioloog om calciumblokkers. Werken even goed, maar zonder de bijwerkingen. Cardiologen schrijven standaard bètablokkers voor. Zal wel goedkoper zijn. Ik weet niet of er voor jouw geval calciumblokkers zijn, maar die zijn echt 10x beter. Tenminste, dat is mijn ervaring.
Welke heb je nu? Metaprolol, toevallig? Tegen hartritmestoornissen of hartfalen?

*bericht bewerkt door DrPhil op 01 apr 2020 22:02

Metaprolol tegen boezemflutter

Xx10

Ok, idd hartritmestoornissen dus. Metaprolol wordt standaard voorgeschreven. Ik vind het giga troep. Ik werd er heel moe van. Daarna heb ik er nog drie geprobeerd (waarvan alleen Sotalol me te binnen schiet) Zelfde verhaal. Toen calciumblokkers. Wat een verademing. Flecainide was dat.

Verapamil is ook een calciumblokker. Veel cardiologen lopen daarmee weg. Vond ik persoonlijk minder prettig dan flecainide. Van flecainide merkte ik eigenlijk nauwelijks iets negatiefs. Flutter is een trouwens een vrij standaard operatie geworden. PM me maar voor verdere info.

*bericht bewerkt door DrPhil op 01 apr 2020 22:21

Ik ben al blij te horen dat er dus ook andere medicijnen mogelijk zijn. Wel een lange zoektocht dus. Bedankt @DrPhil
Maar goed we zitten hier op een wintersportforum, en toen ik ineens hoorde dat ik aan de medicijnen moest waarbij intensief sporten niet echt een hele goede combinatie lijkt te zijn, schrok ik mij natuurlijk een hoedje.
Eerst dacht ik; niet meer hardlopen, bodypumpen, mountainbiken en skiën. Help. Moet ik nu al sporten als een oud vrouwtje.

Is er nog hoop voor het skiën? Als ik rustiger moet doen, prima. Kan het nog?

Xx10

De calciumblokkers verlagen wel je hartslag, maar ze maximeren hem niet (tenminste niet bij mij). Met sporten had ik er nagenoeg geen last van.
Met bètablokkers wordt je maximale hartslag wel duidelijk lager, dus je bent eerder moe. (Ik werd er sowieso erg moe van)
Ik verwacht niet dat de cardioloog moeilijk doet als je vraagt om een calciumblokker in plaats van een bètablokker.
En zoals gezegd is de operatie om het te verhelpen haast een standaardoperatie geworden. Ik had zowel flutter als boezemfibrilleren. Allebei nu blijvend weg.

*bericht bewerkt door DrPhil op 02 apr 2020 12:17

Naast een zoektocht naar de juiste beta/calcium blokker is het ook een kwestie van vertrouwen in je eigen lichaam. Zodra je een medicijn/operatie krijgt moet je er vertrouwen in krijgen dat het heeft gewerkt. En kun je grenzen steeds weer verleggen maar dat heeft tijd nodig.

Wellicht dat je je niveau een beetje moet aanpassen tijdens het sporten, dat kan soms frustrerend zijn. Misschien ook een gevoel geven dat je als een oud vrouwtje/mannetje moet gaan sporten omdat je je oude niveau (bij lange na) niet haalt. Maar ik zou zeker blijven sporten/skiën wellicht op een ander niveau.

Zelf heb ik al meer dan 20 jaar een hartaandoening. Ik ski nu vijf jaar en dat gaat hartstikke goed. Wel ervaar ik skiën als minder zwaar dan bijvoorbeeld fietsen. Dit komt door de interval van fietsen zoals tegenwind, heuveltje op, bocht om. Bij skiën is dit veel constanter. Ook heb ik geen referentiekader bij skiën, dat maakt het wel makkelijker voor mij. Dus ik blijf zeker skiën. Maar voor iedereen en elke situatie is het uiteraard weer anders. Dus skiën met beta/calcium blokkers kan zeker.

Overigens bij mij werkt Verapamil juist heel goed en bevielen (een heleboel) anderen niet. Is voor iedereen anders

Er zijn inderdaad meerdere opties. Bij jonge/sportieve mensen is beta blokker niet altijd de handigste keuze.

Maar verder is t ook gewoon ervaren. Sommige mensen hebben nergens last van. En als t niet bevalt kan je altijd nog switchen naar iets anders. Even vervelend, maar niet t eind van de wereld lijkt mij

Plaats een reactie