skiën na trimalleolaire enkelbreuk?

Mijn man heeft eind februari in Frankrijk zijn enkel op 3 plaatsen gebroken. Is daar direct geopereerd en is nu net uit het gips. Valt hem tegen hoe weinig beweeglijk zijn enkel is en hoeveel pijn het doet als ie probeert te bewegen. Morgen eerste afspraak fysio.

Arts zei tijdens het ziekenhuisbezoek afgelopen week dat het allerminst zeker is dat hij (ooit) weer zal kunnen skiën. We kunnen op internet weinig vinden over herstel en revalidatie na een drievoudige enkelbreuk, dus vandaar de vraag: Heeft iemand hier er ervaring mee? En is nu al enigszins te voorspellen of skiën er nog in zit voor manlief?

10 jaar geleden ook dubbele enkelbreuk gehad door een wandeling op skivakantie . Operatie uitgevoerd in Belgie , na 13 weken gips is het zeker in het begin moeilijk en pijnlijk met de beweging .Kine zeker goed opvolgen en fietsen . Na 6 maand de platen en spillen later verwijderen en dan is de pijn al meer verdwenen bij mij . Een jaar na de breuk eerst een gaan proberen op een indoorpiste en dan op skivakantie geweest en weinig last van tijdens het skieën . Spoedig herstel

Vraagje , enkel en alleen omdat ik benieuwd ben.
Kan je je enkel breken in je skibot?

Vraagje , enkel en alleen omdat ik benieuwd ben.
Kan je je enkel breken in je skibot?

jessedeconinck op 8 apr 2020 08:08

Ja, komt vrij veel voor zelfs.

Click. Click. Peace

Mijn man heeft eind februari in Frankrijk zijn enkel op 3 plaatsen gebroken. Is daar direct geopereerd en is nu net uit het gips. Valt hem tegen hoe weinig beweeglijk zijn enkel is en hoeveel pijn het doet als ie probeert te bewegen. Morgen eerste afspraak fysio.

Arts zei tijdens het ziekenhuisbezoek afgelopen week dat het allerminst zeker is dat hij (ooit) weer zal kunnen skiën. We kunnen op internet weinig vinden over herstel en revalidatie na een drievoudige enkelbreuk, dus vandaar de vraag: Heeft iemand hier er ervaring mee? En is nu al enigszins te voorspellen of skiën er nog in zit voor manlief?

t@sje op 7 apr 2020 21:49

Ik (tijdens skiën) en mijn vrouw Sandra (tijdens watervalijsklimmen) hebben allebei ook een enkelbreuk gehad, en skiën is echt geen enkel probleem. Beweging in de beginfase uit het gips is heel erg weinig, lastig en zeer pijnlijk. Maar het komt goed. Neem echt genoeg fysio. Wees braaf, doe de oefeningen en probeer niet te snel te gaan.
En, veel Franse artsen nabij skigebieden zijn extreem goed in botbreuken. Ik heb tegen de 100 % beweging in mijn enkel… :-)

Click. Click. Peace

Kan je je enkel breken in je skibot?

jessedeconinck op 8 apr 2020 08:08

Ja, helaas wel. Heb wat nare Röntgen-foto’s voorbij zien komen. En stel je eens voor hoe het voelt als ze die schoen van je voet aftrekken op de Eerste Hulp 🤢😖

Uitrusten doen we thuis wel!

Vraagje , enkel en alleen omdat ik benieuwd ben.
Kan je je enkel breken in je skibot?

jessedeconinck op 8 apr 2020 08:08

Het gebeurd vaak door rotatie van de enkel/onderbeen. Het geeft vaak ook een veel complexere breuk dan doordat een bot knikt. Daardoor bestaat een breuk in zo’n geval dus vaak ook meerdere fragmenten die meestal operatief weer op hun plaats gezet moeten worden.

Born to Ride

Oké, de reacties zijn hoopgevend in ieder geval. Dat is fijn om te lezen 😅

Manlief heeft zijn enkel gebroken met de skischoen aan, hij stond niet op zn skies maar had de schoenen nog wel helemaal vast. En het uittrekken van die skischoen op de SEH was geen feestje kan ik jullie melden 🙈

Fysio vond de zwelling van de enkel nog flink en denkt dat er schade is aan de ligamenten (pezen en spieren zijn dat toch?). Kon dat nu nog niet goed checken door de zwelling en pijn en door gebrek aan beweeglijkheid van de enkel. Hij gaf ook aan dat de hele revalidatie naar verwachting zeker een jaar zal duren.

Wij gaan er -voor nu- dus maar even vanuit dat we volgend jaar sowieso niet gaan skiën en dan hopelijk het jaar daarna weer wel. Gaat het toch sneller, dan is dat een meevaller! En aan een tegenvallend scenario denken we gewoon nog ff helemaal niet.

@t@sje Laat dat dan checken door een arts/chirurg. Ieder z’n beroep zogezegd…
Dat de zwelling nog enorm is, is niet raar, de enkel heeft niet bewogen. Bij bewegelijkheid neemt een zwelling snel af.

Click. Click. Peace

@t@sje Ik heb ook mijn enkel gebroken op meerdere plaatsen geen (ski ongeval) dit was in 2001 na het gips, fysio de draad weer opgepakt en weer gaan skiën. Tot 2017 toen bleek dat door het zelfde ongeval er veel kraakbeen weg was met artrose tot gevolg.
Toen besloten om de enkel vast te zetten ,en inmiddels ski ik alweer enkele jaren.

Oei een trimalleolair enkefractuur is niet zo maar iets, beide malleoli (enkel botten aan de binnen en buitenkant) en de malleolus tertius (tibia) zijn gebroken maar er kunnen ook banden en ligamenten zijn beschadigd. Het is niet zomaar een enkelbreuk.

Of er ooit weer geskied kan worden ligt aan meerdere factoren. Eind februari is zeer kort geleden. Mobilisatie is belangrijk om samen met de fysio te trainen, Afhankelijk van de restschade zal er een bepaalde beweeglijkheid overblijven. Belangrijk is hier de dorsaalflexie. Dit is de mate waarin de tenen richting scheenbeen bewogen kunnen worden.

Ik heb ooit iemand met een trimalleolair trauma geholpen en omdat de enkelflex beperkt was een bepaalde aanpassing gemaakt. Dit trauma lijkt in een bepaalt opzicht op een weberfractuur die vaker voorkomt.
Nogmaals het is afhankelijk van de mate en het verloop van het herstel. Maar om nu te stellen dat er nooit meer geskied kan worden vind ik prematuur.

Houd wel rekening met een revalidatie van plm een jaar.

Veel sterkte en wanhoop nooit ;-)

Gr Marco-Paul Breijer
Registerpodoloog
DutchBootFitter

Date your skis but marry your boots

Kijk, da’s duidelijke uitleg, top!

Afwachten dus, serieus revalideren en zeker niet vergelijkbaar met willekeurige enkelbreuken van anderen.

Edwin van Riel

Plaats een reactie